Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1008
Har etter å ha avsluttet VGS fått med meg skole-pc'n hjem. Men, det som er problemet er at IT-avdelinga fikk ikke tid til å fikse administrator-tilgang, så de ga oss en gjennopprettingsplate (windows 7) som vi skulle bruke til å skaffe tilgang til administrator på egen hånd. Jeg mener å huske at dette skal fikses i BIOS og inne på Boot Option Menu, men det er der jeg ikke kommer lenger. Alternativene jeg får er enten Notebook Ethernet eller Notebook Hard Drive, og jeg kan deretter trykke enten. Men det endrer ingenting uansett hvilken av de jeg trykker på. Noen her som kunne vært så vennlig å gitt meg noen gode råd?
xch
Premium Medlem
58 5
Dette har blitt tatt opp 100K ganger, prøv å søke en gang til.

Er det ingen muligheter for å stikke innom for å fikse dette? (isteden for sjansen for å ødelegge pcen)

http://www.wikihow.com/Break-a-BIOS-Password Maybe?

Hvilket merke er denne PCen? Modell?
Ta ut BIOS batteriet i ca 5 min, og så sette den tilbake? Da blir passordet nullstilt.
Trådstarter
PC-modellen er 'HP Compaq 6735b'

Sitat av Zirto Vis innlegg
Ta ut BIOS batteriet i ca 5 min, og så sette den tilbake? Da blir passordet nullstilt.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde å ta ut BIOS-batteriet og sette den tilbake igjen. Jeg tror jeg fikk endret BIOS-passordet da, men det jeg sliter med nå er hva jeg skal gjøre videre. Jeg har BIOS-passord, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få administrator-passord.
Det du skal gjøre i BIOS er å endre bootrekkefølgen slik at maskinen starter med å lese CD-rommen først. Deretter hiver du inn DVD-plata og gjenoppretter maskinen.

Å tipse han til å ta ut batteriet o.l. når han faktisk kommer inn i BIOS forstår jeg ikke.
Sist endret av Fuzzybossen; 12. august 2012 kl. 10:17.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Hvis passordet ikke fungerer, så får du heller ikke bootet fra cd. Men det er en ting som fungerer.

Ta ut harddisken og putt inn en Win 7 cd i cdromen. Rett etter at den loader platen så dytter du inn harddisken. Den blir da registrert i Win7 install og du får reinstallert.
Trådstarter
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det du skal gjøre i BIOS er å endre bootrekkefølgen slik at maskinen starter med å lese CD-rommen først. Deretter hiver du inn DVD-plata og gjenoppretter maskinen.
Vis hele sitatet...
Kunne du forklart meg eller gitt meg en lenke på hvordan man gjør dette?

Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det du skal gjøre i BIOS er å endre bootrekkefølgen slik at maskinen starter med å lese CD-rommen først. Deretter hiver du inn DVD-plata og gjenoppretter maskinen.
Vis hele sitatet...
Kunne du forklart meg eller gitt meg en lenke på hvordan man gjør dette?
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Du har et valg i BIOS for å skrive inn administratorpassord og for å låse opp menyene. Dette passordet sendte jeg til deg i PM. Jeg har selv gjort dette og det er meget enkelt bare du leter i menyene.

Det er ekstremt vanskelig å knekke BIOS passordet da dette ligger låst i en egen chip på hovedkortet, som man ikke klarer å knekke uten å koble seg på direkte og lese ut informasjonen/slette passordet.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det du skal gjøre i BIOS er å endre bootrekkefølgen slik at maskinen starter med å lese CD-rommen først. Deretter hiver du inn DVD-plata og gjenoppretter maskinen.

Å tipse han til å ta ut batteriet o.l. når han faktisk kommer inn i BIOS forstår jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Å ta ut BIOS batteriet har INGEN tilknytning ved tilgang i BIOS, men derimot tilbakestille sikkerhetspassord som man kan få muligheten til å boote fra CD/USB, da disse er ofte sikret med passord.