Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 6483
Har lasta ned alt av Bob Marley å sitter å hører det nå...

Peter Tosh
Ziggy Marley
Damien Marley

er blandt andre artister jeg har hørt om.
Noen av disse som skiller seg ut med bedre musikk??

Andre forslag?

Takk for svar
Sist endret av Kal87; 7. mars 2008 kl. 09:10.
Er fult av fet reggae, sjekk ut:

Zizzla
Black Uhuru
Ini Kamoze
http://www.myspace.com/mannafari - Norsk reggae

Det funker riktignok kun i små doser - som en fet dag i bakken.

må bare legge til et jævlig fett klipp av andreas hatveit & zizzla - i was born:

http://youtube.com/watch?v=GwXzhM4AgmA
Sist endret av voktern; 7. mars 2008 kl. 09:13.
stephen marley
kymani marley
eak a mouse
Matisyahu er jo elsk
Det kan hende at Busta Ofte blir litt i særeste laget, men du kan jo sjekke dem ut.
King tubby er den mest geniale reggae artisten ,syns jeg da. Men det er dub reggae da!
Voktern: elsker manna blir ikke bedre norsk musikk.

Groundation er konge ; )
NFFs husbedreviter
Som folk har nevnt , Manna er bra norsk reggae, og GROUNDATION er helt genial amerikansk roots reggae..

Jeg kan nevne artister i fleng..
Horace Andy!
The Abyssinians!
The Gladiators!
Black Uhuru
SOldiers Of Jah Army!
Svenska Akademien!
Kultiration
Augustus Pablo (litt mer dub)
The Soul Syndicate!
Tetrack
Winston Mcanuff
Leroy Brown
Lee "Scratch" Perry!
The Congos!
Junkyard Production (dansk, dub inspirert)
Takana Zion
Midnite!
Bambu Station!
Dezarie
Israel Vibrations!
Fc Apatride!
Burning Spear
Black Roots
Nazarenes
Abja

Dette er for det meste Roots reggae da, men for meg er den den beste delen av reggae..
Nyt det!
Om du liker reggae, så liker du kanskje litt Ska også? Hvis du liker mye av det gamle bob marley, som den første innspillingen av "One-Love" så vil du garantert digge Ska gruppa: The Slackers. For mer merkelig Ska, så er The Specials verdt å sjekke ut.

Angående Reggae, så har Max Romeo en del bra, men en del skvip også. Albumer som er anbefalt fra denne artisten er War Ina Babylon og Open the Iron Gates. Burning Spear er også god gammel reggae, elsker Marcus Garvey-albumet hans.

Du har glemt en Wailer på listen din, han heter Bunny Wailer. Kan ikke si jeg har så veldig sansen for ham egntlig, men han har en flott stemme, og er sikkert noe for de som holder en finger på Rn'B og slikt...

Jah Ark Manifest er også bra Norsk reggae, blandet med litt Hip-Hop, Nico D er med i gruppen fks. Damian Marley leverer også bra musikk innen denne sjangeren; blanding mellom Hip-Hop og Reggae. Om du liker Hip-Hop/reggae blandinge, skaff deg albumet A Rebels Dream, dette er en plate med mange artister som har fresha opp klassiske Bob Marley låter.
Noe av det jeg hører på av roots/ska/dub/dancehall:

QueDuhSka
Prince Buster
Lee "Scratch" Perry
Toots and The Maytals
Gentleman
Seeed
Eek-A-Mouse
Jackie Mittoo
Skatalites
Nøkken
Bikstok Røgsystem (dancehall)

▼ ... noen måneder senere ... ▼
NICO D = reggae/hiphop + Admiral P ++= Jah Ark Manifest!

