Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 7570
Heisann,

Ønsker av diverse grunner og besøke en annen lege en fastlegen min for og få utskrevet sovetabeletter. Er dette mulig uten og oppsøke privat lege eller skifte fastlege? Og koster dette noe ekstra?

Sorry hvis jeg spør om noe som er spurt 1000 ganger før, -fant ingenting når jeg søkte.
Ja, bare spør legekontoret evt et annet legekontor. Null stress, gjort det selv.
forøvrig vil de fleste legekontorer ha tilgang til journalen din.
Apotek kan også se hvor ofte du har hentet ut resepter også så om du prøver å få noe til et evt misbruk er risikoen for å bli tatt stor
Du kan bytte fastlege ganske enkelt, men det kan ikke gjøres for ofte. Tror det er 1 gang i året. Dette gjør du på nav sine sider. https://tjenester.nav.no/minfastlege...isloginside.do
Det går vel også ann å bare besøke vakthavende på legekontoret? Kan ikke h*n skrive ut resepter?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
forøvrig vil de fleste legekontorer ha tilgang til journalen din.
Apotek kan også se hvor ofte du har hentet ut resepter også så om du prøver å få noe til et evt misbruk er risikoen for å bli tatt stor
Vis hele sitatet...
nei det gjelder kun apotek av samme kjede
slik overvåkning er overvurdert til de grader,bare tull

Sitat av morgenstern Vis innlegg
Heisann,

Ønsker av diverse grunner og besøke en annen lege en fastlegen min for og få utskrevet sovetabeletter. Er dette mulig uten og oppsøke privat lege eller skifte fastlege? Og koster dette noe ekstra?

Sorry hvis jeg spør om noe som er spurt 1000 ganger før, -fant ingenting når jeg søkte.
Vis hele sitatet...
Det som teoretisk er mulig uten å bytte er(mellom 1 og 10 i hver månede) er å gå/ringe til en hvilken som helst ny fastlege og bestille time,så sier de at du ikke ligger i registeret enda kanskje...-neivell sier du,men jeg har byttet

disse listene blir oppdatert til legekontorene hver 10 så de får ikke sett om du snakker sant eller ikke...så går du bare inn til den "nye"legen din og gjør det du skal gjøre,ferdig med det..ingen vil tenke på det etter den 10..med mindre du går dit enda engang

dette er et reelt smutthull i systemet
Sist endret av ferrys; 31. oktober 2011 kl. 09:31.
Sitat av ferrys Vis innlegg
nei det gjelder kun apotek av samme kjede
slik overvåkning er overvurdert til de grader,bare tull



Det som teoretisk er mulig uten å bytte er(mellom 1 og 10 i hver månede) er å gå/ringe til en hvilken som helst ny fastlege og bestille time,så sier de at du ikke ligger i registeret enda kanskje...-neivell sier du,men jeg har byttet

disse listene blir oppdatert til legekontorene hver 10 så de får ikke sett om du snakker sant eller ikke...så går du bare inn til den "nye"legen din og gjør det du skal gjøre,ferdig med det..ingen vil tenke på det etter den 10..med mindre du går dit enda engang

dette er et reelt smutthull i systemet
Vis hele sitatet...


http://www.helsenett.no/index.php?op...g_id=15479&a=1

Isåfall har vel helsedirektoraet feil da om at apotekene kan overvåke dette via sine datasystemet.
Men sånn logisk sett går jo dette igjen på folketrygden så vil da uansett være et sentralt register som må være tilgjenglig for dem.
Får du tabletter på feks blå resept betaler du bare en liten andel av det det koster.
Så hvorfor tror du at alle kjedene har forskjellige systemer lurer jeg fælt på. Vil tro at innlogging til folketrygden går igjenom en sentral server...
Takker for svar. Poenget er at min nåværende fastlege ikke bør få vite om resepten. Men dette vil gå bra hvis jeg går til random fastlege mellom 1-10 og sier jeg har byttet? Hva skjer hvis dette skjer på et annet tidspunkt, vil legen jeg oppsøker henvise meg til min nåværende? Hva med privatleger som fks. Volvat? Vil de dele informasjonen om meg med resten av"lege-Norge"?
det blir lagt inn i en legejournal at du får dette. Om du oppsøker din tidliggere fastlege på nytt på en senere tidspunkt og han åpner legejournalen din så kan han se at du har fått dette utskrevet av en annen lege.
Sentrale DBer og full kontroll har de skrytt på seg i åresvis, uten at det i praksis ser ut til å hatt funksjon når det gjelder å avdekke "uregelmessigheter." Nå kommer E-resept for fullt og da blir det sannsynligvis verre å fuske til seg droger på apoteket. Først ut iår er Hordaland og og deler av vestfold. Hele landet skal være dekket ila 2013-.

http://www.helsedirektoratet.no/eres...mmunar__823564
Du kan fritt oppsøke en annen lege enn fastlegen din, men de kan nekte å ta deg i mot hvis det ikke er en tilstand som krever øyeblikkelig hjelp, og be deg gå til fastlegen i stedet. Tror også de kan ta et tillegg på 110 kroner.

Men den andre legen vil nok lukte lunta hvis du sier at "du må skrive ut sovemedisiner til meg og fastlegen min må ikke få vite om det"...