Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 5147
Det artige er at de som har høyest IQ er de som suger mest sosialt sett. Verden handler ikke bare om å være smart og ha gode karakterer, evnen til å tenke smart og individuelt kan ikke måles. The rules are defined by those who break them (or words to that effect).
Selv har jeg (i følge slike tester på internett som betyr jackshit) meget høy iq. Bryr jeg meg? Nei. Dessuten, man forandrer seg fort mens man er ung... Feil å dømme folk etter hvordan de er når de er femten eller tolv etter hvordan de blir resten av livet sitt.
Sist endret av ivioyner; 29. november 2003 kl. 14:19.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Kun ved å innse at det er et problem der, er det mulig å fikse problemet. Tar vi roten av problemet når de er mindre kan de fikse opp i det mens de er små og lærer fortere. Så oppdager man at et barn for eksempel leser seint, så må det få de beste mulighetene til å lese fortere, og kanskje fikse det før det blir et problem, da kan barnet komme på nivå med de andre barn, slikt krever selvfølgelig beinhard disiplin fra hjemmefronten, men når problemet er tatt hånd om har et barn kommet på samme plan som de andre, i stedefor å si at det ikke er noe problem og lar barna gradvis tape ansikt, og gjøre dem til enda større samfunnstapere senere.

Mange som har lav sosial inteligens har mest sansynlig sittet ofte mye hjemme, lært og leset og utviklet hjenenes inelektuelle del, mens de som er ute mye har stimulert den sosiale delen. En høy IQ målt på skikkelig sett er for eksempel en pekepin på at din kreative hjernedel sammerbeider godt med den logiske eller at den kreative klarer å dra logiske sluttninger, noe som igjen vil si at du med stor sansynlighet har genitendenser, du må se på hvem som har utviklet testene. Tar du en mensa test har du i såfall en god pekepinn på hvor du står.
Er enig med IvIoyner, sosiale antenner er minst like viktig som IQ. Mangler man den ene, sliter man litt.
very impotent freak
Delusional's Avatar
På skolen sliter man dersom man har lav IQ, i arbeidslivet og ellers sliter man dersom man har lav Sosial Inteligens.
På barne- og ungdomsskolen sliter du hvis du ikke kan smiske og gjenta det som står i bøkene, IQ har fint lite med saken å gjøre. Lærere dømmer på trynefaktor og etter hvor mange blomster eleven tegner i boka si...
Hvor mange blomster tegner du i boka di IvI?
Den måten dem valgt elever hørtes forøvrig teit ut
Sist endret av Golder; 29. november 2003 kl. 15:52.
Jeg er både enig og uenig med delusional...

er enig i at hvis du skal hjelpe eleven, må du ta problemene med roten som du sier, mens de ennå kan rettes på. Å gi de med leseproblemer hjelp så tidlig som mulig, så de kan komme på nivå med resten f.eks.
Men er og litt skeptisk til å lage for store skiller i skolen, det er nemlig viktig å kunne omgås alle typer folk. Direktørens sønn skal kunne gå i klasse med arbeiderens sønn, mener jeg.

Dette blir jo i og for seg en inngripen mot indivitets frihet å ha en offentlig skole, men jeg synes det er en viktig institusjon for flertallets beste, i motsetning til "skrekkscenarioet" der de rike får de beste lærerne og læringsmidlene, mens de som kommer fra fattige kår må gå på en _elendig_ offentlig skole...
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Surrehu
Delusional: Ja visst er det klasseskiller i samfunnet, men skal vi gå inn i skolen å teste elevers IQ og dele de inn i grupper å "fortelle" dem at de er samfunnstapere allerede når de er barn/ungdom? Det er vel en motivator i seg selv det, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Er det ikke noe slik som skal skje nå da? De skal kutte ut klasser og heller plassere elevene slik at de kommer på en gruppe som har samme nivå som seg selv, eller jeg helt ute på jordet her nå? Jeg bare mener så sterkt at jeg har hørt noe slik.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av farsund
Men er og litt skeptisk til å lage for store skiller i skolen, det er nemlig viktig å kunne omgås alle typer folk. Direktørens sønn skal kunne gå i klasse med arbeiderens sønn, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke sagt noe annet, da er det i så fall en misstolkning.

Jeg sier at folk skal gå i klasse med folk på samme nivå som seg, og har aldri hevded at folk skal bli delt inn etter hvor rik/fattig de er.