Norsk
Sublime. Du MÅ sjekke ut sublime. De er riktignok innenfor Ska og Punk sjangeren, men har omtrent reggea inflytelser i hver eneste låt, mens noen sanger er fullstendig skanking rastafari om du skjønner.. Verdt å sjekke ut. Utrolig mye bra musikk, av noen som definitivt har inspirert flere store musikere og røykt utrolige mengder weed.
Lee "Scratch" Perry er vel den største som holder på nå. Ellers har jeg en favoritt i Max Romeo. Mest fordi han har låta Liam Howlett har samplet i Out Of Space xD
▼ ... over en uke senere ... ▼
Møtte en dag en afrikaner fra etiopia på bussen. Vi begynte å snakke sammen, og fikk et tips om reggae musikk fra han. Dette var jeg veldig fornøyd med.

Morgan Heritage heter bandet, det er en familie som synger reggae sammen, og rytmene på sangene er veldig bra. Slår ikke Bob Marley, men hvem gjør vel det?

Morgan Heritage er absolutt å anbefale hvis man liker reggae
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Alpha Blondy, Lucky Dube og Sly & Robbie anbefales sterkt; jeg mener å huske at Alpha er på fransk, Lucky Dube har jeg dessverre ikke stor kjennskap til, men Sly and Robbie er utrolige.
De har spilt sammen på utallige albumer av andre artister og har flere solo album.

Kan også nevne Toots & the Maytals, UB40, Dennis Brown, Inner Circle, Supermax, mm.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
gentleman og UB40 er to til jeg kommer på som jeg ikke tror er nevnt
for å nevne en annen side av saken: Skinhead Reggae!
like viktig som roots om du er interessert i reggae. takket være nazi skins fikk aldri skinhead delen av reggaen no anerkjennelse, men det er vel så bra.
sjekk ut band som
Symarip
Desmond riley
the dynamites
pioneers
prophets etc

eller bare finn trojan records. de har en fin 3 cders boks kalt noe lignende "trojan skinhead reggae box" elns
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ellers for oss litt eldre har vi jo Øystein Sunde med bl.a. Odalsreggae og Vippetangen konditori + Trond Viggo m "Gidder ikke, orker ikke, må'kke, vi'kke, bø'kke, ska'kke".
I tillegg var det et osloband tror jeg som var mere ordentlig reggae-band noen par år etter Trond Viggo som hadde en viss suksess med en låt med tilsvarende tema som Trond Viggo låta. Men kommer ikke på hva de het i farta .
Kan ikke se at noen har nevnt John Holt. Morsom fyr
Hvis du har hørt Out of Space av Prodigy, og egentlig digget reaggebiten i den, kan jeg tipse om at det er sampling av Max Romeo sin låt, som heter I chase the devil. Ganske artig låt. Han har sikkert mye annet moro også
Sist endret av tagefo; 24. august 2009 kl. 20:27.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Jeg oppdaget masse fet reggae i ferien;

Jacob Miller - tidligere vokalist for Inner Circle, vil spesielt anbefale hans album "Tenement Yard".

Junior Murvin - ble kjent med låta "Police and Thieves", som the Clash har coveret (ifølge wikipedia). Murvin synger falsett, som Curtis Mayfield(, og det kan hende hans childhood dream var å være en trompet). Albumet "Police and Thieves" anbefales.

Johnny Clarke - "Rockers Time Now." Et must-have reggae album; hans versjon av 'Satta Massagana' er utrolig nice.

Justin Hinds & the Dominoes - disse gutta spiller musikk som i mine øyne kan sammenlignes med musikken til selveste Marley. Albumet "Travel With Love" er det eneste jeg har hørt, men det anbefales!

For øvrig synes jeg alle reggae-interesserte burde se filmen "Rockers".
Easy Star All-Stars er også verdt å få med seg. http://en.wikipedia.org/wiki/Easy_Star_All-Stars

