Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1523
Etter som jeg er "gammel" og har ikke peil på å bygge PC osv lurer jeg på om noen av dere kunne hjelpe meg med det.

Jeg vurdere å kjøpe meg en ny PC som mest brukes til programmering, 1080p filmer, nedlastning og litt spilling. Jeg vil gjerne kunne spille noen spill dersom jeg finner noen kule nok til å laste ned.

Jeg lurer også på om det er vanskelig å sette det sammen når du får den i deler, følger det med manual? Hver gang jeg handler Pc har jeg kjøpt den ferdig bygget på elkjøp eller expert men jeg har skjønnt at man får mye mer av pengene hvis man bygger selv fra komplett eller whatever.

budsjett på max 6k. (jeg har sjerm, mus og tastatur)
Alle delene vil komme med en liten manual, den mest nyttige er nok den som kommer med hovedkortet, da den forklarer hva hver eneklt kobling på hovedkortet er.
Det er ingen manual for akkuratt hvordan man setter den sammen, men delene passer bare der de skal, så byggingen er ikke problematisk.
Det er mangfoldige videoer på YouTube som viser hvordan man setter alt sammen helt fra bunnen av.

Når det kommer til deler har jeg egentlig ikke noe erfaring i den prisklassen, men vil tro en AMD APU vil passe perfekt, dvs at prosessoren har skjermkort innebygd.

Vil foreslå dette, andre med mer erfaring må gjerne rette på det jeg har valgt.
CPU (APU): http://www.dustinhome.no/product/501...ocket-fm2-box/
Hovekort: http://www.dustinhome.no/product/501...5-s-fm2-m-atx/
RAM: http://www.dustinhome.no/product/501...mm-hyperx-blu/
HDD: http://www.dustinhome.no/product/501...sata-600-64mb/
PSU: http://www.dustinhome.no/product/501...-power-supply/
Kabinett: http://www.dustinhome.no/product/501...ini-atx-black/

Det skal bli 3605,- frakt ikke inkludert, og vil være nok til dine behov!
Har heller ikke beregnet Windows i den prisen.

Ordforklaring:
CPU - Central Prosessing Unit, Prosessor, hjernen til datamaskinen
RAM - Random Access Memory, Minne, midlertidig lagring med høy hastighet
HDD - Hard Disk Drive, lagring av større filer
PSU - Power Supply Unit, hjertet i datamaskinen, fordeler strømmen
Hovedkortet er kroppen til datamaskinen, alle delene er koblet til hovedkortet
Sist endret av Eewee; 16. juli 2013 kl. 17:18.
Trådstarter
49 4
Tusen takk. Ble jo veldig billig. Litt for godt til å være sant.

Forkortelsene vet jeg hva er hehe. RAM og CPU var det viktigste når jeg handla PC før i hvertfall.

Kommer den til å vare et par år tror du? Jeg kan godt punge ut litt til hvis den får en levetid på et eller to år ekstra

edit; hva med kjøling?

Hva med sjermkort??
Sist endret av nosferea; 16. juli 2013 kl. 17:28.
Eewee sin liste er fin, bare et par ting jeg ville endret på

RAM. APUer har utnytte av raskere minne, velg heller Corsair's Vengeance Pro med en fart på 1866Mhz.
PSU. Corsair sin builder serie er fin, men velg den modulære versjonen. 500W er plenty!
Kabinett. I min mening er Core 1000 et bedre valg da det er mindre og billigere.

Ellers er en aftermarket prosessorkjøler også en god idê. (f.eks. denne)
Sitat av nosferea Vis innlegg
Tusen takk. Ble jo veldig billig. Litt for godt til å være sant.

Forkortelsene vet jeg hva er hehe. RAM og CPU var det viktigste når jeg handla PC før i hvertfall.

