Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  125 31284
Håper de tar med seg noen cannabis frø. Men for real. Tror ikke de innser hvor mye dette kommer til å koste.. Lykke til sier jeg bare.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Nei, mer engasjert og entusiastik for å følge drømmen min...
Og kanskje en motivasjon for andre som tenker noe lignende.
Dessverre, blir nok ikke noe trolling på det.
Noen syntes kanskje ideen er idiotisk og et selvmords oppdrag, men si meg? Om du fikk en sjangs til å noensinne gjøre noe som dette, hvorfor tar du ikke å prøver?
Vis hele sitatet...
Om jeg skulle gjort det hadde det ikke hatt noe med å hjelpe andre å gjøre. Jeg kan ikke snakke for deg, men jeg ville ha gjort det for en plass i verdenshistorien og jeg tror det er mange andre som tenker som meg.
Sitat av Nexxzow Vis innlegg
Håper de tar med seg noen cannabis frø. Men for real. Tror ikke de innser hvor mye dette kommer til å koste.. Lykke til sier jeg bare.
Vis hele sitatet...
Den store kostnaden alle snakker om er kostnaden av å få avfyrt rakketen herifra Jorden og ut. Noe som gjørest hver 7-8 måned for romstasjonen.
Grunnen til at det er et mulig prosjekt er simpelt fordi det er en Enveisbillett...
Å få en rakett dit er dyrt, men med summene som er tatt i betraktning i dette prosjektet så er det full finansielt mulig.
Det er som de sier, prosjektet finansierer seg ikke på bestemte nasjoner, men simpelten på billigeste og høyeste kvalitet som kan brukest i selve prosjektet.
Kort sakt, det er finansielt mulig!

Sitat av Littledude Vis innlegg
Om jeg skulle gjort det hadde det ikke hatt noe med å hjelpe andre å gjøre. Jeg kan ikke snakke for deg, men jeg ville ha gjort det for en plass i verdenshistorien og jeg tror det er mange andre som tenker som meg.
Vis hele sitatet...
Det er det nok, som sagt, du vil trolig havne opp i verdenshistorien. Men min øverste motivasjon er ikke dette... Jeg står fast i mitt grunnlag i å hjelpe andre og har alltid hatt en stor glede av å få ta del i oppgaver som hjelper andre. Dette er nok det største steget man kan ta når det kommer til å forstå hvordan vi kan leve som vi gjør og hva som er mulig.
Ja, så hva om vi alle på Mars ender opp med død?
Uansett har vi da funnet ut av hva det tar for å utvikle seg og leve av ressursene som er tilgjenglige noe som beviser utvikling i vitenskapen.
Uansett hva resultatet av prosjektet blir, så hjelper det oss og forstå!
Igjen, ja, du blir nok verdensberømt i ettertid, men motivasjonen din må være vitenskap for å heletatt bli betraktet som en mulig kandidat.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Den store kostnaden alle snakker om er kostnaden av å få avfyrt rakketen herifra Jorden og ut.
Vis hele sitatet...
Den store kostnaden er å få bygget bunkerser og strømsystemer som er bærekraftig nok for 20+ mennesker som skal bo der i evig tid.
Å få avfyrt en rakket er nok kun en liten brøkdel av kostnaden vil jeg tro.
Sist endret av Juicekongen; 24. april 2013 kl. 17:06.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Den store kostnaden er å få bygget bunkerser og strømsystemer som er bærekraftig nok for 20+ mennesker som skal bo der i evig tid.
Å få avfyrt en rakket er nok kun en liten brøkdel av kostnaden vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om evig tid, det er snakk om max 10 år, de vil sende mer ressurser osv. hvert 2 år når det kommer 2 nye personer.
Bunkerene vil nok koste en del, men strømsystemet skal være lignende det vi har her på Jorden, solcelle paneler... elektrolyse sett for oksygen og varme kommer alt av elektrisitet...
Det er dyrt, men det er på omkring 6 milliarder dollar, som er mye penger, men på verdensnivå... njaaa... Norge har omkring 100 milliarder NOK i året av olje... og det er bare 1 land...
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Det er ikke snakk om evig tid, det er snakk om max 10 år, de vil sende mer ressurser osv. hvert 2 år når det kommer 2 nye personer.
Bunkerene vil nok koste en del, men strømsystemet skal være lignende det vi har her på Jorden, solcelle paneler... elektrolyse sett for oksygen og varme kommer alt av elektrisitet...
Det er dyrt, men det er på omkring 6 milliarder dollar, som er mye penger, men på verdensnivå... njaaa... Norge har omkring 100 milliarder NOK i året av olje... og det er bare 1 land...
Vis hele sitatet...
Mener du at det vil koste 6 millarder dollar å kolonisere på Mars? Good luck, vil koste MYE mer. Tviler på at et privat organisasjon vil få til dette her, med mindre de får finansiel støtte fra flere land / rike mennesker. Vil aldri nå økonomisk råd med å selge t-shirts / donasjoner fra Ola. Hadde det kostet 6 millarder hadde NASA gjort dette allerede, imo.
Sitat av Nexxzow Vis innlegg
Håper de tar med seg noen cannabis frø. Men for real. Tror ikke de innser hvor mye dette kommer til å koste.. Lykke til sier jeg bare.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok de har mer peiling på hvor mye dette kommer til å koste enn dere som sitter å sier at de ikke innser hvor mye dette kommer til å koste.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Det er dyrt, men det er på omkring 6 milliarder dollar, som er mye penger, men på verdensnivå... njaaa... Norge har omkring 100 milliarder NOK i året av olje... og det er bare 1 land...
Vis hele sitatet...
Hmm, det burde ikke være så stort problem å få tak i 6 milliarder dollar. NFL rettighetene over 9 år ble vist solgt for 28 milliarder, til sammenligning.

Ser bare ikke hvordan dem skal klare å gjennomføre det med kun 6 milliarder dollar da..
Tipper at når de første menneskene er plassert på mars så vil NASA fatte interesse å muligens dele utgiftene/joine mars one.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Tipper at når de første menneskene er plassert på mars så vil NASA fatte interesse å muligens dele utgiftene/joine mars one.
Vis hele sitatet...
NASA er allerede involvert, de har et samarbeid.

Ninjaedit: Scratch that, var feil mars prosjekt.
Sist endret av dinosauren; 24. april 2013 kl. 17:45.
Se for dere det realityshowet da! BigBrother on mars lizzm.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Jeg tror nok de har mer peiling på hvor mye dette kommer til å koste enn dere som sitter å sier at de ikke innser hvor mye dette kommer til å koste.
Vis hele sitatet...
Jeg kan og starte opp et lite firma, lage en kul nettside hvor jeg lokker folk med pa Mars ekspedisjon og si at dette prosjektet her er 100% gjennomforbart og troverdig.

