Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 12034
Foreldrene mine krever 3000 kr i husleie for å bo hjemme på gutterommet. For å få penger fra NAV er jeg nødt å ha en husleiekontrakt å vise dem.

Har vært å sett på standard husleiekontrakter og det er ikke noe alternativ å krysse av på for folk som bor hjemme hos foreldre og deler bad, kjøkken osv. med dem.
I husleiekontraktene jeg har sett på må det minst være en tomannsbolig hvor man har eget kjøkken og bad.

Da lurer jeg på om det i det hele tatt er mulig å ha en vanlig husleiekontrakt når man er hjemmeboende? Det er jo også krav om å betale depositum, så da må vi opprette depositumkonto.. og hvor mye/lite kan depositumet bli satt til? Hvis det er slik at det er krav innen dette kan jeg også slite da jeg kun har 3000 kr, og det betaler kun første husleie og ikke noe depositum. Foreldrene har i teorien fått nok av meg og er lite villig til å hjelpe meg. Betal eller bli kastet ut har de sagt.

Det viktigste er uansett en gyldig husleiekontrakt slik at NAV kan betale leia for meg. Må gå på økonomisk sosialhjelp og få nav til å dekke husleie ellers blir jeg hjemløs..
Sist endret av Molekyl; 16. august 2016 kl. 09:56.
Etter litt googling fant jeg denne. Mulig du har sett den før men der står det

Boligen må:

være en selvstendig bolig med egen inngang

ha eget bad og toalett, kjøkkenløsning og mulighet for hvile

Det er unntak for bofellesskap hvis boligen er tildelt av kommunen.
Vis hele sitatet...
Håper det hjelper deg

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med dem og hørt om du har krav på noe.

Lykke til!
Joda, dette skal være mulig. Gjorde det selv for et par år siden da jeg bodde hos pappa.
Vi brukte standard kontrakt fra forbrukerrådet, men hva vi skrev husker jeg ikke. Den kontrakten gjorde det mulig for oss da
NAV betalte husleia uten problemer.
Du er jo ikke nødt til å bruke en standardkontrakt. Bare skriv en selv. Det er enkelte ting i husleieloven du ikke kan avtale deg bort fra, men stort sett kan dere bare liste opp det dere har blitt enig om. Depositum er ikke noe krav i loven tror jeg.
Sjaman, en ny vei.
Martypewz's Avatar
Hei, kjipt å høre om din situasjon. Sjekk ut denne.

Last ned og rediger som du ønsker. Håper det løser seg.
lykke til
Sitat av entropi Vis innlegg
Depositum er ikke noe krav i loven tror jeg.
Vis hele sitatet...
Korrekt. Man kan velge selv.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Lamefeed Vis innlegg
Etter litt googling fant jeg denne. Mulig du har sett den før men der står det



Håper det hjelper deg

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med dem og hørt om du har krav på noe.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Dette har du åpenbart ikke greie på, siden du deler en link til Husbanken og bostøtte. Bostøtte har absolutt ingenting med NAV å gjøre.

En vanlig husleiekontrakt burde holde for å få hjelp fra NAV. Bruk en av de utallige standardiserte som finnes rundt på nettet. NAV krever dette fordi de må ha dokumentert hvilke utgifter du har. En kontrakt gjør nettopp dette.
Jeg har skrevet mine utleiekontrakter selv, bare plukket det som er relevant fra standardkontrakter og lagt til ting jeg vil ha med. Vil tro det eneste viktige for NAV er at det står hva du betaler hver måned.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Dette har du åpenbart ikke greie på, siden du deler en link til Husbanken og bostøtte. Bostøtte har absolutt ingenting med NAV å gjøre.

