Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2254
Heisann.
Tittelen er litt upresis, da jeg forstår at for å få en video viral må det timing, innhold og flaks og alt mulig. Men jeg sikter mer på hvordan man kan få en youtube kanal til å få en litt større pangstart. Er ikke mye på diverse andre sosiale medier, så reddit etc. forstår jeg meg ikke helt på, men ser for meg det er en plattform.

Startet opp en kanal i går, og har lagt ut fire videoer: Top 17 entertainment. Målet er å lage korte "top 17 compilations" ish videoer, og prøve skape et publikum for det.

Noen tips til hva en bør prøve eller hva som kan forbedres?
Tusen takk for all hjelp.

Med vennlig hilsen Håkon.
Burde kanskje poste den første videoen her så du får flere views? Hvis nei; vil jeg gjerne høre grunnen.
Det er MANGE som driver med slikt på youtube. Konkurransen er stor og sjansen liten for at noen i det hele tatt skal legge merke til filmene du poster. Du må ha en porsjon flaks og håpe at en av videoene dine får veldig mange views. Derfra kan du få inn litt subscribers.

I startfasen kan det sikkert være lurt på poste videoen forskjellige steder (slik som her, men ikke spam folk).
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
- Surrete videoer fra 5 år siden
- På norsk
- Møkklang intro
- Har ikke peiling på SoMe®
- Lager videoer som er så crappy at de faller under terskelen for «Crappy YouTube-videoer som fortsatt blir Virale»

Samtlige punkter kan lett forbedres, vha. virale videoer om hvordan du kan tjene store penger fra den komforten av din egen hus
Trådstarter
24 3
https://www.youtube.com/watch?v=J4U6DVvfXWA
Der er iallefall en av videoene jeg har lasta opp.
Har lagt med intro og watermarks og generelt design for at folk skal tro det er en mer etablert kanal enn det egentlig er.
Jonta, ble noe usikker på hva du poengterte, eller om det var din oppskrift.

Og ang. konkuranse vet jeg den er stor, men vet også at det er mye av konkuransen som tar med ALT som er relevant. Jeg tenker å skille meg ut med å heller ha korte videoer uten det værste av det værste. Men samtidig er jeg ikke interesert nå som jeg rokker på 10 views og bruke lenger enn 30 min pr. video heller Hahah, men ja, får poste litt rundt om kring å krysse fingrene, og bare gi det litt tid.

Tusen takk for svar btw
Sist endret av Holtepus; 28. mars 2018 kl. 15:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"suscribete" for more videos? Subscribe er riktig.

Den dråpelyden som kommer når du viser det nye tallet vet jeg ikke om jeg liker.
Som sagt er introen unødvendig lang.

Men resten ser bra ut. Du burde poste videone på reddit i subreddits som /r/Funny og /r/videos er ikke sikker på reglene deres, men absolutt verdt å sjekke ut.
Trådstarter
24 3
Hahaha la ikke merke til det før nå. Kan prøve å kutte ned intro litt også. Skal få fikset det og dratt ned dråpe-volum et hakk og se om det blir bedre

Kan også legge til at det er ulike målgrupper. Dyre/latter videoer er for barn, så vil det være mer "meme" videoer for ungdommen. Selvom jeg kjenner at jeg begynner og komme dit at jeg ikke gidder og være oppdatert på de nyeste memene. Og så vil det være en egen gamer spilleliste. Ikke at jeg skal skrive det noen plass på kanalen. Men type videoer, thumbnails osv vil bli lagt ut med tanke på hvem videoen er til.
Sist endret av Holtepus; 28. mars 2018 kl. 15:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ser ikke, at en slik kanal kan bli populær.
For det første, hvis du skal lage en populær kanal. Så tror jeg, at den letteste veien er å lage den om noe som oppriktig interesserer deg, ikke det å lage en populær kanal. Du må få frem noe, som er mere eller mindre unikt. Eller at du fremfører et vanlig tema på en mere eller mindre unik måte. Det du har her, føler jeg ikke er unikt på noen måte.
Det med din interesse mener jeg er ganske viktig. Dette er fordi, at når du har interessen, så gir det å lage en ny snutt/film deg glede. Skal du lage noe som skal bli populært, men for deg er totalt uinteressant, blir det bare stress og kjedelig for deg. Ikke perfekt i lengden, for å si det slik.

