Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 2981
Jeg er 17 år, blir 18 om en uke. Jeg har øvelseskjørt masse, og kjører helt fint. Nå i det siste har jeg begynt å kjøre en del alene, for det er ikke alltid det passer å ha med mor. Jeg har tenkt å få meg lappen om et halvt år eller noe sånt, men planlegger å kjøre litt før det óg. Hva er straffen for å kjøre uten lappen når man er over, og når man er under 18 år?
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Idiot.

Tenk om du kræsjer?
Selvom du kjører plettfritt, kan noen andre komme til å kræsje i deg. Du får all skyld, og ekstrem gjeld.

Om du bare blir tatt, kommer det nok en bot, pluss et par års utsettelse.
stor risiko for at du får en litt saftig bot, og utsettelse på lappen. Men ofte funker det å si: "ehmm... jeg må bare unnskylde, den glemte jeg i lommeboka mi hjemme." for så å motta en bot på 500,- for å ha glemt det
Vil tippe at du ville fått utsettelse på lappen... hmm så vidt jeg husker får du 2 års utsettelse for å kjøre to på en moped, så i allefall ikke mindre straff en det.

Edit: Er dere sikre på at det kun er 1 års utsettelse? Merkelig.
Detter er det mest idiotiske jeg noen gang har hørt. Da kan jo en kjøre på deg og du må betale ut penger.

vennligst ikke gjør dette!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Leste avisa for ti minutter siden. Der var det en 17 åring som ble tatt uten lappen. Han fikk et halvt års utsettelse og 1500,- i bot. Straffen kommer selvfølgelig litt ann på omstendighetene rundt situasjonen.
Som sagt så er det risikabelt å kjøre i trafikken uten førerkort siden du mister rettigheter som bilist uten lappen, men det driter jo jeg i
Sist endret av z0p; 11. mai 2004 kl. 17:24.
Opprinnelig postet av Bo Vegeir
stor risiko for at du får en litt saftig bot, og utsettelse på lappen. Men ofte funker det å si: "ehmm... jeg må bare unnskylde, den glemte jeg i lommeboka mi hjemme." for så å motta en bot på 500,- for å ha glemt det
Vis hele sitatet...
Det funker ikke, for når de stopper deg og du ikke har lappen, så har sjekker du om du virkelig har den..
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
=\

Ok, jeg har fatta poenget. Men det er bare en og annen småtur til rimi, som ligger 2 kilometer unna. (Når det er så kort kan du bare gå etc., men når man skal kjøpe masse stuff er det stress å bære med seg.)

Jeg vet at man kan få 2 års utsettelse på lappen, men hva blir boten på?
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Nesten like dumt som å kjøre i fylla.. Eller. Sidestilt.

Menmen. For all del. Ta å bulk borti en bil på en bensinstasjon, så lærer du nok. Det er ikke billig med bulker.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Håper du dør. Og da mener jeg kun du, drar du uskyldige inn håper jeg du lider en LANGSOM død.

Håper du skjønner hva jeg mener om kjøring uten lappen.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av q_Werty
Jeg vet at man kan få 2 års utsettelse på lappen, men hva blir boten på?
Vis hele sitatet...
Men ffs da mann, hør hva jeg sier. Boten kommer ann på situasjonen rundt lovbrudet også. Det er ikke noen fasitsvar på det.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere whiner så jævlig om at han ikke burde gjøre det. Han spør ikke om det er dumt å gjøre. Han lurer på hva straffen er. It's his fucking life.

Folk lærer av egne erfaringer. Smarte folk lærer av andres erfaringer.
Det du kan gjøre dersom de stopper deg er å si du glemte lappen hjemme. De spør deg hva du heter og du blir bedt lese opp personnummeret ditt. Det du kan gjøre er å avtale med en du kjenner som har lappen om å oppgi hans navn og personnummer og betale bota når den blir sendt til han. Men jeg må henge meg på de andre her, det er passelig idiotisk å kjøre uten lappen. Du kan risikere å bli gjeldsslave for livet selv om ikke en eventuell kræsj var din feil.

Edit: Vent nå litt, du bor jo på "Odden"!
Pass deg for en svart celica! Muahaha
Sist endret av Bjornix; 11. mai 2004 kl. 17:35.
Du vet hvorfor det finnes noe som heter førerkort?

Vet du grunnen til hvorfor dette finnes?
Etter min mening virker det ikke slik.
Førerkortet er et bevis på at du er godkjent bilfører.
I ditt tilfelle er du ikke det.

Hva skjer om du krasjer da?
Tenk over konsekvensene neste gang..
Ja Tore, den var god, la oss håpe han dør

........................
Opprinnelig postet av KaldBlod
Nesten like dumt som å kjøre i fylla.. Eller. Sidestilt.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at å kjøre i fylla gir en mye større bot, enn det å bli tatt for å kjøre uten lappen. Kan gjerne likestilles med å kjøre for fort, som også gir en kraftig bot, mulig fengsel og indragelse av lappen.

