Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1868
Frp går til krig mot kulturen. De vil den selvfølgelig ikke til livs men ønsker at kunst og kultur som ikke står seg økonomisk ikke skal støttes via skatteseddelen.

Vil en slik politikk fremme det kunstneriske eller rasere den?
Man vil få en selektiv kunst der folket bestemmer hvem som skal overleve,
der den sterkeste/flinkeste vil overleve og alt som er unødvendig vil falle naturlig bort.
Dem som ikke kan lage kunst som folk vil betale penger for vil måtte finne seg noe annet å gjøre for å tjene til livets opphold.
Jeg er nok en anelse biasert i spørsmålet om kunst da jeg ikke er kunstner selv eller kunt interessert i det. Men at man må ha et kulturtilbud for unge er jeg ikke i tvil om. Derimot har det versert en del historier i mediene fra tid til annen om kunstnere på kunstnerstipend som ikke gjør en dritt. Jeg er litt redd for at slik støtte fra staten kan lett bli en sovepute. Så jeg er vel forsåvidt for at man skal kunne kutte støtten ved en viss alder, eller iallefall sette krav om produktivitet. Problemet blir jo selvsagt at kunst er så subjektivt som det er, og kvalitet blir vanskelig å avgjøre.

Men så var det dette med utstillinger, teater, konserter osv. Her er jeg usikker på hvor mye subsidiering staten faktisk går inn med i f. eks. festivaler, og om det gjelder alle festivaler? Det er er sikker på er at når vi ble senndt på teater som ungdomsskoleelever var det lite annet vi så på det som en kjedelig dag man slapp å være på skolen. Så på elever som meg var det totalt bortkastet, og fortsatte og være det så lenge skolen varte. Men for noen var dette sikkert helt supert. Så også den er vanskelig, kansje løsningen er at man heller bruker pengene til og engasjere alle typer elever litt forskjellig.

Jeg ser jo nå at jo mer jeg skriver at spørsmålet om statstøttet kultur er vanskelig. Så jeg trekker vel den slutningen om at FRP forhaster seg litt vel mye her. Men en debatt om å bruke pengene(fortsatt på kultur) synes jeg vi trenger i aller høyeste grad.
Neutral Good
Mith's Avatar
Og standard argumentet mot FRP her er at til og med Ibsen måtte ha statelig støtte for kunne drive på som han gjorde.
Så argumentet om at de flinkeste vil overleve er bare tull. De mest kommersielle vil overleve og god kunst er ikke nødvendigvis kommersiell.
Jeg argumenterte ikke for FRP om den var siktet på meg Mith? Og jeg sa heller ikke at det skulle være krav til å tjene penger. Men jeg tror det er lettere å se at Ibsen gjorde bra arbeid, kontra en som vil male med rævhullet som egentlig bare er en glorifisert trygdesnylter.
Kansje ibsens kunst hadde vært enda bedre om han ikke fikk statlig tilskudd siden han da kansje måtte ha jobbet enda hardere for å få det til å gå rundt
eller kansje han rett og slett var unødvendig og tok opp plassen til enda bedre kunstnerere som aldri ble kjent,
siden den kansje enda bedre kunstnerene ikke fikk samme konkuranse vilkårene pga manglende statlig støtte.

Nå er jeg litt usikker på hvem som bestemmer hvilke kunstnere som skal få statlig støtte,
men der vil uansett være at enkelte kunstnere vil bli favorisert av disse som velger hvem som skal få statlig tilskudd og disse vil klart ha en mye større sjangse for å lykkes.
Sitat av kim Vis innlegg
eller kansje han rett og slett var unødvendig og tok opp plassen til enda bedre kunstnerere som aldri ble kjent,
siden den kansje enda bedre kunstnerene ikke fikk samme konkuranse vilkårene pga manglende statlig støtte.
Vis hele sitatet...
Så du mener altså at Ibsen sin kunst skulle vike for en hypotetisk "en som var bedre" kunstner?

Bare det at du mener at en som kanskje kunne vært bedre en Ibsen vitner om at du overhode ikke har peiling på litterær kunst.

Det er greit at du kanskje er fremsynt, men hva om at Ibsen hadde forsvunnet etter å ha skrevet et verk, og det ikke hadde kommet noen ny kunstner, hva hadde Norge og verden gått glipp av da?
Nå skrev jeg "kansje" og Ibsen var bare et eksempel som ble brukt tidligere i tråden jeg som jeg fortsatte å bruke , Ibsens kunst ville nok overlevd uansett men det finnes da en drøss med kunstnere som mottar statstøtte og selger dårlig og dermed ikke er et stort tap for kulturen.