Ellers til slutt, så vil jeg si, at hesten, mulldyret eller eslet (husker ikke helt hva det var), som kom rett etter introen, ikke nyser. For slike (heste)dyr er dette like mye en koselyd. Ja, jeg har opplevd at den lyden kommer, når jeg har hodet til en hest på min skulder, og jeg klør hesten i manfestet og på halsen. Altså den har ikke mye med nysing/hosting å gjøre.
Sett ganske mange av de nysevideoene før, flere av dem ganske langt tilbake i tid; det er nok en fordel å velge videoer som viral-junkies ikke har sett ennå.
Trådstarter
24 3
Har fått kuttet ned intro til 4 sekunder og tatt ned lyden på dryppene.
Skal prøve å legge inn litt ekstra ting i form av captions as well, og se om det gjør ting noe bedre.

Ang aluminiumsdude, så har jeg ikke sagt at dette ikke interesserer meg. Hadde det ikke det hadde jeg ikke sluppet 5 vids på to dager. Syntes det er morro og holde på med, og har gjort research på at kanaler som både har lavere kvalitet på redigering og selve videoene kommer opp i noen tusen subscribers. Har ikke planer om og bli nye Vsauce eller Pewdiepie. Vil bare ha et lite prosjekt og se hvor langt det kommer

Og ang at videoene er gamle, er sikkert og twist. Finner fortsatt ting på youtube, og det som kommer opp har en del views. Skal se litt på hvordan man enklest kan finne nye freshe videoer Tenker jeg skal prøve meg på insta og se om jeg finner noe der, eller evt. bare søke youtube etter ting som er lagt ut siste perioden av generelt folk og oppdage heelt nye ting.

Takk for input folkens!
Sist endret av Holtepus; 28. mars 2018 kl. 20:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For det første så er det å få en YT video viral ikke det beste målet. Få heller kanalen til å bli viral da blir det spenn (snakker av erfaring).

Det du burde satse på er å:
Lær deg å finne nisjer som trender oppover. Her er et eksempel for å illustrere:
Lykke til med å starte en Minecraft kanal når du konkurrerer med gutta med millioner av subs allerede.
Mye enklere om du lagde Fortnite vids en måned eller to siden mot gutta som hadde noen titalls tusen.
Ett voksende market har plass til små aktører. Et krympende / gammelt ett har ikke det.

Lær deg YouTube SEO, eller på godt norsk søkemotoroptimalisering. Her er et fint sted å starte: https://www.youtube.com/watch?v=Q_g7D0Z1iKo
Jeg har skrevet litt om dette på reddit, anbefaler å lese gjennom alt om du er serr. https://www.reddit.com/r/NewTubers/c..._good/dmh4mrc/ og de to andre lenkene på bunnen der.

Angående kanalen din spesifikt så tror jeg at vidsa dine er for korte. YT foretrekker lengre vids og bruker absolute audience retention som en av hoved rankingfaktorene. Jo lenger folka ser på vidsa jo bedre. Bedre med en 10 minutter lang vid med 33% aud ret (3m20s) enn en 2 minutters vid med 90% audience retention (~1.50s). Jo lenger jo bedre, men du MÅ ha god content som folk vil se på.

Ellers når jeg jobber på nye kanaler så prøver jeg å lage content som passer å promotere på andre nettsteder. Det å få de første 50-1000 viewsa kun på YouTube uten subscribers er skikkelig dritt. Reddit, blogger og annet (be creative) gjør livet mye lettere. Men JÆVLIG viktig at det faktisk får god audience retention, ellers så skader det faktisk rankingen din.

Siste tips, om du ser at en video går bra i 1. en nisje der det nesten ikke finnes noen andre NYE relevante vids hvor 2. kanalen har ikke mange subs (under 10k) så er det veldig lett å bli related om du bruker samme keywords (gjerne kopiere deler av descen)

Ahh, glemte noe av det viktigste. Se hva andre kanaler gjør, analyser det, og implementer det selv. Gjerne mellomstore kanaler da de store kanalene har andre spilleregler. Det kan være alt fra clickbait titler, til morsom editing, til content valg, til nisjevalg, til det å kommentere på andre sine vids. Gjelder å være kreativ og analytisk.
Sist endret av Vekst; 29. mars 2018 kl. 01:18.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg tror det første du må innse er at kompilasjoner og "top X whatsits" er en tettpakket sjanger, det er så mange av dem at man ikke kan kaste pil på en tilfeldig youtube-forside uten å treffe minst 17. Det gjør det vanskelig for deg.