En vanlig husleiekontrakt burde holde for å få hjelp fra NAV. Bruk en av de utallige standardiserte som finnes rundt på nettet. NAV krever dette fordi de må ha dokumentert hvilke utgifter du har. En kontrakt gjør nettopp dette.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde tatt deg 2 minutter å lest på bostøtte ordningen hos nav så hadde du sett at man blir videre sendt til Husbanken sin nettside for å lese om hvem som kan få støtte da husbanken og kommunen samarbeider, la meg sitere nav:

Husbanken forvalter ordningen, men det er kommunene som er saksbehandlere
Vis hele sitatet...
Du kan også se at nav sender deg videre til linken i min første post
Sist endret av Lamefeed; 16. august 2016 kl. 18:38.
Trådstarter
Noen som kan regler hos NAV når man er hjemmeboende? NAV har sagt at de kun betaler 500 kr for hjemmeboende, men vil ikke presisere hvilke type hjemmeboende. Voksen ungdom? Jeg er over 24 år så jeg går ikke under Voksen ungdom. Hvis man er en voksen mann skal ikke det ha noe å si om man bor på gutterommet hos sine foreldre eller om en annen privatperson leier rommet mitt. Hvis de ikke godtar husleiekontrakten mellom meg og mine foreldre må jeg vel gå ned å slå i bordet med at "Siden dere ikke vil betale husleie for meg, er jeg per definisjon hjemløs siden mine foreldre skal ha betalt. Da er dere i NAV pliktig til å finne meg en midlertidig boplass"
gå på nav kontoret eller last ned nav sin egen kontrakt å fyll ut. den er super simpel. du trenger ikke nevne at utleier er forelder selv om du kan åpent si dette på møter med nav.
Du kan kreve å få søke og heller klage på vedtaket hvis du får avslag. Er tross allt billigere for staten å betale 3000kr for at du bor hos foreldrene dine .Enn hva de må betale hvis du ordner deg din egen leilighet .
Sitat av Lamefeed Vis innlegg
Hvis du hadde tatt deg 2 minutter å lest på bostøtte ordningen hos nav så hadde du sett at man blir videre sendt til Husbanken sin nettside for å lese om hvem som kan få støtte da husbanken og kommunen samarbeider, la meg sitere nav:



Du kan også se at nav sender deg videre til linken i min første post
Vis hele sitatet...
Dæven nå må du begynne på bollelastebilen.

Dette er forstatt to forskjellige ting. Selvfølgelig er det også i NAV sin interesse at de som kan få bostøtte fra Husbanklen får det og går da av forskjellige budsjett siden det er 2-to forskjellige støtter.

Andre aktuelle tjenester
Du kan også ha rett på bostøtte. Se Husbankens nettsider for mer informasjon om hvem som kan få bostøtte, hva slags krav som gjelder for boligen og hvilke inntektsgrenser som gjelder.


Merk deg ordlyden der, "kan også ha rett på".

www.nav.no
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Lamefeed Vis innlegg
Hvis du hadde tatt deg 2 minutter å lest på bostøtte ordningen hos nav så hadde du sett at man blir videre sendt til Husbanken sin nettside for å lese om hvem som kan få støtte da husbanken og kommunen samarbeider, la meg sitere nav:



Du kan også se at nav sender deg videre til linken i min første post
Vis hele sitatet...
Du, seriøst, lær meg litt om dette du, vær så snill. Jobbet med dette i flere år...

NAV i form av den kommunale sosialtjenesten vil alltid kreve at du søker bostøtte. Bostøtte-ordningen er ikke, merkelig nok, underlagt NAV. På noen som helst måte.

At den statlige formidleren henviser til en statlig ordning, er riktig.

Men - det endrer ikke faktum. Husbanken er en helt separat enhet direkte underlagt staten. Det er egne mennesker som håndterer dette på kommunalt nivå, og disse er ikke på noen som helst måte underlagt NAV.

I enkelte NAV-kontorere r det nok riktignok slik at kontakt med Husbanken går via det lokale NAV-kontoret. Men dette er en rent praktisk ordning.

Sosialtjenesten har overhodet ikke de samme kravene til en husleiekontrakt, som det Husbanken har vedrørende bostøtte.