Enda kulere er det at de tjener penger pa T-skjortesalg og donasjoner fra privatpersoner.
Med mindre de selger noen hundretalls millioner T-skjorter og klarer a lure med seg Bill Gates i samme slengen, sa tviler jeg pa at noe blir sendt ut i verdensrommet i regi av dette firmaet her.
Sist endret av Bombasa; 24. april 2013 kl. 20:40.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Se for dere det realityshowet da! BigBrother on mars lizzm.
Vis hele sitatet...
Ja, og ironisk nok er Paul Römer, mannen bak Big Brother, en av dem som er drivkraften bak dette prosjektet.
Selv om det kan virke vanvittig, så er det faktisk 6 milliarder kroner som investeres i et prosjekt til de som søker. Det er litt av en ære å få sjansen til å gjøre noe slikt.

Jeg synes alle som søker burde likevel spørre seg selv om dette er det de VIRKELIG vil. Dette er ikke en reversibel prosess, og det må være helt tragisk om man ender opp med å angre på dette valget. Det er et enormt steg fra å bosette seg på en fremmed planet til å faktisk skape et relativt stort samfunn der man ikke lenger er "isolert". Selvfølgelig ville det vært kult om det ble "normalt" for alle at mennesker lever på to ulike planeter, men bosetning på mars vil jo aldri sammenlignes med bosetningen på jorden.

Jeg håper for all del ikke dette prosjektet går i do, fordi dette er kanskje noe av det mest spennende for mennesket som vil skje i det neste århundret, om det lykkes. Det ville jo vært kjempetragisk om alle døde av stråling og kreft liksom.

De som er negative burde komme med innspill i stedet for å håne de som søker.
Sist endret av complex; 24. april 2013 kl. 21:28.
er det noen som vet hva som de ville gjøre med gravitasjon? et av de mange spørsmålene jeg har om dette projektet, men kanskje det jeg lurer mest på. jeg skjekket fort opp på google at Mars sin gravitasjon er Ca. 1/3 av jordens og får meg ikke helt til å forstå at det er nok til at man kan leve der, ettersom mangel på gravitasjon vil være skadelig etterhvert.

jeg mener å huske at jeg leste noe om kunstig gravitasjon for en tid tilbake siden hvor de snakket om at det var mulig, men at det ville innvolvere å rotere rundt sin egen akse i en hvis fart som basicly vil gi en simulert gravitasjon liknende jordens, men dette er vel ikke helt optimalt for en hel koloni?
Sitat av materi Vis innlegg
er det noen som vet hva som de ville gjøre med gravitasjon? et av de mange spørsmålene jeg har om dette projektet, men kanskje det jeg lurer mest på. jeg skjekket fort opp på google at Mars sin gravitasjon er Ca. 1/3 av jordens og får meg ikke helt til å forstå at det er nok til at man kan leve der, ettersom mangel på gravitasjon vil være skadelig etterhvert.

jeg mener å huske at jeg leste noe om kunstig gravitasjon for en tid tilbake siden hvor de snakket om at det var mulig, men at det ville innvolvere å rotere rundt sin egen akse i en hvis fart som basicly vil gi en simulert gravitasjon liknende jordens, men dette er vel ikke helt optimalt for en hel koloni?
Vis hele sitatet...
Du har et poeng der, men det jeg ville bekymret meg mest for er vell de 7 månedene de er helt vektløse. Man må vell da lage et romskip som har en roterende effekt for å etterligne tyngdekraft. 7 vektløse måneder kan umulig være godt for kroppen.
ja der har du et godt poeng. tror ikke astronauter på romstasjonen ikke er der mer en et par månder av gangen hvis jeg ikke husker feil pga nettopp dette.

er et annen ting jeg leste litt om husker ikke helt hvor kan ha vært vg. er det ikke kanskje noen juridiske problemer med å sende opp mennesker i verdensrommet med en enveisbillet?
Sitat av materi Vis innlegg
er det noen som vet hva som de ville gjøre med gravitasjon? et av de mange spørsmålene jeg har om dette projektet, men kanskje det jeg lurer mest på. jeg skjekket fort opp på google at Mars sin gravitasjon er Ca. 1/3 av jordens og får meg ikke helt til å forstå at det er nok til at man kan leve der, ettersom mangel på gravitasjon vil være skadelig etterhvert.

jeg mener å huske at jeg leste noe om kunstig gravitasjon for en tid tilbake siden hvor de snakket om at det var mulig, men at det ville innvolvere å rotere rundt sin egen akse i en hvis fart som basicly vil gi en simulert gravitasjon liknende jordens, men dette er vel ikke helt optimalt for en hel koloni?
Vis hele sitatet...
Altså det med at mars sin gravitasjon er 1/3 av Jorda sin gjør ingen ting, fordi de som drar til Mars kommer som sagt ikke tilbake til Jorda.

Sitat av materi Vis innlegg
ja der har du et godt poeng. tror ikke astronauter på romstasjonen ikke er der mer en et par månder av gangen hvis jeg ikke husker feil pga nettopp dette.

er et annen ting jeg leste litt om husker ikke helt hvor kan ha vært vg. er det ikke kanskje noen juridiske problemer med å sende opp mennesker i verdensrommet med en enveisbillet?
Vis hele sitatet...
De som bor på romstasjonene er der fra 2-6 mnd.
Så det med at det tar 7 mnd i vektløshet til Mars burde da ikke være noe problem
Eneste problemet med lav gravitasjon er at kroppen vår venner seg til det og blir svakere. Om vi som det er nevnt aldri kommer tilbake vil styrken på kroppen vår i forhold til gravitasjonen være det samme som på jorden, null problem!