Mye gøyere å gjøre ting du ikke har lov til enn det du faktiskt har lov til. Bare kjør du, og blir du først tatt så får du ta straffen. Mye værre å bli tatt for å prøve å lure purken enn å være snille mot dem.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Opprinnelig postet av KaldBlod
Idiot.

Tenk om du kræsjer?
Selvom du kjører plettfritt, kan noen andre komme til å kræsje i deg. Du får all skyld, og ekstrem gjeld.

Om du bare blir tatt, kommer det nok en bot, pluss et par års utsettelse.
Vis hele sitatet...
ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. I allefall ikke hvis du unlater og gjøre folk oppmerksom på at du ikke vet hva du snakker om.

Det er umulig for en under 18 og ha GJELD! Les og du vil bli opplyst.. (eventuelt søk.. )
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Opprinnelig postet av z0p
Jeg skjønner ikke hvorfor dere whiner så jævlig om at han ikke burde gjøre det. Han spør ikke om det er dumt å gjøre. Han lurer på hva straffen er. It's his fucking life. Folk lærer av egne erfaringer. Smarte folk lærer av andres erfaringer.
Vis hele sitatet...
Enkelte føler vel kanskje et etisk ansvar til å hindre denne kjøringen. Enn om dette hadde ført til en ulykke hvor et 2 år gammelt barn blir påkjørt, eller en front-til-front kollisjon med en hel familie? Det er ingenting som heter "Bare 2 km til rimi", uhell kan skje allerede i utkjørselen av hagen din. Håper du kan forestille deg litt situasjoner og konsekvensene disse vil få, og veie disse opp mot å vente noen måneder til du faktisk har fått lappen. Det verste som finnes er folk som kjører uten lappen, med promille eller i annen rus. At folk dreper segselv er kjipt, men når de tar med andre er det en tragedie
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Opprinnelig postet av q_Werty
Jeg er 17 år, blir 18 om en uke. Jeg har øvelseskjørt masse, og kjører helt fint. Nå i det siste har jeg begynt å kjøre en del alene, for det er ikke alltid det passer å ha med mor. Jeg har tenkt å få meg lappen om et halvt år eller noe sånt, men planlegger å kjøre litt før det óg. Hva er straffen for å kjøre uten lappen når man er over, og når man er under 18 år?
Vis hele sitatet...
en er ikke utlært sjåfør før en har hatt lappen i mange år. aldri hørt om 18/40 kampanjen? den gikk ut på å informere folk at som 18 åring (med lappen) er en 40 ganger mer utsatt for ulykker enn normale trafikkanter.

du har oddsa imot deg lillegutt

PS:
jeg vet selv at jeg ikke var helt trygg bak rattet når lappen min var fersk (kjørte "bra" ja), så når du kommer og sier at du "kjører helt fint" vitner det om ekstrem idioti
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av spetznaz
ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. I allefall ikke hvis du unlater og gjøre folk oppmerksom på at du ikke vet hva du snakker om.

Det er umulig for en under 18 og ha GJELD! Les og du vil bli opplyst.. (eventuelt søk.. )
Vis hele sitatet...
Vel. Noen må betale, og det blir da foreldra hans. Tror foreldra forventer å få tilbake de pengene. Dessuten er han 18 om en uke..

Opprinnelig postet av Laurentius
Bortsett fra at å kjøre i fylla gir en mye større bot, enn det å bli tatt for å kjøre uten lappen. Kan gjerne likestilles med å kjøre for fort, som også gir en kraftig bot, mulig fengsel og indragelse av lappen.

Mye gøyere å gjøre ting du ikke har lov til enn det du faktiskt har lov til. Bare kjør du, og blir du først tatt så får du ta straffen. Mye værre å bli tatt for å prøve å lure purken enn å være snille mot dem.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte ikke på straffen. Jeg tenkte moralsk sett.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Straffen for å kjøre uten lappen er vel den samme om man er over eller under 18 år.(?)
Personlig har jeg ingenting til overs for kjøring uten loven på sin side. Verken uten lapp eller med promille. Går ut ifra at man får 2års utsettelse på lappen, pluss en saftig bot. Om man skulle være så uheldig å skade noen, mener jeg at det burde være streng straff som evt fengsel og lignende.
Og om du er så jævlig god å kjøre, hvorfor får du ikke lappen før om ett halvt år?
1. Du kommer nok til å få store problemer ut livet om du kræsjer, for ikke å snakke om hvor synd jeg syns på foreldra dine som muligens må anmelde deg for biltyveri.

