Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1826
Hei, jeg lurer på om noen her kan forklare forskjellen på 32bit og 64 bit windows?

Jeg har 32bit windows 7, men har forstått det slik at om jeg ønsker å kunne bruke mer av komponentene mine (f.eks. mer ram) så må jeg oppgradere til 64bit. Stemmer dette?

og vil 64bit windows "kreve" mer av pcen min eller er det samme krav som på 32bit også?

takker for svar
Generelt sett, på 32bit er 4gb RAM maks(2^32bit). På 64bit er det praktisk sett uendelig. (2^64bit, 18 Exabyte tror jeg.)
Sist endret av masse; 13. september 2012 kl. 15:54.
2 097 152 TB, eller 16 exabit Pass på at exabyte og exabit er ganske forskjellig.
Du kan ikke bare installere Win7(64bit) på en pc som er 32bit.
Pc'n vil da fortsatt være 32bit, selv om du har et 64bit OS.
Eller tar jeg helt feil her.
Et system med 64-bits arkitektur er/kan være bakoverkompatibel med 32-bits software.

Et system med 32-bits arkitektur har ikke støtte for 64-bits software.

Med software mener jeg også operativsystem, drivere, etc.
Unntaket er drivere, som ikke er bakoverkompatible. Har du 64-bits OS må du installere 64-bits drivere.
Sitat av Zetta Vis innlegg
Du kan ikke bare installere Win7(64bit) på en pc som er 32bit.
Pc'n vil da fortsatt være 32bit, selv om du har et 64bit OS.
Eller tar jeg helt feil her.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke installere Windows fra disk fra windows (32 bit til 64 bit) mener jeg å huske.
Du kan dog boote fra en 64 bits OS disk
Denne videoen forklarer i prinsippet forskjellen mellom 32-bit og 64-bit.