Spesielt Coverplate deres Dub side of the moon, som er reinnspilling av Pink Floyds Dark side of the moon, er kostelig.
Albarosie er ganske bra!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anbefaler Matisyahu, spesielt sangene One Day og So Hi So Lo.
governor andy - bonus på kortet.. beste partyreggea ever=)
Alborosie (Best innen reggae etter min mening)
Damian Marley (Alltid en slager, har mye forskjellig)
Pressure (Touch av dancehall)
ingen som har nevnt groundation ? sykt bra!
Junior kelly har også mye kult
Richie spice
morgan heritage
sizzla
marlon asher
gyptian
luciano
romain virgo
tarrus riley
junior kelly (nevnt over)
irie love
jah cure
collie budz

disse liker jeg iallefall veldig godt
Sist endret av Eidee94; 16. september 2009 kl. 15:56.
Richie Spice
Capleton
Busy Signal
Queen Ifrica
Culture
Sizzla
Morgan Heritage
Fantan Mojah
Jah Cure
Gentleman

Jeg har en reggae spilleliste på Spotify her: spotify:user:voldern:playlist:7oPNKlzt7N8Dxlhw3K0wKb
Sist endret av voldern; 16. september 2009 kl. 16:32.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
sjekk ut svenske reggae-bandet "Kalle Baah"
Sitat av eplesin Vis innlegg
NICO D = reggae/hiphop + Admiral P ++= Jah Ark Manifest!

Norsk
Vis hele sitatet...
Nico D & Admiral P, To the world - priceless. Sitter skev som faen nå med ørene i paradis
Du må skjekke ut det tyske raggaebandet Seeed! Du skjønner som oftest ikke en dritt av hva de sier, men det er så bra! Du kommer garantert til å like "Waterpumpee" og "Respectness"! De har også veldig mange setninger som blir morsomme om du har fått i deg noe oregano ("Himpa hompa sjåbisjå")! Skjekk også ut The Dub Syndicate (Time Dub og Night Train) og 10 ft. Ganja Plant (Chalwa og Walkey Walk Tall). De spiller dub, noe som også er dritkult om du liker raggae!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Som andre vil jeg anbefale damian marley. Ellers hører jeg mye på dub reggae som eek a mouse, ini kamoze og wayne wade.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Man kan si hva man vil om buju banton,men kunsten ved å rulle jonas kan ingen ta fra ham
http://www.youtube.com/watch?v=60RS6xZ-yQM (1.54)
Sier bare: Toots And The Maytals.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Hvis du liker dub reggae (genialt når du fyrer opp noe mary jane) sjekk ut artister som Scientist, King Tubby etc.
Anbefaler en mindre kjent artist Vlastur, vet bare om ett album, men dritbra dub musikk!

Sjekk her for flere artister:
http://www.last.fm/tag/reggae
http://www.last.fm/tag/dub%20reggae
Legger til to klassikere: Derrick Morgan og Desmond Dekker. To artister som hadde enorm sterk innflytelse på den tidlige skinheadkulturen i England på slutten av 60-/begynnelsen av 70-tallet. Anbefales.

The Moonstompers er forøvrig også å anbefale. Litt i samma gata som The Specials.

"A Poets Life"; soloskiva til Tim Armstrong fra Rancid legger jeg også til.
Mishka må sjekkes ut!
Spesielt sangene Coastline Journey, 3rd eye vision og Love and Devotion.
Vet ikke om det er nevnt, men Alborosie
Sist endret av SveinKB; 24. mars 2010 kl. 18:11.
Anbefaler også Matisyahu, spesielt One Day remixen til Infected Mushroom(selv om det da kanskje ikke blir raggae men)
Sist endret av HabbaLaBiba; 24. mars 2010 kl. 18:09.
▼ ... over et år senere ... ▼
Yellowman er verdt å sjekke ut!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ras Cricket er jeg sykt glad for at jeg fant. Svenske Reggea folk. Hadde ikke forventet noe av de i og med at de er svenske.. Men de var sykt flinke.

Murder the I - http://www.youtube.com/watch?v=-QfTzx3OZcU
Conspiracy - http://www.youtube.com/watch?v=6hqQ5...eature=related
Jeg hadde faktisk tenkt å lage en "Reggae" tråd, men så så jeg tråden din :3

S.O.J.A - Rasta Courage
Tribal Seeds - In Your Eyes
Chezidek - Call Pon Dem

Tre fantastiske reggae tracks!