Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  137 27167
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vi starter med den enkle av postene dine først, da denne overhodet ikke krever research og arbeid. Dette er nemlig svart gugge.

Jeg har aldri på noe som helst tidspunkt i denne debatten sagt noe positivt om meningene til Bamse. At du klarer å sitte med inntrykket at jeg går ned i bro for å stryke medhårs sier veldig, veldig mye om hvordan du leser hva jeg skriver.

Om du mener det er et problem at Bamse ikke får tyn nok for noen av de horrible påstandene han kommer så tror jeg vi leser forskjellige forum. Grunnen til at jeg synes det er positivt at han holder seg på forumet er at det er hyggelig om vi iallefall har en representant for 'homofili-er-ekkelt'-standpunktet her. Det er tross alt han som har verdensflertallet med seg, ikke oss.


For det første tror jeg ikke homofile flest bryr seg om Bamse spesielt.

For det andre, så fokuserer du igjen på religion som roten til alt ondt. Homofili er ansett som en vederstyggelighet i hele midt-østen, store deler av sør-amerika, hele Afrika, Russland, tildels øst-Europa og store deler av øst-Asia (med Thailand som klareste unntaket). Det er mesteparten av verden det.

Hele denne barnslige 'jeg har oppdaget at verden er fæl og det er sikkert religions sin skyld'-greia du har gående er tåpelig. Det hadde dog skremt meg mindre hvis du ikke var så flink til å skrive poster som ser gode ut.


Jeg har ingen som helst illusjoner om at meningene mine om sigøynere er spesielt hyggelige; tvert imot. De kommer derimot kun utifra handlingene til sigøynerene som kommer hit. I motsetning til deg har jeg faktisk vært i sigøynerlandsbyer i Romania, og de er hyggelige nok folk de. Jeg dømmer overhodet ikke mennesker som oppfører seg bra, men jeg har heller ingen problemer med å dømme de som ikke oppfører seg.

Jeg har heller ingen planer om å forsvare meningene til Bamse, selv om jeg registrerer at du synes jeg burde. Tror du jeg hemmelig er enig med han? Hvor kommer dette behovet for at jeg skal si slemme ting om Bamse fra? Hater du han?

Når det gjelder referanser til dine uttalelser om kristendommen lar jeg det ligge. Det er og var mitt inntrykk. Om du virkelig ønsker kan jeg sette meg ned seinere og skrive en skikkelig post på hvorfor helheten av det du kommer kan kalles hatsk, men jeg tror ikke det er spesielt konstruktivt (send pm da). Jeg skal heller bruke tid på hoveddiskusjonen her. Det kommer til å ta litt tid dog.
Vis hele sitatet...
Det hele startet vel ved religion?
Sist endret av MÎmTheKeeper; 24. august 2013 kl. 21:36.
Synes det er imponerende av DumDiDum at han står opp imot en viss form for fundamentalisme, absolutt imponerende å kverulere i månedsvis mot en som ikke ser noe annet enn kun sine egne påstander. Jeg kan nesten ikke la være å si det - selv om jeg egentlig burde ha holdt meg saklig og seriøs, ærlig talt.. >> man må alvorlig talt kjøre på store doser metamfetamin om man skal klare å diskutere med deg Provo i det lange løp.

Ikke én eneste gang på dette forumet,(og jeg har vært med aktivt i over to år og lurket enda lengre), - har jeg sett étt eneste snev av noe av noe som ligner respekt og toleranse for andre enn ateister, og ditt korstog/jihad mot all religion/teisme skaper en voldsom polarisering!
Jeg vet godt at det er mange anti-teister på dette forumet, og jeg personlig er absolutt ingen teist, på noen måte, og respekterer at mange synes religion er en skikkelig uting. Men dette kjøret ditt religion har seriøst aldri vært sunt..
Nå i disse dager får du jo også motdebattanter, og evner ikke å svare ærlig på innleggene men snor deg rundt og lager vegger av tekst som.., ..tja hva vet jeg, skal imponere de som ikke kan så mye om dette.

Noen ganger ligner kjøret ditt mot religion en viss norsk nettdebattant jeg ikke tør å nevne med navn.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Synes det er imponerende av DumDiDum at han står opp imot en viss form for fundamentalisme, absolutt imponerende å kverulere i månedsvis mot en som ikke ser noe annet enn kun sine egne påstander. Jeg kan nesten ikke la være å si det - selv om jeg egentlig burde ha holdt meg saklig og seriøs, ærlig talt.. >> man må alvorlig talt kjøre på store doser metamfetamin om man skal klare å diskutere med deg Provo i det lange løp.

Ikke én eneste gang på dette forumet,(og jeg har vært med aktivt i over to år og lurket enda lengre), - har jeg sett étt eneste snev av noe av noe som ligner respekt og toleranse for andre enn ateister, og ditt korstog/jihad mot all religion/teisme skaper en voldsom polarisering!
Jeg vet godt at det er mange anti-teister på dette forumet, og jeg personlig er absolutt ingen teist, på noen måte, og respekterer at mange synes religion er en skikkelig uting. Men dette kjøret ditt religion har seriøst aldri vært sunt..
Nå i disse dager får du jo også motdebattanter, og evner ikke å svare ærlig på innleggene men snor deg rundt og lager vegger av tekst som.., ..tja hva vet jeg, skal imponere de som ikke kan så mye om dette.

Noen ganger ligner kjøret ditt mot religion en viss norsk nettdebattant jeg ikke tør å nevne med navn.
Vis hele sitatet...
Synes det beste var da han mente vi burde erklære demokratiet vårt for konkurs.
@ MImTheKeeper: Okei, men hvem erklærte, når og i hvilken tråd? Har du link til dette? (btw, vi diskuterer religiøs terrorisme her, bare sånn for å ha sagt det og at det ikke skal gå helt over styr/offtopic)
Sist endret av aeon_illuminate; 24. august 2013 kl. 21:55.
Sitat av Provo Vis innlegg
Den genuine usikkerheten du nevner later altså til å hvile på gyldigheten av demokratiet. Med mindre vi er villige til å erklære demokratiet vårt for falitt å være, kan du ikke se noe som gjør det urettferdig for dem å angripe sivile, er det du ganske tydelig ser ut til å si her. Og hvis det på bakgrunn av demokratiske prinsipper er rettferdig for dem å angripe sivile, så må dette være fordi angrepene er rettmessige og fordi de sivile som drepes og lemlestes bærer skylden gjennom folkestyret. Hva ellers skulle det vel være?
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg tolket det ifra.

Falitt = konkurs så vidt jeg vet?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Synes det er imponerende av DumDiDum at han står opp imot en viss form for fundamentalisme, absolutt imponerende å kverulere i månedsvis mot en som ikke ser noe annet enn kun sine egne påstander. Jeg kan nesten ikke la være å si det - selv om jeg egentlig burde ha holdt meg saklig og seriøs, ærlig talt.. >> man må alvorlig talt kjøre på store doser metamfetamin om man skal klare å diskutere med deg Provo i det lange løp.

Ikke én eneste gang på dette forumet,(og jeg har vært med aktivt i over to år og lurket enda lengre), - har jeg sett étt eneste snev av noe av noe som ligner respekt og toleranse for andre enn ateister, og ditt korstog/jihad mot all religion/teisme skaper en voldsom polarisering!
Jeg vet godt at det er mange anti-teister på dette forumet, og jeg personlig er absolutt ingen teist, på noen måte, og respekterer at mange synes religion er en skikkelig uting. Men dette kjøret ditt religion har seriøst aldri vært sunt..
Nå i disse dager får du jo også motdebattanter, og evner ikke å svare ærlig på innleggene men snor deg rundt og lager vegger av tekst som.., ..tja hva vet jeg, skal imponere de som ikke kan så mye om dette.

Noen ganger ligner kjøret ditt mot religion en viss norsk nettdebattant jeg ikke tør å nevne med navn.
Vis hele sitatet...
Alt den gjengse ateist ber om av de religiøse er en god grunn til å ta det sier seriøst. Et ørlite bevis for noe som helst hadde jo hjulpet. Men ikke bare mangler de troende bevis, de mangler også evne til å forstå nødvendigheten av disse. De mangler helt enkelt rasjonalteten til å forstå problemstillingen. I enhver sammenheng hvor deres tro har produsert testbare hypoteser, så har de blitt ettertrykkelig falsifisert - uavhengig av hvilken religion det er snakk om! Å diskutere tro med en troende er derfor som å spille sjakk med ei høne: den kakler i vei og flakser med vingene, driter på brettet og velter alle brikkene - kongen din inkludert. Vinn og tap er meingsløse størrelser under slike forhold, akkurat som rasjonell diskurs er meningsløst all den tid motparten har et irrasjonelt utgangspunkt.

Det er ingen kontrovers når det kommer til religion: du har de som krever bevis og rasjonell begrunnelse og du har de som tar feil. Så enkelt. Så banalt. Religionssørsmålet ble tilfredsstillende avklart for flere tusen år siden. Dette er 'kontroversielt' fordi noen bruker all sin tid og energi på å gjøre det kontroversielt og at enkelte andre dessverre lar selg lure til å tro at det stemmer.

At enkelte ikketroende tyr til billig retorikk og sarkasme er således ikke et tegn på at de ikke-troende er fundamentalister: det er et tegn på at motpartens utgangspunkt er så hinsides all fornuft at det er vanskelig å fatte at vedkommende fungerer i dagliglivet.

Hvordan skal du kunne bruke fornuft til å overbevise noen om noe som helst når de selv avskriver fornuften som uinteressant? You can lead a horse to water, but you cannot make it drink. Noen vil utvilsomt avskrive det jeg her fastslår som "meninger" og gjerne ekstreme og fundamentalistiske som sådan. Men det eneste jeg har gjort er å fastlå åpenbare fakta. Her er tre til: vitenskap funker. Religion funker ikke. Det finnes ingen vitenskapelige grunner til å ta religon seriøst.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Alt den gjengse ateist ber om av de religiøse er en god grunn til å ta det sier seriøst. Et ørlite bevis for noe som helst hadde jo hjulpet. Men ikke bare mangler de troende bevis, de mangler også evne til å forstå nødvendigheten av disse. De mangler helt enkelt rasjonalteten til å forstå problemstillingen. I enhver sammenheng hvor deres tro har produsert testbare hypoteser, så har de blitt ettertrykkelig falsifisert - uavhengig av hvilken religion det er snakk om! Å diskutere tro med en troende er derfor som å spille sjakk med ei høne: den kakler i vei og flakser med vingene, driter på brettet og velter alle brikkene - kongen din inkludert. Vinn og tap er meingsløse størrelser under slike forhold, akkurat som rasjonell diskurs er meningsløst all den tid motparten har et irrasjonelt utgangspunkt.

Det er ingen kontrovers når det kommer til religion: du har de som krever bevis og rasjonell begrunnelse og du har de som tar feil. Så enkelt. Så banalt. Religionssørsmålet ble tilfredsstillende avklart for flere tusen år siden. Dette er 'kontroversielt' fordi noen bruker all sin tid og energi på å gjøre det kontroversielt og at enkelte andre dessverre lar selg lure til å tro at det stemmer.

At enkelte ikketroende tyr til billig retorikk og sarkasme er således ikke et tegn på at de ikke-troende er fundamentalister: det er et tegn på at motpartens utgangspunkt er så hinsides all fornuft at det er vanskelig å fatte at vedkommende fungerer i dagliglivet.

Hvordan skal du kunne bruke fornuft til å overbevise noen om noe som helst når de selv avskriver fornuften som uinteressant? You can lead a horse to water, but you cannot make it drink. Noen vil utvilsomt avskrive det jeg her fastslår som "meninger" og gjerne ekstreme og fundamentalistiske som sådan. Men det eneste jeg har gjort er å fastlå åpenbare fakta. Her er tre til: vitenskap funker. Religion funker ikke. Det finnes ingen vitenskapelige grunner til å ta religon seriøst.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg leser rett så latterligjører du en hel religion uten å komme med beviser. Det er vel allmennt kjent at de aller fleste historiske tekster er hos Vatikanet så ingen av oss kan motbevise det ettersom vi ikke vet hva vi skal motbevise.

Du må også huske på at religion er bygd på fakta og ikke en eventyrhistorie. At historien har skeivet ut er vel heller vanlig.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 25. august 2013 kl. 00:14.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Falitt = konkurs så vidt jeg vet?
Vis hele sitatet...
Fallitt (med to L-er, ja) betød opprinnelig konkurs, men det har vært så vanlig å bruke det i andre sammenhenger at det nå har flere betydninger. Det kan også bety nederlag, fiasko, sammenbrudd, eller å mislykkes. Språkrådet approves.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Fallitt (med to L-er, ja) betød opprinnelig konkurs, men det har vært så vanlig å bruke det i andre sammenhenger at det nå har flere betydninger. Det kan også bety nederlag, fiasko, sammenbrudd, eller å mislykkes. Språkrådet approves.
Vis hele sitatet...
Ja, men foretrekker å holde meg til språkboka jeg
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Hvis jeg leser rett så latterligjører du en hel religion uten å komme med beviser. Det er vel allmennt kjent at de aller fleste historiske tekster er hos Vatikanet så ingen av oss kan motbevise det ettersom vi ikke vet hva vi skal motbevise.

Du må også huske på at religion er bygd på fakta og ikke en eventyrhistorie. At historien har skeivet ut er vel heller vanlig.
Vis hele sitatet...
Siden dette blir en avsporing, valgte jeg å svare deg i en annen tråd.
Sist endret av Veggen; 25. august 2013 kl. 01:26.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Siden dette blir en avsporing, valgte jeg å svare deg i en annen tråd.
Vis hele sitatet...
Mye av tråden har vel vært en avsporing, men jeg svarte deg i den andre tråden Skal vi holde det der?
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Hvis jeg leser rett så latterligjører du en hel religion uten å komme med beviser.
Vis hele sitatet...
Da leser du feil. Jeg latterliggjør ikke én religion, jeg avskriver all religion. Dette gjør jeg ved å påpeke at de ikke har oppfylt sin bevisbyrde. Jeg trenger ikke å bevise noen ting for saken er fullstendig selvinnlysende.

Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Det er vel allmennt kjent at de aller fleste historiske tekster er hos Vatikanet så ingen av oss kan motbevise det ettersom vi ikke vet hva vi skal motbevise.
Vis hele sitatet...
1) Du har ikke definert hva du mener med en "historisk tekst", så påstanden er pr. nå uinteressant. Du har heller ikke forsøkt dokumentere den på noen måte, eller ser ut til å ta inn over deg betydningen av dette.
2) Å påstå at dette er alment kjent er bare en billig hersketeknikk. Du har ikke definert hva du mener, ikke dokumentert og ikke gitt noe forsøk på å begrunne det. For å imøtegår kritikk før den kommer lirer du altså av deg denne regla. Det er ganske ynkelig gjort.
3) Man kan ikke motbevise en negativ. Fra et logisk perspektiv er det å kreve noe slikt fullstendig tilbakestående. At du ikke ser forskjellen på "ting man kan vise og som man har vist" og "ting man ikke kan vise og som aldri har blitt vist" er ganske oppsiktsvekkende.
4) Man lærer på skolen at alle meninger er like gode. Det er feil.

Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Du må også huske på at religion er bygd på fakta og ikke en eventyrhistorie. At historien har skeivet ut er vel heller vanlig.
Vis hele sitatet...
Dill.
Dette er mantraet til de troende og ingenting annet enn en motbydelig rasjonalisering. Du trenger ikke gå lenger enn til scientologikirken for å finne håndfaste bevis på at din påstand er feil. Jeg ser ingen relevante forskjeller mellom scientologi og andre religioner; de er like håpløse, alle som en.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Dette innlegget tar det under 3 minutter å lese.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Synes jeg har noe jeg bare må vise deg, ifra seineste Morgenbladet. Det er som følgende: " Dawkins er fundamentalist "
Vis hele sitatet...
Om «poenget» ditt med dette er å peke ut Dawkins som fundamentalist, har du hvertfall én som oppgitt sukker.

Fundamentalisme er i seg selv hverken positivt eller negativt. (Jadajada, det finnes forskjellige definisjoner man kan bruke).

I hvert tilfelle kommer det helt an på fundamentene fundamentalisten bruker.

Gode fundamenter? =)
Dårlige fundamenter? =(

Igjen trekker jeg fram jainisme som eksempel:
Sitat av Laity Practices for adherence of Ahiṃsā
Jainism is perhaps the only religion in the world that requires all its adherents to follow a strict vegetarian diet. Vegetarian food that also involves more harm to the living beings such as roots, bulbs, multi seeded vegetables etc. are avoided by strict Jains. The importance of Ahiṃsā manifests in many other ways in the daily life of Jains. For a layperson it means participating in business that results in least amount of violence to living beings. No furs, plumes or silk are worn. Use of leather is kept to a minimum and must in any event be from naturally dead animals. Food is usually eaten during the day unless unavoidable, since there is too much danger of injuring insects in cooking at night. The Jain will not use an open light nor leave a container of liquid uncovered lest a stray insect be destroyed; even with this precaution, liquids are always strained before use.
Vis hele sitatet...
Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Ahimsa_...1.B9.83s.C4.81
..*Edit: beklager trykkleifer dere finner dem.
Vis hele sitatet...
Det gjør vi alltid hos deg.
Jeg skrev i syv ganger lysets hastighet, så det var ikke lett for meg å holde linja skjønner dere.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjorde du ikke. Selv om det kanskje kjentes slik.

At du bruker såpass lite tid på å kludre ned det du tenker, vitner for meg om at du ikke har grublet særlig lenge. Og, som nevnt under: Neppe har lest det du svarer på.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
imponerende å kverulere i månedsvis mot en som ikke ser noe annet enn kun sine egne påstander.
Vis hele sitatet...
OK, du kan vitterlig ikke ha lest Provos forrige to poster. Gjør det. Tenk gjennom (noe skriving i hastigheter lavere enn 7c hjelper til med), og så har du kanskje noe vettugt å komme med.
Ikke én eneste gang på dette forumet,(og jeg har vært med aktivt i over to år og lurket enda lengre), - har jeg sett étt eneste snev av noe av noe som ligner respekt og toleranse for andre enn ateister, og ditt korstog/jihad mot all religion/teisme skaper en voldsom polarisering!
Vis hele sitatet...
Det er altså ikke religion som skaper polarisering? Med familier som tror de må utstøte sine medlemmer om de tviler? Med sine dogmer?
dette kjøret ditt religion har seriøst aldri vært sunt..
Vis hele sitatet...
Hva er det som gjør dette usunt? På hvilken måte er det usunt?
Nå i disse dager får du jo også motdebattanter, og evner ikke å svare ærlig på innleggene men snor deg rundt og lager vegger av tekst som.., ..tja hva vet jeg, skal imponere de som ikke kan så mye om dette.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler som nevnt allerede på at du har lest det Provo skrev. Men det tar vitterlig ikke så lang tid. Færre enn 2800 ord, og lesehastighet på 250 ord i minuttet, gir godt under et kvarter.

Tvert imot ser det her ut til at det er du som snor deg unna.

Mer skjerping, mindre søppelnerding.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har aldri på noe som helst tidspunkt i denne debatten sagt noe positivt om meningene til Bamse. At du klarer å sitte med inntrykket at jeg går ned i bro for å stryke medhårs sier veldig, veldig mye om hvordan du leser hva jeg skriver.
Vis hele sitatet...
Å begrense et motsvar til et kall på et holocaust av homofile med “meningene dine er interessante” bør være anstrengende; spesielt når du tydeligvis ikke klarer å la være å gulpe hule beskyldninger om menneskehat når noen dokumenterer problematiske aspekter ved en ideologi (som påkaller et holocaust av homofile).

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Grunnen til at jeg synes det er positivt at han holder seg på forumet er at det er hyggelig om vi iallefall har en representant for 'homofili-er-ekkelt'-standpunktet her.
Vis hele sitatet...
Han er ikke en representant for et ‘homofili-er-ekkelt’-standpunkt; han er representant for et ‘alle-homofile-bør-i-all-seriøsitet-myrdes’-standpunkt. Et ‘mitt-utopi-forutsetter-et-massedrap-av-homofile-som-får-holocaust-til-å-blekne’-standpunkt. Det er noe ganske annet – ikke ulikt forskjellen mellom et ‘jøder-har-store-neser’-standpunkt og et ‘alle-jøder-må-samles-i-leirer-og-utryddes’-standpunkt.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
For det andre, så fokuserer du igjen på religion som roten til alt ondt. Homofili er ansett som en vederstyggelighet i hele midt-østen, store deler av sør-amerika, hele Afrika, Russland, tildels øst-Europa og store deler av øst-Asia (med Thailand som klareste unntaket). Det er mesteparten av verden det.
Vis hele sitatet...
For noe vås; det er mye vondt her i verden som grunner i helt andre ting enn religion, og homofobi kan grunne i så mangt. Baaaamses ønske om drap av homofile grunner derimot i hans egen religion – dette er han helt klinkende klar på selv, og noe man finner igjen både i Hadith og moderne fatwaer. Og du synes åpenbart det er verre å påpeke og problematisere at slike befalinger faktisk manifesteres i praksis enn det er å ytre slike motbydeligheter som Baaaamse gjør.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Når det gjelder referanser til dine uttalelser om kristendommen lar jeg det ligge.
Vis hele sitatet...
Det tenkte jeg meg. For du vet like godt som meg at dette bare er vrøvl.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ikke én eneste gang på dette forumet,(og jeg har vært med aktivt i over to år og lurket enda lengre), - har jeg sett étt eneste snev av noe av noe som ligner respekt og toleranse for andre enn ateister, og ditt korstog/jihad mot all religion/teisme skaper en voldsom polarisering!
Vis hele sitatet...
La oss erstatte et par ord og se hvor god denne påstanden egentlig er: “Ikke én eneste gang på dette forumet,(og jeg har vært med aktivt i over to år og lurket enda lengre), - har jeg sett étt eneste snev av noe av noe som ligner respekt og toleranse for andre enn sosialdemokrater, og ditt korstog/jihad mot all laissez-faire-kapitalisme skaper en voldsom polarisering!”

Spesielt overbevist? Dette er et diskusjonsforum. Her diskuterer vi posisjoner. De posisjonene kan for eksempel være politiske, vitenskapelige, etiske eller teologiske. Akkurat som en sosialist vil ta til motmæle når hun ser noen argumentere for det fullstendig frie marked og svært lave skatter, uten at noen vil reagere på det som noe “korstog mot all kapitalisme” som bare “skaper en voldsom polarisering”, gjelder det samme både for religiøse og ateister. Religiøse står fritt til å argumentere for hvorfor de har rett, og ateister det samme.

For øvrig blander du “respekt for religiøse” med “respekt for religion”. Nei, jeg har ingen respekt for religion. Hvorfor skulle jeg vel ha det? Jeg har ingen respekt for ateisme, laissez-faire-kapitalisme, kommunisme, nazisme eller noen andre ideer heller. Når du har respekt for ideer i den form av at du mener man ikke kan omtale eller kritisere dem akkurat slik man skulle ønske, så er du på et svært alvorlig villspor.

Dette dreier seg imidlertid ikke om sannhetsgehalten i religiøse forestillinger, men hvorvidt islamistiske terrorister motiveres av sin religiøse ideologi eller om de handler av verdslige årsaker. Men siden du åpenbart er så forelsket i denne religionen at du får fullstendig tunnelsyn og mister både besinnelse og kontroll over tastaturfingrene så fort noen ikke deler din glødende entusiasme, klarer du tydelig ikke en gang å forholde deg til problemstillingen. Du evner ikke å forstå at islamistiske terrorister kan være motivert av sin religion uten at alle muslimer dermed er terrorister. I stedet forsøker du – antydende, men stadig mer eksplisitt – å definere disse godt dokumenterte og saklige argumentene som en avart av rasisme. En debatteknikk en ekte imbesil verdig.

Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Det er dette jeg tolket det ifra.

Falitt = konkurs så vidt jeg vet?
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig jeg har sagt at vi må falitterklære demokratiet?! Det du siterte var en oppsummering av DumDiDum sine påstander. Her må du på med lesebrillene. Morsomt at hans trofaste ganger aeon_illuminate ga deg KP for å påpeke idiotien i disse påstandene.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Ja, men foretrekker å holde meg til språkboka jeg
Vis hele sitatet...
Og hvor gammel er språkboka di? Språkboka er nemlig oppdatert.
For noe vås; det er mye vondt her i verden som grunner i helt andre ting enn religion, og homofobi kan grunne i så mangt. Baaaamses ønske om drap av homofile grunner derimot i hans egen religion – dette er han helt klinkende klar på selv, og noe man finner igjen både i Hadith og moderne fatwaer. Og du synes åpenbart det er verre å påpeke og problematisere at slike befalinger faktisk manifesteres i praksis enn det er å ytre slike motbydeligheter som Baaaamse gjør.
Vis hele sitatet...
Når man ser samme fenomen på lik linje på tvers av religiøse skiller (både mellom forskjellige religioner og hos ikke-religiøse) vil den mest naturlige konklusjonen være at fenomenet er uavhengig av religion. Noe annet vil egentlig være rimelig tilbakestående å mene.

Ja, du har rett i at det står mye stygt om homofile i mange forskjellige religiøse tekster. Som vi begge vet, disse er skrevet av mennesker; ikke gud eller annet overnaturlig; så det er rimelig rimelig å anta at homofili-hatet deres kommer fra nøyaktig samme sted som alle andres.

Sitat av Provo Vis innlegg
Å begrense et motsvar til et kall på et holocaust av homofile med “meningene dine er interessante” bør være anstrengende; spesielt når du tydeligvis ikke klarer å la være å gulpe hule beskyldninger om menneskehat når noen dokumenterer problematiske aspekter ved en ideologi (som påkaller et holocaust av homofile).
Vis hele sitatet...
Nei, nei og bare nei. Det er overhodet ikke anstrengende og jeg er overhodet ikke forferdet over meningene til Bamse. Jeg er overhodet ikke enig i dem, men i skarp motsetning til deg får jeg ingen følelsesmessig reaksjon når jeg leser dem. Er dette grunnen til at du tydeligvis tror jeg er hemmelig enig med han?

Grunnen er forøvrig særdeles enkelt; jeg har hørt tilsvarende mange ganger før. Prat med en hvilken som helst gjennomsnittlig russer under 30 (selv damene, selv om de ikke deler sånne meninger edru spesielt ofte) og du hører tilsvarende. I skarp motsetning til Bamse grisebanker mange av dem også homofile de kommer over. Det er fortsatt Norge som er i utakt med verden altså




Du skrev dette:
Sitat av DumDiDum
Når det gjelder referanser til dine uttalelser om kristendommen lar jeg det ligge.
Vis hele sitatet...
Det tenkte jeg meg. For du vet like godt som meg at dette bare er vrøvl.
Vis hele sitatet...
... imens originale innlegget var som følgende:
Sitat av dumdidum
Når det gjelder referanser til dine uttalelser om kristendommen lar jeg det ligge. Det er og var mitt inntrykk. Om du virkelig ønsker kan jeg sette meg ned seinere og skrive en skikkelig post på hvorfor helheten av det du kommer kan kalles hatsk, men jeg tror ikke det er spesielt konstruktivt (send pm da). Jeg skal heller bruke tid på hoveddiskusjonen her. Det kommer til å ta litt tid dog.
Vis hele sitatet...
Det er helt åpenbart at jeg gir deg tilbud om å backe opp påstandene. Det er fortsatt bare å sende meg en pm om du ønsker at jeg skal... men å klippe innlegg på den måten der er bare direkte uærlig.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Da leser du feil. Jeg latterliggjør ikke én religion, jeg avskriver all religion. Dette gjør jeg ved å påpeke at de ikke har oppfylt sin bevisbyrde. Jeg trenger ikke å bevise noen ting for saken er fullstendig selvinnlysende.
Vis hele sitatet...
Nei, du trenger ikke tro. Spørsmålet om man skal respektere religion er derimot hakket mer komplisert.