http://www.youtube.com/watch?v=DkzQxw16G9w#t=05m01s
Grunnen til at dette er fysisk mulig for kroppen er simpelten fordi kroppen ikke må styrkes, men vekkes....
Når personene ankommer Mars vil styrken tilsvare en dobbling av styrken på Jorden.
Problemet ankommer på tilbakereisen, dersom du ville gå tilbake I jordens gravitasjonsfelt må du regne me å bli smadret i tusen pga. benskjørhet osv.
Hovedårsaken til at man kan være i romstasjonen kun 6-7 måneder er fordi de skal tilbake til Jorden, og forskjellen fra null gravitasjon og jordens gravitasjon er såpass stor. La oss putte det som dette... om du drar til mars kan du være i vektløs tilstand i 3 ganger så lang tid som det du ville vært i på romstasjonen fordi gravitasjonen på mars er 1/3 av Jordens.
Haha, fyfan. Noen av dere freaks som faktisk har meldt eller tenker på å melde dere på?
Sitat av frantzen91 Vis innlegg
Haha, fyfan. Noen av dere freaks som faktisk har meldt eller tenker på å melde dere på?
Vis hele sitatet...
Har meldt meg på, og applikasjonen min gikk videre til en mer detaljert undersøkelse. Venter på enda et svar fra Mars One nå. Om det er hoax eller ikke, what to lose? Har fremdeles planer om å ta ingeniør utdanning, skaffe hus, familie osv. jeg vil nok ikke gi opp på det før jeg hører at de sier "Hei, du, er du fremdeles gira på å dra til Mars i 2023?"... om det i heletatt skjer...
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Har meldt meg på, og applikasjonen min gikk videre til en mer detaljert undersøkelse. Venter på enda et svar fra Mars One nå. Om det er hoax eller ikke, what to lose? Har fremdeles planer om å ta ingeniør utdanning, skaffe hus, familie osv. jeg vil nok ikke gi opp på det før jeg hører at de sier "Hei, du, er du fremdeles gira på å dra til Mars i 2023?"... om det i heletatt skjer...
Vis hele sitatet...
Er vel kanskje ikke så lurt å få seg en familie hvis du har tenkt å dra permanent til en annen planet? Hvordan tror du det blir å forklare barna dine at de aldri kommer til å se faren sin igjen?
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Grunnen til at dette er fysisk mulig for kroppen er simpelten fordi kroppen ikke må styrkes, men vekkes....
Når personene ankommer Mars vil styrken tilsvare en dobbling av styrken på Jorden.
Problemet ankommer på tilbakereisen, dersom du ville gå tilbake I jordens gravitasjonsfelt må du regne me å bli smadret i tusen pga. benskjørhet osv.
Hovedårsaken til at man kan være i romstasjonen kun 6-7 måneder er fordi de skal tilbake til Jorden, og forskjellen fra null gravitasjon og jordens gravitasjon er såpass stor. La oss putte det som dette... om du drar til mars kan du være i vektløs tilstand i 3 ganger så lang tid som det du ville vært i på romstasjonen fordi gravitasjonen på mars er 1/3 av Jordens.
Vis hele sitatet...
Vil bare bemerke at denne matematikken din her må folk virkelig ta med en klype salt med mindre du kommer med kilder. Det kan med første øyekast virke logisk - men det er absolutt ingenting som sier det må være sant. Det at du drar det faktum at med 1/3 av jordens tyngdekraft så kan du være 3 ganger så lenge der enn i en romstasjon er jo rett og slett bare å ta tall rett ut av lufta.

På romstasjoner er man vektløs, dette tilsvarer altså 1/∞ av jordens tyngrekraft. (eller i praksis er det mikrogravitasjon, men den er så liten at vi velger å se bort i fra den).

På mars er gravitasjonen cirka 1/3 av jordens gravitasjon. Så om jeg skal kjøre samme type logikk som du gjorde så kan jeg si at siden gravitasjonen på mars er ∞ ganger sterkere enn i romstasjonen så kan jeg være der uendelig mye lenger uten å bli påvirket. De fleste vil vel se at dette ikke gir mening.

Akkurat nå er det ikke helt bestemt hvordan gravitasjonen på mars vil påvirke kroppen vår, og hvor vidt det vil være skadelig for oss å bo på mars over lenger tid. Dette er noe som må forskes mer på før de kan begynne å kolonisere planeten.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Er vel kanskje ikke så lurt å få seg en familie hvis du har tenkt å dra permanent til en annen planet? Hvordan tror du det blir å forklare barna dine at de aldri kommer til å se faren sin igjen?
Vis hele sitatet...
Det er nettopp derfor jeg ikke gir opp på å leve min daglige rutine....
For alt jeg vet kan jeg være singel og en skikkelig hardcore geek når de spør meg. Might aswell try!
Om jeg har det bra med en god familie, et livlig liv og alt går bra så sier jeg trolig nei takk. Men det er en drøm å få dra til Mars.

Sitat av etse Vis innlegg
Vil bare bemerke at denne matematikken din her må folk virkelig ta med en klype salt med mindre du kommer med kilder. Det kan med første øyekast virke logisk - men det er absolutt ingenting som sier det må være sant. Det at du drar det faktum at med 1/3 av jordens tyngdekraft så kan du være 3 ganger så lenge der enn i en romstasjon er jo rett og slett bare å ta tall rett ut av lufta.

På romstasjoner er man vektløs, dette tilsvarer altså 1/∞ av jordens tyngrekraft. (eller i praksis er det mikrogravitasjon, men den er så liten at vi velger å se bort i fra den).

På mars er gravitasjonen cirka 1/3 av jordens gravitasjon. Så om jeg skal kjøre samme type logikk som du gjorde så kan jeg si at siden gravitasjonen på mars er ∞ ganger sterkere enn i romstasjonen så kan jeg være der uendelig mye lenger uten å bli påvirket. De fleste vil vel se at dette ikke gir mening.

Akkurat nå er det ikke helt bestemt hvordan gravitasjonen på mars vil påvirke kroppen vår, og hvor vidt det vil være skadelig for oss å bo på mars over lenger tid. Dette er noe som må forskes mer på før de kan begynne å kolonisere planeten.
Vis hele sitatet...
Oj, beklager så det var noe feil her nå... men du kan være lengre på Mars er faktumet. I og med at man har mer ressistance i bevegelser en man har på romstasjonen. I teorien kan man være på mars 1/3 av tiden man kan tilbringe her på Jorden, på mars, og dra tilbake.... men i og med at man krever 7 måneder for å dra tilbake vil kroppen være såpass dårlig når man når Jordens gravitasjon.
Men i teorien skal man kunne fysisk mulig være på Mars i 1/3 av tiden man har mulig for å være på jorden.
Det er andre faktorer som teller med også såklart!

VENT LITT!
Der ble det noe feil igjen...

7 måneder på en romstasjon der det er 0 gravitasjon...
Jorden er perfekt for menneskes bygning altså man kan tilbringe uendlig tid på jorden... (eller rundt 80 år pga. vanlig leve alder)...
Mars har 1/3 av gravitasjonen til Jorden, altså det skal bli rundt 26-27ish?
Vær vennlig og si om jeg er helt på villspor, haha! men det kan regnes frem til!
Angående kostnaden:
How much does the mission cost?
Mars One estimates the cost of putting the first four people on Mars at about six billion US dollars.

This number has been determined as follows: The mission design was split up into a number of very large components, as described in the technology chapter. Mars One identified one or more potential suppliers for each component, and discussed its cost during the meetings we had with the companies.
It needs to be stressed that the figure of six billion dollars is an estimate. For some of the components, the cost can be projected quite accurately. The price of a Falcon Heavy launcher for example, which Mars One plans to use, is mentioned on Space Exploration Technologies' website. For other components, like the rover, the cost is trickier to pin down.
Mars One has also made estimates of the operational expenditures. The six billion figure is the cost of all the hardware combined, plus the operational expenditures, plus margins.

