Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1482
Hei, spørsmålet mitt er enkelt og greit om det er mulig å bruke en wifi repeater som en ruter? Altså at man bare kobler repeateren til modemet via en nettverkskabel og setter den opp som et trådløst nettverk?

Har søkt litt rundt på google angående dette men finner ikke så mye svar..

takker for svar
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjem an på den konkrete modellen.
Trådstarter
Er det altså begrensninger på noen modeller?
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er vel mer det at noen extendere ikke er rene extendere. Men det korte svaret til ditt første spørsmål er nei, det går ikke.

Hint; OSI L1 VS L3. Google er din venn
Har fikla endel med Netgear sine i det siste og de er ikke rutere. Med kabel blir den "access point" til eksisterende nettverk.
Uvaksinert 👍
Kanskje modemet kan settes opp som router og så koble til det trådløse?
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har fikla endel med Netgear sine i det siste og de er ikke rutere. Med kabel blir den "access point" til eksisterende nettverk.
Vis hele sitatet...
så med andre ord, det går ann å bruke den som ruter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cplpro Vis innlegg
så med andre ord, det går ann å bruke den som ruter?
Vis hele sitatet...
Kva meiner du med ruter? Accesspunkt elle router? Det er to distinkte ting, som veldig mange ikkje veit skilnaden på. Når du er så generisk er svaret "nei, eller ja. Ukjent".
Trådstarter
med ruter mener jeg Accesspoint slik at jeg kan bruke nettet trådløst. Er det forskjell på ruter og accesspoint?

Planen er at jeg kobler modemet(som ikke er trådløst) til nettopp wifi repeatern
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cplpro Vis innlegg
med ruter mener jeg Accesspoint slik at jeg kan bruke nettet trådløst. Er det forskjell på ruter og accesspoint?

Planen er at jeg kobler modemet(som ikke er trådløst) til nettopp wifi repeatern
Vis hele sitatet...
Ja, det er skilnad. Det at det er to forskjellige ord er eit hint om det. Ein ruter ruter pakker, altså på lag 3 i OSI-modellen, dvs. mellom ulike subnet. Eit AP gir kun tilgang til nettverket via WiFi, uten ruting.

Svaret er fortsatt at det kjem an på. Eg har sett repeatere med og uten funksjonalitet for å opptre som aksesspunkt. Det er antakeleg det du har funne i google. Eit forslag kan jo vere å lese manualen på dingsen du har i tankane. Merkelig nok hender det at manualen på eit produkt forklarer bruksscenarioer for produktet.
Sist endret av vidarlo; 21. august 2017 kl. 21:25.