Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2426
Vi har 4 pcer i hus, alle med hvert sitt os utenom XP.
Denne pcen (win2k) kan ikke se noen av de andre pcene i nettverket, mens de andre pcene kan kommunisere mellom hverandre.
Ingen klarer å pinge win2k pcen, og heller ikke win2k pcen kan pinge noen andre pcer.

MEN, vi deler samme internett linje via nettverket til adsl modemet til nextgentel.
Vi aner ikke hva som er gale, og prøvd det meste.

Tar imot alle forslag, tore


En ting jeg sjekket nå, alle pcene har ip fra 10.0.0.2-5, og subnet på 255.255.255.0, og gateway på 10.0.0.1
Sist endret av tore-; 17. juni 2001 kl. 21:44.
Win2k maskinene som jeg har i hjemmenettverket her sliter også med å kommunisere med 98 maskinene. Jeg finner dem, men det går ikke å kopiere filer hverken fra eller til win2k maskinene. Da stopper det cirka halveis med en slags ingen tilgang error.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
win98 har aldri funket noe særlig med noe annet os en seg selv i nettverk..

Sånn er det med den saken
Better than thou.
Jeg kan ikke skjønne hva som er feil.. Hver gang jeg er på lan funker alt helt utmerket.. Og her kjører halvparten på 98 og halvparten på 2k.. Skal oppgradere til det selv.. Det jeg lurer på er om det er et filsystem (som fat, fat32 etc.) som begge os'ene kan lese? litt kjipt å ikke ha tilgang til alt stæsjet fra win2k men ikke 98..
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Ser jo ut som dette er et velkjent problem, og det virker ikke som om Service Pack 2 har fikset dette heller.
Det er rett og slett kjipt, for win2k ruler hvis bare folk gidder å prøve, personlig måtte jeg prøve det to ganger før jeg ble fornøyd...
To av boxene her kjører win2k og win98. Status med fildeling - perfekt. Skjønner ikke hva som kan være feil jeg heller.. :P
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Originally posted by dephic
To av boxene her kjører win2k og win98. Status med fildeling - perfekt. Skjønner ikke hva som kan være feil jeg heller.. :P
Vis hele sitatet...
¨

FAEN TA DEG!!
Originally posted by Ond^Sofa
win98 har aldri funket noe særlig med noe annet os en seg selv i nettverk..

Sånn er det med den saken
Vis hele sitatet...
Uhm.. mener du Win2k har aldri funket noe særlig med noe annet os en seg selv?


For å få fildeling til å funke litt bedre lager man en bruker(gjeste-bruker) på win2k maskina som heter det samme som brukern på win98 maskina, da funker det litt bedre.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
det finnes jo en haug med nettverk der de har en winnt eller win2000 server med win98 pcer koblet til... da må det jo virke.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Originally posted by Sharken
For å få fildeling til å funke litt bedre lager man en bruker(gjeste-bruker) på win2k maskina som heter det samme som brukern på win98 maskina, da funker det litt bedre.
Vis hele sitatet...
Nei, det funker ikke "litt" bedre, det funker ikke i det hele tatt.
Og slik er det med den saken.
Originally posted by tore-
FAEN TA DEG!!
Vis hele sitatet...
Åssen visste du at det var fantasien min? *kremt* ehh.. jo, det var det jeg skulle si. Tenkte jeg skulle si at jeg har ikke en eneste SP installert heller (har ikke funnet behov for det)..
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Kansje Service Pack'ene lager mer bråk en fornøyelse for oss win2k brukere? Jeg aner ikke
Originally posted by tore-


Nei, det funker ikke "litt" bedre, det funker ikke i det hele tatt.
Og slik er det med den saken.
Vis hele sitatet...
Hmz.. funker for meg iallefall, nå kan jeg iallefall kopiere den ene veien...
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
[SIZE=4]TORE HAR FUNNET PROBLEMET! [/SIZE]

Jeg har funnet ut hva som er gale, og fy faen det er enkelt og.
Alle vet jo dette med Guest kontoen og det tullet der for å få win2k nettverket til å funke.

Men da jeg så litt nærmere på protokollene og det i win2k og de andre pcene fant jeg noe.
På win2k pcen hadde jeg Klient for Microsoft nettverk, File sharing, IPX/SPX, TCP/IP. MEN, på de andre pcene hadde jeg OGSÅ NetBUEI (riktig stavet?).

Jeg la merke til at når jeg hadde Klient for Microsoft nettverk, File sharing, IPX/SPX, TCP/IP [SIZE=3]OG[/SIZE] NetBUEI på ALLE pcene, kunne ALLE lese hverandre.

Slik MENER jeg og TROR at det kan fikses, sjekk nettverks instillingene og sjekk at de er like! (Bortsett fra ip adressen da )


Si ifra hvis dette funker for dere og, det funket for meg!
Better than thou.
Sharken: Prøv å sett opp en ftp med upload og download muligheter.. Dette burde fixe problemet..
▼ ... noen uker senere ... ▼
"MEN, på de andre pcene hadde jeg OGSÅ NetBUEI (riktig stavet?)"
Ikke for å være pirkete
Den heter NETBEUI og kan brukes i små Microsoft nettverk. Den er ganske rask men støtter ikke ruting.. ergo nesten ubrukelig...
rekylvinyl.no
Ved kjøring av NETBEUI protokoller i slike nettverk, åpner man samtidig et stort sikkerhetshull.

Netbeui har en lang historie med slikt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ta vekk alle protokollene utenom tcp/ip da blir
nettverket mye raskere å mere stabilt.

bruk bare IPX/SPX, når du skal spille i nettverket.
Ta vekk alle protokollene utenom tcp/ip da blir
nettverket mye raskere å mere stabilt.

bruk bare IPX/SPX, når du skal spille i nettverket.