Sitat av Molekyl Vis innlegg
Noen som kan regler hos NAV når man er hjemmeboende? NAV har sagt at de kun betaler 500 kr for hjemmeboende, men vil ikke presisere hvilke type hjemmeboende. Voksen ungdom? Jeg er over 24 år så jeg går ikke under Voksen ungdom. Hvis man er en voksen mann skal ikke det ha noe å si om man bor på gutterommet hos sine foreldre eller om en annen privatperson leier rommet mitt. Hvis de ikke godtar husleiekontrakten mellom meg og mine foreldre må jeg vel gå ned å slå i bordet med at "Siden dere ikke vil betale husleie for meg, er jeg per definisjon hjemløs siden mine foreldre skal ha betalt. Da er dere i NAV pliktig til å finne meg en midlertidig boplass"
Vis hele sitatet...
Dersom NAV-kontoret der du bor har en eller annen form for "maksgrense" for hva de godtar som hjemmeboende, kan du gjøre hva du sier.

Alle med lovlig opphold i Norge har krav på en god, trygg og formålstjenlig bolig. Om NAV-kontoret i praksis da velger å tvinge deg til å bo i en leid bolig til, 6000 kroner, fremfor en avtale hjemme (de må strengt tatt betale uansett), så får vi jo bare applaudere.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Du kan kreve å få søke og heller klage på vedtaket hvis du får avslag. Er tross allt billigere for staten å betale 3000kr for at du bor hos foreldrene dine .Enn hva de må betale hvis du ordner deg din egen leilighet .
Vis hele sitatet...
Det er ikke "Staten" som forvalter ordninger innehørende under lov om sosiale tjenester, det er et kommunalt ansvar. På linje med sykehjem og skole Men hovedpoenget ditt står til fulle. Det er billigere for -samfunnet-.
Sist endret av Svartedauden; 17. august 2016 kl. 01:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Svartedauen: bare for å finpusse på innlegget ditt; der finnes NAV kontor(kommunale tjenester) som har underlagt Husbanken (ja, en statlig tjeneste) i NAV kommune. Herunder bostøtte, startlån og tilskudd. Hos noen kommuner sitter denne personen med dette ansvar i andre avdelinger. I små kommuner kan det bare væte snakk om en liten stillingsprosent og vedkommende gjør andre ting også. Godt mulig det er jeg som ikke helt klarte å lese dette ut fra innlegget ditt.
Sist endret av reklame; 17. august 2016 kl. 09:29.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Er tross allt billigere for staten å betale 3000kr for at du bor hos foreldrene dine .Enn hva de må betale hvis du ordner deg din egen leilighet .
Vis hele sitatet...
Det er klart, når du ser blankt på beløpet. Men hvorfor skal NAV åpne en inntektskilde til den gitte familien? Og gjøre det mer attraktivt å henvende seg hos NAV for å søke om dette for andre?

Kan forstå at NAV er skeptiske til å finansiere husleie når en bor hjemme på gutterommet hos mor og far. Tenk deg en familie på 7. Mor,far og 5 barn. Alle barna er voksne og bor hjemme. Foreldrene sender de til NAV hvor de får 3000 kr i husleie dekning hver. Det blir totalt 15 000 kr pr mnd. Om det høres rett ut eller ei får bli opptil hver enkelt å vurdere. Selv synes jeg det burde være i spesielle tilfeller eller for en kortere periode (til en har funnet seg annet bosted) slikt innvilges.


