Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1425
Er det noen som vet om CPU-kjølere til AM2 funker til AM2+?

Jeg har dette hovedkortet og skulle gjerne ha hatt meg en ny kjøler, men trenger litt hjelp til å velge

Pris: 200-450,-

Takker på forhånd!
I den prisklassen finner du ikke mange gode kjølere, men det er da noen:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=360333
Saltsyre's Avatar
Trådstarter
67 5
Hva med denne da? Står jo AM2+ på den, men når man ser på lista nedenfor finner man for eksempel ikke min CPU, selv om den er AM2+.
Saltsyre's Avatar
Trådstarter
67 5
Denne er kanskje også ganske fin?

Kan kanskje legge til at jeg helst vil kjøpe fra Amentio.
Passer de til sokkelen passer de for din maskin. AM2 og AM2+ er samme sokkel i bunn og grunn. + utgaven har noen flere funksjoner etter hva jeg skjønner.
Saltsyre's Avatar
Trådstarter
67 5
Sitat av meitemark Vis innlegg
AM2 og AM2+ er samme sokkel i bunn og grunn. + utgaven har noen flere funksjoner etter hva jeg skjønner.
Vis hele sitatet...
Så det vil si at de samme kjølerne funker på begge to? Er vel kanskje med forskjellige fester til ulike sockets uansett?
Saltsyre's Avatar
Trådstarter
67 5
Ingen som har noen kommentar til denne kjøleren da? ;p
Sitat av HåvardV Vis innlegg
Ingen som har noen kommentar til denne kjøleren da? ;p
Vis hele sitatet...
En kompis av meg har den, jeg sa til han at den sikkert var verdt pengene. - det trekker jeg tilbake. Systemet har ikke vært noe spesielt "kaldere" en hva boxed kjøleren presisterte å få til...
Nå har jeg hatt en del slike "orb" kjølere opp gjennom tidene og her er omtrent det jeg har funnet ut: De kjøler greit stort sett uansett hvem som har laget de (og det er bare en 3-4 produsenter og noen hundre rebrands). De kjøler aller best hvis de er av kobber typen. Kobbertypen koster dog litt mer, og veier mye, men de er gode. Det finnes også noen som er litt kopper litt alu, og de er også flotte. De er stort sett lydløse, noe jeg er veldig glad i.

Bakdelene gjør derimot at jeg aldri kommer til å kjøpe flere; de er noe herk å få av og på. Viften er ikke utskiftbar, så når du har hatt den kjørende i et år eller så og viften blir slitt så må du kjøpe helt ny kjøler for å slippe at den bråker som en skadet vaskemaskin.

Spelly: De færreste som kjøper kjølere ser om den er god eller ikke, for det er ikke temperaturen når man kan se tempmåleren som er viktig, det er hvor stabilt kjøleren klarer å holde systemet nå det er stor aktivitet, og det foregår aller helst under fullskjerm spill. I samme slengen er det viktig å nevne at i et allerede varmt system hjelper en cpu-kjøler med større evne for å lede varme bort veldig lite. Med mindre man også effektivt klarer å få bort varmen fra kabinettet vil en større kjøler stort sett bare gjøre varmen mer stabil, ikke minske den. Man må kjøre programmer som logger temperaturen over lengre tid for å seg om en kjøler gjør det bedre eller dårligere.

Aluminium er egentlig et forferdelig material til å bruke til kjøling, all den tid det slipper varme ut ganske sakte. I tillegg finner du noen idiotprodusenter som legger maling og lakk på kjølere. Slike skal du bare styre langt unna.
Saltsyre's Avatar
Trådstarter
67 5
CPU-temperaturen ligger på 28-31 grader idle og maks 45 grader load med boxed-kjøleren.

Jeg regner med at den Orb kjøleren med ny varmeledende pasta gjør det, om ikke bedre, i hvertfall like godt som boxed-kjøleren, eller? Årsaken til at jeg skifter kjøler er ikke først og fremst at jeg trenger et kjøligere system, er bare litt kjedelig "layout" på boxed-kjøleren. Luksusproblem? Ja ;p
Saltsyre's Avatar
Trådstarter
67 5
Jeg har forresten dette kabinettet med 2x 120mm vifter (1 bak og 1 foran), 1x 140mm (foran), 1x 250mm (sidedør) og 1x 80mm (bak).

Meget god airflow. Blir enda bedre snart, i og med at jeg har kjøpt modulær PSU som kommer snart.