For det første er irrasjonalitet ganske utbredt. Vi har ånde og spøkelsesprogrammer på tv og rimelig sterk generell overtro. Denne er overhodet ikke rasjonelt fundert. Vi har hele alternativ-industrien med homeopatene i førersetet. Den fortjener ikke engang kommentar. Vi har diverse politiske grupperinger som blir såpass ensidige at analysene deres nærmer seg irrasjonelt piss; jeg vil plassere endel religionshatere der selvfølgelig. Mennesker er rett og slett ikke maskiner, og vil man komme noe sted i verden må man hanskes med folk som tar, vel, feil.

For det andre er religion enn samlende og identitsbærende konstruksjon. I helt eller delvis dysfunksjonelle samfunn har religion veldig ofte en positiv påvirkning. Kirka i Sør-Amerika er velkjent som en positiv faktor til samfunnsutviklingen, og det samme har jeg sett på mer lokalt plan forskjellige steder i Afrika. Både i Thailand og Myanmar har buddhismen vært en samlende kraft som eksisterer på utsiden av det politiske systemet, så militærregimene (nåværende eller tidligere) ikke har kunnet få kontroll over dem. Islam, som utvilsomt er den vanskeligste av religionene å like for øyeblikket, har også hatt en samfunnsbyggende rolle historisk. Det er lett å se på midt-østen som en bakevje om man sitter i Europa, men etter en god stund i Afrika er midt-østen som å komme tilbake til sivilisasjonen. De har tross alt mer eller mindre fungerende samfunn der. Ikke noe av dette er noe religionskritikere noensinne nevner.

De fokuserer utelukkende på hvordan forferdelige ting gjøres enten på grunn av religion eller i en religions navn; og selv om det de trekker fram er sant er det kun en del av sannheten.

Når det gjelder respekt burde jeg kanskje slutte å følge (The Richard Dawkins Foundation for Reason and Science (Official)) på facebook, men jeg synes det liten tvil om at de og deler av denne bevegelsen går over grensa for hva som kan betraktes som hat tidvis (dette bildet var første jeg fant på sida dems nå; de har fjernet mange av de mest hatske tingene du har postet i etterkant). Det har de forsåvidt alt rett til, og jeg skjønner særlig hvorfor ateister i USA er dypt frustrerte. De lever i vanskelige omgivelser, men det gjør vi ikke i Norge.
Ja, skal se nå Jonta. Jeg får virkelig beklage at svaret mitt kanskje er litt ufullstendig, men jeg har sikkert ikke like god tid som deg til å sitte og skule på innlegg i timevis før jeg svarer.
Ellers et litt interessant innlegg, ikke spesielt relevant til temaet vi diskuterer, men som vanlig fra deg en grundig kverulering rundt detaljer som hadde som stort sett ikke har dritten å si i sammenhengen her. Aner ikke hva du egentlig har tenkt og hvordan du har tenkt, annet enn det å angripe et kjapt nedskrevet og halvdårlig innlegg fra min side. Innlegget mitt mener jeg hadde relevans dog, istedet for å påpeke skrivefeil og med påfyll av div dill.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Dette innlegget tar det under 3 minutter å lese.Om «poenget» ditt med dette er å peke ut Dawkins som fundamentalist, har du hvertfall én som oppgitt sukker.

Fundamentalisme er i seg selv hverken positivt eller negativt. (Jadajada, det finnes forskjellige definisjoner man kan bruke).

I hvert tilfelle kommer det helt an på fundamentene fundamentalisten bruker.

(...) Videre dill, og enda mer dill.
Vis hele sitatet...
Okei, skal holde meg unna jainismen og utledning om fundamentalisme. Artiklene snakker for seg selv, har du lest dem?

Så dumt at du sukker da. Jeg forstår at du er en fan av Dawkins, men jeg synes det er rimelig forunderlig at du ikke ser at han har sine (store) begrensninger, når du bruker hans teorier i denne diskusjonen. Richard Dawkins er atferdsbiolog og ellers evolusjonsteoretiker, hva gjør ham til en av verdens største kløppere innen teologi og religion, samt i regelrett "tunge ting" som monoteisme er?? Han må jo ha et kraftig teologisk-faglig fundament bak ateismen han forfekter? Nevner dere her alle de andre filosofene, ideologene, etc som har steilt motsatt syn i.f.t C.Hitchens, Dawkins, nyateistene, o.likn??

Hva med Slavoj Zizek's syn på dette vi debatterer(?), hva med Noam Chomsky(?), hva med Peter Hitchens(?), hva med D'Souza(?), hva med Reza Aslan(?), hva med nevnte Terry Eagleton(?), hva med en haug med andre aktører/personer innen feltet??
Jeg ser her at du kommer med påpeking av skrivefeil, hvor er tilsvaret til artikkelen fra Morgenbladet f.eks?

Sitat av Jonta Vis innlegg
Det gjør vi alltid hos deg.
Vis hele sitatet...
Har i grunn ingen annen kommentar til dette enn bare; *dobbel facepalm* og spørsmålet om det er virkelig mulig å fokusere på nettopp dét i en sånn tråd.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Nei, det gjorde du ikke. Selv om det kanskje kjentes slik.
Vis hele sitatet...
Herrejemini.., såpass store vanskeligheter med å forstå humor? Igjen facepalm, og oppgitt.

Sitat av Jonta Vis innlegg
At du bruker såpass lite tid på å kludre ned det du tenker, vitner for meg om at du ikke har grublet særlig lenge. Og, som nevnt under: Neppe har lest det du svarer på.OK, du kan vitterlig ikke ha lest Provos forrige to poster. Gjør det. Tenk gjennom (noe skriving i hastigheter lavere enn 7c hjelper til med), og så har du kanskje noe vettugt å komme med.Det er altså ikke religion som skaper polarisering? Med familier som tror de må utstøte sine medlemmer om de tviler? Med sine dogmer?Hva er det som gjør dette usunt? På hvilken måte er det usunt?Jeg tviler som nevnt allerede på at du har lest det Provo skrev. Men det tar vitterlig ikke så lang tid. Færre enn 2800 ord, og lesehastighet på 250 ord i minuttet, gir godt under et kvarter.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ta dette kort og litt generelt, og det er sikkert mulig du ikke har forstått meningen i innlegget(ene) mitt - og motsatt: jeg har vært i en stund nå med på disse Islam/Religion/Kristendommen/Ateisme/Terrorisme-trådene på Nff, og mener å vite bortimot hvilke meninger forskjellige brukere har og tom hva de kommer til å rable ned i sine neste innlegg i liknende temaer. Provo's innlegg har stort sett ikke forandret seg (kvalitativt) i særlig grad - over tid, og jeg kan jo også nevne til deg at jeg har vært med på å diskutere aktivt i denne tråden i flere måneder, i motsetning til deg, slik at jeg antageligvis kjenner bedre til innleggene og intensjonene. Har jeg lest Provos innlegg; ja. Er det du kommer med relevant; nei. Si heller noe om muslimsk terrorisme du.

Eller er jeg forbauset.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Tvert imot ser det her ut til at det er du som snor deg unna.

Mer skjerping, mindre søppelnerding.
Vis hele sitatet...
Tja, du kan gjerne komme med gode eksempler på der jeg snor meg unna, så skal jeg besvare dem så langt det går.

Videre hadde jeg anbefalt deg følgende: Mer dybdekunnskap innenfor dette - og ikke minst mer refleksjon(dét trenger du virkelig!), samt mindre kverulering/neglpirk rundt idiotiske detaljer.., fordi du kommer ingen vei med det. Les helst det som kommer ifra begge/flere sider, ( ifra idéhistorikere, historikere, sosiologer, ideologer, generelt samfunnsvitere og filosofer fra begge/flere fløyer), sånn at du får et bredere perspektiv på et sånt (komplekst) emne enn kun det Richard Dawkins gir deg. Håper du lærer av dette!

...............
Edit; [COLOR="Gray"]nest siste avsnitt: ellers er jeg forbauset.....[/COLOR]
Sist endret av aeon_illuminate; 25. august 2013 kl. 18:44.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Når man ser samme fenomen på lik linje på tvers av religiøse skiller (både mellom forskjellige religioner og hos ikke-religiøse) vil den mest naturlige konklusjonen være at fenomenet er uavhengig av religion. Noe annet vil egentlig være rimelig tilbakestående å mene.
Vis hele sitatet...
Aha, det er slik det henger sammen! Så siden antisemittisme har vært kraftig tilstede i blant annet både nazistisk, kristen og islamsk ideologi, samt under Det russiske og Det romerske imperiet, så har antisemittisme ingenting med nazisme å gjøre, og det er derfor urimelig å klandre og kritisere nazismen for å være antisemittisk. Det er notert.

Dette er like fjollete som det er irrelevant. Det har ingenting å si om mange andre også ønsker å drepe homofile, og hvilken overbevisning de begrunner det i. For det jeg sa var følgende:

Sitat av Provo Vis innlegg
Stopp opp noen sekunder og tenk over hva Baaaamse sier her. I hans perfekte, utopiske verden skal alle homofile drepes. Hvis du er en mann som tilfeldigvis blir født slik at du forelsker deg i andre menn – eller tilsvarende, en kvinne som forelsker deg i andre kvinner – så er Baaaamse hellig overbevist, bokstavelig talt, om at det riktige å gjøre er å ta livet av deg og alle som er som deg. Baaaamse ønsker intet mindre enn et holocaust mot homofile, og jeg blir beskyldt for å besitte og piske opp hat fordi jeg mener ideologien han baserer dette groteske barbariet på er problematisk, og fordi jeg påpeker med primærkilder at den motiverer fundamentalistene til terror.
Vis hele sitatet...
Og du graver deg dypere og dypere ned hver gang du forsøker å snakke deg ut av dette. For hva er årsaken til denne asymmetrien, i følge deg selv? Jo: "Grunnen er forøvrig særdeles enkelt; jeg har hørt tilsvarende mange ganger før." Det er altså så skrekkelig mange som ønsker å bokstavelig talt drepe alle homofile at det ikke er noe å bry seg om. At noen påpeker fakta som kan sette islam i et dårlig lys derimot, det er helt uhørt og må reageres kontant på og bekjempes med de mest absurde og latterlige beskyldninger om menneskehat.

Du har altså ikke bortforklart din moralske forvirring, du har tydeliggjort den enda mer.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Er dette grunnen til at du tydeligvis tror jeg er hemmelig enig med han?
Vis hele sitatet...
Sitér meg på at jeg sier du er hemmelig enig med ham.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er helt åpenbart at jeg gir deg tilbud om å backe opp påstandene. Det er fortsatt bare å sende meg en pm om du ønsker at jeg skal... men å klippe innlegg på den måten der er bare direkte uærlig.
Vis hele sitatet...
Tull. Du påsto at mine utsagn om kristendommen var uhyrlige, men du ønsker ikke å utbrodere når jeg ber om det. Å ta det over PM er like uaktuelt som å ta det over telefon; det er i denne tråden vi diskuterer. "Put up or shut up", er det noe som heter.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Når det gjelder respekt burde jeg kanskje slutte å følge (The Richard Dawkins Foundation for Reason and Science (Official)) på facebook, men jeg synes det liten tvil om at de og deler av denne bevegelsen går over grensa for hva som kan betraktes som hat tidvis (dette bildet var første jeg fant på sida dems nå; de har fjernet mange av de mest hatske tingene du har postet i etterkant).
Vis hele sitatet...
JEG ER FORFERDET!! Hvordan våger de å humoristisk påpeke at den katolske kirken gjennom århundrer har bedrevet systematisk, sentralstyrt overdekking og opprettholdelse av at en stor del av deres prester har voldtatt og torturert titusenvis av barn? Noe så grusomt hatsk!!

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg forstår at du er en fan av Dawkins, men jeg synes det er rimelig forunderlig at du ikke ser at han har sine (store) begrensninger, når du bruker hans teorier i denne diskusjonen. Richard Dawkins er atferdsbiolog og ellers evolusjonsteoretiker, hva gjør ham til en av verdens største kløppere innen teologi og religion, samt i regelrett "tunge ting" som monoteisme er?? Han må jo ha et kraftig teologisk-faglig fundament bak ateismen han forfekter? Nevner dere her alle de andre filosofene, ideologene, etc som har steilt motsatt syn i.f.t C.Hitchens, Dawkins, nyateistene, o.likn??

Hva med Slavoj Zizek's syn på dette vi debatterer(?), hva med Noam Chomsky(?), hva med Peter Hitchens(?), hva med D'Souza(?), hva med Reza Aslan(?), hva med nevnte Terry Eagleton(?), hva med en haug med andre aktører/personer innen feltet??
Vis hele sitatet...
Utelukkende argumentasjon fra autoritet. Skrikende uinteressant.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg ser her at du kommer med påpeking av skrivefeil, hvor er tilsvaret til artikkelen fra Morgenbladet f.eks?
Vis hele sitatet...
Outsourcing av argumentasjon imponerer ikke stort. Gidder du ikke å formulere argumentene dine selv, hvorfor skulle noen gidde å formulere motargumenter?
Sitat av Provo Vis innlegg
Utelukkende argumentasjon fra autoritet. Skrikende uinteressant.
Vis hele sitatet...
Så, men du er enig i at kunnskap er nødvendig og at noen er bedre skikket til å diskutere dette enn andre? Poenget er jo absolutt interessant.
Sitat av Saksen Vis innlegg
Så, men du er enig i at kunnskap er nødvendig og at noen er bedre skikket til å diskutere dette enn andre? Poenget er jo absolutt interessant.
Vis hele sitatet...
Det vil i så fall gi seg utslag i argumentene. En persons relevante meritter og akademiske prestasjoner og status kan si noe om hvorvidt man kan forvente at deres kunnskapsnivå er slik at argumentene som fremmes er rimelig gode og bør tas seriøst. Men det betyr ikke at de dermed sagt har rett – for å bedømme det er det kun argumentene som teller. Derfor er det uvesentlig om Peter Hitchens eller Reza Aslan mener det ene eller det andre, og aeon_illuminates bidrag til diskusjonen ved å nevne dette er ikke-eksisterende, annet enn som en opplysning om det opplagte faktum at det eksisterer de som er uenige.
Sitat av Provo Vis innlegg
Aha, det er slik det henger sammen! Så siden antisemittisme har vært kraftig tilstede i blant annet både nazistisk, kristen og islamsk ideologi, samt under Det russiske og Det romerske imperiet, så har antisemittisme ingenting med nazisme å gjøre, og det er derfor urimelig å klandre og kritisere nazismen for å være antisemittisk. Det er notert.
Vis hele sitatet...
Uhm? Vidt forskjellige tidsepoker og samfunn, kontra mesteparten av verden akkurat nå? Stråmannstøys.