Sitat av Molekyl Vis innlegg
Noen som kan regler hos NAV når man er hjemmeboende? NAV har sagt at de kun betaler 500 kr for hjemmeboende, men vil ikke presisere hvilke type hjemmeboende. Voksen ungdom? Jeg er over 24 år så jeg går ikke under Voksen ungdom. Hvis man er en voksen mann skal ikke det ha noe å si om man bor på gutterommet hos sine foreldre eller om en annen privatperson leier rommet mitt. Hvis de ikke godtar husleiekontrakten mellom meg og mine foreldre må jeg vel gå ned å slå i bordet med at "Siden dere ikke vil betale husleie for meg, er jeg per definisjon hjemløs siden mine foreldre skal ha betalt. Da er dere i NAV pliktig til å finne meg en midlertidig boplass"
Vis hele sitatet...
De burde jo gå med på å betale en viss leie i ett par måneder til du finner deg eget sted å bo, eller at eventuelt de hjelper deg med å finne ett bosted. Vet ærlig talt ikke om en eneste person som leier ut ett rom i sin leilighet på utleiemarkedet. Det er ikke så normalt som du fremstiller det her. Foreldrene dine kommer f.eks ikke til å leie ut rommet hvis du flytter? 99.9% (gjettet tall) gjør ikke det selv om de har det ledige rommet til det. Kanskje det er derfor de er strengere på slike saker?

Men å bruke argument som at en må jo betale mer å bo ett annet sted og at hvis jeg ikke leier det rommet er det andre som leier det i stedet tviler jeg de tar så mye hensyn til i det lange løp. Angående det med å slå i bordet å si i fra hvordan situasjonen er burde du vel gjøre uansett? Kan ikke se annet at både du og NAV er bedre tjent med at du får ett eget bosted.

Har bare forsøkt å se det fra en annen side her, det har ingenting å gjøre med at en NAV'er og det er på ingen måte kritikk eller lignende når det kommer til NAVing eller kostnad i den forbindelse. Har NAV'et selv i mange år og gjør det forsåvidt den dag i dag, så siste personen som skal komme med kritikk er vel nettopp meg. Så ta det som det er, vinkling fra en annen kant

Når det er sagt håper jeg det går i orden for deg og at du får den hjelpen du trenger. Lykke til
Sist endret av Jens1; 17. august 2016 kl. 11:51.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det er klart, når du ser blankt på beløpet. Men hvorfor skal NAV åpne en inntektskilde til den gitte familien? Og gjøre det mer attraktivt å henvende seg hos NAV for å søke om dette for andre?
Vis hele sitatet...
Kjenner du virkelig mange som er over 18 år og som har lyst til å frivillig bo hjemme hos sine foreldre og hvertfall pågrunn av den hensikt at foreldrene skal tjene penger..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Kjenner du virkelig mange som er over 18 år og som har lyst til å frivillig bo hjemme hos sine foreldre og hvertfall pågrunn av den hensikt at foreldrene skal tjene penger..
Vis hele sitatet...
Ikke den dag i dag. Men vet av flere som tidligere kunne benyttet seg av det om det hadde gitt 3000 kr ekstra i lommepenger. Du må ikke ta det for gitt at pengene går til foreldrene...
Hva er vitsen å bo hjemme vist foreldrene dine er drittlei av deg også må du itillegg betale husleie der. Da hadde det kanskje vært bedre å betale de pengene i husleie en plass hvor du er velkommen?
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av reklame Vis innlegg
Svartedauen: bare for å finpusse på innlegget ditt; der finnes NAV kontor(kommunale tjenester) som har underlagt Husbanken (ja, en statlig tjeneste) i NAV kommune. Herunder bostøtte, startlån og tilskudd. Hos noen kommuner sitter denne personen med dette ansvar i andre avdelinger. I små kommuner kan det bare væte snakk om en liten stillingsprosent og vedkommende gjør andre ting også. Godt mulig det er jeg som ikke helt klarte å lese dette ut fra innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke tydelig nok på at det er et vesentlig skille mellom bostøtte og sosialhjelp.

Alle med lovlig opphold i Norge har krav på et sted å bo. Klarer man ikke å sørge for dette selv, betaler kommunen. Enkelt oppsummert.

I det fleste tilfeller vil Sosialtjenesten kreve at du SØKER om statlig bostøtte, men dette er ikke så enkelt lenger. Hvordan disse tjenestene er organisert i alle kommuner er det umulig for noen å ha oversikt over. Det endrer likevel ikke på den vesentlige forskjellen i statlige og kommunale tjenester.

