Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4047
Det jeg lurer på er om man kan sette opp ei random postkasse hvor man vil (i oslo). seff med hengelås på. og må man da oppføre ekte navn?

jeg tenker også at postkassa må ha en adresse. går det da ann å ta gatenavnet og skrive på et nr som passer inn? si et nr er randomgate 60, 0102 oslo? kan jeg da bare sette randomgate 60B, 0102 oslo?

eller er jeg bare helt utpå jordet med dette?

(kan jeg eventuelt sette postkassa på et jorde? spørsmålet er om postman pat finner den da..?)
Sitat av Vendetta7 Vis innlegg
Det jeg lurer på er om man kan sette opp ei random postkasse hvor man vil (i oslo). seff med hengelås på. og må man da oppføre ekte navn?

jeg tenker også at postkassa må ha en adresse. går det da ann å ta gatenavnet og skrive på et nr som passer inn? si et nr er randomgate 60, 0102 oslo? kan jeg da bare sette randomgate 60B, 0102 oslo?

eller er jeg bare helt utpå jordet med dette?

(kan jeg eventuelt sette postkassa på et jorde? spørsmålet er om postman pat finner den da..?)
Vis hele sitatet...
Du må vell ha adressen registrert i posten's databaser for at den skal leveres der. Selv har jeg verken navn eller nummer på min postkasse, men den blir levert der like fullt.
Trådstarter
6 0
okay? og du har registrert deg i posten? lurer på om det går ann å gjøre det the other way around?
har en fast adresse, men bor her med ei ann ei i hennes leilighet, så jeg føler ikke at jeg kan sende et psynonym opp i tillegg der hennes og mitt navn står
Postboks er jo veldig greit til slikt.
Tror ikke man må registrere seg eller kasse på posten for å få post.

Jeg bor i et rekkehus hvor nummerene er 5 A, B & C. Tidligere hadde vi et felles stativ som kassene hang på. En dag dukket det opp en postkasse på stativet med postnummer 5 D, altså et nummer som ikke eksisterer. Jeg husker ikke om det sto navn på kassa. Posten leverte innmari masse pakker til denne kassa, husker stadig pakker som stakk opp av kassa. Etter et par - tre måneder forsvant kassa like brått som den kom.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Dette er post nummer 3 om akkurat samme tema jeg har sett de siste ukene.. SØK
Jeg har folkeregistrert adresse der jeg bor, ja. Som mexico sier, så kan det i veldig få tilfeller skje, og det var tydeligvis et av de.
Trådstarter
6 0
Ja jeg vurderte postboks, men kan man bruke psynonym da, eller må det ekte navnet stå oppført, selv om man registrerer seg med det? skjønner at man må vise ID for å opprette postboks men må man føre opp eget navn på selve adressen?
Ja, du må vise legitimasjon når du oppretter en postboks Vendetta7
Trådstarter
6 0
ja det skjønner jeg, men må det være mitt. eller KUN mitt navn som står på postboksen? kan jeg sette et psynonym/annet navn på også?
Du kan sikkert sette et firmanavn på postkassen. Om det må være ditt eller ikke får være din sak, du trenger kun legitimasjon med et bilde som ligner på deg pluss sannsynlig fødselsnummer.
Selvsagt kan du det... Det er ikke uvanlig at firmanavn / produktnavn blir brukt. Det er nok mange postbokser som begynner med Oslo..
Trådstarter
6 0
mm.. men litt kjipt om man ikke har en firma-kode/registreringsnr og vise til da, om de forlanger det på posten?
Personnummer kreves, sjekkes mot folkeregisteret så klart.
Samt org.nr. om det skal stå på firma, som sjekkes mot Brreg.


Og nei, om budet er noe oppegående så kommer ikke det noe post i en kasse du setter opp selv. Sorteringsmaskinene begynner kanskje å lure når det kommer post til Veiveien 23, som ikke finnes? Havner fort i manualsjekkeboksen, og da ser de i registeret at det gror ugler i postkassen din.
Sist endret av elodin; 26. august 2011 kl. 17:57.
Sitat av Vendetta7 Vis innlegg
ja det skjønner jeg, men må det være mitt. eller KUN mitt navn som står på postboksen? kan jeg sette et psynonym/annet navn på også?
Vis hele sitatet...
Jeg er vanligvis ikke en rette-nazi, men denne er litt morsom. Synonym er et annet ord som betyr det samme. Du tenker på pseudonym, som er et falskt navn
Jeg har satt opp en postkasse på et helt tilfeldig sted som jeg bestiller pakker til innimellom. Det står bare et falskt navn på den ikke gate og husnummer, når jeg bestiller noe til den skriver jeg det falske navnet og gateadresse med et nummer høyere enn det som finnes for at ingen skal bli mistenksomme. Så når postmannen skal levere pakken finner han ingen postkasse med riktig adresse, så da skjekker han navn istedet. funker alltid
Trådstarter
6 0
Sitat av bj4rt3 Vis innlegg
Jeg har satt opp en postkasse på et helt tilfeldig sted som jeg bestiller pakker til innimellom. Det står bare et falskt navn på den ikke gate og husnummer, når jeg bestiller noe til den skriver jeg det falske navnet og gateadresse med et nummer høyere enn det som finnes for at ingen skal bli mistenksomme. Så når postmannen skal levere pakken finner han ingen postkasse med riktig adresse, så da skjekker han navn istedet. funker alltid
Vis hele sitatet...
aaaah.. søren ikke dumt. thanx