Mars One is now looking for a round of funding to pay our potential suppliers to perform conceptual design studies, which will result in more accurate calculations of the cost of each component and its mass. With the results of these studies, Mars One will have a much better indication of the mission's price and will have a far more robust and detailed case to present for a new round of sponsorship and / or investment.
http://mars-one.com/en/faq-en/22-faq...e-mission-cost
Vis hele sitatet...
Ser også at de skriver:
As successive Mars One Teams arrive, the settlement will grow in its capacity for scientific research, experiments, and exploration of Mars, with a minimum of four high definition video streams providing viewers on Earth with 24/7/365 engagement.
Vis hele sitatet...
Blir morsomt å sitte å følge med på disse folka der oppe om det blir noe av ;D haha
Sitat av Shudo Vis innlegg
Angående kostnaden:


Ser også at de skriver:


Blir morsomt å sitte å følge med på disse folka der oppe om det blir noe av ;D haha
Vis hele sitatet...
haha, sant nok, Media er hoved finansieringen de gjør...
Mars One er non profit company og pengene vil gå til oppdraget, først og fremst.
Trust me, a lot of cash will be generated! :P
Uten tvil et veldig spennende prosjekt, håper det blir noe av det.
Men realistisk sett? Næh det har jeg liten tro på.

Men vi har jo også Inspiration Mars prosjektet. De vil riktignok ikke lande, men kun gå i bane rundt mars.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Uten tvil et veldig spennende prosjekt, håper det blir noe av det.
Men realistisk sett? Næh det har jeg liten tro på.

Men vi har jo også Inspiration Mars prosjektet. De vil riktignok ikke lande, men kun gå i bane rundt mars.
Vis hele sitatet...
Jeg er redd det prosjektet er mindre sannsynlig med mindre det har et gravitasjonskammer i kapselen... hvorfor?
fordi når du lander på jorden igjen er du pretty much død... kroppen din takler ikke vektløs tilstand i 14 måneder... bena dine blir skjøre, innvollene dine endrer seg osv. med en så brå gravitasjonsendring kan du regne med å smadre alt du har på insiden av kroppen din..
Derfor er Mars one en enveisbillett
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Det er nettopp derfor jeg ikke gir opp på å leve min daglige rutine....
For alt jeg vet kan jeg være singel og en skikkelig hardcore geek når de spør meg. Might aswell try!
Om jeg har det bra med en god familie, et livlig liv og alt går bra så sier jeg trolig nei takk. Men det er en drøm å få dra til Mars.



Oj, beklager så det var noe feil her nå... men du kan være lengre på Mars er faktumet. I og med at man har mer ressistance i bevegelser en man har på romstasjonen. I teorien kan man være på mars 1/3 av tiden man kan tilbringe her på Jorden, på mars, og dra tilbake.... men i og med at man krever 7 måneder for å dra tilbake vil kroppen være såpass dårlig når man når Jordens gravitasjon.
Men i teorien skal man kunne fysisk mulig være på Mars i 1/3 av tiden man har mulig for å være på jorden.
Det er andre faktorer som teller med også såklart!

VENT LITT!
Der ble det noe feil igjen...

7 måneder på en romstasjon der det er 0 gravitasjon...
Jorden er perfekt for menneskes bygning altså man kan tilbringe uendlig tid på jorden... (eller rundt 80 år pga. vanlig leve alder)...
Mars har 1/3 av gravitasjonen til Jorden, altså det skal bli rundt 26-27ish?
Vær vennlig og si om jeg er helt på villspor, haha! men det kan regnes frem til!
Vis hele sitatet...
Jeg bare poengterte at 1/3 gravitasjon nødvendigvis ikke direkte sier noe om at tinger blir ødelagt 3 ganger så fort. Vi vet ikke nok om hvordan kroppen påvirkes ved ulike mengder gravitasjon enda. Man kan derfor ikke bare gjøre så lette forutsetninger som at gravitasjonen direkte påvirker vår levealder på den måten. Og med det nye regnestykket ditt vil 1/∞ gravitasjon (altså vektløs) bety levealder på 0 - altså at man dør med en gang. Vi vet helt tydelig at dette ikke er sant, og man kan fint leve flere år i verdensrommet.

Kort fortalt "vi vet ikke". Svaret er mye mer avansert enn det du sier. For alt vi vet vil ikke lavere gravitasjon ha noen effekt på vår levealder. Det vi vet med sikkerhet er at musklene i kroppen blir svakere (som man kan forebygge med trening) samt at ben-muskulaturen blir dårligere. Dette er ting som i størst grad gir problemer når man kommer tilbake til jorda.

Vi vet ingenting om kroppen påvirkes på samme måte når man er på en planet med gravitasjon som mars. Og hvordan dette vil påvirke oss hvis vi aldri planla å reise tilbake til jorda.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg bare poengterte at 1/3 gravitasjon nødvendigvis ikke direkte sier noe om at tinger blir ødelagt 3 ganger så fort. Vi vet ikke nok om hvordan kroppen påvirkes ved ulike mengder gravitasjon enda. Man kan derfor ikke bare gjøre så lette forutsetninger som at gravitasjonen direkte påvirker vår levealder på den måten. Og med det nye regnestykket ditt vil 1/∞ gravitasjon (altså vektløs) bety levealder på 0 - altså at man dør med en gang. Vi vet helt tydelig at dette ikke er sant, og man kan fint leve flere år i verdensrommet.

Kort fortalt "vi vet ikke". Svaret er mye mer avansert enn det du sier. For alt vi vet vil ikke lavere gravitasjon ha noen effekt på vår levealder. Det vi vet med sikkerhet er at musklene i kroppen blir svakere (som man kan forebygge med trening) samt at ben-muskulaturen blir dårligere. Dette er ting som i størst grad gir problemer når man kommer tilbake til jorda.

Vi vet ingenting om kroppen påvirkes på samme måte når man er på en planet med gravitasjon som mars. Og hvordan dette vil påvirke oss hvis vi aldri planla å reise tilbake til jorda.
Vis hele sitatet...
Det er medisinsk faktum at kroppen vil venne seg til Mars....
Problemet er at dersom man drar til en planet som har mer gravitasjon en hvor man opprinelig har utviklet seg på vil kroppen måtte styrkes (en mye vanskeligere prosess en svekkelse)...
men om man drar på en planet der gravitasjonen er mindre må kroppen svekkes (eller den VIL svekkes på grunn av mindre bruk av muskler osv.)...
Medisinsk sett er det fullt mulig å leve i verdensrommet ettersom kroppen ikke har et problem i å svekke seg selv, problemet kommer når man skal dra til en plass med mer gravitasjon (i dette tilfellet etter å ha blitt svekket, veldig)...
Det er nok en annen ting som er en del av oppdraget å oppdage...
hvordan kan man leve i 1/3 av tyngdekraften på jorden?
Vi vil nok aldri oppdage tilbakekomsten ettersom vi vet at det er dødlig.. men, men..
Hvis det er et medisinsk faktum regner jeg med du kan vise til kilder hvor forskning viser at kroppen vil tilpasse seg gravitasjonen på mars. Når jeg prøvde å søke litt rundt om emnet kommer jeg bare frem til en hel hau med usikkerheter. Altså at det ikke er noe forskning som direkte vet hvordan langtidseffektene av lavere gravitasjon vil påvirke kroppen. Men siden det er et medisinsk faktum regner jeg med du kan vise til forskning hvor de viser at kroppen vil venne seg til mars i større grad.

