Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2714
For en stund siden kjøpte jeg en vare på eBay. Denne fungerte ikke slik den skulle (hvorvidt den var defekt eller at jeg hadde fått feil vet jeg ikke), selv etter endel "support" fra selger.

Jeg valgte da å returnere den via eBay, hvorpå jeg fikk beskjed fra selger om at de skulle sende en forhåndsbetalt eske/konvolutt/et eller annet jeg kunne sende den tilbake i.

Her var jeg naiv og tok dette for god fisk, så når dette dro ut en stund (hadde dialog med selger i denne perioden forøvrig) fikk jeg "plutselig" mail fra eBay om at retursaken var avsluttet fra deres side.

Prøvde så å finne ut om jeg kunne kontakte eBay på et vis her, men fant fort ut at det var rimelig nytteløst (googlet problemet endel), og selger sluttet naturligvis å svare etter dette.

Så til saken. Dette ble betalt gjennom PayPal, via Mastercard. Vil det være mulig å opprette sak via Mastercard her og få pengene den veien, eller er dette vanskelig?

Det er snakk om litt over 3000,-, så jeg synes det er litt mye å glemme om det finnes alternativer.
Sist endret av awt; 20. august 2016 kl. 23:06.
Ville prøvd å tatt det via paypal.
Kontakt paypal. Her har selger lurt deg til å vente så ebay sin tidsramme skal gå ut. Paypal tar scamming veldig seriøst, og jeg tror faktisk de automatisk tar parti til kjøperen.
Dette kan jeg begrunne med et eksempel hvor en kompis av meg solgte noen spill til utlandet og fikk betalt over paypal. Senere ble pengene trukket tilbake, da kjøperen hadde tatt chargeback og hevdet han aldri fikk varene. Min kamerat sa at han hadde beviser på å ha sendt pakka (kvitteringer osv), og sendte dette inn til paypal - men til ingen nytte. Han fikk aldri tilbake pengene sine, og fyren stakk av med spillene hans.

Så her er det bare å kjøre chargeback hos PayPal. Jeg ville blitt overrasket om de ikke tar ditt parti.

Edit: jeg ville også rapportert vedkommende til ebay og forklart saken, så de kan stenge kontoen hans.
Sist endret av Alzo88; 20. august 2016 kl. 23:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og ta kontakt med banken din. I utgangspunktet overtar kredittyter selger sine forpliktelser om selger vel å ikkje følgje dei opp. Om du kan dokumentere det gjennom dialog er det rimeleg enkelt å få tilbake penger frå norske banker. Det kan vere verdt å minne paypal på chargeback hos visa og.
Har lest om folk som har blitt stengt ute fra Paypal etter å ha utført chargeback mot de så ville ikke gjort det med mindre det du kjøpte var dyrt og det er siste utvei.
Vært utsatt for det samme og har funnet ut at om du er over 180dager etter transaksjonen så kan du rett å slett gi opp. Men er du innenfor disse 180dagene så skal du kunne få refundert beløpet av enten ebay eller Paypal.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Har lest om folk som har blitt stengt ute fra Paypal etter å ha utført chargeback mot de så ville ikke gjort det med mindre det du kjøpte var dyrt og det er siste utvei.
Vis hele sitatet...
Kan du kanskje linke til det da?

Sitat av thundercat Vis innlegg
Vært utsatt for det samme og har funnet ut at om du er over 180dager etter transaksjonen så kan du rett å slett gi opp. Men er du innenfor disse 180dagene så skal du kunne få refundert beløpet av enten ebay eller Paypal.
Vis hele sitatet...
180 dager? Er det ikke 14 dager på eBay?
awt
Trådstarter
Takk for svar.

Jeg kontaktet PayPal, og fikk svar derfra ganske fort. Svaret var ganske greit, men ble først og fremst oppfordret til å prøve meg videre mot eBay, noe jeg nå har gjort, så får vi se hvilket svar jeg får der. Går ikke det prøver jeg meg videre mot PayPal, før evt. bank.

Det stemmer forøvrig at det må være under 180 dager siden transaksjonen ble gjennomført for å føre en "dispute" via PayPal, men i dette tilfellet er jeg innenfor der heldigvis.