Moyner: Jeg hater alle som er opptatt av pynting i bøker, og trynefaktor og smisking, det er det jeg hater mest med skolesystemet. Jeg vil ha en skole der ikke bare elevene må fortjene respekten sin, men også lærerene. Har jeg en svak lærer nøler jeg ikke med å gå imot den og påpeke dens feil, gjøre den usikker, undergrave alt den har av autoritet, ved hver eneste anledning som byr seg. Jeg er opptatt av at vi skal ha lærere som ikke bare er akkademisk god og ikke pedagogisk god og visaversa. En god lærer skal være begge deler ellers fortjener ikke vedkommende possisjonen sin. Jeg er det motsatte av en smisker og bøyer meg ikke for noen, det er slik jeg vil at elevene skal være, utdanne sterke elever som klarer å stå for det de mener og ikke lage fremtidige smiskere og menn som er tøffelhelter.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Er det ikke greit om de som ligger lang foran i et bestemt fag kan ta timer i dette faget med klasser i åldersgruppen som er over sin egen, mens en fremdeles har (i Delusionals eksempel) norsktimer med en klasse i sin egen aldersgruppe.

For øvrig må jeg si at jeg har meget lite til overs for Mensa og liknende foreninger, da jeg føler at disse ikke har noe konstruktivt å bidra med i diskusjoner som har med f.eks. skolesystem å gjøre. IQ-tester måler, etter hva jeg kan skjønne, på ingen måter en persons intelligens.
Opprinnelig postet av Hofsoe
Er det ikke noe slik som skal skje nå da? De skal kutte ut klasser og heller plassere elevene slik at de kommer på en gruppe som har samme nivå som seg selv, eller jeg helt ute på jordet her nå? Jeg bare mener så sterkt at jeg har hørt noe slik.
Vis hele sitatet...
Både ja og nei. Jeg sitter faktisk i komiteen på skole, sammen med rektor, noen fra administrasjonen og noen lærere. Hver enkel skole skal utvikle sitt eget system, der de skal dele inn elver etter behov sies det. Det er ikke dermed sagt etter evner og anlegg. Men det er faktisk mange skoler som har det systemet i dag, ikke der de blir inndelt i grupper i nivå, men der elevene selv velger nivå, f.eks. i mattematikk: nivå 1(vanskelig) nivå 2(middels) osv osv. Der jobber elevene i samme klasserom, så det er ikke så brutalt som å skille de beste og dårligste fra hverandre, mener jeg.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Det artige er at de som har høyest IQ er de som suger mest sosialt sett.
Vis hele sitatet...
Hva er det for noe pisspreik ?? De folka som bruker tiden på noe fornuftig å lære klarer seg bedre en de avvikerene som gir blaffen i alt. Det er ikke kult å sosialt oppegående i utelivet når en ikke klarer så en spiker i veggen når en blir klar i toppen.
Opprinnelig postet av Dekilaz
SharQ: At jøder har en lang historie som et forfulgt folk er vel faktisk et faktum som er å regne for allmennkunnskap?

Kilder som kan brukes er f.eks. litteratur fra 2. verdenskrig, Bibelen, gamle lover både i Norge og i utlandet.

Uansett, Smeagol:

1.
Jeg kan ikke skjønne hvorfor man MÅ hate jøder (det virker som om du tar det for å være en selvfølge). Er det pga. mange jødegjenger i Sogndal e.l.? Det skal sies at jeg selv ikke har mye til overs for Israel og fanatiske sionister, men jeg kjenner faktisk også folk med jødisk bakgrunn som deler mitt syn på dette.

2.
Det heter BEGÅ selvmord.
Vis hele sitatet...
1: Har ikke sagt at man MÅ hate jøder, jeg sier at de fleste gjør det. Og jeg kjenner ikke til noen gjenger her som bryr seg særlig om dette.

2: Å BEGÅ eller TA er samme sak.
Opprinnelig postet av Pinh34d
rofl.

Denne muren blir bygd rundt Palestina av Israel, med Sharon i spissen. Bush støtter den, ja, men med et utspill som dette bekrefter du bare det alle mener....

n00b!
Vis hele sitatet...
Jeg skrev at den er bygget rundt Israel så du trenge ikke sitere! Du klarer vel å tenke så pass at Israel har grenser som andre land?

Og den muren burde forsvinne.
Poenget var vel heller at du mente muren ble bygd av USA rundt Israel som en fangemur à la Auschwitz, noe som ikke henger på greip...

