Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5477
Guarana (Paullinia cupana)

http://nutritionunplugged.com/wp-content/uploads/2011/02/Guarana-ambevbrazil.jpg

Hoved egenskaper: stimulerende, øker energi, utvider blodårer, øker urinasjon, beroliger nerver, bekjemper frie radikaler, forbrennende.

Andre egenskaper: hjelper mot smerte (spesielt hodepiner), øker hukommelse, mildt avførende, øker libidoen, dreper bakteria, fortynner blodet

Guarana frø inneholder 4–8% koffein, sammenlignet med kaffe som har 1–2.5%

http://i46.tinypic.com/29xybcy.jpg

Istedet for kaffe eller energidrikker, så pleier jeg å ta 1 teskje med guaranapulver blandet i biola (halvt glass på bildet). Pulveret smaker på en måte som jord og det er ganske vanskelig å blande ut. Jeg har prøvd med vann og juice, og det blir en del klumper igjen som samler seg i bunn av glasset som smaker mindre godt mot slutten. Med biola, er det "enkelt" å blande det ut i, og biola smaken passer fint og dominerer guarana smaken en del.

Begynner jeg ekstra tidlig om dagen, gjør et glass guarana susen som oppstart for dagen. Da jeg syklet til jobb, passet dette perfekt- mer effektivitet ut av tiden og det hjalp før treningen.

Jeg bestiller via nettet, og betaler ca. 170 kr for 250g med god kvalitet. Det er latterlig billig og varer leenge. Lett verdt investeringen.

Ref: http://rainforest-database.com/plants/guarana.htm

************************************************************ ***********************

Matcha (grønn te pulverisert) (antioksidant/næringsinnhold: 1 kopp matcha tilsvarer 10 kopper med grønn te)

http://www.sleepwarrior.com/wp-content/uploads/matcha-green-tea-set-450x297.jpg

Matcha er te planter som blir dekt med matter der de forblir i skyggen en viss periode før de høstes inn. Mangler på lys gjør at plantene blir mørkegrønne og at de produserer store mengder theanine. Theanine er kjent for å øke alfa bølger i hjernen, noe som f.eks monkene gjorde til fordel da de drakk matcha og mediterte. Det kan ta opptil 1 time for å få 30 gram matcha pulver fra plantene. Hvordan lage matcha. Pulveret tilsettes vann som er 80 grader varmt, og kan vispes med en "bamboo wisk" som gjør det mye lettere å løse opp det tunge pulveret.

Matcha egenskaper:
*Alfa bølger
*Stappet med antioksidkanter(!), EGC
*Øker forbrenningen og forbrenner kal
*Fjerner giftstoffer (detoxifies)
*Beroligende og Avslappende
*Bedre humør og øker konsentrasjon
*Inneholder vitamin C, selenium, chromium, zinc and magnesium
*Bekjemper viruser og bakterier
*Rik på fiber
*Senker cholesterol og blod sukker
*Øker ikke insulin nivåer

Matcha passer perfekt til alt, personlig er det utrolig lett å fokusere på det en gjør der og da, uten at noe "bakgrunnstøy" trekker av hjerne CPU'n

Rett før jeg drikker matcha te, pleier jeg og lage fersk appelsin og sitron juice som kan øke antioksidant opptaket opptil 5 ganger mer (ref)
http://i50.tinypic.com/scqhqq.jpg
Ref: http://www.matchasource.com/matcha-t...efits-s/14.htm

Det ble raskt skrevet, men håper noen finner verdien av disse geniale plantene. De har mye historie bak seg av mennesker før i tiden og i nå tiden. Det er mye mer å hente fra nettet om begge to, spesielt monkene som driver med Matcha under meditering. Har noen forresten prøvd disse? og nå tenker jeg ikke på f.eks "guarana ekstrakter" som finnes i energidrikker, men i naturlig form der alt er bevart

Jeg ville også skrive om fordelene av mørk sjokolade (70-85%) men rakk ikke! LES!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Hvor får du kjøpt matcha, er det koffein i den?
Vet du sånn ca hvor mye koffein det er i en sånn teskje guarano sammenliknet med en sterk kopp kaffe?
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Vet du sånn ca hvor mye koffein det er i en sånn teskje guarano sammenliknet med en sterk kopp kaffe?
Vis hele sitatet...
Tja, med 4-8%, vil jeg anta ett forhold på ca. 1:1, eller nærme (med litt mer i guarano).

Dog, det er kun tipping.
Relevant info er f.eks hvor kjøper du produktene dine? finnes det norske produkter med nyttige mengder av plantene i seg?
Kule planter.