Og ja enkelte ting er jo en selvfølge. Musklene vil f.eks. tilpasse seg ved at de får mindre belastning og derfor ikke trenge å gjøre like mye arbeid som på jorda. Spørsmålet blir egentlig bare hva med alle de andre funksjonene - og gjerne de små funksjonene på celle-nivå. Vi vet lite om hvordan langtidseffektene vil påvirke disse. Alt jeg finner om dette er bare "vi vet ikke".

Så poenget mitt er bare at du kom med litt mer påstander enn hva du kan stå inne for. Tok noen tall litt ut av lufta; og det er da synd om enkelte ta de tallene for god fisk og sprer denne "kunskapen" videre.
Sitat av etse Vis innlegg
Hvis det er et medisinsk faktum regner jeg med du kan vise til kilder hvor forskning viser at kroppen vil tilpasse seg gravitasjonen på mars. Når jeg prøvde å søke litt rundt om emnet kommer jeg bare frem til en hel hau med usikkerheter. Altså at det ikke er noe forskning som direkte vet hvordan langtidseffektene av lavere gravitasjon vil påvirke kroppen. Men siden det er et medisinsk faktum regner jeg med du kan vise til forskning hvor de viser at kroppen vil venne seg til mars i større grad.

Og ja enkelte ting er jo en selvfølge. Musklene vil f.eks. tilpasse seg ved at de får mindre belastning og derfor ikke trenge å gjøre like mye arbeid som på jorda. Spørsmålet blir egentlig bare hva med alle de andre funksjonene - og gjerne de små funksjonene på celle-nivå. Vi vet lite om hvordan langtidseffektene vil påvirke disse. Alt jeg finner om dette er bare "vi vet ikke".

Så poenget mitt er bare at du kom med litt mer påstander enn hva du kan stå inne for. Tok noen tall litt ut av lufta; og det er da synd om enkelte ta de tallene for god fisk og sprer denne "kunskapen" videre.
Vis hele sitatet...
Menneske kroppen er en gravitasjons uavhengig funksjon, mange av sykdommene som gis av alder er gravitasjons relaterte skader... væske som presses nedover og skaper større muskel bruk...
Mennesker er skap i et nesten likt gravitasjonsfritt miljø i 8-9 måneder....
Vi er designet for null gravity... men har vent oss til gravity i de første årene av oppveksten og utviklingen....
Her er en kilde du bør lese angående gravitasjonens effekt på oss:
/Gravity_Inversion.html"]http://www.evolutionhealth.com/Inversion_Therapy/Gravity_Inversion.html[/url]
Første jeg legger merke til at kilden du kommer med ikke viser til noe forskning gjort på feltet. Så troverdigheten på kilden i seg selv er ikke så høy. Videre snakker den mer om hvordan vi har tilpasset oss jorda og lite om hvordan en reise til mars vil påvirkes når kroppen allerede er bygget for en bestemt gravitasjon.

Videre snakker den veldig lite om langtidseffekten av å være i lav eller ingen gravitasjon. Så den er jo ikke så veldig relevant for tema.
Sitat av etse Vis innlegg
Første jeg legger merke til at kilden du kommer med ikke viser til noe forskning gjort på feltet. Så troverdigheten på kilden i seg selv er ikke så høy. Videre snakker den mer om hvordan vi har tilpasset oss jorda og lite om hvordan en reise til mars vil påvirkes når kroppen allerede er bygget for en bestemt gravitasjon.

Videre snakker den veldig lite om langtidseffekten av å være i lav eller ingen gravitasjon. Så den er jo ikke så veldig relevant for tema.
Vis hele sitatet...
Kroppen vår er IKKE bygd for gravitasjonen er det forskning tilsier...
Altså skadene av gravitasjon er mindre på mars en her på Jorden...
Om man kan tilpasse seg jordens gravitasjon, kan man også tilpasse seg Mars sin gravitasjon. Dette er da enkel logikk... Kroppens funksjoner bygger alt opp på muskler, vi har ikke et system som kjører på ren gravitasjons krefter.
Men du har enda ikke vist til forskning, kun til en random side om helse som kom med påstander som de ikke backet opp på noen måte. Man trenger noen gode og relevante kilder. Det kan godt være forskningen sier dette - men jeg finner ingen forskning som forklarer hvordan langstidsvirkningene av lav gravitasjon ville vært på oss som mennesker.

Man må og ta hensyn til at man gjerne også har tilpasset seg jordens gravitasjon gjennom evolusjon - og ikke bare mens man lever. Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte om det er en realitet - om kroppen vår har utviklet egenskaper som fungerer best ved en bestemt gravitasjon. Det er og derfor man må stille spørsmål rundt hvordan kroppen ville fungert ved vesentlig lavere gravitasjon.

F.eks. om man tar for seg wikipedia
physical effects of a prolonged low-gravity environment, including eyesight loss.[5][6][7]
Vis hele sitatet...
altså virker det som det er en misstanke om at kroppen kan ta skade av å være i områder med liten gravitet.

Jeg står fortsatt mye på det at du bare må være forsiktig med å komme med tall du bare tar ut av lufta og påstå at ting er et medisinsk faktum uten å faktisk backe opp disse påstandene med kilder (og da helst direkte til forskning med en hvis kvalitet eller andrehånds kilder med gode referanser). Å bare komme med påstander man ikke kan backe opp er med på å skape situasjoner hvor folk sprer kunskap som gjerne er feil - og folk som ikke er kildekritiske vil tro på dette og spre feilinformasjonen videre.

TL,DR: Jeg ville bare bemerke at du måtte være mer forsiktig med å komme med påstander på ting uten å kunne backe de opp med gode kilder på det du påstår. Enkel "logikk" holder veldig ofte ikke på mer avanserte spørsmål.
Sitat av etse Vis innlegg
Men du har enda ikke vist til forskning, kun til en random side om helse som kom med påstander som de ikke backet opp på noen måte. Man trenger noen gode og relevante kilder. Det kan godt være forskningen sier dette - men jeg finner ingen forskning som forklarer hvordan langstidsvirkningene av lav gravitasjon ville vært på oss som mennesker.

Man må og ta hensyn til at man gjerne også har tilpasset seg jordens gravitasjon gjennom evolusjon - og ikke bare mens man lever. Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte om det er en realitet - om kroppen vår har utviklet egenskaper som fungerer best ved en bestemt gravitasjon. Det er og derfor man må stille spørsmål rundt hvordan kroppen ville fungert ved vesentlig lavere gravitasjon.

F.eks. om man tar for seg wikipedia altså virker det som det er en misstanke om at kroppen kan ta skade av å være i områder med liten gravitet.

