Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1413
Det har seg slik at en uke i forveien, rett over midnatt kan vi bestille grupperom på nettet der jeg studerer. Det er mange om beinet, så hvis en ikke sitter oppe til midnatt syv dager i forveien så kan en se langt etter grupperommet. Tanken har slått meg at det kanskje er mulig å finne et program eller å skrive en enkel kode som kan gjøre dette automatisk, slik at jeg heller kan legge meg å sove litt tidligere i hverdagene.

Er det noen freaks som vet om noe som kan fungere? Det kan nevnes at jeg har grunnleggende programmerings evner, ikke noe mer. Men kan jeg kan gjerne bruke en 10-12 timer på å sette meg inn i noe hvis det er nødvendig å skrive kode selv. Det som må gjøres er å logge inn med brukernavn og passord, søke etter ønsket grupperom(typ. A103), velge dato og tidspunkt i en falldown meny for så å klikke "bestill".
Sist endret av omba; 9. desember 2016 kl. 17:18.
Burde ikke være spesielt vanskelig å lage. Men vanskelig å svare uten å vite hvilket system dere bruker for å bestille grupperommene.
Det finnes en del måter å løse det på, litt avhengig av hvordan systemet fungerer. Om det er mulig å aksessere API-ene direkte eller poste bestillingsformen utenfor nettleser kan man lage et enkelt script som gjør det på et gitt tidspunkt. Evt. XSRF-tokens og slikt vil komplisere dette, så en annen variant er å lage et script som automatiserer en nettleser, med f.eks. Selenium og bruk av selenium-webdriver / watir-webdriver.
Om du ikke er så rutta på programmering så kan du prøve deg på Selenium webdriver IDE til Firefox. Brukes som regel til testing av nettsider men kan fint brukes til automatisering av småoppgaver. Uten så mye mer informasjon så er det vanskelig å gi nøyere tips men Selenium plug-in er nok det aller enkleste du kan sette deg i. Du kan evt. legge scriptet i Windows task scheduler slik at det kjøres 00.01 eller noe slikt.
Vet ikke hvilken skole du går på men på UiA så har de lagt inn recaptcha på booking sidene.

Har vært ganske vanlig å skrive seg scripts som booker grupperom tror jeg.

Kan kanskje løses med en macro som trykker som et menneske, men da må du jo vite at pc'en ikke er i bruk evt kjøre det i en virtuell maskin.