Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 9200
Jeg skulle gjerne ha festet en taklampe i et gipstak. Problemet er at det går en ventilasjonskanal rett over pluss at det er sprinkelanlegg med en sprinkler i nærheten av hvor lampa skal henge så jeg er livredd for å lage hull på noe. Lampa jeg skal henge opp er en slik, den er i plast og veier ikke mye, og monteres i en krok. Vil det holde å feste den med en slik en? Vekta er nok innafor, men lurer på om noen har erfaring eller et bedre forslag til hvordan jeg best bør gjøre dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ein krok som er laga for å ta skjærkrefter vil ikkje nødvendigvis ta strekk på ein spesielt god måte, så det vi lfort falle ned. Eg ville montert det med skrue. Den er vel ein plass rundt ein kg, så du kan sikkert droppe gipsanker og alt slikt, og montere det med skruer direkte. Det vert relativt lite hull, og du treng ikkje gå gjennom gipsplata.
Den veier nok ikke mer en 1-1,5kg så du kan nok(som vidarlo skrev) bruke en helt vanlig skrue uten at gipsen skulle få noen svakheter.
Takk for svar! Da er lampa montert med korte gipsskruer, satser på at det holder
Du kan bruke et gipsanker: http://www.biltema.no/no/Bygg/Festee...ue-2000020805/ om det kun er gips du skal feste lampa i, evt en mollyplugg.
Gipsskruer har veldig lite feste i seg selv, om det ikke er treverk bak gipsen.
Sjaman, en ny vei.
Martypewz's Avatar
Hei,
Der fins mange måter å feste div greier i taket på, blandt annet borrelås. Fins dem som tåler en god del vekt.
Trenger heller ikke bekrymre deg for lim i taket ved flytting, hvis du vet hvordan du fjerner dette uten å skrape det vekk.
Hvis ikke du ikke finner borrelås, kan du prøve å lete etter magneter.

Håper det hjalp, eller iallefall satt igang kreativiteten din. Lykke til :-)

Edit:
Så jeg var sent ute, nå.
Sist endret av Martypewz; 15. august 2016 kl. 05:11. Grunn: 'Hastverk'
Sitat av denfantastiske Vis innlegg
Jeg skulle gjerne ha festet en taklampe i et gipstak. Problemet er at det går en ventilasjonskanal rett over pluss at det er sprinkelanlegg med en sprinkler i nærheten av hvor lampa skal henge så jeg er livredd for å lage hull på noe. Lampa jeg skal henge opp er en slik, den er i plast og veier ikke mye, og monteres i en krok. Vil det holde å feste den med en slik en? Vekta er nok innafor, men lurer på om noen har erfaring eller et bedre forslag til hvordan jeg best bør gjøre dette.
Vis hele sitatet...
bor med en liten bor forsiktig igjennom gipsen. Så dytter du den for hånd lenger inn , da kjenner du om det er noe annet der. Bruk gipsanker for å vær sikker. Tvilsomt at du treffer sprinkler rør da de sannsynligvis ligger høyere for å få plass til trør eller eventuelt albue for dyse. Kanalen kjenner du fort om er der. Du kommer ikke igjennom den viss du er forsiktig
Lykke til
Sist endret av norwegianhobo; 15. august 2016 kl. 22:13.