Israel har bygget denne muren for å "beskytte" seg mot palestinere, og har blant annet snart gjerdet inne to millioner mennesker..

se f.eks. http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/...icle148569.ece

eller gjør et søk på dette i andre nyhetskilder for å oppdatere deg litt

og den er ikke bygget rundt Israel, men på grensen mot Vestbredden, og den er faktisk bygd inne på palestinsk side av grensen
Opprinnelig postet av Sméagol
1: Har ikke sagt at man MÅ hate jøder, jeg sier at de fleste gjør det.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men hvor har du denne "supre faktasetningen" fra?
Må bare spørre, siden jeg faktisk talt tror at det der er noe hodet ditt har kommet opp med av seg selv.
Opprinnelig postet av Sméagol
Hva er det for noe pisspreik ?? De folka som bruker tiden på noe fornuftig å lære klarer seg bedre en de avvikerene som gir blaffen i alt. Det er ikke kult å sosialt oppegående i utelivet når en ikke klarer så en spiker i veggen når en blir klar i toppen.
Vis hele sitatet...
Kan si at jeg snakker av egne erfaringer, jeg er mye mer reservert sosialt nettopp fordi jeg ikke gidder å være venner med folk jeg mener er idioter. Og de fleste liker ikke å være venner med folk som er medlemmer av f.eks. Mensa (som jeg selv mener er en skryteklubb for folk som tror de er bedre enn alle andre pga. deres enorme evne til å løse logiske firkanter i esker-oppgaver.). Like barn leker best er vel en tanke du ettertrykklig har poengtert at du elsker, eh?
Og de fleste liker ikke å være venner med folk som er medlemmer av f.eks. Mensa (som jeg selv mener er en skryteklubb for folk som tror de er bedre enn alle andre pga. deres enorme evne til å løse logiske firkanter i esker-oppgaver.).
Vis hele sitatet...
Du liker kanskje ikke folk som har et vitnemål som sier at de har fullført utdanningen som lege? Eller folk som har et diplom for at de har vunnet en konkuranse?
De fleste har vel noen "grupper" av folk de ikke liker, det er vel slik det er det.
Men å ikke like noen på grunn av en egenskap synes jeg virker mer som sjalusi. Hvis det dreier seg om folk som løper rundt og snakker om at de er medlem av mensa _hele_ tiden skjønner jeg det, men synes at man kan unne folk som kanskje ikke har så mange andre egenskaper litt honør.
Deler moyners holdning til Mensa (har vel nevnt det såvidt i en post tidligere og). IQ i seg selv synes jeg er en latterlig måte å skulle måle intelligens på, og således også en latterlig måte å kunne skille smart fra mindre smart på (ettersom testene gjerne kun tar for seg logikk der det bare er rom for én logisk løsning, og det er den i fasiten). Jeg setter også spørsmålstegn ved om én løsning på en oppgave kan være riktigere enn en annen. Å svare noe annet enn det fasiten skulle tilsi, skulle vel egentlig være et tegn på kreativitet?

Derfor skjønner ikke jeg at det å ha høy IQ (gjerne ifølge en test eller to) kan være noe å briefe med. Høy IQ er i seg selv en mer eller mindre totalt unyttig egenskap, noe det å være lege ikke er.
Sist endret av Dekilaz; 8. desember 2003 kl. 12:30.
Vet at IQ-tester bare måler logisk intelligens, du får ikke med visuell, sosial, egeninnsiktlig (osv) intelligens, men statistisk sett gjør folk med høy iq det generelt sett bedre i næringslivet (økonomisk(, se litt på folk som har gjort det "bra" i verden, utført store ting. De har som regel høy iq!
Jeg sier ikke at det er sånn, men min oppfatning er at det ligger noe i iq-tester.