Vi trenger ikke tukling med kulturverdiene etter min mening, dem beste vil uansett bli kjent så lenge markedet er der.
Den vil ei rasere, kultur vil alltid overleve, men å få til utvikling og eksperimenterende kunst trenger man støtte. Man trenger også støtte til tradisjonsfordypning, slik som folkemusikken.

Frp Mener: Frp er det eneste partiet som ikke vil bruke mer, fordi vi mener at det meste av kulturen bør være selvfinansierende. Kutte garantilønn og stipender, slik at kunstnere må leve av det de selv skaper.
Vis hele sitatet...
Virkingen av dette blir at det er det er populærkunsten som overlever, det blir som at musikkbransjen bare gir støtte til artister som ligger på "VG Lista Top 50". Og er det som ligger på VG Lista bra musikk, er populærkunst god kunst? Dette vil også gjøre det vanskelig for kunstnere i startfasen, det vil gjøre det vanskelig å utvikle seg og så komme på et høyere nivå. Selv om det per i dag deles ut stipender, er det ikke slik at kunstnerne som får stipender får det hvert år, gang på gang, ingen kunstnere lever på stipender. Stipend er et supplement for å skape fremgang. Kunstnere, som musikere trenger stipend for utvikling som tidligere nevnt.

Med Frp's kulturelle stipendkutt vil dette også gå utover film, musikk, kunst og scenekunst for unge. Et tilbud som Frifond vil da bli kuttet, Frifond er en viktig støttespiller for unge som satser kultur.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av kim Vis innlegg
Nå skrev jeg "kansje" og Ibsen var bare et eksempel som ble brukt tidligere i tråden jeg som jeg fortsatte å bruke , Ibsens kunst ville nok overlevd uansett men det finnes da en drøss med kunstnere som mottar statstøtte og selger dårlig og dermed ikke er et stort tap for kulturen.

Vi trenger ikke tukling med kulturverdiene etter min mening, dem beste vil uansett bli kjent så lenge markedet er der.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at Ibsen neppe hadde klart seg uten kunstnerlønn.
Opera i Norge feks. har ikke nubbesjanse til å overleve uten statstøtte, nettopp fordi markedet ikke er der.
Skal vi da ikke ha opera?
Sist endret av Mith; 14. juli 2009 kl. 09:40.
Sitat av Mith Vis innlegg
Opera i Norge feks. har ikke nubbesjanse til å overleve uten statstøtte, nettopp fordi markedet ikke er der.
Skal vi da ikke ha opera?
Vis hele sitatet...
Takk og pris for statstøtten, det samme er det med de fleste (Hvis ikke alle) teatrene i Norges land. Uten statstøtte måtte billettprisene vært så høye at folk ei kunne ha gått på teater.

Takket være statstøtten på kultur arenaer får vi et bredt spekter teater, vi har råd til å leie inn spesielle scenografer til særegne teateroppsett. Slik som Per Gynt suksessen på Det Norske Teater i 2007/2008. Etter en stor suksess her i Norge dro Det Norske Teater til New York, et stort sprang for norske scene! Vi fikk vise vår kulturarv internasjonalt. Storartet!

(Stemmer du Frp?)
Sist endret av DerComment; 14. juli 2009 kl. 09:52.
Operaen derimot ser jeg som på HELT borkastet. Nå bor jeg i Nord-Norge riktig nok, men regn på billettprisen min om jeg vil ta en tur. Men at alt legges til Oslo og omegn er en annen debatt Men til dere som bor i Oslo, er virkelig den svindyre operaen noe som "de fleste" kan og vil bruke?
Operaen er et Landemerke, helt nødvendig for Norsk kultur og den Norske turistbransje. Nei, man føler seg ubekvem hvis man ikke har på seg finstasen og gjør seg ekstra "Royal" for dagen. Det er jo heller ikke de jordnære som først og fremst går på Operaen. Men utrolig design, den kunne ikke ha sett bedre ut.

