Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1672
Hei!
Jeg lurer på om noen har erfaring eller har vært i samme situasjon som meg. Jeg har nå fått et kjøreforbud fra lege (nevrolog) i 12 mnd, da han måtte melde til fylkeslegen. Jeg har undersøkt på nettet om når forbudet blir opphevet, om jeg må ta oppkjøring på nytt?

Jeg har fått påvist en form for epilepsi, nærmere sagt en fokal epilepsi. Jeg har hatt tre tilfeller hvor jeg har gått i søvne, om morgenen. Jeg dro til fastlegen og han henviste meg videre til nevrolog, og ga meg et muntlig kjøreforbud. Jeg har vært å tatt ct, mr og to standard eeg, hvor ingen av desse undersøkelser viser noe annet enn at det ikke feiler meg noe. Samboer har filmet meg de gangene jeg har gått i søvne, og videoene har jeg vist til legen og nevrologen. I vidoene har jeg noen små rykk i torso og i hake/kinn. Det er det eneste legen har grunnlag for å gi meg kjøreforbud.
Sist endret av Kickken1; 1. mai 2019 kl. 22:33.
Hei.

Takk for at du deler.

Siden dette er ett diskusjonsforum, angår jeg du har ett spørsmål eller påstand du ønsker diskusjon rundt?
For leger er det null risiko ved å nedlegge kjøreforbud, men desto større ved å la være..
Sitat av Kickken1 Vis innlegg
I vidoene har jeg noen små rykk i torso og i hake/kinn. Det er det eneste legen har grunnlag for å gi meg kjøreforbud.
Vis hele sitatet...
Du må ikke kjøre opp på nytt, det finner du raskt ut ved et google søk. Til tross for at EEG, MR, eller CT ikke viser noe avvik betyr ikke det at alt er som det skal. Det er fremdeles mye man kan finne er direkte nevrologisk årsak for gjennom disse scannemetodene.

Det er jo både for deg og samfunnets beste at du ikke kjører, når legen vurderer det som en risiko. Er betydelig verre å skulle leve med å ha kjørt på noen, enn å leve uten førerkortet i 12 måneder.
Det med epilepsi og førerkort er desverre ganske firkantet. Det må ha gått minst 12 måneder fra siste anfall. Ikke lett å få unntak fra det.
Å får du ett anfall i løpet av de 12månedene, så kan sjansen for førerkort ryke over en lengre periode. Flere anfall kan faktisk føre til at du mister retten til å inneha førerkort.

Det er brutalt, men slik er det og burde være. Ved anfall så kan du jo ikke styre egne bevegelser og er dermed trafikkfarlig. Anfallene kommer jo ofte uten forvarsel også. Men lykke til, det finnes medisiner som kan fungere, men ikke alltid.