Og du graver deg dypere og dypere ned hver gang du forsøker å snakke deg ut av dette. For hva er årsaken til denne asymmetrien, i følge deg selv? Jo: "Grunnen er forøvrig særdeles enkelt; jeg har hørt tilsvarende mange ganger før." Det er altså så skrekkelig mange som ønsker å bokstavelig talt drepe alle homofile at det ikke er noe å bry seg om. At noen påpeker fakta som kan sette islam i et dårlig lys derimot, det er helt uhørt og må reageres kontant på og bekjempes med de mest absurde og latterlige beskyldninger om menneskehat.
Vis hele sitatet...
Slashdot gjorde en utmerket jobb med å argumentere mot Bamse's homofili-holdninger her. Jeg prøver virkelig ikke å prate meg ut av noe som helst; Jeg skjønner helt ærlig og genuint ikke hvor kravet ditt om at jeg også må skrive slemme ting om Bamse kommer fra. Hvorfor i all verden synes du Bamse er så interessant?

Er du fornærmet over at jeg synes du skriver tøys?

Sitér meg på at jeg sier du er hemmelig enig med ham.
Vis hele sitatet...
Du har tidligere i tråden direkte skrevet at når jeg skrev jeg 'var i tvil' om tankene rundt om angrep på vestlige sivilsamfunn så trodde du det var løgn. Du har også konsekvent tolket alt jeg skriver i verste hensikt, konsekvent tatt ut ord som moderer setninger før du argumenterer mot dem og du har nå en merkelig trang til å få meg til å skrive negative ting om Bamse. Den mest nærliggende forklaringen er at du mistenker meg for å tale med to tunger, fordi jeg har vanskelig for å se hvorfor noe jeg har skrevet skal være så forferdelig.
Tull. Du påsto at mine utsagn om kristendommen var uhyrlige, men du ønsker ikke å utbrodere når jeg ber om det. Å ta det over PM er like uaktuelt som å ta det over telefon; det er i denne tråden vi diskuterer. "Put up or shut up", er det noe som heter.
Vis hele sitatet...
Dette var en gøy lek. Jeg har sagt at jeg kan lage en post om det hvis du sender meg en pm og ber om det. Kanskje du kunne gjort det første gangen isteden?

Tanken var nemlig at vi skal unngå å forsøple tråden med enda mer tøys fra deg. Jeg kan selvfølgelig poste svaret her, men denne personlige kranglingen vi holder på med akkurat nå er komplett uinteressant. Den hører ikke hjemme på forumet. Jeg synes egentlig du burde skamme deg litt.

Jeg har fortsatt ikke svart på det interessante innlegget du kom nemlig, fordi det krever faktisk litt arbeid (edit: denne åpenbart). Jo mer tøys vi holder på med her, jo lenger tid tar det. Du kan forsåvidt fortsette å insistere på dette tåpelige følelsestøyset ditt, men jeg vil virkelig heller fortsette å diskutere ekstremisme.
Sist endret av DumDiDum; 25. august 2013 kl. 20:29.
Det er sikkert vanskelig å unngå i en såpass langtgående diskusjon, men nå er det mye skjulte personangrep og nedlatende prat her. Første og siste advarsel.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ja, skal se nå Jonta. Jeg får virkelig beklage at svaret mitt kanskje er litt ufullstendig, men jeg har sikkert ikke like god tid som deg til å sitte og skule på innlegg i timevis før jeg svarer.
Vis hele sitatet...
Om innlegget ditt var ment som svar til Provo er «kanskje litt ufullstendig» en kraftig underdrivelse. Jeg hadde mer inntrykket av noen som ville hive noen bøker på noen, for så å løpe sin vei.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
som vanlig fra deg en grundig kverulering rundt detaljer som hadde som stort sett ikke har dritten å si i sammenhengen her.
Vis hele sitatet...
Jaha? Jeg fikk inntrykket av at frasen «Dawkins er fundamentalist» var hovedpoenget ditt. Noe jeg også befattet meg med.

Resten av innlegget ditt fant jeg ingen poenger i. Du lenker til wp-artikkel om intervjuobjektet i artikkelen, en annen artikkel/kronikk, skriver at intervjuobjektet ler av Hitchens sin kunnskapsløshet (uten å nevne noe konkret), og avslutter med å beklage trykkleifer.

Om det var noe jeg glemte å ta med, eller at ett av disse var et poeng: kjør på.

Å lenke til artikler, videoer, bøker o.l. er lite produktivt i en slik diskusjon. I motsetning til det du ser ut til å ha inntrykk av, har de som leser det du skriver, inkludert jeg, andre ting å foreta seg. Lenk til slikt som «for mer informasjon», etter at du har presentert argumentene her =)
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
jeg synes det er rimelig forunderlig at du ikke ser at [Dawkins] har sine (store) begrensninger, når du bruker hans teorier i denne diskusjonen.
Vis hele sitatet...
For det første ser dette ut som en stråmann. Jeg ser ikke hvor jeg har gitt inntrykket av at Dawkins ikke har sine begresninger.

Jeg ser heller ikke at jeg har brukt noen av argumentene hans i denne tråden.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Richard Dawkins er atferdsbiolog og ellers evolusjonsteoretiker, hva gjør ham til en av verdens største kløppere innen teologi og religion, samt i regelrett "tunge ting" som monoteisme er?? Han må jo ha et kraftig teologisk-faglig fundament bak ateismen han forfekter?
Vis hele sitatet...
Hvorfor må han dét?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Har i grunn ingen annen kommentar til dette enn bare; *dobbel facepalm* og spørsmålet om det er virkelig mulig å fokusere på nettopp dét i en sånn tråd.
Vis hele sitatet...
Du blåser opp denne til mye mer enn det er. Det var én setning som uttrykker noe jeg ikke er alene om å mene. Det var ikke fokuset i innlegget jeg skrev. Du derimot nevner det minst tre ganger.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Herrejemini.., såpass store vanskeligheter med å forstå humor? Igjen facepalm, og oppgitt.
Vis hele sitatet...
kan man snakke om pirking. Du har møtt meg flere ganger afk, og har sikkert lest en del av det jeg har skrevet. Så du kan være ganske sikker på at jeg forstod morsomheten din.

Igjen var ikke det du siterer hovedpoenget, men neste avsnitt.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg kan ta dette kort og litt generelt, og det er sikkert mulig du ikke har forstått meningen i innlegget(ene) mitt - og motsatt: jeg har vært i en stund nå med på disse Islam/Religion/Kristendommen/Ateisme/Terrorisme-trådene på Nff, og mener å vite bortimot hvilke meninger forskjellige brukere har og tom hva de kommer til å rable ned i sine neste innlegg i liknende temaer. Provo's innlegg har stort sett ikke forandret seg (kvalitativt) i særlig grad - over tid, og jeg kan jo også nevne til deg at jeg har vært med på å diskutere aktivt i denne tråden i flere måneder, i motsetning til deg, slik at jeg antageligvis kjenner bedre til innleggene og intensjonene.
Vis hele sitatet...
Du har nevnt den lange fartstiden din på forumet ved flere anledninger, og jeg tror ikke noen er imponerte over det.

For meg spiller det hvertfall ingen rolle at du har vært på forumet lengre enn det jeg har, og at dette er første gang jeg deltar i en tråd om disse emnene. Du forsøker deg på à la http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority, og det fungerer ikke.

Forøvrig vet du ikke hvor mye jeg har lest i tråden fra før, og det var heller ikke nødvendig å ha lest hele tråden før Provos to siste, og ditt innlegg, for å svare på sistnevnte.
Tja, du kan gjerne komme med gode eksempler på der jeg snor meg unna, så skal jeg besvare dem så langt det går.
Vis hele sitatet...
Jeg henviser til innleggene Provo skrev som du (om jeg forstår deg riktig) svarer på.

I tillegg ser man det i innlegget ditt jeg svarer på nå. For eksempel (Ctrl+F) «usunt».
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Videre hadde jeg anbefalt deg følgende: Mer dybdekunnskap innenfor dette - og ikke minst mer refleksjon(dét trenger du virkelig!), samt mindre kverulering/neglpirk rundt idiotiske detaljer.., fordi du kommer ingen vei med det. Les helst det som kommer ifra begge/flere sider, ( ifra idéhistorikere, historikere, sosiologer, ideologer, generelt samfunnsvitere og filosofer fra begge/flere fløyer), sånn at du får et bredere perspektiv på et sånt (komplekst) emne enn kun det Richard Dawkins gir deg. Håper du lærer av dette!
Vis hele sitatet...
Igjen påpeker du ikke noe konkret, men kommer med vage anbefalinger om å gjøre ting, som du ikke engang vet om jeg allerede har foretatt meg fra før.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Uhm? Vidt forskjellige tidsepoker og samfunn, kontra mesteparten av verden akkurat nå? Stråmannstøys.
Vis hele sitatet...
Argumentet er temporalt avhengig fordi..?

Dessuten er det ikke vidt forskjellige tidsepoker og samfunn: Antisemittismen har vært utbredt kontinuerlig i Europa gjennom århundrer. Hovedpådriver har vært den katolske kirken, og nazismen tok bare over stafettpinnen og gjorde den mer eksplisitt og radikal enn den hadde vært på en stund. Paven selv hadde fint lite å utsette på Hitlers raseideologiske jødehat; jeg har tidligere postet et brev fra paven til Hitler i en diskusjon om kristendom – kanskje du finner det når du leter etter uhyrlige utsagn.

Men la oss kalle det rasisme i stedet da – antisemittisme er tross alt bare en spesiell variant av rasisme. Så rasisme har ingenting med nazisme å gjøre, og det er derfor urimelig å klandre og kritisere nazismen for å være rasistisk, fordi rasisme alltid har eksistert og eksisterer i store deler av verden. Det ble ikke særlig mer overbevisende nå..

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg skjønner helt ærlig og genuint ikke hvor kravet ditt om at jeg også må skrive slemme ting om Bamse kommer fra.
Vis hele sitatet...
Jeg blåser i om du skriver "slemme ting om Bamse". (Er det taktisk smart av deg i denne situasjonen å kalle skarpe motsvar til påkallelser av massedrap av homofile for "slemme ting om Bamse"?) Jeg kun påpeker vanviddet i å helt ut av løse luften anklage meg for menneskehat for å ha problematisert en ideologi mens du samtidig har null problem med å la virkelig menneskehat (grunnet i ideologien jeg problematiserer) i samme tråd skli som "interessante påstander". Det er din moralske forvirring og urimeligheten i å anklage meg for menneskehat som er poenget mitt. Og det skjønner nok du også. Nå som det er såpass tydelig at det er umulig å misforstå annet enn med vilje har jeg sagt alt jeg har behov for å si om akkurat den saken.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har sagt at jeg kan lage en post om det hvis du sender meg en pm og ber om det. Kanskje du kunne gjort det første gangen isteden?
Vis hele sitatet...
Jeg ba deg om det før du tilbydde deg å motta en PM. Jeg ba om konkrete sitater av det du mener er "uhyrlige" påstander, og ikke en "skikkelig post på hvorfor helheten av det jeg kommer med kan kalles hatsk". På den måten kan vi sammenlikne disse konkrete "uhyrlige" sitatene med tilsvarende sitater i politiske diskusjoner, utdrag fra Bibelen, Koranen og Hadith, samt moderne fatwaer, samt Baaaamses utsagn om homofile og kanskje dine om sigøynere. Hvis jeg har uttalt meg så "uhyrlig" om kristendommen, så burde vel det være svært enkelt.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg kan selvfølgelig poste svaret her …
Vis hele sitatet...
Fint.
Sitat av Provo Vis innlegg
Argumentet er temporalt avhengig fordi..?
Vis hele sitatet...
Fordi skopet forandrer seg massivt. Når 60-80% av verdens befolkning lever i land hvor direkte antipati eller manglende aksept for homofili er normen, er det høy nok andel til at man må sterkt vurdere bakenforliggende årsaker.

Når man er nødt til å trekke ut spredte eksempler fra verdenshistorien, som dermed blir en veldig lav prosentandel av samfunnene man kunne valgt, er det overhodet ikke naturlig uten videre å anta at fenomenet man forsøker å forklare har noen videre generell karakter. Dette utelukker det åpenbart ikke, men utgangspunktet forandrer seg ganske dramatisk.

Men la oss kalle det rasisme i stedet da – antisemittisme er tross alt bare en spesiell variant av rasisme. Så rasisme har ingenting med nazisme å gjøre, og det er derfor urimelig å klandre og kritisere nazismen for å være rasistisk, fordi rasisme alltid har eksistert og eksisterer i store deler av verden. Det ble ikke særlig mer overbevisende nå..
Vis hele sitatet...
Nei, nazismen er åpenbart ansvarlig for tingene den gjorde. Når derimot anti-semittismen eksisterte før nazismen kom er det urimelig å legge skylden for antisemittismen på nazismen. På lik linje med dette mener jeg det er urimelig å legge skylden for homofili-hatet på Islam, selv om homofilihat åpenbart er en del av Islam. Dette er ikke i seg selv en grunn til å la vær å fordømme det dog.

Grunnen til at jeg ikke vil fordømme Bamse's utsagn er mye mer praktisk. Jeg synes han beriker forumet, og eksponerer folk for meninger som er rimelig normale utenfor Europas grenser. Det er godt at folk her har spredte meninger, fordi å diskutere kun med likesinnede er dønn uinteressant. Dette er tross alt freak-forum.

Dette har jeg dog skrevet før, og jeg skjønner fortsett helt ærlig og genuint ikke hva problemet her er.
Jeg blåser i om du skriver "slemme ting om Bamse". (Er det taktisk smart av deg i denne situasjonen å kalle skarpe motsvar til påkallelser av massedrap av homofile for "slemme ting om Bamse"?) Jeg kun påpeker vanviddet i å helt ut av løse luften anklage meg for menneskehat for å ha problematisert en ideologi mens du samtidig har null problem med å la virkelig menneskehat
Vis hele sitatet...
Menneskehat?

