Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3434
Hei folkens.
Har fått meg ny jobb, og den gamle jobben vil betale ut feriepengene mine når jeg slutter i slutten av mnd.

Jeg har spurt om og få de utbetalt over nyttår, men det ville de ikke.

Lurer enkelt og greit på om de har lov til og nekte meg det, jeg var inne på fagforeningen og spurte, men eneste svaret jeg fikk var at han "trodde" bedriften bestemte om jeg skulle få pengene ut nå uten og sjekke noe mer opp i dette.

Litt kjedelig og betale skatt på disse pengene når jeg ikke trenger de nå. føles ut som og "kaste penger ut av vinduet" siden dette gjelder som innekt..
Bokstavelig talt første link på google: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta....utter_i_jobben

Når du slutter i jobben

Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.
Avtale /tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt.
Vis hele sitatet...
EDIT: For øvrig betaler du akkurat like mye / lite i skatt på disse pengene om du får dem utbetalt nå fremfor neste år, forutsatt at fradragene dine forblir omtrent de samme.
Sist endret av Cikey; 19. august 2016 kl. 15:47.
Jeg trodde feriepengene ikke ble skattet på om man ventet til over nyåret som normalt, men om jeg får de nå må de skattes som vanlig inntekt?
Sitat av kimandre92 Vis innlegg
Jeg trodde feriepengene ikke ble skattet på om man ventet til over nyåret som normalt, men om jeg får de nå må de skattes som vanlig inntekt?
Vis hele sitatet...
Det er en vanlig misforståelse. Kort oppsummert så betaler du mer i skatt resten av året fordi feriepengene utbetales i sin helhet og du bare betaler halv skatt i Desember.

Den eneste forskjellen er hvilket år du betaler skatt av feriepengene.

Slutter du nå og får feriepengene dine utbetalt nå blir dette en del av ligningen for 2016.
Slutter du nå og får ikke utbetalt feriepengene før over nyttår blir de en del av ligningen for 2017.
Uvaksinert 👍
Som Iiasis sier, det spiller ingen rolle så lenge avdrag og slikt er omtrent det samme. Feriepenger er ikke skattefrie, det er bare noe folk tror. Like artig som de som på død og liv vil jobbe mest mulig i desember for da er det halv skatt.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av daffe Vis innlegg
Som Iiasis sier, det spiller ingen rolle så lenge avdrag og slikt er omtrent det samme. Feriepenger er ikke skattefrie, det er bare noe folk tror. Like artig som de som på død og liv vil jobbe mest mulig i desember for da er det halv skatt.
Vis hele sitatet...
Artig - vanlig praksis blant annet i Utdanningsetaten i Oslo at timevikarene samler opp overskytende for utbetaling i desember... Men det er kanskje annerledes enn for de med fast lønn for fast arbeid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Artig - vanlig praksis blant annet i Utdanningsetaten i Oslo at timevikarene samler opp overskytende for utbetaling i desember... Men det er kanskje annerledes enn for de med fast lønn for fast arbeid.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje.

Skatten er rekna ut frå total inntekt i det året. Når på året er revnande likegyldig. Du får ikkje halvert skatten din ved å kun få lønn i desember...
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det er det ikkje.

Skatten er rekna ut frå total inntekt i det året. Når på året er revnande likegyldig. Du får ikkje halvert skatten din ved å kun få lønn i desember...
Vis hele sitatet...
På fastlønn, ja. Men si du er timevikar, og jobber mellom 50-60 timer pr mnd normalt. I desember blir det noe ekstra, samt at du har samlet opp noen ekstra timer til "avspasering" men tar ut disse som lønn pga årsslutt, så denne spesifike timelista har 80 timer. Du får betalt for disse i desember, på lønnsslippen blir jo da disse ført, og belastes med halv skatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Du får betalt for disse i desember, på lønnsslippen blir jo da disse ført, og belastes med halv skatt.
Vis hele sitatet...
Er det faktum at du betaler skatt ut frå inntekt, og ikkje ut frå når på året inntekta vart utbetalt eit vanskeleg konsept å forstå?

Når du har høgare inntekt i desember enn resten av månedane vil du stortsett få eit restbeløp å betale. Når du fyller ut sjølvmeldinga er det ikkje spurt om når du tente pengane.

I Noreg er skattesystemet slik at forhåndsskatten din vert delt utover 10.5 måneder, og ikkje 12. Resultatet er at du betaler høgare skattesats i normale månader, og mindre i desember, og ingenting på feriepenger. Men du får ikkje ei krone mindre i skatt av det; totalen er lik.

