Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5062
Jeg har forstått det slik at torrenting av opphavsrettbeskytett innhold uten tillatelse er ulovlig siden man da laster opp innholdet i tillegg til å laste det ned. Hva med om man kun laster ned? For eksempel fra «open directories» og mega osv. Der laster man ikke opp så er det da lovlig.

Jeg klarte ikke å finne ut av dette på egenhånd med lovdata. Jeg kom frem til en side der det sto at jeg trengte lovdata pro og deretter ga jeg meg. Takk for hjelpen.
Sist endret av ThinkpadX200; 2. august 2019 kl. 02:48.
https://lovdata.no/lov/2018-06-15-40/§3

"Det er ikke tillatt å strømme eller på annen måte bruke åndsverk som åpenbart i strid med denne loven er gjort tilgjengelig for allmennheten på Internett eller annet elektronisk kommunikasjonsnett når bruk fra den ulovlige kilden er egnet til å skade opphavers økonomiske interesser i vesentlig grad. Vederlag og erstatning etter § 81 kan bare ilegges ved forsettlig overtredelse av bestemmelsen i dette ledd."
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ingenting av det er lov. Om det noen gang har vært smutthull (og det ikke bare var en haug "pseudo-lov" i form av seiglivede myter) er det klart ulovlig nå. Skal du piratkopiere bør du være forsiktig med torrent, men av andre grunner som det finnes tekniske løsninger på (VPN, seedboxes)
Legg merke til at det står "åpenbart".

Det var tidligere ett smutthull i definisjonen som gjorde at sluttbrukere ikke var ansvarlig for om innholdet de strømmet var ulovlig eller ikke (det er vanskelig for en privatperson å vite om tv2sumo har lov å la deg strømme home and away).

Så det er fortsatt mulig, men som nevnt "åpenbare" brudd er ikke lov som feks popcorn time som åpenbart er piratkopiert innhold.

Eller ta en musikkvideo, dersom denne er publisert på youtube er den å anse som "offentlig tilgjengelig" og du skal i teorien kunne dele den. Men det er tilnærmet umulig for deg å vite om videoen er lovlig publisert eller ikke.
Sist endret av random105675; 2. august 2019 kl. 13:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
3gb ram
ThinkpadX200's Avatar
Trådstarter
Takk for svar folkens. Hva med om man lurer seg rundt drm systemene til strømmetjenester som spotify og deezer og får lastet ned innholdet som mp3/opus/flac? Jeg er klar over at det er imot retningslinjene til spotify og deezer, men er det imot norsk lov?
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Takk for svar folkens. Hva med om man lurer seg rundt drm systemene til strømmetjenester som spotify og deezer og får lastet ned innholdet som mp3/opus/flac? Jeg er klar over at det er imot retningslinjene til spotify og deezer, men er det imot norsk lov?
Vis hele sitatet...
Om loven dekker dette vet jeg ikke, men litt av problematikken rundt spotify generelt er jo hvordan artistene blir betalt.
Dersom du laster ned musikken får ikke lenger artistene betalt for avspillingene.

Du har heller ikke kjøpt musikken men leier den i en begrenset periode, slik at man ikke kan sammenligne det med å sikkerhetskopiere en dvd man har kjøpt til odel og eie.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Takk for svar folkens. Hva med om man lurer seg rundt drm systemene til strømmetjenester som spotify og deezer og får lastet ned innholdet som mp3/opus/flac? Jeg er klar over at det er imot retningslinjene til spotify og deezer, men er det imot norsk lov?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje eit åpenbart svar på det. Det er forbrudt å omgå effektive DRM-system. Det i seg sjølv er hinsides idiotisk definisjon; om det var effektivt ville det ikkje hatt behov for lovbeskyttelse. Det ville vore teknisk umulig å omgå det.

I tillegg er det åpenbart ope for tolkning kva som er relevant avspelar, kva som er effektivt også viare.

Det generelle svaret er at du har lov til å ta kopier til privat bruk av materiale du har lovleg tilgang til. Det inkluderer å avfotografere lokalavisa på biblioteket, og ta med deg bileta heim og lese den i di eiga stue.
Sist endret av vidarlo; 2. august 2019 kl. 18:34.