2. Hvis du er flink til å kjøre, som du mener selv, bør du heller ta lappen med en gang.

3. Å si "jeg har glemt lommeboka hjemme" funker veldig sjeldent når man ser ung ut. Veldig mange unge kan navn og fødselsnummer, og slår politiet opp dette ser de bilde av deg, og beskrivelsen kan over radio sjekkes.

4. Ser jeg deg langs veien skal jeg kræsje med deg, slik at du får skylden, og jeg slipper billig unna (men får reparert de små skadene som allerede er).


edit;
det med gjeld når du er under 18... det er jo foreldrene som må gjøre opp for ungen, men de kan heller velge å anmelde sønnen for biltyveri, og da skulle de egentlig slippe billigere unna.
Sist endret av |FSK|; 11. mai 2004 kl. 18:28.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg har fått med meg hva dere syntes om kjøring uten lappen, og hvor dumt det er. Jeg lurte bare på straffen jeg. Dere kan slutte nå ^^
Alt for mange som tror førerkort er en rettighet, ikke noe du skal gjøre deg fortjent til
q_Werty, man slutter aldri å kommentere ren idioti.
Foreldrene gjør slikt for å slippe å få alt på seg og sin forsikring selvfølgelig. Hadde en lik tilfelle her hjemme og det er ikke kos.
Det var med promille, uten lappen og med crash.
10k i bot, 30k i skader, 2 års utsettelse og 1mnd i buret.
Opprinnelig postet av Bo Vegeir
stor risiko for at du får en litt saftig bot, og utsettelse på lappen. Men ofte funker det å si: "ehmm... jeg må bare unnskylde, den glemte jeg i lommeboka mi hjemme." for så å motta en bot på 500,- for å ha glemt det
Vis hele sitatet...
Den funker nok ikke. Når du sier du ikke har førekortet med deg, spør de om personnr ditt og deretter ringer til en sentral som sier om det er registrert et førerkort på denne personen. Om du er under eller over 18år har lite å si når du kjører med eller uten lapp. Har du glemt den, og du faktisk har et førerkort er bota på 500,-. Uten førerkort kommer du nok på et par tusen i tillegg til utsettelse.
Er sikkert ikke det lureste du kan gjøre, men det skal mye til for å bli tatt hvis du kjører fornuftig (ihvertfall hvor jeg bor)...

Hvis du må ha en del kjøretimer kan det være mye å spare på å kjøre litt selv. I tillegg blir du sannsynligvis blir mer selvsikker i trafikken av å kjøre alene.

Dersom det skulle skje noe må du jo også være klar for å ta konsekvensene av det. Og skjer det noe skikkelig fælt noe, så blir det nok enda verre å leve med, dersom du har kjørt ulovlig.
Når det gjelder bot osv så spør politiet naturligvis etter navn evt annen legitimasjon. Dersom du oppgir ditt eget her vil de finne ut at du ikke har lappen og det blir pisk på pung..
Dersom du oppgir noen andres personalia og ikke har legitimasjon, vil vedkommede få de 500kr i bot... forutsett at han har lappen!

Det er ikke slik som enkelte sier at de bare sender bota til deg uten å sjekke at du faktisk har førerkortet.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Min erfaring fra bøter er at de ikke sender den, men gir den til meg på stedet...
De spør etter leg, har du ikke så må du bevise hvem du er før dem sender noe som helst ut.
En i nærdistriktet kjørte uten å ha lappen, og ble tatt for dette.
Han fikk 6 måneders utsettelse på lappen og boten lå på 2000kr.

Hentet fra lovdata.no
Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerkort for vedkommende gruppe av motorvogner, kan ikke få slikt førerkort første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slikt førerkort, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år.
Vis hele sitatet...
Sist endret av SiMpSoNs; 11. mai 2004 kl. 19:27.
var da svært så negative dere var med å kjøre uten lappen
hvis han mener han kjører bra nok (til å egentlig ha kunne hatt lappen) så synes jeg all denne hetsen er litt overdrevet.

det jeg stusser litt på er hvorfor du skal vente et halvt år med å få lappen?
akkurat det synes jeg høres litt latterlig ut, å risikere utsettelse osv når du egentlig kunne ha hatt lappen..
Opprinnelig postet av tnt
Min erfaring fra bøter er at de ikke sender den, men gir den til meg på stedet...
Vis hele sitatet...
såkalt "forenklet forelegg". Om du gjør en ting som strider med vegtrafikkloven får du valget mellom å bli anmeldt eller å få et forenklet forelegg. Forelegget registreres IKKE på rullebladet ditt. Det gjør anmeldelsen.
Bullfrog: i alle situasjoner jeg kjenner til (kan vel bare hende at snuter er ekstra snille her da) har onkel politi bare svart: "hmmm... ja, det får gå for denne gang, men husk å ta med lappen neste gang du er ute å kjører."