Jeg står fortsatt mye på det at du bare må være forsiktig med å komme med tall du bare tar ut av lufta og påstå at ting er et medisinsk faktum uten å faktisk backe opp disse påstandene med kilder (og da helst direkte til forskning med en hvis kvalitet eller andrehånds kilder med gode referanser). Å bare komme med påstander man ikke kan backe opp er med på å skape situasjoner hvor folk sprer kunskap som gjerne er feil - og folk som ikke er kildekritiske vil tro på dette og spre feilinformasjonen videre.

TL,DR: Jeg ville bare bemerke at du måtte være mer forsiktig med å komme med påstander på ting uten å kunne backe de opp med gode kilder på det du påstår. Enkel "logikk" holder veldig ofte ikke på mer avanserte spørsmål.
Vis hele sitatet...
Hvilke kilder er det du trenger? personlig erfaringer fra noen som har vært på mars? Ja vi vet ikke eksakt noe om hvordan det er å være på mars, men fra kroppensfunksjoner kan vi vite at det er mulig å befinne seg på en gravitasjonsfri romstasjon i 7 måneder, altså noe som tilsier at våre vitale organer faktisk fungerer med mindre gravitasjon... Langtidseffekter og spørsmål som har blit stilt er ting som er urellevante til å overleve, men relevante til videre utvikling som gene manipulering for neste generasjoner, mulighet for fødsel osv.
Gjennom å ha søkt rundt på google har jeg funnet en rekke forskjellige fun som tilsier at kroppen vår fungerer som normalt uavhengig av gravitasjon, faktorer som endres er benskjørhet, muskel svekkelse osv.... grunnen til f.eks. øyesvekkelse er fordi øynene bruker muskler til å justere seg, i et gravitasjonsfritt miljø vil det bety at dersom man ser på et objekt i 3 timer, så bruker ikke kroppen noe muskler på å holde øye ditt der i 3 timer.... men i gravitasjonsfelt vil øye konstant bruke muskler på å holde øye ditt fokusert...
altså, med mindre muskel bruk på romstasjonene vil fokusering i øyet bli dårligere, enkelt fordi man bruker mindre muskler...
Det er noen beviste punkter som gir forståelse for dårlige effekter også, som svekker imunsystem, mindre røde blodceller osv. men ikke livstruende effekter.


Les gjennom disse og søk litt rundt på google osv. det er snakk om praktisk forståelse av kroppen og hvor leneg folk har vært i space og kommet tilbake og overlevd...

http://science.nasa.gov/science-news...01/ast02aug_1/
http://en.wikipedia.org/wiki/Effect_...the_human_body
http://en.wikipedia.org/wiki/Valeri_Polyakov
Prøvde å se gjennom disse kildene (det var veldig mye å lese - så ikke fått lest alt enda), men det jeg sitter igjen med er at disse egentlig tar for seg hva som skjer når du kommer tilbake til jorda etter å ha vært i verdensrommet. (og akkurat det finnes det mye forskning på), det snakker ikke noe særlig om langtidseffekten av lav gravitasjon. Og vi vet fint at folk kan leve et år i verdensrommet uten at det blir problemer - men hva med å lese 50 år i verdensrommet eller på en annen planet? De snakker ikke om dette. Noe blir nevnt i en bisetning, hvor de sier "kanskje det hadde gått greit om du aldri skulle tilbake". Og når man snakker om forskning betyr "kanskje" at man absolutt ikke vet.

Mange av tingene som er nevnt er jo ting som er greit - kroppen blir svakere om den ikke er påvirket av gravitasjon. Det er jo ganske lett å forstå for de fleste. Om detter hva du legger i å "venne seg til mars", så kan jeg gå med på det. Dåg skulle du vist til kilder med en gang når du var så bastant i påstanden (altså husk det til neste gang). Men jeg vil ikke si at noe av dette viser hvordan kroppen vår ville fungert over lengre tid under gravitasjon lignende den på mars.
Sitat av etse Vis innlegg
Prøvde å se gjennom disse kildene (det var veldig mye å lese - så ikke fått lest alt enda), men det jeg sitter igjen med er at disse egentlig tar for seg hva som skjer når du kommer tilbake til jorda etter å ha vært i verdensrommet. (og akkurat det finnes det mye forskning på), det snakker ikke noe særlig om langtidseffekten av lav gravitasjon. Og vi vet fint at folk kan leve et år i verdensrommet uten at det blir problemer - men hva med å lese 50 år i verdensrommet eller på en annen planet? De snakker ikke om dette. Noe blir nevnt i en bisetning, hvor de sier "kanskje det hadde gått greit om du aldri skulle tilbake". Og når man snakker om forskning betyr "kanskje" at man absolutt ikke vet.

Mange av tingene som er nevnt er jo ting som er greit - kroppen blir svakere om den ikke er påvirket av gravitasjon. Det er jo ganske lett å forstå for de fleste. Om detter hva du legger i å "venne seg til mars", så kan jeg gå med på det. Dåg skulle du vist til kilder med en gang når du var så bastant i påstanden (altså husk det til neste gang). Men jeg vil ikke si at noe av dette viser hvordan kroppen vår ville fungert over lengre tid under gravitasjon lignende den på mars.
Vis hele sitatet...
Skal huske på kildebruk til nestegang I og med at barne foster er lagd eller hva nå man skal kalle det i et nært gravitasjonsfritt miljø (pga. væske) vil det tilsi at mennesklig evolusjon ikke har gått så langt at vi MÅ være i et gravitasjonsfelt for å fungere... om dette er faktumet vil det tilsi at barnet må være født i en tør livmor der barnet aldri snur seg opp ned eller lignende...
Redpilled alfahann
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Skal huske på kildebruk til nestegang I og med at barne foster er lagd eller hva nå man skal kalle det i et nært gravitasjonsfritt miljø (pga. væske) vil det tilsi at mennesklig evolusjon ikke har gått så langt at vi MÅ være i et gravitasjonsfelt for å fungere... om dette er faktumet vil det tilsi at barnet må være født i en tør livmor der barnet aldri snur seg opp ned eller lignende...
Vis hele sitatet...
Et kyllingfoster kan leve på innsiden av et egg, men det vil ikke si at en høne kan det... Eller?
Sitat av ingis95 Vis innlegg
I og med at barne foster er lagd eller hva nå man skal kalle det i et nært gravitasjonsfritt miljø (pga. væske) vil det tilsi at mennesklig evolusjon ikke har gått så langt at vi MÅ være i et gravitasjonsfelt for å fungere... om dette er faktumet vil det tilsi at barnet må være født i en tør livmor der barnet aldri snur seg opp ned eller lignende...
Vis hele sitatet...
At miljøet er gravitasjonsfritt er ikke helt riktig. På grunn av oppdriften vil kroppen flyte fritt, men gravitasjonen vil fortsatt påvirke blodstrømmen, hvordan de indre organene presses mot andre organer og resten av kroppen, også videre.