Så nei, du sparer ikkje eit øre i skatte på å få det utbetalt i desember. Om du vil betale mindre forhåndsskatt er det fullstendig uproblematisk å legge seg 100-200k for lågt på skattekortet. Eg har sjølv - konsekvent - endt opp med 25-50k i baksmell dei siste tre åra. Ønsker du å få tilbake penger kan du utan viare føre opp før høgt beløp, eller be arbeidsgjevar trekke ekstra skatt (innanfor rimelegheitas grenser).
Uvaksinert 👍
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er det faktum at du betaler skatt ut frå inntekt, og ikkje ut frå når på året inntekta vart utbetalt eit vanskeleg konsept å forstå?
Vis hele sitatet...
Når man ser alle spørsmål rundt dette i ferietider og juletider så ja, det er nok for en god del veldig vanskelig å forstå hvordan det virker. Hvorfor det er vanskelig å forstå vet jeg ikke, for hvordan kan man tro at staten vil tape penger på å gi oss mindre skatt i desember f.eks? Det som er litt skummelt eller ugreit er at slike spørsmål fortsetter å komme selv fra folk som har vært 30 år i jobb. Det er litt betenkelig at man ikke har bedre kjennskap til skattesystemet, er det opplysningen fra skatteetaten som har slått feil i så mange år eller er det rett og slett vår egen griskhet som slår inn og overskygger all sunn fornuft så fort man f.eks hører om halv skatt? Det er jo heller ikke slik at det er gitt at det er desember det er halv skatt, noen har jo halv skatt i november istedenfor, taper de da penger siden det ikke er desember det er halv skatt? ;-)
Om en vil spare penger så er det bare å betale mye i skatt for det er gunstig spare metode. I motsetning til at folk tror at de sparer penger i f.eks Desember pga halv skatt så er det ett faktum at en egentlig "taper" på det. De som tror at de slipper så lett unna skatten i forhold til Desember, som mener de "vinner" stort på dette, kan jo bare forsøke å dra ut hele årslønna i Desember Da kommer en til å få ett stort sjokk.
Sist endret av Jens1; 20. august 2016 kl. 11:02.
Er vel ikke akkurat en gunstig sparemåte å la staten få sitte og ruge på rentene av dine for mye innbetalte skattepenger, da er det nok bedre at du sparer disse på egenhånd og høster rentene selv.
Sist endret av bruisepristine; 20. august 2016 kl. 11:21.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Om en vil spare penger så er det bare å betale mye i skatt for det er gunstig spare metode.
Vis hele sitatet...
Også en vanlig misforståelse:

Ved for mye innbetalt utskrevet forskuddsskatt og forskuddstrekk innbetalt innen utgangen av inntektsåret, er rentegodtgjørelsen 0,56 prosent per år av det som er for mye innbetalt, beregnet fra 1. juli 2015 til skatteoppgjøret blir sendt skattyter i 2016.
Vis hele sitatet...
(http://www.skatteetaten.no/no/Tabell...terende-skatt/)

Om man har et snev av selvkontroll er det derimot langt mer gunstig å ikke forhåndsbetale skatt, investere pengene, og så betale alt når man får selvangivelsen neste vår
Sitat av liasis Vis innlegg
Også en vanlig misforståelse:

(http://www.skatteetaten.no/no/Tabell...terende-skatt/)

Om man har et snev av selvkontroll er det derimot langt mer gunstig å ikke forhåndsbetale skatt, investere pengene, og så betale alt når man får selvangivelsen neste vår
Vis hele sitatet...
Snakket om sparing og ikke investeringer. Det er bedre renter enn i mange banker (selv om det finnes bedre), så å ha missforstått poenget kan du ikke si at jeg har. En kan også tape på en investering...
Sist endret av Jens1; 20. august 2016 kl. 11:50.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Snakket om sparing og ikke investeringer. Det er bedre renter enn i mange banker (selv om det finnes bedre), så å ha missforstått poenget kan du ikke si at jeg har. En kan også tape på en investering...
Vis hele sitatet...
Ifølge https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ er det 115 bankprodukter som vil gi deg 0.60% rente eller bedre om du betaler 50000 for lite i skatt og heller setter de inn på en bankkonto.

Klart man kan tape på investeringer, men det er grader av risiko. Poenget mitt er at hele utsagnet ditt om at å betale for mye skatt er en god måte å spare. Det er det ikke, med mindre man er fullstendig blottet for selvkontroll og bruker opp alle pengene sine med en gang man får de utbetalt
Sist endret av liasis; 20. august 2016 kl. 11:59.
True phreak.
Sitat av liasis Vis innlegg
Ifølge https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ er det 115 bankprodukter som vil gi deg 0.60% rente eller bedre om du betaler 50000 for lite i skatt og heller setter de inn på en bankkonto.

Klart man kan tape på investeringer, men det er grader av risiko. Poenget mitt er at hele utsagnet ditt om at å betale for mye skatt er en god måte å spare. Det er det ikke, med mindre man er fullstendig blottet for selvkontroll og bruker opp alle pengene sine med en gang man får de utbetalt
Vis hele sitatet...
Dette er et meget godt poeng. Før jeg begynte å interessere meg for investeringer av diverse slag tenkte jeg at det var greit å få penger tilbake på skatten. Den tanken har jeg nå slått fra meg, og kjører heller lavere skatt hele året, for så å ta baksmellen når den kommer. Om man har nogenlunde skikk på økonomien er det ikke noe problem å beregne hvor mye man skal skatte, for så å forberede seg på det i god tid før regningen kommer.