en kamerat av meg ble stoppa her om dagen (han har lappen men hadde glemt den) uten setebelte mens han snakka i telefonen i en bil som nesten ingenting er i foreskriftsmessig stand på, og politiet sa: "jeg skal innrømme at jeg snakker i telefonen selv, men du kan da legge den fra deg når du ser politiet.... ....hmmm har du ikke med lappen nei? jaja, kan ikke være så a4 hele tiden, men ta den med deg neste gang da."
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
altså... hvis han mener han kjører godt nok til å få lappen gjør han sannsynligvis IKKE det :P (sjåfører som tror de er så best er som oftest værst :P )..

men blir du tatt uten lappen...
får du minimum 6mnd utsettelse på lappen + bot fra 1500 og oppover, og i svært alvorlige tilfeller også ubetinget fengsel :S ..

så mitt råd er, ta lappen (siden du mener du er god nok) og så er saken ute av verden
Fy faen så moralske folk er plutselig!
Han spurte ikke om meningene deres!

Where's the stengehappy crew when you need them.....
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Bill_Gates
altså... hvis han mener han kjører godt nok til å få lappen gjør han sannsynligvis IKKE det :P (sjåfører som tror de er så best er som oftest værst :P )..

men blir du tatt uten lappen...
får du minimum 6mnd utsettelse på lappen + bot fra 1500 og oppover, og i svært alvorlige tilfeller også ubetinget fengsel :S ..

så mitt råd er, ta lappen (siden du mener du er god nok) og så er saken ute av verden
Vis hele sitatet...
Yay, en fornuftig reply.

Grunnen til at jeg ikke har tatt lappen, er at jeg har ikke råd enda. Og, nei, jeg har ikke tenkt å fortsette å kjøre uten lappen nå, så dere kan slutte å slenge dritt.
Opprinnelig postet av q_Werty
Jeg er 17 år, blir 18 om en uke. Jeg har øvelseskjørt masse, og kjører helt fint.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette øvekjøring med mor/far eller med kjørelærer?
For om du klarer å gire uten at det hakker og holde bilen på veien, er ikke det å "kjøre fint". Antar nå at du ikke har hatt noen timer med kjørelærer. Når du da begynner med kjøretimer vil du se at utrolig mange ting du aldri hadde tenkt på kunne skje.
Alt fra å flytte blikket til å tenke hvordan andre tenker, hvilke signaler du sender ut osv.
Så sjansene for at du kræsjer, selv om det bare er 2km er MYE større enn hvis du hadde hatt lappen. Og som andre sier, kan andre kjøre i deg, og det svir på lommeboka!

Menmen..du får se selv.

Vet om en som bare var ute å kjørte litt, 2mnd før han fikk lappen. Og han kjørte langt inne på bondelandet, ble stoppa og 2 års utsettelse. Kjipt!

Og det er bilister som tror de er mestre til å kjøre som er farlige. Spess de uten lappen
De fleste uhella skjer på de korte turene. Du har ikke hatt opplæring i bilkjøring, og blir du tatt så får du en bot (ikke fast sum) og utsettelse. Synes forøvrig at det er kjipt å vite at du finnes på veien når du ikke kan trafikkreglene skikkelig, eller er trent i unnamanøver og glatt føre osv.

Du er uansvarlig og bør kanskje ikke ha lappen i det hele tatt. Håper onkel fersker deg.
Gilgamesj: Du beviste nettopp at du ikke leser hele tråden før du svarer. Dermed fremstår du som en idiot
Opprinnelig postet av Bo Vegeir
stor risiko for at du får en litt saftig bot, og utsettelse på lappen. Men ofte funker det å si: "ehmm... jeg må bare unnskylde, den glemte jeg i lommeboka mi hjemme." for så å motta en bot på 500,- for å ha glemt det
Vis hele sitatet...
Sorry mac, de sjekker dette online for tiden. Bare rett og slett sier at du blir nødt til å vise en eller annen form for legitimasjon, som de sjekker mot sine sentraler. Når de så ser at du ikke HAR førerkortet, så blir du eid. Minimumsstraffen er på 500kr i bot pluss 1 år utsettelse.

PS: Minstestraffen er bare hvis det er spesielle faktorer som gjelder. (F.eks. mordi holder på å dø, og du tar saken i egne hender i stedet for å ringe sykebil.)
Opprinnelig postet av IvIoyner
Gilgamesj: Du beviste nettopp at du ikke leser hele tråden før du svarer. Dermed fremstår du som en idiot
Vis hele sitatet...
Takk

Prinsipp: Alle som kjører uten lappen er en fare på veien (sett at de ikke har gått på kjøreskole).

Skal love å lese alle tråder fra begynnelsen av fra og med dette sekund
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
</thread>