Kommer den til å vare et par år tror du? Jeg kan godt punge ut litt til hvis den får en levetid på et eller to år ekstra

edit; hva med kjøling?
Vis hele sitatet...
Har selv Corsair H60 CPU kjøler og det funker fjell. Passer vel for det meste til alt av AMD og Intel prosessorer. :P

Vet ikke om Eewee glemte GPU eller bare lot være å legge det til, men jeg vil anbefale å kjøpe et ganske nytt skjermkort, helst GTX 700-serie, da de mest sannsynlig varer lengst. GTX 700-serie er nyeste generasjon skjermkort, men 600-serien varer sikkert et år eller to til de også så om du ikke har lyst å bruke så veldig mye penger kan du sikkert gå for det, eller et ATI kort. (Når det gjelder ATI er 6000 serien, som er forrige generasjon, allerede begynt å blitt litt dårlig. Jeg ville ha gått for et 7000-serie kort, men det er opp til deg. Har selv et 6950 2GB på en gamlere datamaskin, og det funker fortsatt fint. Drar blant annet Metro: Last Light på høyeste grafikk settings med rundt 50-60 FPS.)
Bygget selv ny PC for ca. 3 uker siden, og i den har jeg et GTX 770 kort fra Gainward. Kortet sammen med i7-4770k og Corsair Vengeance Pro 16GB drar alt av spill på høyeste grafikk, men dette blir vel kanskje noe i det største og dyreste laget for deg...? :P
Sist endret av WriteXRiot; 16. juli 2013 kl. 17:43.
Sitat av nosferea Vis innlegg
Hva med kjøling?

Hva med sjermkort??
Vis hele sitatet...
APU = Accelerated Processing Unit er skjermkort og prosessor it ett.

APUen er "Boxed" så det kommer med vifte, som fungerer fint, men ikke så stille. Det er også vifte(r) i kabinettet for å sirkulere luften.
Sist endret av Fekillix; 16. juli 2013 kl. 17:42.
Bra og utrolig billig setup av eewee der, ble overraska av prisen. Om noe kan legges til eller oppgraderes, har du muligheter for skjermkort, ssd og vifter. En minnepinne eller cd er også anbefalt å ha, for å installere operativsystem. Windows finner du både på bukta og her på freak, så kan du laste ned en såkalt "loader" for å aktivere, om du ikke vil kjøpe.

Å sette sammen maskina er ikke så veldig vanskelig. Det er litt som lego, bare enklere. Det eneste du kan gjøre feil på er å sette inn deler feil vei (ram og cpu) eller å glemme å koble på ledninger eller skruer. Prøv å ikke ta på metallet på delene, helst bare hold i hjørnet på kretskortet til f.eks. ram-brikkene og cpu.
Legg merke til den gule trekanten på cpu og grå på socketen på hoverkortet:

CPU som er satt i (den er grisete pga kjølepasta etter vifta er tatt av).

socket
SPOILER ALERT! Vis spoiler

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/AMD_FM1_CPU_socket_-_closed-top.jpg
Sist endret av L33tenGutt; 16. juli 2013 kl. 17:45.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Eewee sin liste er fin, bare et par ting jeg ville endret på

RAM. APUer har utnytte av raskere minne, velg heller Corsair's Vengeance Pro med en fart på 1866Mhz.
PSU. Corsair sin builder serie er fin, men velg den modulære versjonen. 500W er plenty!
Kabinett. I min mening er Core 1000 et bedre valg da det er mindre og billigere.

Ellers er en aftermarket prosessorkjøler også en god idê. (f.eks. denne)
Vis hele sitatet...
Core 1000 er et supert kabinett. Men den kjøleren du linker til vil nok butte i sidedøren som det gjør i min.
Trådstarter
49 4
Sitat av Lima Vis innlegg
Core 1000 er et supert kabinett. Men den kjøleren du linker til vil nok butte i sidedøren som det gjør i min.
Vis hele sitatet...
dette kabinettet har jo fått veldig bra vurderinger, bortsett fra at det ser ganske harry ut, er det ikke bedre å ha litt plass i tilfelle jeg skal oppgradere osv ? Legge til en vifte eller noe.

Også lurer jeg på det med APU, hvis det er skjermkort og CPU i ett, kan jeg da kjøpe et skjermkort i tillegg eller må jeg velge enn annen CPU?
Sitat av Lima Vis innlegg
Core 1000 er et supert kabinett. Men den kjøleren du linker til vil nok butte i sidedøren som det gjør i min.
Vis hele sitatet...
CORE 1000 tar tower-kjølere med høyde på opptil 148mm, da har TS 18mm klaring.

Sitat av nosferea Vis innlegg
dette kabinettet har jo fått veldig bra vurderinger, bortsett fra at det ser ganske harry ut, er det ikke bedre å ha litt plass i tilfelle jeg skal oppgradere osv ? Legge til en vifte eller noe.