Såvidt jeg vet har jeg kun anklaget deg personlig for religionshat. Den står jeg ved.

Jeg har også ment at endel som forsvarer Irak-krigen setter veldig liten verdi på livene til normale irakere og andre sivile arabere (som tross alt er den store majoriteten av befolkningen), men jeg kan ikke huske å anklaget deg direkte for det. Om jeg har gjort det er det ikke personlig.

Har jeg sagt noe mer enn dette, bare post her, og du får en forklaring eller en unnskyldning.
Jeg ba deg om det før du tilbydde deg å motta en PM. Jeg ba om konkrete sitater av det du mener er "uhyrlige" påstander, og ikke en "skikkelig post på hvorfor helheten av det jeg kommer med kan kalles hatsk". På den måten kan vi sammenlikne disse konkrete "uhyrlige" sitatene med tilsvarende sitater i politiske diskusjoner, utdrag fra Bibelen, Koranen og Hadith, samt moderne fatwaer, samt Baaaamses utsagn om homofile og kanskje dine om sigøynere. Hvis jeg har uttalt meg så "uhyrlig" om kristendommen, så burde vel det være svært enkelt.
Vis hele sitatet...
Du ba om det. Jeg sa jeg helst ville slippe, men at jeg kunne ta det skikkelig hvis du sendte meg en PM og spurte.

Etter dette har vi hatt mange poster fram og tilbake om det, men ingen PM.

Bare for å presisere; det er summen av meningene dine som jeg mener utgjør religionshat. Det er en grunn til at det tok tid før jeg plukket det opp, og det kommer til å ta tid å lage en post for å dokumentere det. Vil du at svar på hovedinnlegget ditt skal være førsteprioritet eller dette?

Generelt bruker jeg noen timer hver søndag på interessant skrivearbeid, og når ellers jeg får lyst. Til daglig er jeg dog opptatt med masteroppgaven min nå, så da klarer jeg ikke "intellektuellt" arbeid.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Fordi skopet forandrer seg massivt. Når 60-80% av verdens befolkning lever i land hvor direkte antipati eller manglende aksept for homofili er normen, er det høy nok andel til at man må sterkt vurdere bakenforliggende årsaker.

Når man er nødt til å trekke ut spredte eksempler fra verdenshistorien, som dermed blir en veldig lav prosentandel av samfunnene man kunne valgt, er det overhodet ikke naturlig uten videre å anta at fenomenet man forsøker å forklare har noen videre generell karakter. Dette utelukker det åpenbart ikke, men utgangspunktet forandrer seg ganske dramatisk.
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke dermed å være temporalt avhengig. At fenomenet er utbredt nok til at man ser en tendens bør være tilstrekkelig.

Eksemplene er dessuten ikke spredte. Så lenge man snakker om antisemittisme, så er jo jøders tilstedeværelse et premiss. Og det er ingen stor overdrivelse å si at antisemittismen har fulgt jødene gjennom historien. Fra tidlig i Det romerske imperiet, helt frem til dagens Midtøsten.

Men dette er virkelig en digresjon og rimelig uvesentlig, og jeg tror eksempelet kom godt nok frem når jeg skiftet det med rasisme.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, nazismen er åpenbart ansvarlig for tingene den gjorde. Når derimot anti-semittismen eksisterte før nazismen kom er det urimelig å legge skylden for antisemittismen på nazismen. På lik linje med dette mener jeg det er urimelig å legge skylden for homofili-hatet på Islam, selv om homofilihat åpenbart er en del av Islam. Dette er ikke i seg selv en grunn til å la vær å fordømme det dog.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo heller aldri sagt at homofobi som fenomen har sin opprinnelse i islam. Det ville vært på randen til absurd. Men akkurat som nazistenes jødehat grunnet i den nazistiske ideologi, grunner Baaaamses homohat i hans islamske ideologi. Det er åpenbart, som du påpeker selv, at stygge holdninger mot homofile er en del av mainstream islam (ved at islam gjennom sentrale doktriner blant annet befaler dødsstraff for homofili), og dette er problematisk, akkurat som antisemittismen gjør nazismen problematisk. Jødehatet er en del av den nazistiske ideologi, og en som lar seg overbevise av nazismens riktighet vil vanskelig slippe unna dette. Tilsvarende er gjeldende for holdninger mot homofile i mainstream islam (og i enda større grad i den mer radikale formen, fra et norsk perspektiv, som Baaaamse sverger til).

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Menneskehat?

Såvidt jeg vet har jeg kun anklaget deg personlig for religionshat. Den står jeg ved.
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
At du hater disse menneskene såpass intenst ...
Vis hele sitatet...
Ellers har du beskyldt meg for religionshat og ekstremisme. Førstnevnte har jeg ikke noe stort problem med – det anser jeg som fjollete, da det både er meningsløst og irrelevant om jeg hater religion så lenge argumentene mine er rasjonelt funderte og grunner i faktiske forhold. Hva for rolle spiller det vel om du "hater nazisme" hvis du argumenterer saklig og rasjonelt mot nazisme eller hvordan nazistene ble påvirket av egen ideologi? Sistnevnte derimot, er hakket drøyere. Jeg tar meg imidlertid ikke nær av noe av det, men det forsøpler jo diskusjonen når du så desperat forsøker å stemple utgangspunktet mitt som irrasjonelt i stedet for å imøtekomme argumentene på voksent vis.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har også ment at endel som forsvarer Irak-krigen setter veldig liten verdi på livene til normale irakere og andre sivile arabere (som tross alt er den store majoriteten av befolkningen), men jeg kan ikke huske å anklaget deg direkte for det. Om jeg har gjort det er det ikke personlig.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke forsvart Irak-krigen, men har tvert i mot sagt tydelig at jeg var i mot den, og kan ikke huske at du har beskyldt meg for noe i den sammenheng.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Bare for å presisere; det er summen av meningene dine som jeg mener utgjør religionshat. Det er en grunn til at det tok tid før jeg plukket det opp, og det kommer til å ta tid å lage en post for å dokumentere det. Vil du at svar på hovedinnlegget ditt skal være førsteprioritet eller dette?
Vis hele sitatet...
Du skrev: "Jeg har sett anti-kristendomspostene dine ja, og syntes de var rimelig uhyrlige ja." Det jeg ber om er sitater av disse uhyrlige anti-kristendomspostene. Det burde være en enkel sak, dersom dette har rotfeste i virkeligheten. Det er fullstendig uinteressant for min del, og irrelevant for det jeg utfordrer deg på (og det aller meste annet), om du mener totaliteten av det jeg har skrevet gjennom tidene tilsier at jeg hater religion. Du sier jeg har skrevet uhyrlige anti-kristendomsposter, og da må du klare å følge opp med å sitere disse uhyrlighetene. Eventuelt kan du innrømme at du prater tull.
Sist endret av Provo; 25. august 2013 kl. 23:22.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om innlegget ditt var ment som svar til Provo er «kanskje litt ufullstendig» en kraftig underdrivelse. Jeg hadde mer inntrykket av noen som ville hive noen bøker på noen, for så å løpe sin vei.
Vis hele sitatet...
Neida, var ikke som ment som svar til Provo, overhodet ikke, og hvor har du fått dette inntrykket fra? Det var rettet til deg, og ja - jeg hadde til dels kort tid på tidspkt'et. Har jeg formulert meg upresist i et svar? Jeg har fått inntrykket av at enkelte mener at _kun_ religion er årsaken til alt ondt og vondt, og må igjennom omfattende sirkelargumentasjon for å få frem poenget sitt.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jaha? Jeg fikk inntrykket av at frasen «Dawkins er fundamentalist» var hovedpoenget ditt. Noe jeg også befattet meg med.

Resten av innlegget ditt fant jeg ingen poenger i. Du lenker til wp-artikkel om intervjuobjektet i artikkelen, en annen artikkel/kronikk, skriver at intervjuobjektet ler av Hitchens sin kunnskapsløshet (uten å nevne noe konkret), og avslutter med å beklage trykkleifer.

Om det var noe jeg glemte å ta med, eller at ett av disse var et poeng: kjør på.

Å lenke til artikler, videoer, bøker o.l. er lite produktivt i en slik diskusjon. I motsetning til det du ser ut til å ha inntrykk av, har de som leser det du skriver, inkludert jeg, andre ting å foreta seg. Lenk til slikt som «for mer informasjon», etter at du har presentert argumentene her =)
Vis hele sitatet...
Tja ja, Dawkins ligner en fundamentalist og ser ikke så mye annet enn kun sine egne synspunkter, var én av en fremste budskapene i de nyeste innleggene mine her.
Dette var både generelt rettet og delvis også direkte til Provo, som jo er den mest aktive debattanten på den éne siden.
Ellers, det var jo synd at du ikke så poenget i disse artiklene. Særlig den fra Morgenbladet var jo ganske lettlest, vil du ha/trenger du å få det inn med teskje?


Sitat av Jonta Vis innlegg
For det første ser dette ut som en stråmann. Jeg ser ikke hvor jeg har gitt inntrykket av at Dawkins ikke har sine begresninger.

Jeg ser heller ikke at jeg har brukt noen av argumentene hans i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Dawkins er jo en av verdens fremste agitører for ateisme, og forsåvidt også anti-teisme. Greit nok dét, og du har forsåvidt rett i at argumentene hans ikke direkte er blitt brukt i tråden, (hvertfall fra det jeg ser nå i farta av innlegg i resten av tråden, gjelder deg men ikke nødvendigvis andre), så den tar jeg absolutt på min kappe! Tror vi snakket litt forbi hverandre. Tilbake til det opprinnelige innlegget mitt, så reagerte du på at jeg mente Dawkins var en fundamentalist - den var egentlig ment til Provo, så blandet du deg inn. Jeg kom med et motsvar og et argument.


Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor må han dét?
Vis hele sitatet...
Han må da i det minste ha en stor tyngde innen det han forfekter, særlig innen filosofi, teologi og historie. Har han det? Er han ikke opprinnnelig en biolog? Hvordan så avfeier han religion som kun en vrangforestilling, og hvordan kan han stemple milliarder av mennesker som psykotiske?
( NB! Ikke kom og tro at jeg synes han er dum på noen måte, det har jeg ikke sagt. Men han en meget kontroversiell i mange kretser for sin religionskritikk/hat. Såpass politiserte/kontroversielle vitenskapsmenn får gjerne relativt liten tillit/gehør etterhvert. Som vitenskapsmann burde han ha vært mye mer forsiktig med religionskritikken, og ikke ha skapt det mediablestet som som har vært rundt ham og hans sak i årevis. For ja, i hovedsak er dette jo hans egen men ogsånyateistenes sak. Hvorfor burde vi ta livet av all religon? Og hvorfor burde vi gjøre dette her i Vesten, når vi er til de grader sekulariserte som vi allerede er?? - noe som på alle mulige måter er bra, altså at vi er et grundig gjennomsekularisert samfunn)


Sitat av Jonta Vis innlegg
Du blåser opp denne til mye mer enn det er. Det var én setning som uttrykker noe jeg ikke er alene om å mene. Det var ikke fokuset i innlegget jeg skrev. Du derimot nevner det minst tre ganger. kan man snakke om pirking. Du har møtt meg flere ganger afk, og har sikkert lest en del av det jeg har skrevet. Så du kan være ganske sikker på at jeg forstod morsomheten din.

Igjen var ikke det du siterer hovedpoenget, men neste avsnitt.
Vis hele sitatet...
Scroll tilbake og les det første innlegget ditt rettet til meg. Du pirket rundt tastefeil, rundt forrige poster, rundt tastehastighet og lesehastighet, alt i alt ting som i større eller mindre grad bryr meg midt i r***. Vi diskuterer muslimsk terrorisme og de bakenforliggende årsakene, det blir nevnt etterhvert i tråden at kun religion/gudetro er årsaken, imens de som mener noe annet kontrer med med at det også finnes omfattende religionshat, særlig i (dagens) Vesten. Ditt første innlegg vil jeg karakterisere som helt offtopic, og litt provoserende. Aner ikke hva som var poenget ditt der.

Og for ordens skyld; nei jeg leser lite/ingenting av det du skriver i andre tråder, og jeg kan slett ikke være sikker på om du forstår 'humoren min'.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Du har nevnt den lange fartstiden din på forumet ved flere anledninger, og jeg tror ikke noen er imponerte over det.

For meg spiller det hvertfall ingen rolle at du har vært på forumet lengre enn det jeg har, og at dette er første gang jeg deltar i en tråd om disse emnene. Du forsøker deg på à la http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority, og det fungerer ikke.

Forøvrig vet du ikke hvor mye jeg har lest i tråden fra før, og det var heller ikke nødvendig å ha lest hele tråden før Provos to siste, og ditt innlegg, for å svare på sistnevnte.
Vis hele sitatet...
Ja'a.. Dumt for meg har jeg ikke vært her like lenge som deg, men jeg har vært med på å diskutere liknende temaer i noen tråder til nå. Ellers regelrett forbløffet over at du velger å ta nettopp dét frem. Og seriøst, mener du jeg virkelig har skrytet så hardt? Ja, jeg vet hvilke innlegg/tråd du sikter til og kan fortelle deg umiddelbart at dette overhodet ikke var ment som skryting, men heller for å gi et lite tidsperspektiv på hvor lenge jeg har fulgt slike slitsomme tråder.. Veldig godt mulig andre har gjort det lengre enn meg. Og om det imponerer noen vet jeg sannelig ikke, og bryr meg fint lite.

Har du noe bedre å komme med - helst innen trådens opprinnelige tema, egentlig?

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg henviser til innleggene Provo skrev som du (om jeg forstår deg riktig) svarer på.