(Denne gikk litt ut av Main Topic)
Sist endret av DerComment; 14. juli 2009 kl. 10:21.
Forklar hvorfor den er nødvendig for Norsk kultur. Trodde fjell og fjorder og matpakka var Norsk kultur. Hvilken historie har vi med opera? Og hvem nytter seg av den annet en Oslo hva turisme angår. Jeg virker kansje litt krass, det er ikke meningen, men ønsker å vite det jeg spør om for jeg vet ikke.
Det som mange ikke tenker på med Frp sitt syn på kultur, er at kinoer kommer til å bli dyrere og massevis av filmer vil aldri bli satt opp, fordi det kun er de store blockbusterene kinoene tjener store penger på. Alt annet vil forsvinne. Frp er også mot utleie av musikk, filmer og dataspill på bibliotekene, så det vi også forsvinne.

Frp sin definisjon på hvilken kultur som er bra; som folk flest liker, og som fortjener å overleve er DDE og Ole Ivars. Folk som liker smalere ting må forvente at mye av det vi har satt pris på tidligere vil forsvinne, fordi grunnlaget for å overleve forsvinner med Frp.

Det er ikke sånn at "kultur" betyr det samme som obskure danseforestillinger som trekker sju personer på en bekmørk scene i en bakgate i Oslo. Kultur er det som gir oss hjernemessig påfyll og som gjør oss smartere. Frp mener at bra kultur er kultur som tjener masse penger selv uten støtte fra andre.

Når det er sagt irriterer jeg meg grønn over norske kunstnere/forståsegpåere/politikere/synsere, som bruker kulturpolitikken som det viktigste argumentet mot en fremtidig Frp-regjering. Dette er latterlig og patetisk, og det fjerner fokuset fra hva som er viktig: nemlig Frps grunnleggende økonomiske politikk som tar fra de fattige og gir til de rike. Det er dette folk burde være opptatt av, og ikke om hva Frp synes om operaen eller ikke.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Men til dere som bor i Oslo, er virkelig den svindyre operaen noe som "de fleste" kan og vil bruke?
Vis hele sitatet...
Har du kikket på prislisten til operaen? Selv på Nøtteknekkeren finnes det billetter til hundre kroner. Skal du ha bedre plasser koster de fra 340,- og de aller dyreste koster 540,-. Takket være statsstøtte kan de aller fleste altså se opera.
Godt mulig du ikke har noen interesse av det, men ta en kikk på tilgjengelige billetter... nesten alt er utsolgt i et halvt år fremover, så folk både kan og vil.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Har du kikket på prislisten til operaen? Selv på Nøtteknekkeren finnes det billetter til hundre kroner. Skal du ha bedre plasser koster de fra 340,- og de aller dyreste koster 540,-. Takket være statsstøtte kan de aller fleste altså se opera.
Godt mulig du ikke har noen interesse av det, men ta en kikk på tilgjengelige billetter... nesten alt er utsolgt i et halvt år fremover, så folk både kan og vil.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke være spydig. Jeg spurte som sagt fordi jeg ikke bor i oslo og jeg vet ikke. Jeg bor langt nord og for meg blir det noen hundre + fly tur/retur. Dette er jo selvsagt lettere jo nermere man bor Oslo, men det skjønner jo jeg også. Og med svindyr mente jeg hva den kostet og bygge, men det kunne jeg dog spesifisert bedre.
Det som er litt søtt er at FRP som var i mot Operaen har valgt Operabygget som bakgrunnsbilde i en av sine reklamefoldere.
Sist endret av tness; 14. juli 2009 kl. 13:11.
Sitat av murloc Vis innlegg
Du trenger ikke være spydig. Jeg spurte som sagt fordi jeg ikke bor i oslo og jeg vet ikke. Jeg bor langt nord og for meg blir det noen hundre + fly tur/retur.
Vis hele sitatet...
Haha.. Det gjorde du IKKE. Du sa selv at du mente det var for dyrt, ikke til å misforstå engang. Trenger ikke kalle henne for spydig bare fordi hun arresterer deg.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Haha.. Det gjorde du IKKE. Du sa selv at du mente det var for dyrt, ikke til å misforstå engang. Trenger ikke kalle henne for spydig bare fordi hun arresterer deg.
Vis hele sitatet...
Han sa at han mente det var for dyrt for ham, ikke i utgangspunktet. Han sier at han ikke vet hvor mye en billett koster, men tilogmed uten billettprisen blir det fort litt dyrt å reise fra nord-Norge til Oslo for å se opera. Når han sa "den svindyre operaen" skjønte ihvertfall jeg at han mente hvor mye det kostet å bygge den og ikke billettprisen, for som han presiserer flere ganger vet han ikke noe særlig om operaen (og dermed heller ikke prisen).

