Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3923
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Handla fra USA, totalt kom orderen på 680 USD med frakt, altså jeg blir trekt 680 USD ifra min PayPal.


Når jeg slår inn det på google så får jeg en sum på 5759 NOK, mens på trekk inne på min bankkonto så står det 6129 NOK.

Går inn på Paypal for å se hva fader som skjer, og der står det:

Exchange rate
6.129,33 NOK = 680,26 USD
1 NOK = 0,11 USD


Kan noen hjelpe meg å forstå dette? Hvorfor blir jeg trekt 6,129 NOK når 680 USD = 5,759 NOK? Har PayPal sitt eget valuta straffe system eller hva skjer?
Paypal har som de fleste sin egen valutakurs. Eventuellt så er det banken din som har egen valutakurs. Valutakursen fra Google kommer fra informasjon om mange forskjellige transaksjoner. Personlig bruker jeg Google sin valutakurs mer som en pekepinn enn noe annet.

I disclaimeren til google står det:
Currency Conversion

Google cannot guarantee the accuracy of the exchange rates displayed. You should confirm current rates before making any transactions that could be affected by changes in the exchange rates.
Sist endret av Brevika; 16. mai 2017 kl. 20:20.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Trådstarter
Så det du nå sier er at jeg kan starte mitt eget firma, sette priser på ting, og når kundene får regning så står det en annen pris som er 10% høyere pga mitt firma sin særegne valuta omregning?

Lukter advokatmat....



Gikk forøvrig inn på DnB sin live valuta kalkulator som sier 680 USD = 5,800 NOK.
Sist endret av deGrønne Skoger; 16. mai 2017 kl. 20:36.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Dette har du godtatt i terms & conditions.

Hadde du lest disse (hvilket nesten ingen gjør) så hadde du visst dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av deGrønne Skoger Vis innlegg
Så det du nå sier er at jeg kan starte mitt eget firma, sette priser på ting, og når kundene får regning så står det en annen pris som er 10% høyere pga mitt firma sin særegne valuta omregning?

Lukter advokatmat....
Vis hele sitatet...
Advokatmat? At du ikkje har lest prisen på tenesta? I tillegg opplyser paypal om kva sum det vil tilsvare i NOK - iallefall i dei tilfella der eg har brukt paypal.

Kjør på med advokat. Du vil tape.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Trådstarter
Javell, så ved kjøp gjennom PayPal så må man først betale 3% "gebyr" av kjøpesummen, for så å måtte betale enda 2,5% av den nye totalen igjen.

680 USD = 5800 NOK
3% av 5800 = 174 = 5974
2,5 av 5974 = 150 = 6123 NOK

Så ergo da blir tallene riktig.



Advokat var bare sarkasme, men fader dette var jeg ikke klar over, og når summen jeg skulle betale sto i paypal før godkjenning så stod det kun 680 USD og ikke den totale summen i NOK med gebyrer. Kommer til å være mer obs med PayPal ved senere anledninger.

Er dog veldig fornøyd med hvor lettvint det er å bruke når man handler mye på nett noe jeg gjør, hadde også en tviste sak tidligere denne uken hvor jeg plutselig var trukket rundt 1000kr uten min tillatelse, lagde en tvist hos Paypal og pengene var tilbake senere samme dag.
Sitat av deGrønne Skoger Vis innlegg
Advokat var bare sarkasme, men fader dette var jeg ikke klar over, og når summen jeg skulle betale sto i paypal før godkjenning så stod det kun 680 USD og ikke den totale summen i NOK med gebyrer.
Vis hele sitatet...
Du har vel ikke valgt USD som valuta i Paypal? Da er det banken din som regner kursen. Selv har jeg NOK som valuta i Paypal (da er det Paypal som beregner kursen) og får derfor summen som NOK før jeg godkjenner kjøpet.

Jeg har forresten ikke sett gebyrer på mine transaksjoner, dette skal vel selger legge inn i salgsprisen?