I tillegg ser man det i innlegget ditt jeg svarer på nå. For eksempel (Ctrl+F) «usunt».
Vis hele sitatet...
Hør her; sunt betyr i denne sammenhengen, i at (blant annet at)det som regel skapes et svært polarisert samfunnsklima imellom religiøse og ikkereligiøse når radikale ateister/antiteister får ha definisjonsmakten i samfunnsdebatten. Du ser det motsatte i eksempelvis dagens Syria, der rabiate islamofascister har skapt litt om litt et fryktelig aggressivt samfunn som har endt i en blodig borgerkrig. Det verden trenger nå er moderasjon. (litt offtopic - det er ikke uten grunn at moderate partier vinner makten i store deler av Europa og andre deler av verden - selv etter to finanskriser, og etter en bølge med høyrepopulisme. Folk vil ha enighet og ikke radikale fronter).
Det jeg prøver i hele tatt å si her er at du er må kunne se sammenhenger, og klare å sette ting i kontekst. Du diskuterer samfunnsrelaterte tema. Religion og politikk er nemlig ikke som fysikk, 4+9 gir ikke nødvendigvis 13 her.

Rent konkret betyr "sunt" eksempelvis noe som fremmer; politisk moderasjon, sekularisering (helst omfattende), ikkevolds-retorikk, og enighet på politisk plan _og_ religiøst plan, og ikke f.eks stempling av en hel gruppe som psykotiske/med vrangforestillinger.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Igjen påpeker du ikke noe konkret, men kommer med vage anbefalinger om å gjøre ting, som du ikke engang vet om jeg allerede har foretatt meg fra før.
Vis hele sitatet...
Nei altså jeg vet ikke om du har lest noe ifra de andre ideologene, filosofene, etc. Jeg bare først og fremst påpekte at det ikke virker på noen måte sånn, særlig siden du fremmer argumenter fra kun én side av en komplisert sak (som religiøs terrorisme er..).
Ok. Så la meg bare få dette på det rene:
Sitat av Provo Vis innlegg
[..] Jeg kun påpeker vanviddet i å helt ut av løse luften anklage meg for menneskehat for å ha problematisert en ideologi mens du samtidig har null problem med å la virkelig menneskehat (grunnet i ideologien jeg problematiserer) i samme tråd skli som "interessante påstander". Det er din moralske forvirring og urimeligheten i å anklage meg for menneskehat som er poenget mitt.
Vis hele sitatet...
.. så grunnen til alt dramaet om at jeg har anklaget deg for menneskehat er basert på denne posten du nettopp siterte fra:
... ja. Taliban har vi godt grunnlag for å si at var noe av det jævligste som har vært på jorda. Jeg har aldri noensinne sagt et negativt ord om invasjonen av Afghanistan.

At du hater disse menneskene såpass intenst, er derimot komplett likegyldig til i hvilken grad man skal se på sosio-økonomiske eller rene religiøse grunner som forklaringsmodeller på hvorfor de handler som det gjør.
Vis hele sitatet...
Du er altså grovt fornærmet over at jeg impliserte at du hater Taliban? Jeg skal ikke dele hva jeg mener om dette.





Sitat av Provo Vis innlegg
Men dette er virkelig en digresjon og rimelig uvesentlig, og jeg tror eksempelet kom godt nok frem når jeg skiftet det med rasisme.
Vis hele sitatet...
Denne delen av diskusjonen er det du som har trukket fram. Jeg har enda ikke forstått hva som er galt med synet mitt på Bamse og hva det har med deg å gjøre, men vi kan ytterst gjerne la dette ligge. Jeg skjønner fortsatt genuint ikke hva problemet var eller hva du forsøkte å ta meg på.



Du skrev: "Jeg har sett anti-kristendomspostene dine ja, og syntes de var rimelig uhyrlige ja." Det jeg ber om er sitater av disse uhyrlige anti-kristendomspostene. Det burde være en enkel sak, dersom dette har rotfeste i virkeligheten. Det er fullstendig uinteressant for min del, og irrelevant for det jeg utfordrer deg på (og det aller meste annet), om du mener totaliteten av det jeg har skrevet gjennom tidene tilsier at jeg hater religion. Du sier jeg har skrevet uhyrlige anti-kristendomsposter, og da må du klare å følge opp med å sitere disse uhyrlighetene. Eventuelt kan du innrømme at du prater tull.
Vis hele sitatet...
Jeg har sagt jeg kan ta meg tid til å skrive en post som forklarer dette skikkelig for deg, og jeg har spurt om du vil at jeg skal prioritere dette framfor hovedtråden. Det er et helt ærlig spørsmål, for på tross av at du kaller det uinteressant og irrelevant er dette tydeligvis viktig for deg. For andre gang: Vil du at jeg skal ta meg tid til dette framfor hovedtråden i tråden?

Det jeg kan skrive uten å gjøre noe videre research er følgende: Ja, jeg synes det skinner igjennom et religionshat i helheten av postene dine som er rimelig uhyrlig. Kristendomspostene dine er endel av dette. Helheten skremmer egentlig vannet av meg.

Når du nå nettopp skrev at det er irrelevant hvorvidt du er religionshater eller ikke så lenge man argumenter rasjonelt er dette derimot et fryktelig godt poeng. I den grad jeg har bidratt til denne side-diskusjonen unnskylder jeg for det, selv om jeg står for utsagnene. Derfor mener jeg også at vi burde la dette ligge, og hele fokusere på hovedtråden. Som sagt noen ganger nå, det er opp til deg.
Sist endret av DumDiDum; 26. august 2013 kl. 00:05.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, du trenger ikke tro. Spørsmålet om man skal respektere religion er derimot hakket mer komplisert.
Vis hele sitatet...
Nei, egentlig ikke - er vi enige om at tro er irrasjonelt? Litt usikker på om jeg har fortått deg riktig her, men basert på dine tidligere innlegg anser jeg dette som den mest sannsynlige tolkningen. Jeg legger det grunn for videre diskurs.

Nå, hvis tro er irrasjonelt, så er alt som bygger på troen blottet for troverdighet. Da er det uinteressant om det av og til treffer spikeren på hodet; det skyldes i såfall tilfeldigheter. Jeg har ingen respekt for tro, og det skal man heller ikke ha. Man skal ikke nødvendigvis respekterte andre mennesker meninger. Det man skal respektere er deres rett til å ha disse meningene og deres rett til å ytre dem. Dette er en respekt jeg viser alle, selv islamister. Min oppfatning er at de eneste som noensinne ikke respekterer andre menneskers rett til å tro, mene og ytre hva de vil er... nettopp, troende, gjerne av det ekstremistiske slaget.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
For det første er irrasjonalitet ganske utbredt. Vi har ånde og spøkelsesprogrammer på tv og rimelig sterk generell overtro. Denne er overhodet ikke rasjonelt fundert. Vi har hele alternativ-industrien med homeopatene i førersetet. Den fortjener ikke engang kommentar. Vi har diverse politiske grupperinger som blir såpass ensidige at analysene deres nærmer seg irrasjonelt piss; jeg vil plassere endel religionshatere der selvfølgelig. Mennesker er rett og slett ikke maskiner, og vil man komme noe sted i verden må man hanskes med folk som tar, vel, feil.
Vis hele sitatet...
Her er vi selvsagt ganske enige, men hva så? Jeg tar avstand fra kvakksalveri, pseudovitenskap og demagogisme ogå. ta det helt med ro. Vil du ha en innrømmelse om at jeg er full av fordommer og opptrer irrasjonelt på daglig basis? Værsågod, jeg er et vanlig menneske fullt av feil. Men jeg prøver å gjøre noe med... Folk som aktivt søker tro, som forsøker å bli sterkere i trua, og som indoktrinerer sine barn og konverterer fremmede, derimot... De jobber aktivt for å videreføre fordommene og spre galskapen videre.

Det er imidlertid én ting jeg reagerer på, og det er bruken av ordet "religionshatere". Hvordan definerer du dette? Jeg skal vedgå at jeg føler en intens anitpati og aversjon mot løgn og overtro, særlig hvis det er av den varianten som skaper krig og folkemord. Men er dette egenlig å betrakte som "hat" etter noen rimelig definisjon av ordet? Personlig mener jeg at alle mennesker med sans for logisk stringens og moralsk integritet av nødvendighet må ta skarp avstand fra religion, spesielt den organiserte og samfunnsinngripende typen.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
For det andre er religion enn samlende og identitsbærende konstruksjon. I helt eller delvis dysfunksjonelle samfunn har religion veldig ofte en positiv påvirkning. Kirka i Sør-Amerika er velkjent som en positiv faktor til samfunnsutviklingen, og det samme har jeg sett på mer lokalt plan forskjellige steder i Afrika. Både i Thailand og Myanmar har buddhismen vært en samlende kraft som eksisterer på utsiden av det politiske systemet, så militærregimene (nåværende eller tidligere) ikke har kunnet få kontroll over dem. Islam, som utvilsomt er den vanskeligste av religionene å like for øyeblikket, har også hatt en samfunnsbyggende rolle historisk. Det er lett å se på midt-østen som en bakevje om man sitter i Europa, men etter en god stund i Afrika er midt-østen som å komme tilbake til sivilisasjonen. De har tross alt mer eller mindre fungerende samfunn der. Ikke noe av dette er noe religionskritikere noensinne nevner.
Vis hele sitatet...
Heh, dette var jo i det minste en forfriskende variant av argumentet! Vanligvis når jeg får presentert dette argumentet, så lyder det omtrent slik: "men tenk på alle de narkomane og alkoholikerne og deprimerte som får livet på rett kjøl takket være religionen! Religion er faktisk til hjelp for noen, derfor er religion bra!" Ditt argument ser på ulike samfunn i en litt større kontekst, men essensen er den samme: religion ser ut til å ha en påviselig positiv effekt på noen kjipe problemstillinger, ergo er religion i noen tilfeller nyttig for de som vil gjøre godt. Eller, enda kortere: i valget mellom to onder er religion ofte det minst ille.
Dette er selvsagt pragmatisk, men jeg mener det er en avporing og at argumentet ikke holder vann. For det første: å forbedre noe, enten det er et menneske eller et samfunn, krever tillit. Å basere hjelpen på løgn virker kanskje i det korte løp, men er det bra på sikt? Jeg anser det som ren manipulasjon, og kan vanskelig forestille meg noe mer respektløst. Slike ting kan kanskje funke for noen (fordi de ikke oppdager at de er lurt), men for andre vil dette være fullstendig tilintetgjørende. Jeg mener rett og slett at all tankegang om at hensikten helliger middelet er feilaktig. For det andre er jeg slettes ikke sikker på at hjelpen faktisk er til det beste for "pasienten", enten det er et land eller en person. Pasienten selv vil kanskje mene det fordi han har funnet veien og lyset, objektivt sett? Skeptisk. For det tredje kan dette løses uten å ty til løgn. Man kan bruke en god psykolog istedenfor en prest, akkurat som man kan skaffe dugnadsånd og bidragsvilje på andre måter enn å smelle opp ei kirke.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Når det gjelder respekt burde jeg kanskje slutte å følge (The Richard Dawkins Foundation for Reason and Science (Official)) på facebook, men jeg synes det liten tvil om at de og deler av denne bevegelsen går over grensa for hva som kan betraktes som hat tidvis (dette bildet var første jeg fant på sida dems nå; de har fjernet mange av de mest hatske tingene du har postet i etterkant). Det har de forsåvidt alt rett til, og jeg skjønner særlig hvorfor ateister i USA er dypt frustrerte. De lever i vanskelige omgivelser, men det gjør vi ikke i Norge.
Vis hele sitatet...
Err, først og fremst: jeg håper det der bare var en uheldig skrivefeil fra din side? For jeg har vitterlig ikke postet noe særlig krenkende på FB da jeg ikke har konto der...
Jeg kan ikke uttale meg om innhold som ikke er der, men jeg synes ikke dette bildet kritiserte religion på noen måte. Det er en kjensgjerning at det har vært veldig mange overgrep mot mindreårige begått av katolske prester, men dette er en systematisk feil som ligger i organisasjonen, ikke i religionen. Bibelen selv sier jo at slikt er fyfy. Dette har med business å gjøre og fremstår for meg ikke som et teologisk problem.
Uansett: det kan hende noen er irrasjonelle nok til å hate utøverne av en religion fordi de er religiøse. Det er beklagelig. Men det er ikke ekvivalent med å hate religion! Det er fullt mulig å hate religion uten å hate folkene som tror på den.
Jeg har ingen respekt for tro, og det skal man heller ikke ha. Man skal ikke nødvendigvis respekterte andre mennesker meninger. Det man skal respektere er deres rett til å ha disse meningene og deres rett til å ytre dem. Dette er en respekt jeg viser alle, selv islamister. Min oppfatning er at de eneste som noensinne ikke respekterer andre menneskers rett til å tro, mene og ytre hva de vil er... nettopp, troende, gjerne av det ekstremistiske slaget.
Vis hele sitatet...
Dette var en fryktelig god oppsummering, som jeg er hjertens enig med.

Ellers, i det post-modernistiske vesten har jeg vanskelig for å se religion som en positiv kraft fortsatt. Jeg tillegger ikke argumentet om alle de narkomane og andre syke som får livet sitt på rett kjøl på grunn av religion særlig vekt heller. Jeg har dog en schizofren mor som er/var rimelig utenfor, og jeg har bare lovord om mormonerene som besøkte henne med jevne mellomrom noen år. De hadde en positiv innflytelse på livet hennes. Jeg tror deg den videre positive påvirkningen de har på samfunnet er liten.