Trenger ikke være spydig bare fordi du ikke skjønte hva han mente.
Sist endret av Mr. Meow; 14. juli 2009 kl. 14:01.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette ble jo tatt opp i en tråd i fjor: Farvel ibsen?.
Og jeg sier det samme her som jeg sa der, i en smule kortere form: Jeg som jobber med kultur synes selv at endel penger går til ting som allmenheten aldri får eller ikke vil få glede av. Merkelige prosjekt der en småfeit mannlig ballerina uten balanse kaster 100 A4 ark opp i luften og lirer av seg noen kvasifilosofiske strofer om dybde vil få de fleste til å lure på om de skal grine eller le.

Jeg er for en mer kritisk vurdering av hva som skal støttes av kultur, for noen av de jeg har sett med over 100.000 i statstøtte har f*** meg ikke fortjent det, og det er tydeligvis ikke bare jeg som mener det, for disse forestillingene drar kanskje ikke mer enn 20-30 folk i en sal med plass til 3-400.
Halve nFF kommer sikkert til å angripe meg for dette nå; men jeg sier til helvete med kulturen. Jeg støtter FrP i denne saken, jeg. Hva skal vi med kunst som ingen vil ha og som attpåtil bare ligger og tar penger fra staten. Som flere i denne tråden allerede har sagt, så klarer kunsten seg alltid uansett - det som faktisk kan kalles bra selvsagt. Jeg er ingen mann til å definere hva som er bra kunst selvsagt, men jeg kan skjønne såpass at det er unødvendig å gi penger til visse mennesker bare fordi de sier de er kunstnere.

Operaen, joda. Der ser det jo faktisk ut til å gå litt bra, selv om vi fortsatt ikke har tjent opp noe på operahuset iforhold til hva vi brukte på det. Hvorfor ikke få bedre infrastruktur isteden liksom? Vi vet jo alle at både opera, teater og balletforestillinger er på vei ut av kulturen. Kulturen vår idag som kan sammenlignes er kino - ja, det er faktisk kultur det også.
Opera i Norge er imidlertid fremdeles en kunstform for de få, på SSBs kulturbarometer for 2008 var det kun 7 % som oppgav at de hadde sett en operaforestilling siste år, det laveste av alle kulturtilbud. 13% oppgav at de hadde sett en ballettforestilling.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at vi rett og slett bare må "gi opp" den delen av historien. Det er ikke så mange som vil gå på teater eller opera lengre. Hvis vi slutter å gi statstøtte til disse tingene får vi se hva folket faktisk bryr seg om.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Trenger ikke være spydig bare fordi du ikke skjønte hva han mente.
Vis hele sitatet...
Ser den nå. Leste svindyr opera, som i billett.

Både FrP og mange tilhengere ønsker å la kunst og kultur bli fullstendig drevet av konkurransekrefter. Med et slikt system frykter jeg at hele teater/bilde/musikk-kunsten kommer til å bli drevet av pengesterke kommersielle selskaper. Tror vi virkelig at talenter innenfor området går fra ingenting til suksess på første forsøk? Vi må la folk få dyrke slike ting på lavt nivå med støtte fra offentligheten til det blir godt nok til å driftes selvstendig. Hvis ikke ender vi opp med et snevert tilbud. Ja. Det er det største og eneste argumentet jeg bruker i denne saken. Mangfold vs. Pop.

Slik det er i dag har litt for mye pengestøtte blitt tildelt til gale prosjekter. Vi alle er enige i at vi trenger grovsiling og vurdering av kandidater, og at systemet bør kreve mer kompetanse før det settes i gang. Gjerne fullstendige manuskripter med målsetninger og satningsområder. Jeg er ikke kjent med hva som må utgreies om når man søker støtte til et prosjekt, ei heller hvordan dette vurderes.

Men ærlig talt tror jeg store deler av dette handler om et helt annet problem vi har i Norge, og det er "Hvis du ikke bruker opp budsjettet i år, vil du ikke få innvilget like mye neste år." Dette er også vel kjent for alle som har vært med å skyte ammunisjon i militæret. Det jeg forestiller meg er at hvis det f.eks er november måned og kommunen sitter på noen hundre tusen igjen øremerket "kulturtilbud", og det kommer få søknader, vil pengene ende opp hos en av dem - uansett hvor dårlig prosjektet virket. Pengene må jo brukes for å få samme budsjett innvilget neste år, om ikke mer.