Selv om du har inntrykk av at en iq-test ikke sier noe, de som har høy iq har en egenskap som andre kanskje ikke har , la de få ha den.
Opprinnelig postet av PNuT
Du liker kanskje ikke folk som har et vitnemål som sier at de har fullført utdanningen som lege? Eller folk som har et diplom for at de har vunnet en konkuranse?
Vis hele sitatet...
Du har bommet totalt på poenget mitt. Kan en som er medlem i mensa gjøre noe samfunnsnyttig som _bare_ medlemmene er autorisert til å gjøre? Greit nok med IQ-tester, men mensa er stortsett en klubb for folk som tror de er smartere enn andre, bare fordi de har sin enorme iq på 129 (som er fire over det maksimalt normale). Ellers det Dekilaz sa. <3.
Vet at IQ-tester bare måler logisk intelligens, du får ikke med visuell, sosial, egeninnsiktlig (osv) intelligens, men statistisk sett gjør folk med høy iq det generelt sett bedre i næringslivet (økonomisk(, se litt på folk som har gjort det "bra" i verden, utført store ting. De har som regel høy iq!
Jeg sier ikke at det er sånn, men min oppfatning er at det ligger noe i iq-tester.

Selv om du har inntrykk av at en iq-test ikke sier noe, de som har høy iq har en egenskap som andre kanskje ikke har , la de få ha den.
Vis hele sitatet...
Jeg lar dem få ha den, men jeg synes fremdeles det er tåplig at mensa skal gå ut og uttale seg titt og ofte som om de er talsmenn for alle verdens smarte mennesker.
det holder jeg med deg i
Og jeg også. Intelligens er relativt!
Opprinnelig postet av Surrehu
Når man er 11 år, er man da ferdigutviklet intelektuelt?
Vis hele sitatet...
Det er sagt at hjernen er ferdig utviklet senest i 15-16 års alderen. Forsøk utført av National Institute of Mental Health viser derimot at nevrologisk modning fortsetter langt ut i tyveårene. Ved siden av, har man atferdsmodning som hovedsaklig finner sted frem til man er 25 år gammel, men som fortsetter til man er 35.

Opprinnelig postet av Delusional
Jeg syntes at vi skulle hatt prøver på elevens IQ og se på hvor god eleven er på de forsjellige fagfeltene.
Vis hele sitatet...
IQ-tester er basert på en G-faktor. (G=Generell (-intelligens)) Man er ikke engang sikker på om IQ-tester er tilstrekkelig forbundet med generell intelligens. IQ-tester er av den grunn, en god grunn, lite utbredt utenfor skrytegrupper som Mensa.



Angående intelligens/IQ og gruppeskille i skolen, stiller jeg meg ved siden av Dekilaz og IvIoyner. Et skille bør skje på grunnlag av prestasjoner, og ikke et fåtall av målbare determinerte evner (IQ)*; av den enkle grunn at en arbeidsom dumrian utdanker et lat geni når som helst.


*De motstridende partene innenfor intelligens-debatten (arv vs miljø - eksistensen og styrken til den såkalte "G-faktoren" - grunnlaget for dagens IQ tester), er enige om at statistisk
uavhengige mentale evner eksisterer--som for eksempel romforestillingsevne, verbal, analytisk og praktisk intelligens.

Robert Sternberg, psykolog ved Yale, viste i 1995 frem bevis på at praktisk og analytisk intelligens er to forskjellige ting. Sternberg og hans kolleger, påviste at evner som falt inn
under praktisk intelligens, som for eksempel sunn fornuft, var viktig ved livsvalg, men var ikke forbundet med IQ-analytisk intelligens. Videre har forskeren Howard Gardner fra Harvard -
påstått syv eller åtte forskjellige intelligenser; Inkludert selvinnsikt, språklige, motoriske og musikalske evner.

99 år etter de første IQ testene stiller vi fortsatt viktige spørsmål uten å få gode svar. Hva er intelligens, og hvordan måler vi den? Vil en test måle en persons potensiale? Antall oppdagelser av intelligenser og defekter, samt tester for disse har økt progressivt siden 1904, da Alfred Binet utviklet den første testen på oppdrag av den franske stat som ville skille de normalt intelligente fra de retarderte. Idag inkluderer IQ-tester også de ekstraordinære. Dette har styrket grupperinger som ønsker et elitesamfunn (Hitlers våte drøm.) - eugenikk (fra gresk, 'som er av god fødsel' - rasehygiene). Den radikale reformasjonen av skolen som enkelte her inne ønsker, bør ikke engang vurderes før vi har gode svar på spørsmålene rundt intelligens og potensiale. Ideen om at du kan koke ned hjernens funksjoner (Hjernen har faktisk titusenvis av komplekse, funksjonsskapende komponenter.) til ett tall på Bell kurven, og kalle det intelligenskvotient er latterlig. Hvordan kan man bruke en slik metode for å skille svake elever fra de ekstraordinære, uten å håne hele vitenskapen?