Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2893
Hei,
finnes det noen alternativer til vinmonopolet på nett? Problemet mitt er at gjennom vinmonopolet så må du vise legitimasjon når du henter på posten.

Ser derfor etter noe typ online alkohol shopping som 1) Sender til Norge 2) Ikke krever legitimasjon ved henting.

Eller blir det så dyrt at det kanskje ikke er vits?
True phreak.
Det er svært vanskelig å få tilsendt alkohol gjennom posten fra utlandet uten at det blir plukket opp i tollen, noe som fører til at du må betale alkoholavgifter og vise legitimasjon ved avhenting. Kan nok være enklere å få til gjennom andre kanaler.
Alle pakker gjennom Posten krever legitimasjon. Sendes det som brev slipper du leg, men det er jo bare så opplagt hva innholdet er. Og all post skal fortolles, så tror du bare kan glemme det. (Kan jo være heldig så at det glir igjennom en sjelden gang da)
Brygg eget øl . Både morsomt og billig. I tillegg er det lov.
Hei, kjøp deg ett bryggekar, bare en sann plastikk dunk på 30 liter, de selges på europris, vinbua ol.
Så kjøper 4 kg sukker og en pakke hetvinsgjær. Nå kan du velge selv hvilken type vin du vil ha, ha eple, fersken. Jeg anbefaler plomme.
Du kan også velge å ha litt rosiner oppi, det booster opp prosessen litt. Det er også lurt å røre ute sukkeret i lunket temperatur på vannet.
De fleste velger å tilsette klaringsmiddel til slutt, men det er slettes ingen must. En måte er bare å tappe av og la den stå kjølig i noen dager og gjenta.

Om du gjør dette riktig så vil du ha vin som allerede er ca 13% på en uke. Når det har gått 2 uker kanskje 18%, men ingen grunn til å la den stå lengre, da er har gjæringa på en måte tatt slutt.
Om du har varmekabler på badgulvet så kan du prøve å få skrudd opp til 35-37 grader og legge ett ullteppe rundt dunken. Det anbefales å bruke gjærstopper men det er ingen must.

Fordelen med dette er att det vilkoste deg veldig lite.
Du kan også kjøpe sann ferdigpakker med riesling eller rødvin.
Billig og bra
Sist endret av fjellape; 22. august 2016 kl. 00:29.
Sitat av fjellape Vis innlegg
Om du har varmekabler på badgulvet så kan du prøve å få skrudd opp til 35-37 grader og legge ett ullteppe rundt dunken.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke bra for øl eller vinbrygging. Vanlig brygging foregår i mellom 18-24'c optimalt. Skal du brenne sprit, er det kanskje greit å lage sats som du sier, men vin og øl er noe annet.

Det du foreslår kan drepe gjærbakteriene, eller i beste fall føre til et brygg som smaker 3-4 ganger verre enn det hadde trengt å gjøre.(stressa gjær lager fuselalkoholer som smaker høgg)
Det går fortere, men det er ikke verdt det hvis du skal drikke det og faktisk ha det litt ålreit underveis.
Som sagt er det noe anna med spritbrenning, for der smaker sluttproduktet så jævlig uansett hva du gjør

Alt for høy gjæringstemp fører ofte til at det skummer over fra gjæringskaret første døgnet, og det er et helvete å vaske opp.

Man trenger svært sjelden bruke varmekabler for gjæring, fordi gjær fungerer helt ned til 5-10'C, bare over lengre tid. Lavere temp fører til bedre smak på brygget, som regel.
DCH
Trådstarter
75 4
Takk for svar, å brygge selv er dessverre uaktuelt. Er det veldig høye avgifter på fortolling av alkohol, og hvis jeg først fortoller det, så regner jeg med at jeg må vise leg hvor jeg er gammel nok?
Sitat av DCH Vis innlegg
Takk for svar, å brygge selv er dessverre uaktuelt. Er det veldig høye avgifter på fortolling av alkohol, og hvis jeg først fortoller det, så regner jeg med at jeg må vise leg hvor jeg er gammel nok?
Vis hele sitatet...
Ja, om butikken du kjøper fra følger norsk/utenlandsk lov må du vise legitimasjon.

Her kan du lese mer om avgifter for import av akohol:http://www.toll.no/no/varer/alkohol-...privat-import/

Kort sagt: Det finnes ikke noe enkel måte for deg som mindreårig å skaffe alkohol via internett.
for ikke mindre en et år siden bestilte vi (jeg og en kompis) absint fra Sveits (tror jeg) og det kom fram helt fint.. det bør sikkert nevnes at den butikken vi hentet det ut fra var godt kjent for å ikke bry seg om aldersgrensa på hverken øl eller tobakk. hadde vi veldig flaks at det ikke ble stoppet i tollen ?