Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1219
Hei!

Jeg er ingen ekspert på data, så vet ikke helt hva jeg skal se etter i en pc. Har hørt at en ikke burde kjøpe pcer i butikker som elkjøp, lefdal etc. pga det er billigere hvis en kjøper det på nett, ble anbefalt www.komplett.no .

Jeg skal bruke dataen til en del gaming, og det viktigste er at jeg kan se filmer i toppkvalitet på den. Er det vanskelig? En kan jo laste ned filmer i 1080p blu-ray osv. Slike filmer vil jeg at den kan spille av, for så at det er på tven gjennom en HDMI-kabel.

Har planer om å bruke 7000-9000 kr på pcen. Jeg fant en pc på komplett :

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10180

Kunne denne eventuelt vært noe iforhold til mitt formål?

Jeg synes også denne pcen så attraktiv ut:

http://www.elkjop.no/product/data/st...r-pc-i9521-ncd

(ja, elkjøp)

Hvilke dårlige og positive sider er det ved disse pcene? Lett å forbedre?

Ønsker så raskt og seriøst svar som mulig! Spør meg gjerne mer hvis det er noe jeg har utelukket!

Takk på forhånd!
Den på elkjøp er ikke verdt pengene, da den bare har GTX 530.

Er du villig til å bygge en PC?
Ingen av pcene er tydeligvis verdt prisen, det finnest mye bedre for en billigere penge.
Skal du ha en PC for å laste ned og se på full-hd film trenger du ikke bruke mer en 3-4000kr.. bærbare funker til dette også, er virkelig ikke noe krevende oppgave. Sier det igjen, styr unna elkjøp.

Andre bruksområder? For 5000 kr har du en rask PC med stor skjerm som du kan surfe på nettet med, installere diverse programmer (word osv), se på film og spille på 123 spill, eventuelt counter strike.
Er du villig til å sette sammen PC selv? Er lett og lærerikt.
Sist endret av pyth0n; 10. september 2011 kl. 23:58.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av pyth0n Vis innlegg
Skal du ha en PC for å laste ned og se på full-hd film trenger du ikke bruke mer en 3-4000kr.. bærbare funker til dette også, er virkelig ikke noe krevende oppgave. Sier det igjen, styr unna elkjøp.

Andre bruksområder? For 5000 kr har du en rask PC med stor skjerm som du kan surfe på nettet med, installere diverse programmer (word osv), se på film og spille på 123 spill, eventuelt counter strike.
Er du villig til å sette sammen PC selv? Er lett og lærerikt.
Vis hele sitatet...
han sa han brukte den til endel gamin :/ da holder ikke en på til 3-4k
så ikke gaming-delen, beklager

ts, er du villig til å sette sammen pc'en selv? kan hjelpe deg hvis du bor i oslo og lurer på noe
Jeg har en bærbar nå som gikk for rundt 6000 for et år siden. Den kan ikke engang spille 720p Så jeg antok at det var en svært krevende oppgave å spille blu ray kvalitet.

Jeg er helst ikke for å bygge en pc selv, for er redd for at jeg kommer til å gjøre flere feil. Tar komplett en høy pris for å sette pcen sammen? Hvis jeg skulle tatt saken i egne hende så hadde ikke det blitt et års-prosjekt? Heller mot en PC som er satt sammen.

Jeg vil at PC'en skal kunne kjøre spill som WoW, starcraft og de nyeste spill på top grafikk.

Takk for svar
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Redlupi Vis innlegg
Jeg har en bærbar nå som gikk for rundt 6000 for et år siden. Den kan ikke engang spille 720p Så jeg antok at det var en svært krevende oppgave å spille blu ray kvalitet.

Jeg er helst ikke for å bygge en pc selv, for er redd for at jeg kommer til å gjøre flere feil. Tar komplett en høy pris for å sette pcen sammen? Hvis jeg skulle tatt saken i egne hende så hadde ikke det blitt et års-prosjekt? Heller mot en PC som er satt sammen.