Kravene for bostøtte er helt annerledes enn kravene for bolig igjennom sosialkontoret.

Var ikke tydelig nok på dette til å begynne med.
Sitat av maniiac Vis innlegg
Hva er vitsen å bo hjemme vist foreldrene dine er drittlei av deg også må du itillegg betale husleie der. Da hadde det kanskje vært bedre å betale de pengene i husleie en plass hvor du er velkommen?
Vis hele sitatet...
Er det gitt at foreldrene er drittlei av TS? Jeg skjønner foreldrene godt. Barnetrygden er borte, boutgiftene er de samme om ikke større.

Thread: Er du student/elev med skolerett? I tilfelle vil du antageligvis ikke få noe støtte hos NAV. Da blir det i tilfelle foreldrene dine som må søke om sosialhjelp dersom de ikke har milder nok til å dekke dine behov. Bare legger det til som ekstra informasjon, siden det ikke fremkommer i innlegget ditt. Du kan lese mer om dette i Barneloven §66-68.

Edit: las førstepost en gang til og ser at de er drittlei ts. Likevel står argumentet mitt like sterkt med utgiftene knyttet til hans utgifter.
Sist endret av reklame; 18. august 2016 kl. 16:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Jeg var ikke tydelig nok på at det er et vesentlig skille mellom bostøtte og sosialhjelp.

Alle med lovlig opphold i Norge har krav på et sted å bo. Klarer man ikke å sørge for dette selv, betaler kommunen. Enkelt oppsummert.
Vis hele sitatet...
Av ren nysgjerrighet, når man ser på prisene for leie i Oslo, er det slik at folk som er i full jobb(men som ikke tjener så alt for mye) også får bostøtte?
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, når man ser på prisene for leie i Oslo, er det slik at folk som er i full jobb(men som ikke tjener så alt for mye) også får bostøtte?
Vis hele sitatet...
Nei. Om du er over øvre inntektsgrense (som er på litt over 220 000 kr) er du ikke kvalifisert for å søke.

Mer informasjon om dette her
Sist endret av Jens1; 18. august 2016 kl. 19:20.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nei. Om du er over øvre inntektsgrense (som er på litt over 220 000 kr) er du ikke kvalifisert for å søke.

Mer informasjon om dette her
Vis hele sitatet...
Denne grensa er politisk presset oppover fra den nåværende regjering, fordi de ønsker å "gi tilbudet først og fremst til de som trenger det". Resultatet er en massiv økning av de som faktisk ikke får det til å gå rundt på sin egen inntekt, og dermed automatisk faller inn under sosialtjenestens virkeområde.

Regjeringen har med andre ord "flyttet" en hel rekke tjenestemottakere fra den Statlige husbanken, og over på de kommunale sosialtjenestene.

PS: Man blir aldri diskvalifisert fra å søke om noen ting i det norske forvaltningen. Du kan søke om utbyggingstillatelser til et bygg du ikke eier selv, men vil da mest sannsynlig få avslag med bakgrunn i at du ikke disponerer eiendommen.

At du nærmest garantert får avslag om du ligger over inntektsgrensa, gjør ikke at Sosialkontoret ikke krever at det er fattet et vedtak fra Husbanken.

En huskeregel; Har du mindre enn 5850,- pr måned i cash money etter at husleie og strøm/oppvarming er betalt, kan du gå på Sossen.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Man blir aldri diskvalifisert fra å søke om noen ting i det norske forvaltningen.
Vis hele sitatet...
Ser at det ikke litt feil ut. Det jeg mente var at om en søker og har for høy inntekt er det stor sjanse for at en ikke får det innvilget. Regner med de fleste skønte hva jeg mente....

Har en 80 000 kr i inntekt pr mnd og har 75 000 i husleie får en ikke bostøtte, men en kan søke, og en kan søke sosialkontoret om supplerende men da ville jeg vært forberedt på avslag.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Ser at det ikke litt feil ut. Det jeg mente var at om en søker og har for høy inntekt er det stor sjanse for at en ikke får det innvilget. Regner med de fleste skønte hva jeg mente....