Sitat av Kronisk Vis innlegg
Jeg er vanligvis ikke en rette-nazi, men denne er litt morsom. Synonym er et annet ord som betyr det samme. Du tenker på pseudonym, som er et falskt navn
Vis hele sitatet...
oi!! hahahaha. takk for irettesettelsen. det der klarer jeg søren ikke stave engang! hoho. håper dere skjønte at jeg mente pseudonym. vil heller bare referere til det som "kallenavnet" heretter..
Ja, man kan sette opp en postkasse med falskt navn og husnr samt få levert post ditt. Selv bodde jeg et par år et sted hvor jeg aldri meldte flytting til posten, men satte opp en postkasse der og fikk alltid posten. Har også jobbet i posten selv og jeg puttet alltid posten i en postkasse så lenge den hadde riktig navn og gate + nr. Så finner du en blokk eller noe som har stativ med mange postkasser kan du jo sette opp en der, men med en bokstav som de andre ikke har. F.eks Tilfeldig gate 104 G. Mulig enkelte som har jobbet i posten hele livet er litt mer nazi og vil sjekket opp sånt, men det finnes alltids en annen postrute man kan velge, med en annen postmann
Sitat av mexico Vis innlegg
Tror ikke man må registrere seg eller kasse på posten for å få post.

Jeg bor i et rekkehus hvor nummerene er 5 A, B & C. Tidligere hadde vi et felles stativ som kassene hang på. En dag dukket det opp en postkasse på stativet med postnummer 5 D, altså et nummer som ikke eksisterer. Jeg husker ikke om det sto navn på kassa. Posten leverte innmari masse pakker til denne kassa, husker stadig pakker som stakk opp av kassa. Etter et par - tre måneder forsvant kassa like brått som den kom.
Vis hele sitatet...
Fy flate. Genialt. >.<

Jeg har vært student i flere år, og har byttet hybel ofte, uten å noensinne melde flytting. Første gangen jeg mottar post på et nytt sted (f.eks har bestilt noe på nettet med fullt navn og den nye hybeladressen) så kommer det alltid et sånt brev fra posten hvor de reklamerer for videresending av post. Jeg er usikker på om de kobler dette til meg som reell person med personnummer, eller om de bare finner ut at: "oi, her var det et navn vi ikke har levert post til her før".

Det beste er nok å gjøre som mexico sier, og heller velge et vanlig navn som "Hans Olsen" eller "Ole Hansen"..
Den største risikoen er nok at noen av naboene som har kassene ved siden av legger merke til at det fins en postkasse for en adresse som ikke eksisterer, og tipser posten eller politiet... De kjenner jo nabolaget og vil jo merke at det dukker opp en "fantom"-postkasse.
Sitat av TwoKey Vis innlegg
Den største risikoen er nok at noen av naboene som har kassene ved siden av legger merke til at det fins en postkasse for en adresse som ikke eksisterer, og tipser posten eller politiet... De kjenner jo nabolaget og vil jo merke at det dukker opp en "fantom"-postkasse.
Vis hele sitatet...
Gjør som vi/jeg gjorde.. beregn (evt. spor) når pakken kommer så ca. Så henger du opp kassen dagen før og tar den ned igjen så fort du har fått det du skal ha
Tror ikke det er noe forbud mot å ha en kasse med et tilfeldig navn på, det må i så fall være at de som eier stativet ikke ønsker at kassen skal henge der.

Jeg har bodd på hybel, da adresserte jeg posten til meg c/o hybelverten, og har fått post til hjemstedet mitt med bare halve fornavnet på - det er adressen som er viktig. Ellers kan man få en del post som poste restante, da går den bare til et postkontor du har oppgitt.

Postboks krever legitimasjon, ikke fordi det er en postboks, men fordi de vil vite at den som leier er den han sier slik at de får betalt. Hva som står på boksen/kassa har ingen betydning så lenge det samme navnet står på posten.
Hva med å sette opp en postkassa på et postkasse stativ i en tilfeldig gate, det eneste du skriver på denne postkassen er et navn.

Du sender så eventuell post til "Ola Nordmann" og en adresse som allerede er i bruk i den aktuelle gaten.
Det er ikke uvanlig at samme adresse har flere postkasser (F.eks utleie av hybler o.l) Posten vil se at adressen det sendes til faktisk eksisterer, postmannen vil se at det er en postkasse med det aktuelle navnet og legge posten der. Om noe blir lagt feil vil sannsynligvis den aktuelle personen tro at noe er skrevet feil og legge posten over i din postkasse.

Lufter bare en tanke her, men i egne øyne virker denne mer realistisk enn mange av de andre her.
Som jeg sa i denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php...90#post2214890

Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Vi satt potskassen utenfor et hybelhus (typisk 3 etasjers hus med masse hybler) fikk det vi trengte i postkassen der
Vis hele sitatet...