I tillegg kan du selvsagt ikke konkludere slik at ettersom fosteret utvikler seg i et tilnærmet gravitasjonsfritt miljø, så kunne den voksne kroppen også fint gjort det uten konsekvenser. Fosteret har heller ikke tilgang på luft – vil det si at den voksne kroppen helt fint kan venne seg til å klare seg uten?

Det er kort sagt nonsens at all tilpasning til vårt gravitasjonsnivå skjer etter fødselen. Dersom du ser på kroppene til store og små dyr, vil du se en vesentlig forskjell. Store dyr som elefanter har mye tykkere bein i forhold til størrelsen enn en spissmus, på grunn av at den utsettes for proporsjonalt større tyngdekraft. Og denne forskjellen er gjeldende helt fra fosterutviklingen av. Hvis fosterkroppen ble utviklet helt uten hensyn til tyngdekraft, så ville ikke dette vært tilfelle. Det er jo fullstendig opplagt at det er evolusjonen som også har formet fosterutviklingen, og det er like opplagt at naturlig utvelgelse også påvirkes av tyngdekraften slik den påvirkes av alle andre ytre påvirkninger. Derfor kan det gjerne hende at kroppen vår har en del mekanismer som etter tid vil fungere svært dårlig eller ikke i det hele tatt dersom den utsettes for et stort avvik i tyngdekraft.

Kort sagt ekstrapolerer du vesentlig mer enn du har grunnlag for, både når det kommer til fosterutvikling og en voksen kropp, og når det kommer til utregningen din over hvor lang tid man kan oppholde seg i forskjellige nivåer av tyngdekraft.
Det første jeg hadde laget var en "Mars-internett-fetcher" som lastet ned alle mine vanlige nettsteder og oppdaterte dem kontinuerlig for å slippe å vente når jeg først satte meg ned for å surfe ;-)
Dette prosjektet som sagt, kommer aldri til å bli realisert. Det er alt for mye å tenke på og planlegge. Er nok en eller annen som fant ut at dette var fantastisk mtp 5 minutes of fame.
Sitat av Provo Vis innlegg
At miljøet er gravitasjonsfritt er ikke helt riktig. På grunn av oppdriften vil kroppen flyte fritt, men gravitasjonen vil fortsatt påvirke blodstrømmen, hvordan de indre organene presses mot andre organer og resten av kroppen, også videre.

I tillegg kan du selvsagt ikke konkludere slik at ettersom fosteret utvikler seg i et tilnærmet gravitasjonsfritt miljø, så kunne den voksne kroppen også fint gjort det uten konsekvenser. Fosteret har heller ikke tilgang på luft – vil det si at den voksne kroppen helt fint kan venne seg til å klare seg uten?

Det er kort sagt nonsens at all tilpasning til vårt gravitasjonsnivå skjer etter fødselen. Dersom du ser på kroppene til store og små dyr, vil du se en vesentlig forskjell. Store dyr som elefanter har mye tykkere bein i forhold til størrelsen enn en spissmus, på grunn av at den utsettes for proporsjonalt større tyngdekraft. Og denne forskjellen er gjeldende helt fra fosterutviklingen av. Hvis fosterkroppen ble utviklet helt uten hensyn til tyngdekraft, så ville ikke dette vært tilfelle. Det er jo fullstendig opplagt at det er evolusjonen som også har formet fosterutviklingen, og det er like opplagt at naturlig utvelgelse også påvirkes av tyngdekraften slik den påvirkes av alle andre ytre påvirkninger. Derfor kan det gjerne hende at kroppen vår har en del mekanismer som etter tid vil fungere svært dårlig eller ikke i det hele tatt dersom den utsettes for et stort avvik i tyngdekraft.

Kort sagt ekstrapolerer du vesentlig mer enn du har grunnlag for, både når det kommer til fosterutvikling og en voksen kropp, og når det kommer til utregningen din over hvor lang tid man kan oppholde seg i forskjellige nivåer av tyngdekraft.
Vis hele sitatet...
Barnekroppen tåler å snurre rundt, vær opp ned og og lignende under fosterutviklingen... noe som tilsier at gravitasjonen ikke spiller stor rolle på barnet under dette stadiet... I tillegg, gis barnet oksygen molekyler gjennom navelen og gjennom foster væsken, så jo, barnet får "luft" men gjennom en annen måte... trolig noe som kunne ha funket for oss, om vi hadde klart å lage en kunnstig livmor for voksne mennesker...
Jo, jeg sier meg gjerne enig i at det er enkelte funksjoner som har blitt utviklet gjennom evolusjon, som ben tykkelse osv... men fosterets første 9 måneder, er trolig de 9 mest utviklende måndene i livet hvor alle dine vitale organer blir skapt... disse organen er skap på en bakgrunn av at de er uavhengige av gravitasjon... dersom gravitasjon var tatt i betraktning fra fødselen av skal barn ha mulighet for å gå snarest det er født og har muskler nok... noe de ikke kan...
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Barnekroppen tåler å snurre rundt, vær opp ned og og lignende under fosterutviklingen... noe som tilsier at gravitasjonen ikke spiller stor rolle på barnet under dette stadiet... I tillegg, gis barnet oksygen molekyler gjennom navelen og gjennom foster væsken, så jo, barnet får "luft" men gjennom en annen måte... trolig noe som kunne ha funket for oss, om vi hadde klart å lage en kunnstig livmor for voksne mennesker...
Jo, jeg sier meg gjerne enig i at det er enkelte funksjoner som har blitt utviklet gjennom evolusjon, som ben tykkelse osv... men fosterets første 9 måneder, er trolig de 9 mest utviklende måndene i livet hvor alle dine vitale organer blir skapt... disse organen er skap på en bakgrunn av at de er uavhengige av gravitasjon... dersom gravitasjon var tatt i betraktning fra fødselen av skal barn ha mulighet for å gå snarest det er født og har muskler nok... noe de ikke kan...
Vis hele sitatet...
Grunnen til at menneskebarn blir fodt sapass "uferdige" er fordi det er biologisk gunstig.
Skulle barn bli fodt med evnen til a kunne ga fra dag en, sa hadde svangerskapet matte utvides betraktelig, som igjen hadde gitt mangfoldige flere problemer enn det hadde lost.

