Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 789
Hei.

Tenkte å investere i diverse elektronikk utstyr for eget hjemmelaboratorium. Da tenker jeg på utstyr som oscilloskop, strømforsyning, komponenter som kondensatorer, spoler, dioder osv. Men er litt grønn når det kommer hva slags utstyr jeg trenger for å få en komplett lab. Laben vil innebære måling av diverse komponenter både alene og i forhold til hverandre

Ser etter tips på et greit oscilloskop og justerbar strømforsyning 0-30V, pris opp til 1000,-

Er også interessert i å endre frekvensen på strømforsyningen men det blir vel fort mer dyrere slik jeg har fått inntrykk av.

Hvis noen har innslag om andre interessante komponenter man burde sjekke ut, kom gjerne med innspill. For eksempel solcellepanel, 3-fase generator osv

Takk
Jeeg vil anbefale å søke på www.ebay.com der finner du mye elektro til en billig penge.

Det første du bør skaffe deg er et multimeter, helst et analogt. Da kan du måle spenning, strøm, motstand og ofte kapasitans og teste transistorer. Et oscilloscop er et avansert apparat, er du grønn, vil jeg anbefale å vente med det. Et oscilloskop er også ganske dyrt for god kvalitet med stor skjerm. (Jeg har ikke selv da jeg synes det er for dyrt).

For frekvens, trenger du en signalgenerator. Den gir både sinus, trekant og firkantpulser og bør gå til minimum til 20 kHz, men vil anbefale 1 MHz

På en strømforsyning er det strømstyrken som bestemmer prisen. 1 A bør være mer enn nok for en nybegynner. Du bør også bestemme om du vil ha enkel eller splittet strømforsyning, og om den negative og positive spenningen skal kunne justeres separat.

Det er såpass mye å velge i både kvalitet og pris, at du må nesten selv se på hva du faktisk trenger og hvor mye penger du vil legge i det. Du bør også bestemme deg for litt mer spesifikt hva du ønsker å drive med. Et universelt laboratorium kan koste mange tusen kroner.

Her er et eksempel på en strømforsyning fra Hong kong: https://www.ebay.de/itm/DC-0-30V-0-5...UAAOSwmSdae6tY til ca. 500 kr med frakt.
Oscilloskop opptil 1000 spenn?
https://www.finn.no/bap/forsale/sear...&q=oscilloskop
Du får knapt brukte oscilloskop til den prisen..

Med USB-oscilloskop kan du fort risikere å svi av hovedkortet på PCen din. FYI.

Rigol DS1052E er blant de mest populære for hobbyfolk. Ca 2000 spenn.

Strømforsyning kan du bygge selv, et greit prosjekt å begynne med