Bekjemper frie radikaler, detoxifies, bedre sexlyst, beroliger nerver, virker slankende... ser ut som absolutt alt som visse typer lettlurte mennesker går på er satt på de listene der. Må ha vært kule å finne på
Takk for bra tråd, KP til deg
Leste at du bruker Guarana istedet for kaffe. Er dette bare fordi du synes Guarana funker fett, eller er du også skeptisk til kaffe? Du kan gjerne si ifra hvor du kjøper produktene dine også :-)
Hvordan smaker guarana frukt egentlig? Er det spisbart helt rått?
Egget's Avatar
Trådstarter
Jeg tar de egentlig for effekten sin skyld, det "sunne" ser jeg som en god bonus. Personlige erfaringer med begge:

Det er koffein i matcha ja, mer enn vanlig grønn te som har noe med skygge prosessen. Theanine og koffein i matcha har naturen var smart for mennesker med å kombinere - thenanine som avslapper, koffein som gir energi.
Det tok noen kopper før jeg satte virkelig pris på matcha effekten. Fokuset og avslappet, for en herlig kombo.

Guarana effekten er på en måte lik som koffein bare at det ikke er en mega boost med en gang men heller en gradvis økning, som varer ca 2. timer, og litt annerledes.

PM så sender jeg links der jeg handler selv, husker ikke om det var lov å poste de åpent her.

Guarana pulveret består kun av frø som er knust opp, man blir kaskje forvirret med bildet av selve planten.

Personlig liker jeg ikke kaffesmaken og hva det gjør med tennene.
Sist endret av Egget; 18. oktober 2012 kl. 07:33. Grunn: grov skrivefeil
Så du drikker et glass biola på morgenen blandet med guarana, ett glass nypresset juice senere på dagen før du koser deg med en kopp te av matcha?

Andre spørsmål rundt det hele:
Er dette en daglig prosedyre?
Hva med helger/fridager?
Hvordan fungerer dette mot alkohol?
Hva føler du om du ikke har noe inntak på en stund?

Ser du også viser til mørk sjokolade - er dette noe du vil komme tilbake til? Vet at mørk sjokolade skal være godt for mye, men jeg husker ikke hva.

Personlig kunne jeg tenkt meg å prøve noe av dette, så du skal bare sende meg informasjon privat slik at jeg kan bestille selv. Dette med forbehold om at svarene jeg får på spørsmålene over er etter forventningene mine.
Prøv Yerba Mate også;-)
Egget's Avatar
Trådstarter
Sitat av waf Vis innlegg
Så du drikker et glass biola på morgenen blandet med guarana, ett glass nypresset juice senere på dagen før du koser deg med en kopp te av matcha?

Andre spørsmål rundt det hele:
Er dette en daglig prosedyre?
Hva med helger/fridager?
Hvordan fungerer dette mot alkohol?
Hva føler du om du ikke har noe inntak på en stund?

Ser du også viser til mørk sjokolade - er dette noe du vil komme tilbake til? Vet at mørk sjokolade skal være godt for mye, men jeg husker ikke hva.

Personlig kunne jeg tenkt meg å prøve noe av dette, så du skal bare sende meg informasjon privat slik at jeg kan bestille selv. Dette med forbehold om at svarene jeg får på spørsmålene over er etter forventningene mine.
Vis hele sitatet...
For 2 år siden, da jeg fikk min første bestilling med guarana, eksperimenterte jeg og tøyde vel grensene med å ta 2 fullstappa spiseskjeer 2-3 ganger dagen i vel ca. 1 mnd. Dagene etter jeg gikk tom var lite hyggelige, ekstremt slapp og sensitiv mot humørsvingninger, og jeg hadde vel noen hodepiner i noen dager og.

Med matcha, har jeg ikke tatt "mye" hver dag med mange dager i strekk, så dette vet jeg ikke noe om. Jeg har enkelte dager før i tiden tatt 5-6 ganger så mye mer enn det jeg gjør nå, men var vel bare litt ekstra slapp dagen etterpå, ikke noe spesielt merkbart ellers.