Eller dvs ikke mye raskere men mye mer sikkert


NetBUEI er litt raskere men det er mye mer usikkert om motparten
får de filene du har sent, den vil oxo sende "pakkene"
med data uten å vite om "pakkene" virkelig har
kommet fremm slik tcp/ip gjør.

(tror jeg)
▼ ... over en uke senere ... ▼
uansett bruker du feil subnet subnet for 10.x.x.x
skal være 255.0.0.0
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Originally posted by sanders
uansett bruker du feil subnet subnet for 10.x.x.x
skal være 255.0.0.0
Vis hele sitatet...
Tja, tviler på det, siden det er routeren til adsl modemet som gir oss det subnetet og ip adr.

Jeg har funnet ut noe hvertfall, hvis win2k pcen har ipx/spx, legger den automatisk til netbios, men siden tcp/ip også kjører netbios blir det komplikasjoner.
Det du gjør i win2k, ta vekk hakket på netbios protokollen, og gå inn i tcp/ip, så advance, og så WINS, ta så enable NETBIOS over tcp/ip.

Det funket for meg.


Nå det gjelder win98 pcene skal de kun ha ipx og tcp/ip som protokoller, netbeui lager mye ekstra trafikk, og for all del, ha alle pcene i samme arbeidsgruppe, det skal mindre trafikk....

Si ifra om dette funket, funket fint her!
Jeg har samme problemet, tror jeg. Jeg har to maskiner med win2k som er koblet sammen med krysset kabel. Ingen av maskinene kan pinge hverandre, men de kan pinge seg selv. Altså er nettverkskortene i orden. I tillegg er det to datamaskiner i taskbaren som viser at de er i nettverk, men det er liten eller ingen kommunikasjon mellom maskinene.

Når det gjelder oppsett av TCP/IP, IPX/SPX, og NETBEUI, så vet jeg ærlig talt ikke hvor man setter det opp under win2k, siden det ikke er noen 'nettverk' opsjon i kontrollpanel som under win98. Kan noen forklare meg hvordan man setter opp dette?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jo, det er en "nettverk-opsjon" i Win2K under kontrollpanelet. Og tore-: Hvis du vil ha en tryggere PC, skru av NETBIOS. Den er nemlig et fint lite sikkerhetshull, og du har ikke behov for den. Og sett subnet mask til 255.255.254.0!
Amatører
Originalt postet av metrom
Ved kjøring av NETBEUI protokoller i slike nettverk, åpner man samtidig et stort sikkerhetshull.

Netbeui har en lang historie med slikt.
Vis hele sitatet...
Ja, men bortsett fra det er NetBEUI en fin protokoll. Liten og lett.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Jeg har faktisk funnet noen svar nå, men en ting lurveleif, hvorfor 255.255.254.0 ? Skjønner liksom ikke forskjellen.

Hvertfall, jeg var inni Zonealarm og tuklet litt, jeg tok av firewallen på alle pcene, klarte faen å finne hverandre glatt da!
Men det er fremdeles noen problemer, men sjekk det der med firewall hvis dere har det, kan være noe der mener jeg.
quote:quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by sanders
uansett bruker du feil subnet subnet for 10.x.x.x
skal være 255.0.0.0
--------------------------------------------------------------------------------



Tja, tviler på det, siden det er routeren til adsl modemet som gir oss det subnetet og ip adr.
Vis hele sitatet...

subnettet for 10.0.0.1-5 ER 255.0.0.0 hvis du ikke tror meg så regn det ut selv
Her finner du en grei subnet kalkulator bare skriv inn ip'en på toppen --------> http://www.telusplanet.net/public/sparkman/netcalc.htm

(som Class A network da) det de kjører er Class C network)
så begge deler funker mennhe Class A er default)
Sist endret av sanders; 6. september 2001 kl. 07:59.
10.0.0.0 er et klasse A nettverk som da vil ha en SNM på 255.0.0.0

End of discussion.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
skjønner liksom ikke hva subnetet har noe med saken å gjøre. Men jeg er jo lame på dette området.
Nå har vi hvertfall klart å løse problemet litt, nå kan pc 1 og 3 se hverandre, men kun 1 og 2 kan se hverandre, ikke 2 og 3.

Vi gjordet noe i firewallen som fikset dette....
.254 fordi da leter PC'en en oktett høyere (tror jeg det heter).
Jeg har hørt det er riktig, men er ikke helt sikker på hvorfor. Så ikke stol helt på hva jeg sier nå
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
men jeg skjønner ikke at det kan være feil for det om, for nå kan pcene se hverandre, vi måtte bare legge til noe greier i firewallen.
Det eneste vi har problemer med nå er at win2k #1 ikke kan snakke med win98 #1, men win2k #2 kan snakke med win98 #1
Det er ikke feil, men PC'ene bare ser mer da. Men er dine Win2K maskiner satt opp helt likt nå?
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Jepp, det er dem, men nettverket våres er litt space.
Win98 #1 og win2k #2 er på en hub sammen, den hubben er koblet til en annen hub hvor adsl modemet og win2k #1 er koblet i.
Tror ikke det har noe å si men jeg tok det like gjerne med
Lurve: dette stemmer ikke, å endre på den siste okteten gjøres hvis en admin skal opprette flere logiske subnet på et fysisk subnet, det er en teknikk som kalles supernetting.
Ok. Nå snakker du over hodet mitt. Men da kjører vi ihvertfall supernetting på jobben og her hjemme via NextGenTel da