Og som Provo sier, selv om fosteret ligger i vann sa er det ikke uten gravitasjon.
Det er gravitasjon i en ubat som dupper rundt under havets overflate, ikke sant?
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Barnekroppen tåler å snurre rundt, vær opp ned og og lignende under fosterutviklingen... noe som tilsier at gravitasjonen ikke spiller stor rolle på barnet under dette stadiet... I tillegg, gis barnet oksygen molekyler gjennom navelen og gjennom foster væsken, så jo, barnet får "luft" men gjennom en annen måte... trolig noe som kunne ha funket for oss, om vi hadde klart å lage en kunnstig livmor for voksne mennesker...
Jo, jeg sier meg gjerne enig i at det er enkelte funksjoner som har blitt utviklet gjennom evolusjon, som ben tykkelse osv... men fosterets første 9 måneder, er trolig de 9 mest utviklende måndene i livet hvor alle dine vitale organer blir skapt... disse organen er skap på en bakgrunn av at de er uavhengige av gravitasjon... dersom gravitasjon var tatt i betraktning fra fødselen av skal barn ha mulighet for å gå snarest det er født og har muskler nok... noe de ikke kan...
Vis hele sitatet...
Dette er kun ren synsing. Barnet er som nevnt av provo påvirket av gravitasjon under svangerskapet. Men det er og viktig å huske at svangerskapet er både begrenset til 9 måneder og en fase hvor barnet er under kraftig utvikling. Og selv om barn kanskje hadde blitt riktig utviklet selv om de var i vektløs tilstand (noe de ikke er under normalt svangerskap - så om du mener dette er sant må du backe det opp med pålitelige kilder) så kan du uansett ikke direkte si at det dermed betyr at voksne mennesker kan leve under lavere gravitasjon da det kan være at problemene oppstår kun når man har oppholdt seg i slike tilstander over betraktelig lengre tid - eller at det er spesielle funksjoner i kroppen som kun fungerer ordentlig ved en gitt gravitasjon, og dette kan være funksjoner som ikke er i bruk mens man er i svangerskapet.
Mulig det er svart på før her i tråden men skum leste og fant det ikke … La oss si dere kommer frem til mars..
før eller siden må det bli jævli kaldt, og tomt for mat og oksygen?
Forstår at man skal bygge en bunkers eller no også dyrke mat selv der men.. der men er drit kaldt på mars...
Selv inni en bunkers vil det vel være kjempe kaldt og mørkt
og vanskelig å få dyrket noe som helst i kalde mørket?
Så hvordan få mat?

Hadde man hatt strøm,
men ser ikke helt hvordan man skal få til få så mye strøm over lengre tid…
Og det er veldig lite oksygen i lufta på mars atmosferen der er
,nesten bare karbondioxyd.
Så er jo begrensa hvor mange oksygentanker som kan taes med, og man vil jo tilslutt gå tom for oksygen….
Sist endret av h3kr0; 27. april 2013 kl. 21:38.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av h3kr0 Vis innlegg
Mulig det er svart på før her i tråden men skum leste og fant det ikke … La oss si dere kommer frem til mars..
før eller siden må det bli jævli kaldt, og tomt for mat og oksygen?
Forstår at man skal bygge en bunkers eller no også dyrke mat selv der men.. der men er drit kaldt på mars...
Selv inni en bunkers vil det vel være kjempe kaldt og mørkt
og vanskelig å få dyrket noe som helst i kalde mørket?
Så hvordan få mat?

Hadde man hatt strøm,
men ser ikke helt hvordan man skal få til få så mye strøm over lengre tid…
Og det er veldig lite oksygen i lufta på mars atmosferen der er
,nesten bare karbondioxyd.
Så er jo begrensa hvor mange oksygentanker som kan taes med, og man vil jo tilslutt gå tom for oksygen….
Vis hele sitatet...
Strom = oppvarming, lys og grunnlag til a dyrke mat.
Solpaneler gir strom.

Oksygen finnes pa Mars, men ikke i lufta. Man ma utvinne oksygenet av bergartene.
Det er fullt mulig med dagens teknologi, men ganske kostbart.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Høres spennende ut, men det er sannsynligvis noe jeg aldri ville blitt med på. I 2023 vil jeg være 29 år, så i ca. 50 år skal jeg leve et veldig begrenset liv på en øde planet, uten noe serlig bra kommunikasjon med Jorda, ensformig jobber. Jeg sier ja takk til ISS, men ikke Mars.

Kommunikasjon
Sannsynligvis vil man ikke ha internett, men et "LAN" for å overføre data til de som står bak dette programmet. Pingen vil vel være 14 minutter (Var det ikke 7 minutter det tok fra Curiosity landet til man fikk vite det på Jorda?) slik at en telefonsamtale vil være en dårlig idé. Lydfiler og epost blir vel det eneste alternativet. Glem alt av multiplayer, netflix, spotify, youtube, freak.no. Du kan jo få musikk/video/nettsider sendt til deg, men er det verdt det? Ettersom du må evnte et kvarter for hver side du skal inn på, hvis det i det hele tatt er noen som gjør dette for deg. (Glem privatliv)

Elektrisitet
Solcellepanel, sykkel (trening og generere strøm). Vil det være nok?

Mat og Drikke
Hvis de skal sende mat, kanskje 1 gang per måned, vil det bli nokså dyrt, men alternativet er å leve på planter, siden det desverre ikke er noen marsboere på Mars vi kan spise. Drikke får de av jord.

Oksygen
Samme måte som ISS, hvor man bruker vann.

Hvorfor ikke?
*Du vil aldri kunne oppleve noe mer på Jorda
*Du vil aldri kunne gå på kino, restaurant, cafe, fiske tur, båt tur, biltur, fallskjermhopping osv.
*Du er veldig begrenset i når det gjelder slags jobber du kan få.
*Du vil aldri kunne møte familie og venner igjen (fysisk).
*Leveforholdet vil være ganske annerledes, og kan gjøre at man lever kortere.
*Du vil gå glipp av det meste som skjer på Jorda. (Hvem vil vel ikke ha den nye smart-mobilen, PCn, nettbrettet )

Hvorfor?
*Spennende (Men hvor lenge?)
*Unormalt (Positivt)
*Revolusjonerende
*Du blir husket som en av de første menneskene på mars (Med mindre NASA eller noen andre gjør noe)

Konklusjon
Jeg tror dette prosjektet aldri vil bli realisert. Her er det et non-profit selskap, som baserer seg på sponsorer. Man skulle tro at de første på Mars burde være erfarende folk med en utdanning som tilsvarer denne jobben, men nei. De skal sende opp tilfeldige folk som laster opp YouTube videoer. Jeg kan tenke meg at svært få av dem faktisk har tenkt over hvor mye det innebærer å måtte forlate Jorda for alltid for å kanskje overleve på Mars.

Morsom tanke, men det krever veldig, veldig, mye planlegging. Først ville jeg i alle fall prøve å sende folk for å bo på månen for å se hvordan det går. Da er det lettere å få de tilbake, hvis det skulle oppstå problemer.
Har meldt meg på, tviler på at jeg blir kalt inn til noe, men gjør det for å støtte prosjektet!
Skrev en heightmapreader på fredag, designer nå et "mars tema" til den for å sette stemninga!

http://i222.photobucket.com/albums/dd273/mongoleif07/mars11_zps02d1e6a2.png

Første forsøk, skal kode en hdr shader og en skybox, så kjem eg tebage!