Nå, er det ganske random når jeg tar matcha og guarana. Det er ikke hver dag. Jeg jobber 50% stilling 3-4 dager i uka og det er kun på jobb jeg har matcha utstyret stående, dvs om jeg drikker matcha er det på jobben, og det er kun hvis jeg kommer tidlig og lager det før vakten, eller noen ganger i helgvaktene i pausen. I det siste har jeg drikt matcha hver gang på jobben, grunnet en konk jeg må vinne :P Appelsinjuice før matchaen er vel 30% av gangene, da det står appelsinpresser på jobben men det tar ca. 10 min å gjøre klart (+må handle inn appelsiner hvis jeg gidder og har penger til det)

Guarana tar jeg nesten hver tirsdag, for jeg begynner tidlig på studiestart (begynner senere på mandager) og må hente inn morgenrutinen etter helgen. Ellers er det ikke ofte, det blir ved "spesielle annledninger" som da jeg en dag må studere ekstra mye, begynne ekstra tidlig, eller har lyst til å få litt guarana boost ved gamingnetter.

Her er en tabell som viser forbruker sist. Når jeg går tom, blir det vanligvis 3-4 uker mnd fram til neste bestilling kommer i posten. Aldri noe problem i mellomtiden, og det kan fint gå spontane mellomrom på 1-2 uker uten noe da jeg ikke vil ha fast rutine på å ta hva som helst.

** M = matcha G = guarana

http://i50.tinypic.com/2vkdt8n.jpg

Kan dele PMene jeg sendte ut:

Brukte vel ca. 2 timer "pr. plante" da jeg leste gjennom forum reviews osv hvor folk anbefalte å bestille fra, og jeg endte opp med de mest genuine jeg kunne finne:

matcha Jeg bestiller for det meste "Uji Matcha Manten" ellers så kan jeg fint bestille "Uji Matcha Kiri no Mori" ved budsjett

guarana

Enjoy
▼ ... flere år senere ... ▼
Bumper denne litt, jeg. Starta å drikke matcha i 2011 etter å ha gjort litt research. Er bare å google for å lære mer, men kjapt oppsummert er det rett og slett kjempesunt, såkalt supermat. Mye antioksidanter (17 ganger mer enn blåbær), c-vitamin, koffein som frigis gradvis, og andre vitaminer og mineraler.

Min jomfrudose var himmelsk, veldig fokusert, avslappet og våken. Tok nok mer enn vanlig dose siden jeg ikke visste helt hvordan man lager det. Vanligvis tar jeg en strøken teskje. Det er ca 50-70 mg koffein. Har ikke merket særlig til denne effekten senere, det er ikke noe magi, men heller et slags kosttilskudd. Vær obs på at det går gjennom leveren, og er ikke sunt å drikke mange kopper om dagen eller blande med alkoholmisbruk.

Har gått et års tid uten å drikke den pga budsjett/tiltak. Merket ingen spesiell forskjell, men jeg spiser stort sett veldig sunt og er aldri syk uansett. Kan tenkes at jeg ikke skulle ha stoppet pga den gunstige effekten på stress, men slikt er veldig vanskelig å observere selv. Vanskelig å si hva slags effekt teen har på livet mitt, men det er hvertfall ikke negativt!

Tenkte å slenge med en link til min faste dealer. Har prøvd litt forskjellige, men denne er mest bang for buck. 30g matcha koster 270 kr på nett i Norge, en kopp på cafe koster 50-70 kr, osv osv. Men jeg får tilsendt 100g i posten for 120 kr, sikkert minst like bra kvalitet. Her er det potensiale for videresalg, det får bli opp til dere om noen gidder å gjøre business ut av det. Men trist at så mange utnytter at det er så populært og i vinden de siste årene, og tar en kjempepremium som er veldig ineffektiv bruk av folks penger.

https://www.ebay.com/itm/Japanese-Gr...53.m2749.l2649
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Er bare å google for å lære mer, men kjapt oppsummert er det rett og slett kjempesunt, såkalt supermat. Mye antioksidanter (17 ganger mer enn blåbær), c-vitamin, koffein som frigis gradvis, og andre vitaminer og mineraler.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg kanskje litt i overkant skeptisk til alle typer mat og næring som skal gjøre livet ditt mye bedre med en halv teskje, men... er ikke supermat som regel bare et bullshit buzzword som brukes for å selge ting til new age mødre på 45 som har funnet seg selv gjennom Yoga? Og trenger du virkelig så mye antioksidanter? Så vidt jeg husker fra VGS kjemi så er det ikke helt sånn at jo mer antioksidanter jo bedre... et eller annet sted får du diminishing returns, og sliter du med å få i deg nok så burde du vel heller se på kostholdet enn piller
Sitat av Sinken Vis innlegg
er ikke supermat som regel bare et bullshit buzzword
Vis hele sitatet...
Ja, "supermat" er et markedsførings-ord laget for å gjøre et produkt mer attraktivt å selge. Det har ingenting med ernæring å gjøre.
Sist endret av nehmZ; 29. januar 2018 kl. 17:04.