Har en 80 000 kr i inntekt pr mnd og har 75 000 i husleie får en ikke bostøtte, men en kan søke, og en kan søke sosialkontoret om supplerende men da ville jeg vært forberedt på avslag.
Vis hele sitatet...
Har du høyere inntekt en grensene for søkende husstand, er sjansen for avslag nærmest 100%. Det er likevel slik at NAV krever dette, fordi da kan de skrive opp "søkeren har fått avslag på bostøtte" i vedtakene sine. Men, poenget ditt står til fulle

Det er nesten så man skulle funnet noen, fått lagd litt legitimasjoner, kontoutskrifter og annet - og fått smelt sammen en søknad med de tallene du skisserer. Enkelte av saksbehandlerne på "Sossen" tolker nemlig at alle saker skal vurderes etter skjønn, som å trykke tallene inn i en kalkulator.
Sitat av maniiac Vis innlegg
Hva er vitsen å bo hjemme vist foreldrene dine er drittlei av deg også må du itillegg betale husleie der. Da hadde det kanskje vært bedre å betale de pengene i husleie en plass hvor du er velkommen?
Vis hele sitatet...
Allmenntilstand, økonomi, tid og mangel på alternativer kan være noe(n) av årsaken(e). Selv vet jeg ingenting om årsaken i dette tilfellet her, og har heller ingenting med det.

Tar det for gitt at det er en hastig og midlertidig løsning en er på jakt etter her, til en har funnet eget bosted.

Setter det igjen på spissen. La oss si at downs syndrom ikke hadde vært synlig og en hadde hatt en mildere utgave av dette, uten at dette hadde vært oppdaget. Står da de samme spørsmålene der? Forventer du da at denne personen skal finne en plass å bo på egenhånd? Når det går så langt at en står der i saksa, hva gjør en da? Bosted kommer ikke dalende av seg selv og det er ikke alle som er kapabel til å finne dette på egenhånd. Om da valget blir hospits, hjemløs eller hjemme på gutterommet, hvis det er alternativene, så må en nesten vurdere hva som er best.

Tok ett drøyt eksempel her men det samme kan være lignende hos de som sliter med depresjon, angst og annet.


Heldigvis er det ikke så mange foreldre som kaster ungen(e) sine på gaten. I alle fall ikke så lenge de forsøker å komme seg ut av "hiet" og ut i verden, eller kun bor der midlertidig. Om en er stoffmisbruker kan det jo fort bli litt mer kinkig regner jeg med. Å ha boutgifter når en er oppunder 30 år (gjettet alder) er forøvrig helt normalt. Hadde ett av mine barn bodd midlertidig hjemme (i fremtiden når de er eldre) hadde jeg ikke tatt betalt. Langvarig (under veldig spesielle omstendigheter) kan det hende jeg hadde tatt leie. Måtte tatt en vurdering om det hadde blitt en bjørnetjeneste eller ei, men da blir jeg nødt til å vurdere alle ungene i en avgjørelse å legge listen deretter. Likt for alle.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Har du høyere inntekt en grensene for søkende husstand, er sjansen for avslag nærmest 100%. Det er likevel slik at NAV krever dette, fordi da kan de skrive opp "søkeren har fått avslag på bostøtte" i vedtakene sine. Men, poenget ditt står til fulle

Det er nesten så man skulle funnet noen, fått lagd litt legitimasjoner, kontoutskrifter og annet - og fått smelt sammen en søknad med de tallene du skisserer. Enkelte av saksbehandlerne på "Sossen" tolker nemlig at alle saker skal vurderes etter skjønn, som å trykke tallene inn i en kalkulator.
Vis hele sitatet...
Skulle likt å sett ansiktsuttrykket til den personen som tok imot søknaden da :P Hakeslepp deluxe
Sist endret av Jens1; 19. august 2016 kl. 12:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.