Er det noen her som har jobbet eller har foreldre som jobber med å innvilge søknader? Kan ikke vi få et innspill her om hva som "skal til" for å få støtte?
Det statsstøtten i bunn og grunn gjør er at alle betaler for noe fåtallet liker.

Er dette en politikk som er verdt å beskytte?
Sitat av sofa Vis innlegg
Det statsstøtten i bunn og grunn gjør er at alle betaler for noe fåtallet liker.

Er dette en politikk som er verdt å beskytte?
Vis hele sitatet...
Dette er jo et veldig generelt spørsmål som i praksis ofte skiller venstre- og høyresida i politikken. Venstresida mener at samfunnet er et fellesskap, og at alle har et ansvar om å ta vare på hverandre. Det er derfor mange betaler mye i skatt som f.eks går til sykehus og skoler, selv om man er frisk som en fisk og ikke går på skole selv eller har unger. Alikevel synes mange det er greit å betale for at andre skal ha dette tilbudet, både fordi det er solidarisk, og fordi man kanskje en eller annen gang har behov for tilbudet selv. Det gjelder både sykehustjenester og kulturtjenester.

Høyresida mener at folk skal betale for seg selv etter hva man trenger, og alle fellesskapstjenester skal minimeres til det høyst nødvendige.

Personlig synes jeg det er strålende at det er en folkemusikkfestival i Førde hvert år, og at staten støtter opp om denne med noen kroner, selv om jeg ikke ønsker å delta selv. Jeg betaler gledelig for dette, fordi jeg ønsker at folk skal ha dette tilbudet. Staten har støttet/støtter mange "vanlige" festivaler, som Hove, Quart, Pstereo, Bukta, Oslo Live osv. Det er ikke sikkert disse festivalene noengang hadde eksistert med Frp i regjering.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Du trenger ikke være spydig. Jeg spurte som sagt fordi jeg ikke bor i oslo og jeg vet ikke. Jeg bor langt nord og for meg blir det noen hundre + fly tur/retur. Dette er jo selvsagt lettere jo nermere man bor Oslo, men det skjønner jo jeg også. Og med svindyr mente jeg hva den kostet og bygge, men det kunne jeg dog spesifisert bedre.
Vis hele sitatet...
Hva var spydig med det? Du spurte "dere som bor i Oslo", og for oss er det helt overkommelig og populært å besøke operaen.
Å tenke på hva operaen kostet i rene byggekostnader er sikkert frustrerende for de som har valgt å bo langt unna, men jeg kan forsikre deg om at den er til glede for et stort publikum, en turistattraksjon og også utgangspunktet for en splitter ny bydel.

Her har du litt svindyr marmor helt uten noen praktisk funksjon forresten. På et sted med tre tusen innbyggere.
Sitat av murloc Vis innlegg
Forklar hvorfor den er nødvendig for Norsk kultur. Trodde fjell og fjorder og matpakka var Norsk kultur. Hvilken historie har vi med opera? Og hvem nytter seg av den annet en Oslo hva turisme angår. Jeg virker kansje litt krass, det er ikke meningen, men ønsker å vite det jeg spør om for jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...

Det er sant at Operalandet Norge ikke har noen lange og rotfestede tradisjoner. Men heldigvis er vi her i Norge i dag, i den situasjonen at den kreative velviljen finnes for å gjøre noe med dette. Det kommer stadig flere komponister, forfattere og scenekunstnere som nå orienterer seg i retning av musikkdramatikk og gir da den Norske Opera et helt nytt og fornyende innhold. Vi er på vei inn, og vi er med på å bygge en gullalder for Norsk Opera, med dette trengte vi å skape en arena for og akkurat bygge opp denne Operatradisjonen. De må kunne ha midler til å gjøre smale produksjoner på bi-scener og invitere utlandske samtidsoperaproduksjoner til Norge på gjestespill. Til dette trenger Operaen statelig støtte.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Halve nFF kommer sikkert til å angripe meg for dette nå; men jeg sier til helvete med kulturen. Jeg støtter FrP i denne saken, jeg. Hva skal vi med kunst som ingen vil ha og som attpåtil bare ligger og tar penger fra staten... ...
Vis hele sitatet...
Hvis artister, kunstnere og filmskapere mister den statlige støtten, blant annet gjennom stipender; mister vi utvikling. Så er det da døtrene og sønnene av rike handelsmenn som skal bli fremtidens kunstnere? Skal man trenge en rik familie som kan støtte deg i oppstartsfasen hvis du skal bli en kulturellformilder?
Fabianca: Greit det du sier om at operaen ikke er så dyr, og at den er populær. Men uten å kunne bevise det, så ville jeg tro at de som drar mest på den operaen er godt over gjennomsnittet rike i Norge. Sånnsett tror jeg faktisk opera skiller seg en del fra teateret, og det blir litt å ”bruke penger på rike”. Eneste er at den faktisk ikke ser så verst ut da ☺