Også lurer jeg på det med APU, hvis det er skjermkort og CPU i ett, kan jeg da kjøpe et skjermkort i tillegg eller må jeg velge enn annen CPU?
Vis hele sitatet...
Haf 912 er et kabinett som er mye større og tyngre en f.eks. Core 1000, så du vil få veldig mye plass til overs.

Noen av AMD sine diskrete skjermkort kan kjøre i CfX (To samarbeidene skjermkort) med APUen. Du kan eventuelt kjøpe et kraftigere, mid eller high-end skjermkort senere.
Som Fekillix sier er det kabinettet større en nødvendig for en PC som dette, og det med CFX er et veldig godt poeng.
Det betyr at du senere kan kjøpe et skjermkort som kan samarbeide med det som følger med prosessoren, eller et enda bedre kort og ikke bruke skjermkortet til prosessoren i det hele tatt.

Tenk også på at det og oppgradere skjermkort for det meste gir bedre spillytelse, til de andre formålene dine holder det med det som er foreslått allerede.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Fekillix Vis innlegg
CORE 1000 tar tower-kjølere med høyde på opptil 148mm, da har TS 18mm klaring.
Vis hele sitatet...
Var lavere den du linket til en min Cooler Master Hyper ja. Unnskyld meg...
Dui har også Define Mini, som har samme design som Define R4 som i min mening ser mye bedre ut enn Core 1000 og Arc
Sitat av nosferea Vis innlegg
dette kabinettet har jo fått veldig bra vurderinger, bortsett fra at det ser ganske harry ut, er det ikke bedre å ha litt plass i tilfelle jeg skal oppgradere osv ? Legge til en vifte eller noe.

Også lurer jeg på det med APU, hvis det er skjermkort og CPU i ett, kan jeg da kjøpe et skjermkort i tillegg eller må jeg velge enn annen CPU?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde et HAF Advanced 932 ("lillebroren" til HAF X) kabinett som begynte å bli litt slitt med tanke på at USB portene begynte å bli ødelagte, og et par deler ble løse. I tillegg så var jeg veldig irritert over at kabinettet ikke hadde noen skikkelig støvfunksjoner.

Løsningen min ble å oppgradere (eller ihvertfall bytte ut...) til dette!
Det følger med kjempebra støvfilter, det er enkelt å bygge i, og det ser ihvertfall mer elegant ut enn Coolermaster kabinettene. I tillegg er det stillegående, og jeg har aldri hatt noen problemer med for høy varme heller. Prisen er omtrent det samme, og ligger på 660-670 på Supersmart, Dustinhome og deal.no. (Komplett vil ha 949 kroner for det... ha-ha.)

Lykke til!
Litt penger til overs ville jeg slengt inn en SSD
Trådstarter
49 4
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Litt penger til overs ville jeg slengt inn en SSD
Vis hele sitatet...
ja, det er en som kan lese av CDer osv ? Hva med usber?
Sitat av nosferea Vis innlegg
ja, det er en som kan lese av CDer osv ? Hva med usber?
Vis hele sitatet...
Hehe, en SSD er en harddisk som er kjappere enn en vanlig harddisk. Du trenger bare noen GB hvor du legger inn windows, og det meste vil gå kjappere. Restart dataen på 10-15 sekunder, for eksempel
Trådstarter
49 4
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hehe, en SSD er en harddisk som er kjappere enn en vanlig harddisk. Du trenger bare noen GB hvor du legger inn windows, og det meste vil gå kjappere. Restart dataen på 10-15 sekunder, for eksempel
Vis hele sitatet...
Åja, det er ikke så farlig siden jeg kun skrur av pcen min når jeg drar på ferie osv
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Alt som skjer på SSD'en er lynraskt. Jeg vil sterkt anbefale deg å legge ned en tusenlapp, kanskje mindre, på en SSD på 64GB+. Her installerer du windows og de programmene du bruker mest (f.eks photoshop, ditt favorittspill, you name it).

Resultatet er at alt går dritraskt, og du rekker såvidt trykke på ikonet før programmet er åpnet. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til en hoved-pc uten SSD.
hei
lykke til med å bygge pcen
ver litt opps på at du kan faktisk ende opp med ein pc som lagger og lager ein BZZZ lyd
og det skjer litt sån random og det er vanskeligt å fikse det spesielt når det ikkje hjelper med å oppdatere driversna.