Jeg vil at PC'en skal kunne kjøre spill som WoW, starcraft og de nyeste spill på top grafikk.

Takk for svar
Vis hele sitatet...
du kommer ikke til og gjøre feil passer ikke delen, ikke få den til og passe da går alt fint skal du se
Hor mye er det egentlig å spare ved å bygge den selv?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Redlupi Vis innlegg
Hor mye er det egentlig å spare ved å bygge den selv?
Vis hele sitatet...
500 -600 kr tenker jeg pluss at du får velge hvilket kabinett du vill, samt delene som passer best for deg
hmm.. okei. Er ikke såå ille da. Litt tilbake til opprinnelige spørsmålet, hva er det som er for dårlig iforhold til formål med pcen jeg linket ifra komplett?

Må en ha bluray spiller på dataen for å spille av filmer i bluray kvalitet som er lastet ned (ops) .

Takk
bygger du selv får du ekstremt mye bedre komponenter og slipper å få med noe de ikke klarer å selge og ekstra dyre komponenter du ikke kommer til å utnytte, f.eks kan du få alt for god prosessor og dårlig skjermkort når det du trenger et et godt skjermkort sammen med en prosessor som er god nok til å ikke bottlenecke den og utnytte grafikken for fullt uten å bruke unødvendig med penger

er ikke helt edru men du skjønner, å sette sammen selv er så enormt mye bedre

netshop.no har gode tilbud på pcer du kan bytte specs på;

http://www.netshop.no/Avdelinger/Net...kin-47899.aspx

trykk så tilpass

bytt til 750w psu
bytt til i5 2500k (denne kjan du overklokke, er enkelt og veldig bra å ha muligheten)
ssd velger du hvis du vil, gjør alt raskt (ikke noe bedre ytelse i spill ol.) men kjemperask oppstart av pc + programmer (sjekk youtube vids); koster ca 700 for 60gb
så er det viktigste skjermkortet, jeg hadde valgt gtx 560 (senere kan du kjøpe et til og bare ploppe det på plass i hovedkortet for ca dobbel ytelse i kjente spill som støtter sli)
tastatur+mus+skjerm velger du selv
windows kan du fjerne og laste ned fra bukta, så sparer du 700kr
blir kanskje 10k for pc'en, denne får du for ca 8,5k når du bygger selv, men alt i alt en super pc!!

(jeg har dette med 120hz skjerm jeg fikk for 2000kr(original pris 3.5k), alt kostet meg 9.3k og bestilt fra 3 forskjellige butikker, så mye knoting på meg, men absolutt verdt 10k jeg anbefaler deg)
Sist endret av pyth0n; 11. september 2011 kl. 00:22.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Redlupi Vis innlegg
hmm.. okei. Er ikke såå ille da. Litt tilbake til opprinnelige spørsmålet, hva er det som er for dårlig iforhold til formål med pcen jeg linket ifra komplett?

Må en ha bluray spiller på dataen for å spille av filmer i bluray kvalitet som er lastet ned (ops) .

Takk
Vis hele sitatet...
hvorfor i h**** trenger du en blurayspiller til og se 1080p/720p har selv en laptop som aldri har vert i nærheten av en blurayspiller, og den drar 1080p så det synger etter
Jeg kan kun etter personlig erfaring si:
1. FOR ALLE TING SOM ER HELLIG HOLD DEG UNNA HP OG DELL!!!!(hvis den skal brukes til gaming)
2.Bygg egen PC, eller konfig sjøl fra en nettbutikk og ta rådene til Pyth0n
Suger så på dette merker jeg. Trodde ikke det var så mye greier å kjøpe en pc altså. haha. Prøvde å tilpasse etter slik som du sa, endte på en pc på 7000 eller noe. Er Netshop billigere enn komplett? For er litt mer kjent på komplett.

Går det ikke ann å få noe av den samme pcen på komplett ved å tilpasse den litt?

Tusen takk for all hjelpen. Tror jeg må sette meg en del inn i dette før jeg skjønner alt.