Ellers, bare for å oppklare:
1. Du gjør rett i begge antagelsene om hva jeg mente. Forfriskende at det ikke ble tatt i verste mening.
2. Når det gjelder bruken av ordet religionshater stammer min bruk av det fra observasjoner flere steder på internett. Det virker som at for noen mennesker er troen på at "religion er ondt" blitt såpass sterkt at det meste ondt som skjer blir attribuert til religion. Dette forhindrer dem fra å få et helhetlig og godt bilde av hvordan verder faktisk virker.
Sist endret av DumDiDum; 26. august 2013 kl. 01:20.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ok. Så la meg bare få dette på det rene:

.. så grunnen til alt dramaet om at jeg har anklaget deg for menneskehat er basert på denne posten du nettopp siterte fra:

Du er altså grovt fornærmet over at jeg impliserte at du hater Taliban? Jeg skal ikke dele hva jeg mener om dette.
Vis hele sitatet...
Ser du på konteksten, hvor Taliban fra min side kun er nevnt som ett av mange eksempler, er det langt fra urimelig å tolke kommentaren din mye mer generelt enn som så – spesielt i lys av den store mengden omkringliggende hatbeskyldninger. Hvis vi går tilbake til opprinnelsen av dette, kan vi se min kommentar: “Baaaamse ønsker intet mindre enn et holocaust mot homofile, og jeg blir beskyldt for å besitte og piske opp hat fordi jeg mener ideologien han baserer dette groteske barbariet på er problematisk, og fordi jeg påpeker med primærkilder at den motiverer fundamentalistene til terror.” Her var det blant annet de følgende sitatene jeg hadde i bakhodet:

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er dog fortsatt ingen grunn til å oppfordre til blindt hat …
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Med deg på veien klarer du nå å piske opp enda mer Islam-hat..
Vis hele sitatet...
Som faller pent inn i mønsteret:
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
... eller er du bare enda en religion/Islam-hater med et brennende ønske om å sette på plass alle som ikke hater like intenst som du?
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Blindt hat kommer man ingen vei med.
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Merkelig hvordan noen kan være genuint uenige av en religionshater analyse av en religion.
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Som andre ekstremister; du argumenterer for et ensidig perspektiv …
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
… jeg anser faktisk deg som en ekstremist etterhvert.
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
... og jeg mener fortsatt at det bunner ut i religionshatet ditt.
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tja, jeg har nå argumentert for og mener fortsatt for at du argumenterer utifra et ganske dypt religions-hat.
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hater du [Baaaamse]?
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
… helheten av det du kommer kan kalles hatsk …
Vis hele sitatet...
Du har hele tiden, i mangel på motargumenter, forsøkt å fremstille det som at mine argumenterer har et utspring i et blindt hat i stedet for å være sindige betraktninger, noe som åpenbart skal insinuere at argumentene mine er “uhyrlige”, irrasjonelle og moralsk problematiske. Dette er opplagt tøys og både en non-sequitur og en “red herring”. Som sagt tar jeg meg ikke personlig nær av slik vås, og jeg føler meg helt sikker på at disse gjennomskuelige påstandene ikke gjør annet enn å stille deg selv i et dårlig lys. Men det forsøpler diskusjonen. Det vil gagne alle, kanskje mest av alt deg selv og din sak, om du avstår fra slik tull fremover og holder diskusjonen på et saklig nivå.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Denne delen av diskusjonen er det du som har trukket fram.
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Det var ikke den delen av diskusjonen jeg mente var en digresjon – det var den temporale kontinuiteten og store geografiske utbredelsen (med jøders tilstedeværelse som premiss) av antisemittisme jeg mente var en digresjon. Mye fordi det lot seg skifte med rasisme og gjøre argumentet gyldig uavhengig av dette.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har sagt jeg kan ta meg tid til å skrive en post som forklarer dette skikkelig for deg, og jeg har spurt om du vil at jeg skal prioritere dette framfor hovedtråden. Det er et helt ærlig spørsmål, for på tross av at du kaller det uinteressant og irrelevant er dette tydeligvis viktig for deg. For andre gang: Vil du at jeg skal ta meg tid til dette framfor hovedtråden i tråden?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde jeg var tydelig i forrige innlegg, men la meg prøve igjen. En post som forklarer hvorfor du, gjennom helheten av mine argumenter relatert til religion, har et inntrykk av at jeg “hater religion” er helt uinteressant og betydningsløst, og fra mitt ståsted bare tull å bruke tid på. Hvis det er dette du ønsker å moderere påstanden din til, så er det helt i orden; da er poenget mitt allerede fastslått. Hvis du derimot står for påstanden din om at jeg har skrevet “uhyrlige antikristendomsposter”, så ønsker jeg at du siterer de konkrete uhyrlighetene så vi kan ta de i nærmere øyensyn. Finnes ingen slike sitater, er det åpenbart at “antikristendomspostene” ikke var spesielt uhyrlige likevel.

For øvrig deler jeg ditt ønske om å få diskusjonen tilbake på sitt opprinnelige spor.
Sist endret av Provo; 26. august 2013 kl. 22:30.
Denne delen av diskusjonen er etter denne posten avsluttet fra min side også.

Først går du av skafter og anklager meg for å kalt deg menneskehater, når jeg ber deg vise hvor trekker du ett sitat ut av kontekst såpass at jeg betrakter det som rein løgn. Deretter trekker du en haug med sitater, fortsatt ut av kontekst, som går på det jeg helt ærlig fortsatt mener; at du har en såpass intens misvilje mot religion at jeg kaller det hat. Dette for å slippe å innrømme at du igjen har lest noe jeg helt klart og tydelig skrev horribelt feil.

Jeg har ikke på noe som helst tidspunkt implisert at du er en menneskehater, og jeg finner det særdeles usjarmerende at du forsøker å vri deg unna. Jeg mener fortsatt du er en religionshater, men jeg tror vi begge er enige om at det er ikke spesielt interessant hva jeg mener om det. Jeg har allerede direkte unnskyldt for at jeg bragte det på banen, selv om jeg fortsatt mener det er riktig så er det irrelevant.

Deretter har jeg 3 ganger stillt spørsmålet om du vil at jeg skal ta meg tid til å forklare hvorfor jeg mener kristendomspostene dine er uhyrlige. Ja, jeg synes fortsatt de uhyrlige. Nei, på tross av dine påstander til det motsatte er jeg ikke istand til å skrive en vettug post om hvorfor uten skikkelig arbeid. Det er de underliggende meningene og hva summen av eksempler du velger å trekke fram som danner et bilde som skremmer meg. Dette klarer jeg som sagt ikke vise uten faktisk arbeid. Igjen, tror du jeg juger?

Jeg har stillt deg direkte spørsmål med spørsmålstegn etter flere ganger nå. Vil du jeg skal arbeide med et vettugt svar til hovedtråden eller gå igjennom kristendomspostene dine først? Den andre kan jeg åpenbart ta etterpå. Ingen av gangene har du svart på spørsmålet. Du har over lang tid nå vist fullstendig manglende evner til tosidig kommunikasjon, og har gang på gang vist manglende evne til å forstå simpel tekst. Jeg gir opp hermed opp å kommunisere vettugt med deg.
Sist endret av DumDiDum; 27. august 2013 kl. 00:21.
@ DumDiDum; Du er ikke den første som har gitt opp å diskutere saklig med Provo. Se innlegg #102.


Én observasjon dog, sikter til Provo, og dette (håper jeg sees på som) er saklig/konstruktivt altså: hva med å lempe litt på fremmedord-bruken og gjøre teksten litt mer leselig?? De siste postene er forsåvidt greie nok, sett ift at jeg vet du lager lange remser av tekst, men i starten/midten av tråden lagde du noen enormt lange innlegg, som man må pine seg igjennom hvis man skal forstå sammenhengen og poenget ditt.

Kunne det ikke være en idé for deg å få sagt mer i løpet av færre setninger? I det minste mener jeg det ville ha gjort tråden langt mer leselig, forståelig og "tilgjengelig" for majoriteten på Nff. Da kunne "hvermansen" her lettere ha lest seg igjennom innholdet og gjort seg opp en mening.

Tilslutt spør jeg, helt oppriktig; hva er egentlig poenget med fremmedordbruken og veggene av tekst?

....................

Edit, en ting til: tråden er forlengst forsøplet med ting som mer eller mindre ikke har en dritt å gjøre med religiøs/islamsk terrorisme. Jo lenger ut i tråden jo verre. Begynner dette å bli VGD når man ser etterhvert at man ikke har gode nok argumenter?
Sist endret av aeon_illuminate; 27. august 2013 kl. 00:34.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg har fått inntrykket av at enkelte mener at _kun_ religion er årsaken til alt ondt og vondt, og må igjennom omfattende sirkelargumentasjon for å få frem poenget sitt.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fått med meg at noen har argumentert seriøst for at religion er årsaken bak alt som er galt i verden. Du må gjerne vise til et innlegg som fremlegger en slik tåpelig påstand.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tja ja, Dawkins ligner en fundamentalist og ser ikke så mye annet enn kun sine egne synspunkter, var én av en fremste budskapene i de nyeste innleggene mine her.
Dette var både generelt rettet og delvis også direkte til Provo, som jo er den mest aktive debattanten på den éne siden.
Ellers, det var jo synd at du ikke så poenget i disse artiklene. Særlig den fra Morgenbladet var jo ganske lettlest, vil du ha/trenger du å få det inn med teskje?
Vis hele sitatet...
Regner med det er denne artikkelen du refererer til? Jeg kan ikke se hvordan dette er noe annet enn relativistisk vissvass. Ta dette utdraget, for eksempel (om hva Terry Eagleton mener er Dawkins' og Hitchens' største feiltakelse):

"De tror begge at skapelsesberetningen er en form for pseudo-vitenskap. Enhver førsteårsstudent i teologi vil kunne forklare dem at skapelsesberetningen ikke har noe med verdens tilblivelse å gjøre. Den største teologen som har levd, Thomas Aquinas, åpnet for at verden kanskje aldri hadde begynt. Dawkins tror religion er dårlig vitenskap. At den skal forklare verden."

Hva teologistudenter måtte mene om det det er forferdelig uinteressant så lenge det finnes millioner av mennesker der ute som helt oppriktig tror at verden ble skapt akkurat slik det gamle testamentet beskriver det og at Mohammed delte månen i to. Det er dét Dawkins og andre "nyateister" reagerer på; religion fremsetter en rekke påstander om hvordan verden fungerer, hvordan universet ble skapt, hvor gammel Jorda er, og hvordan en allmektig gud leser tankene dine. Disse hypotesene er enten sanne eller usanne - å prøve å avfeie det ved å påstå at teologi har andre spilleregler enn vitenskap og rasjonell tankegang er bare tåpelig. Uansett hvor mye Eagleton og andre apologetikere insisterer på det motsatte, kommer de ikke unna at religion på en rekke områder prøver å være en forklaringsmodell for virkeligheten. Man kan ikke sno seg ut av det enkle faktum med postmodernistiske ordleker. (Jeg er forøvrig fullstendig klar over at Eagleton faktisk er en kritiker av postmodernismen, men jeg tillater meg å bruke ordet som et skjellsord i denne sammenhengen. Relativismen og resten av våset er skremmende likt uansett.)

Forresten er det hysterisk morsomt (og ironisk) at han i de to første setningene sier at skapelsesberetningen ikke har noe med verdens tilblivelse å gjøre - og rett etterpå bemerker at Aquinas "fant ut" at verden kanskje aldri hadde begynt. Først er ikke teologi en pseudovitenskap som prøver å beskrive naturen, i neste setning er den plutselig det likevel... Man kan undre på hvor han tar det fra.

Og beskyldningen om at Dawkins er fundamentalist er heller ikke noe nytt og radikalt, og han har besvart kritikken flere ganger. Begrepet "fornuftsfundamentalist" som Eagleton bruker om Dawkins er forresten fullstendig meningsløst, men det er dessverre ikke uvanlig av sånne folk å konstruere nye ord og forvrenge betydningen av gamle for å prøve å få fram et poeng. Man er ikke fundamentalist fordi man avviser andres argumenter, slik som du antyder.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Han må da i det minste ha en stor tyngde innen det han forfekter, særlig innen filosofi, teologi og historie. Har han det? Er han ikke opprinnnelig en biolog? Hvordan så avfeier han religion som kun en vrangforestilling, og hvordan kan han stemple milliarder av mennesker som psykotiske?
Vis hele sitatet...
"Faglig tyngde" innenfor teologi er det ingenting som heter. Teologi er ikke en vitenskap, det ikke annet enn studier av religiøse tekster og forsøk på å rasjonalisere irrasjonell tro. Som Thomas Paine så fint sa:

"The study of theology, as it stands in Christian churches, is the study of nothing; it is founded on nothing; it rests on no principles; it proceeds by no authorities; it has no data; it can demonstrate nothing; and it admits of no conclusion. Not anything can be studied as a science, without our being in possession of the principles upon which it is founded; and as this is the case with Christian theology, it is therefore the study of nothing."

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det jeg prøver i hele tatt å si her er at du er må kunne se sammenhenger, og klare å sette ting i kontekst. Du diskuterer samfunnsrelaterte tema. Religion og politikk er nemlig ikke som fysikk, 4+9 gir ikke nødvendigvis 13 her.
Vis hele sitatet...
Jeg kan gå med på at politikk ikke er en eksakt vitenskap; det finnes ikke noe objektivt svar på om offentlig finansierte helsetjenester eller full privatisering er "riktig" - det er opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening.

Men du må gjerne argumentere for hvorfor religion er untatt logikk. Som jeg allerede har nevnt inneholder de fleste religioner dogmer som utgir seg for å være forklaringsmodeller for virkeligheten.

Finnes det en gud? Er denne guden allmektig og allvitende? Ble Jorda skapt av denne guden? Delte Mohammed, ved hjelp av Allah, virkelig månen i to? Er historien om syndefloden og Noahs ark, slik den er beskrevet i Bibelen, en beskrivelse av faktiske hendelser?

Disse påstandene er enten A) riktige, eller B) gale. Det bør være åpenbart. Noen velger å tolke store deler av Bibelen, Koranen og andre hellige tekster metaforisk, men det er fremdeles store mengder religiøse som faktisk tror at disse påstandene er fakta, sanne beskrivelser av virkeligheten og historien. Når det har seg slik at det enten ikke finnes noen bevis for disse påstandene, eller i tilfellet av f.eks. Noahs ark og månesplittingen, ganske tungtveiende motbevis, hvorfor skal disse påstandene da tas seriøst i det hele tatt? Dette er min tolkning av "4+9=13" som du sier, du er mer enn velkommen til å prøve å overbevise noen (med rasjonelle argumenter) om at religion av en eller annen absurd grunn er fritatt disse grunnleggende reglene - eller gi en "sammenheng" eller "kontekst" som åpner for at disse påstandene kan tolkes som virkelighetsbeskrivende og ikke bare som litterære bilder.



Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Denne delen av diskusjonen er det du som har trukket fram. Jeg har enda ikke forstått hva som er galt med synet mitt på Bamse og hva det har med deg å gjøre, men vi kan ytterst gjerne la dette ligge. Jeg skjønner fortsatt genuint ikke hva problemet var eller hva du forsøkte å ta meg på.
Vis hele sitatet...
Skjønner du virkelig ikke det? Tenker du i det hele tatt igjennom det du skriver? Tillat meg å sitere deg (min utheving):

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det jeg kan skrive uten å gjøre noe videre research er følgende: Ja, jeg synes det skinner igjennom et religionshat i helheten av postene dine som er rimelig uhyrlig. Kristendomspostene dine er endel av dette. Helheten skremmer egentlig vannet av meg.
Vis hele sitatet...
Så, Provos religionskritikk/-"hat" basert på hans velbegrunnede meninger om at religion er drivkraften bak et utall forferdelige ting i verden, bl.a. systematiske overgrep mot barn og påfølgende cover-ups av den katolske kirken, steining av homofile, skyting av mindreårige jenter som kjemper for retten til utdanning, konemishandling, offentlig pisking for "forbrytelser" vi i vesten ser på som ikke-saker, kjønnslemlestelse av kvinner, dødsstraff for apostasi og mye mer - alt backet opp av rasjonelle argumenter, forskningsrapporter, primærkilder og med utgangspunkt i et menneskesyn som ikke synes noe av dette er spesielt kult - det skremmer vannet av deg?

Men det at noen beordrer massedrap på homofile er "interessant" fordi det "eksponerer folk for meninger som er rimelig normale utenfor Europas grenser"? Det er så sinnssvakt hårreisende at det i det hele tatt er mulig å prestere å komme med et slikt utsagn at ord rett og slett ikke strekker til.

Jeg tror du skjønner poenget mitt. Jeg er vanligvis ikke fan av å fortelle mennesker hva som er rett og galt å mene om ting og tang, men å bli skremt av at noen mener at religion er en drivkraft for mye av ondskapen i verden, samtidig som et oppriktig ønske om å drepe alle verdens homofile bare er "interessant" i sammenligning, bare fordi det er "uvanlig" - det er ikke greit. På noen måte.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har sagt jeg kan ta meg tid til å skrive en post som forklarer dette skikkelig for deg, og jeg har spurt om du vil at jeg skal prioritere dette framfor hovedtråden. Det er et helt ærlig spørsmål, for på tross av at du kaller det uinteressant og irrelevant er dette tydeligvis viktig for deg. For andre gang: Vil du at jeg skal ta meg tid til dette framfor hovedtråden i tråden?
Vis hele sitatet...
Provo har gang på gang etterlyst ei utdypning av hvorfor hans meninger om kristendom er "uhyrlige" - noe som bør være trivielt å redegjøre for, siden du åpenbart har gjort deg opp den meningen basert på innlegg skrevet av han - mens du i de 3-4 siste innleggene har spurt "om du skal ta deg tid til det". Man skulle tro det nå var åpenbart at det er ønskelig at du tar deg tid til å utdype disse beskyldningene, og jeg tror det er flere enn Provo som er interessert i å lese det. Hvis du ikke gidder å begrunne slike beskyldninger bør du ikke komme med de i utgangspunktet.




Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du har over lang tid nå vist fullstendig manglende evner til tosidig kommunikasjon, og har gang på gang vist manglende evne til å forstå simpel tekst. Jeg gir opp hermed opp å kommunisere vettugt med deg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du er den som kommer seirende ut av denne diskusjonen, iallefall. Kontekst schmomtekst, du har flere ganger beskyldt Provo for hat, blindt hat, menneskehat. Likevel gidder du ikke å backe det opp. Det er ganske tydelig at dette bare er enda en tåpelig hersketeknikk hvor du prøver å tillegge meningsmotstanderen din meninger han ikke innehar, og ved å gjentatte ganger bruke ordet "hat" eksplisitt om Provo appelerer til følelser. Enten slutter du med dette tullet eller så får du bare vær så god skrive ei ordentlig begrunnelse for disse påstandene.



Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ DumDiDum; Du er ikke den første som har gitt opp å diskutere saklig med Provo. Se innlegg #102.
Vis hele sitatet...
Ja, for Provo er så forferdelig usaklig?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Én observasjon dog, sikter til Provo, og dette (håper jeg sees på som) er saklig/konstruktivt altså: hva med å lempe litt på fremmedord-bruken og gjøre teksten litt mer leselig??
Vis hele sitatet...
Jeg har til gode å støte på noen fremmedord eller setningskonstruksjoner som er for vanskelige å forstå for en som i det hele tatt har noe i en sånn diskusjon å gjøre. Hvis det er noe spesifikt du synes er vanskelig er det vel ikke verre enn å google det eller be om ei litt mer lettfattelig forklaring (jeg mener ikke å fremstå som nedlatende her, men får ikke til å ordlegge meg stort penere - beklager).

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tilslutt spør jeg, helt oppriktig; hva er egentlig poenget med fremmedordbruken og veggene av tekst?
Vis hele sitatet...
Tja, det vitner vel bare om at noen faktisk vet hva de snakker om og legger inn litt innsats i skrivinga si. Jeg synes iallefall ikke at det er vanskelig å lese, selv om man må sette av litt tid og konsentrasjon til de aller lengste innleggene.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Edit, en ting til: tråden er forlengst forsøplet med ting som mer eller mindre ikke har en dritt å gjøre med religiøs/islamsk terrorisme. Jo lenger ut i tråden jo verre. Begynner dette å bli VGD når man ser etterhvert at man ikke har gode nok argumenter?
Vis hele sitatet...
Billig hersketeknikk. Når vi har nådd dette stadiet i diskusjonen har du et enkelt valg: gi deg, eller fortsett diskusjonen. Å anklage Provo for å være usaklig og å sno seg unna er fullstendig skivebom. Det er snarere tvert imot du som er usaklig når du anklager Provo for å være usaklig og en fundamentalist fordi han avfeier argumentene deres med motargumenter, og i tillegg ikke er tilhenger av den postmodernistiske katastrofen som postulerer at alle argumenter er like mye verdt og sannhet er subjektivt/ikke-eksisterende.
Sist endret av BomberMan; 27. august 2013 kl. 06:22.
Det er interessant at realister som dere postulerer konstruktivistiske grunnlag for religionens opprinnelse. Hvis noen skulle prøve å snu argumentet mot deres egen dogmatikk er det selvsagt "postmodernistiske ordleker". Uansett, når dere hele tiden bruker dette postulatet som underliggende religionsdefinisjon, blir diskusjonen ekstremt spinkel og reduksjonistisk, uten rom for den religiøse fenomenologi. Det er åpenbart for gammelmodig med en religionsdefinisjon som åpner for en "substans" i religion, men det moderne mennesket bør vel allikevel være tolerante nok til å akseptere en slags kvalitativ substans? Hvis dere i det minste hadde latt denne faktoren være en del av diskusjonen, hadde vi sluppet mye av tullet som kastes frem og tilbake her. Dumdidumdum som Provo diskuterer utelukkende fra et funksjonalistisk perspektiv, og hviler derfor i stor grad på Dawkins mem-modell (selv om dere kanskje kommer fra ulike tradisjoner). Dette er det normale pisset religionshistorikere dypper hodet sitt i: Det står svart på hvitt i GT at Moses' sønn blir kastrert for å avverge YHWHs trang til å spise ham - allikevel må det være de hygeniske fordelene i ritualet som har opprettholdt fenomenet i kulturkretsen.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Først går du av skafter og anklager meg for å kalt deg menneskehater, når jeg ber deg vise hvor trekker du ett sitat ut av kontekst såpass at jeg betrakter det som rein løgn. Deretter trekker du en haug med sitater, fortsatt ut av kontekst, som går på det jeg helt ærlig fortsatt mener; at du har en såpass intens misvilje mot religion at jeg kaller det hat. Dette for å slippe å innrømme at du igjen har lest noe jeg helt klart og tydelig skrev horribelt feil.
Vis hele sitatet...
Nå må du trekke pusten, DumDiDum. Den eneste grunnen til at temaet ble tatt opp i det hele tatt var for å illustrere at du åpenbart har et større problem med at noen påpeker uheldige fakta rundt islam enn at noen ønsker masseutryddelse av homofile. Det er mildt sagt spesielt å beskylde islamkritikeren for å piske opp hat, mens slike utsagn forbigår som “interessante” – og jeg har allerede påpekt hvordan du med bortforklaringene dine bare har gravd deg dypere ned. Inniblant alle disse desperate religionshatbeskyldningene og ekstremistanklagene var også en beskyldning om menneskehat – du mener det mest naturlige er å tolke den som begrenset til Talibanmedlemmer, jeg mener det er rimelig å tolke den i bredere forstand. Jeg driter i det annet enn som en illustrasjon på det som var poenget mitt: Prioriteringene dine gjør at du fremstår svært moralsk forvirret, og det er uavhengig av hvor bred menneskehatbeskyldningen var ment.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Igjen, tror du jeg juger?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror du innser at disse “uhyrlige antikristendomspostene” ikke eksisterer. Dermed kan vi gå videre, og ha min bemerkning som satte i gang akkurat denne digresjonen i bakhodet – nemlig at ingen har frådet hatbeskyldninger og påstander om “uhyrlige utsagn” når jeg har kritisert kristendommen, men de kommer på samlebånd så fort islam får samme behandling.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har stillt deg direkte spørsmål med spørsmålstegn etter flere ganger nå. Vil du jeg skal arbeide med et vettugt svar til hovedtråden eller gå igjennom kristendomspostene dine først?
Vis hele sitatet...
Beklager å si det, men det virker nesten som du misforstår med vilje. Jeg skal si det så tydelig som det lar seg gjøre:

Dersom påstanden din om at jeg har skrevet “uhyrlige antikristendomsposter” er korrekt, og du står for denne påstanden, vil jeg at du siterer meg på noen av de konkrete uhyrlige påstandene, slik at vi kan ta de i nærmere øyensyn. Dette burde være veldig fort gjort og lettvint.

Dersom du i stedet ønsker å moderere påstanden til at jeg ikke har skrevet “uhyrlige antikristendomsposter”, men at du har et inntrykk, som du mener å ha fått av totaliteten av mine innlegg, av at jeg hater religion, og dette er noe du mener tar lang tid å redegjøre for: Dropp det. Det er rivende uinteressant og en idiotisk påstand, all den tid sakligheten og rasjonaliteten i argumentene peker mot at dette eventuelle og diskusjonsmessig fullstendige betydningsløse hatet følger av sindige betraktninger, og at det ikke er argumentene som grunner i et irrasjonelt hat slik du forsøker å insinuere. Det er som sagt like fjollete som å forsøke å avverge saklige argumenter not nazismen med en påstand om at personen “hater nazismen”. Hva så? Det er uvesentlige spekulasjoner uten betydning for argumentene, og dersom argumentene skulle være riktige er det kanskje god grunn til å hate nazismen.

Altså, konkrete sitater av “uhyrlige antikristendomsposter”, ja takk. Omfattende avhandlinger av hvordan du mener å ha fått et inntrykk ut fra alle mine religionsrelaterte utsagn at jeg “hater religion”, nei takk.

Konklusjon: Du klarer neppe å finne sitater av “uhyrlige” påstander om kristendommen med et fnugg av troverdighet, så du kan like gjerne innse og innrømme at du med nevnte påstand har gapt over mer enn du klarer å tygge. Vi kan dermed gå tilbake til den opprinnelige diskusjonen, vel vitende om at dine forsøk på å fremstille meg som irrasjonelt argumenterende fra følelser er både feilslått og totalt urimelig.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tilslutt spør jeg, helt oppriktig; hva er egentlig poenget med fremmedordbruken og veggene av tekst?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker kun fremmedord der jeg ser det som hensiktsmessig av hensyn til tekstens flyt eller språklig presisjon. Det er imidlertid slik at det som anses som fremmedord for én kan være tilnærmet hverdagsvokabular for en annen, og opplevelsen av teksten kan derfor variere fra person til person – man får ta ordboken til hjelp hvis man ikke forstår, og ta det som en anledning til å lære nye ord. Den store tekstmengden er detaljert og grundig argumentasjon – det er slik det ser ut når man ikke baserer seg på personlige anekdoter, magefølelse og hatbeskyldninger som det bærende element i sine påstander.

Hva angår din påstand om at “enkelte” mener religion er årsaken til absolutt “alt ondt og vondt”, er dette, som Bomberman nevner, et stråmannsargument. Selv har jeg eksplisitt påpekt for bare noen få innlegg siden at dette ikke er tilfelle (her). Og jeg utdypet dette mer i et svar til DumDiDum i en tråd som en tid gikk ganske parallelt med denne, som også omhandlet islam og som du også deltok aktivt i:

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg har heller ikke sagt at religion er det eneste som kan få folk til å oppføre seg grusomt. Men for de mest grusomme og kollektivt systematiserte handlingene må det dogmatisk ideologi til – være seg kristendom, islam, stalinisme, nazisme eller “hutu power”. Og av problematiske dogmatiske ideologier er det i dag islam som skiller seg negativt ut, på grunn av hva den ofte (i globalt perspektiv) fører til i praksis og dens demografiske utstrekning.
Vis hele sitatet...
Da håper jeg denne stråmannen kan få ligge i fred i hvert fall frem til neste tråd.
Jeg tar det som et kompliment at du har såpass stor på mine evner til å skrive gode poster at du tror jeg klare å lage en god post som rettferdigjør "Jeg har sett kristendomspostene dine, ja. Jeg synes det er rimelig uhyrlige" rimelig lett.

Jeg har ikke så stor tiltro til mine evner som du, så jeg spurte hva du ville jeg skulle gjøre først. Selv første gangen tilbudte jeg meg å skrive en post her (og ikke ta det på PM som du merkelig trodde). 4 ganger nå til sammen. Du svarte ikke på en av dem, fordi du tydeligvis synes du har bedre kunnskaper enn meg om hva jeg får til enkelt.

Jeg synes det er litt sært jeg.
Sist endret av DumDiDum; 27. august 2013 kl. 17:53.
Da tror jeg vi sier takk for diskusjonen, for nå er den over. Diskusjoner om hvem som sa hva og ekstremt nedlatende poster uten substans har gjort dette uten interesse for andre enn ca tre personer.