Dontomaso: Høyresiden ønsker å effektivisere samfunnet spesielt det kommunale. Jeg som har fått jobbet en del i kommunen i det siste ser at det er mye som er utrolig ueffektivt og kunne blitt gjort bedre. Tror det er mange som tenker at de er lei å betale mye skatt når de selv ofte får følelsen at folk er ueffektive. Personlig så vet jeg at hvis dette blir dratt for ekstremt, så vil det kunne få konsekvenser, men litt innstramninger tror jeg ingen har noe vondt av. Jeg har oppdaget at folk er seg selv nærmest både høyre og venstre-side folk, og jeg er faktisk ikke så overrasket over at FRP gjør det såpass sterkt på meningsmålinger.

Dodecha: Du summerer mine meninger i denne diskusjonen veldig godt, KP!
Ang. operaen, så er det jo heller ikke bare opera som blir satt opp der, f.ex. har Seigmen spilt der, og Anthony & the Johnsons skal spille der i august, samt at både Oslo og Norge totalt sett sannsynligvis tjener på den, siden vi har fått MASSE oppmerksomhet på grunn av den internasjonalt.

Her er et fint lite intervju med Anette Wiig Bryn fra Frp, som satt som kulturbyråd i Oslo i 2004-2008. La meg dra ut et lite sitat:

- Jeg skal innrømme at jeg har tenkt på kultur som det finkulturelle. Men i denne jobben begynner jeg å få innsikt i hva som skjer rundt omkring, og at vi også må begynne å kalle pop, rock og jazz for kultur. Det er lett å overse at denne delen av kulturen er like verdifull, men det begynner jeg nå å forstå.
Vis hele sitatet...

Hvordan i HEITESTE kan en person som viser så TOTALT mangel på innsikt i kultur, få en slik post? Det var da heller ikke lite av kulturinstitusjoner som fikk gjennomgå de neste årene - det ble faktisk så ille at hun fikk fyken av Erling Lae mot slutten av perioden. Det er også ganske morsomt/tragisk å se på den tidligere erfaringen hennes, og f.ex. å sammenlikne det hun sier den gangen, med det Frp-folket nå sier i denne saken i Aftenposten, der de mener at "joda vi er så flinke så".

Riktignok er det en GROV regnefeil i aftenposten-artikkelen, siden realiteten er at det blir brukt mindre på kultur i Oslo, når man tar med ting som inflasjon og lønnsvekst i regnestykket. Her er et regnestykke/sitat fra en liknende diskusjon på underskog:
Når byrådssekretæren sier at Kulturetaten fikk økt budsjettet med ca. 20 millioner kroner fra 2008 til 2009, så stemmer det. Men innenfor de 20 millionene skal man både dekke den økte konsumprisindeksen (som er anslått til 3,2% i budsjettforslaget og utgjør ca. 17 millioner kroner) og Oslo kommunes kreative kutt, nemlig det generelle “effektiviseringsuttaket” som pålegges alle etater, og er på 0,6% – eller 1,2 millioner kroner for Kulturetaten sin del. Tilbake står man altså med en økning av budsjettet på under 2 millioner kroner, og da har jeg ikke regna inn at lønnsjusteringen er anslått til 4,8%, og altså høyere enn den generelle prisøkningen. I sum er den reelle rammereduksjonen på 3,9 millioner.
Dette er årsaken til Deichmanske hovedbibliotek nå stenger kl. 16.00 på fredager, og at de to eneste filialene som har hatt søndagsåpent må slutte med det f.o.m. 1. september. Det fører også til at ledige stillinger og stillinger hvor ansatte er langtidssykemeldt blir stående ubesatte, med økt arbeidsbelastning på resten av personalet som resultat, at opptrappingsplanen for Deichman er fryst, og en rekke andre kutt.
Og i tillegg er det et vedlikeholdsetterslep på 400 millioner kroner på Kulturetatens eiendommer. Så nei, Oslo er ikke et bevis på at Frp tross alt ikke er så ille for kulturen. Eller Høyre for den del.
Vis hele sitatet...