Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6082
Ja, tittelen sier det meste..
Jeg lurte på om det er noen skadelige bivirkninger med masse nikotinsjokk. Siden jeg får det ganske ofte :P

Tenkte å kjøpe E-cigarette så jeg slepper å kjøpe tobakk hele tiden.
Men ja, er nikotinsjokk farlig?
Nikotinsjokk er ikke farlig, slapp helt av og nyt røyken din videre
Nikotin er skadelig ja, men det er resten av røyken også. E-cigarette syns jeg forøvrig er helt jævlig, kan ikke sammenliknes med å ta seg en røyk i det hele tatt for min del ihvertfall. Men ja e-cig er langt mindre skadelig, men fortsatt ikke sunt. Nikotin er gift.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Nikotinsjokk er ikke farlig, slapp helt av og nyt røyken din videre
Vis hele sitatet...
Nikotinsjokk, for en som røyker fast, betyr at han har fått i seg mer nikton enn han strengt tatt burde. Det er ikke direkte fare for å dø, men burde kanskje kutte litt ned på inntaket neste gang.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Nikotin er skadelig ja, men det er resten av røyken også. E-cigarette syns jeg forøvrig er helt jævlig, kan ikke sammenliknes med å ta seg en røyk i det hele tatt for min del ihvertfall. Men ja e-cig er langt mindre skadelig, men fortsatt ikke sunt. Nikotin er gift.
Vis hele sitatet...
*Dødelig, husker jeg ikke feil så var 1g nikotin nok til å drepe en voksen mann.

Men drit nå i om det er farlig, folk røyker hele tiden, de ferreste tar skikkelig skade av det. Jeg gir ihvertfall ikke opp snusen selvom jeg vet det ikke er bra for tannskjøttet.
Sitat av echuz Vis innlegg
*Dødelig, husker jeg ikke feil så var 1g nikotin nok til å drepe en voksen mann.

Men drit nå i om det er farlig, folk røyker hele tiden, de ferreste tar skikkelig skade av det. Jeg gir ihvertfall ikke opp snusen selvom jeg vet det ikke er bra for tannskjøttet.
Vis hele sitatet...
Den dødelige dosen med nikotin er mye mindre.
LD50 for nikotin i mennesker er så lite som 0.5-1.0 mg/kg, dvs veier du 70 kg, kan 70mg nikotin være dødelig.

kilde: http://www.news-medical.net/health/N...oxicology.aspx
+ wikipedia
Sist endret av Azarat; 9. september 2011 kl. 17:58.
Sitat av echuz Vis innlegg
Men drit nå i om det er farlig, folk røyker hele tiden, de ferreste tar skikkelig skade av det.
Vis hele sitatet...
Jævlig mange som tar skade av det jo. Folk som har røyka i 40år pleier som regel å ha utviklet et eller annet kjipt problem pga røykinga.

Kreft, astma, kols, rævkjørt kondis, kronisk hoste, gule fingre, kraftig nedsatt smak, nedsatt lungefunksjon er noen av problemene man har ganske fine sjanser for å utvikle om man røyker nok over tid.
Sist endret av Bombasa; 9. september 2011 kl. 17:56.
Sitat av Azarat Vis innlegg
Den dødelige dosen med nikotin er mye mindre.
LD50 for nikotin i mennesker er så lite som 0.5-1.0 mg/kg, dvs veier du 70 kg, kan 70mg nikotin være dødelig.

kilde: http://www.news-medical.net/health/N...oxicology.aspx
+ wikipedia
Vis hele sitatet...
Det vil jo si at en tynn kjerring på 40kg kan dø av en dobbel snus?
Sist endret av Waffaz; 9. september 2011 kl. 18:04.
Men så spør han jo faktisk ikke om nikotin er farlig, han spør om nikotinsjokk er farlig!
Nei du kan ikke få noen videre konsekvenser av og ha mangen nikotinsjokk, men selvfølgeli kommer røyken til og gå utover helsa di, det er jo allmennkunnskap.
La oss si du dør av røykinga di en dag, du dør ikke fordi du har hatt mangen nikotinsjokk, du dør fordi røykinga generelt har skadet kroppen din gjenom årene.
Sist endret av cookiesRGood; 9. september 2011 kl. 18:07.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Det vil jo si at en tynn kjerring på 40kg kan dø av en dobbel snus?
Vis hele sitatet...
"It is impossible however to overdose on nicotine through smoking alone (though a person can overdose on nicotine through a combination of nicotine patches, nicotine gum, and/or tobacco smoking at the same time). Spilling an extremely high concentration of nicotine onto the skin can result in intoxication or even death since nicotine readily passes into the bloodstream from dermal contact."

Jeg har aldri sagt noe om inntaksmåte. Jeg mente nikotin i blodet.

Bare 20-45% av nikotinet du tar oralt tas opp i blodet.
Sist endret av Azarat; 9. september 2011 kl. 18:10.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Men så spør han jo faktisk ikke om nikotin er farlig, han spør om nikotinsjokk er farlig!
Nei du kan ikke få noen videre konsekvenser av og ha mangen nikotinsjokk, men selvfølgeli kommer røyken til og gå utover helsa di, det er jo allmennkunnskap.
Vis hele sitatet...
Derfor tok jeg opp "e-sigaretter"
Ville det vert mye mindre farlig?
Sitat av Azarat Vis innlegg
Den dødelige dosen med nikotin er mye mindre.
LD50 for nikotin i mennesker er så lite som 0.5-1.0 mg/kg, dvs veier du 70 kg, kan 70mg nikotin være dødelig.

kilde: http://www.news-medical.net/health/N...oxicology.aspx
+ wikipedia
Vis hele sitatet...
WHAT? Jeg veier i underkant av 50kg, så 3 snus er ca dødelig dose? Pleier alltid å bruke 2 stk general extra sterk/06 :S
Sitat av pyth0n Vis innlegg
WHAT? Jeg veier i underkant av 50kg, så 3 snus er ca dødelig dose? Pleier alltid å bruke 2 stk general extra sterk/06 :S
Vis hele sitatet...
Jeg gjentar: dette er nikotin i blodet, ikke i snus. Det er stor forskjell mellom å innta nikotin fra snus som absorberes over lengre tid, og å få den samme mengden nikotin rett i blodet på en gang.

+ bare 20-45% av nikotinet i snusen absorberes...
Sist endret av Azarat; 9. september 2011 kl. 18:19.
Sitat av AkzFast Vis innlegg
Derfor tok jeg opp "e-sigaretter"
Ville det vert mye mindre farlig?
Vis hele sitatet...
http://sunnroyk.no/om-produktet
Ja den er mye mindre farlig
Det beregnes vel opptak på omtrent 30% gjennom snusing... og om jeg ikke husker feil noe mindre på røyking.

Skader av overdreven snusing? Ta en titt på siste utgaven av tidsskrift for den norske legeforening: http://tidsskriftet.no/article/2126664
Sitat av AkzFast Vis innlegg
Derfor tok jeg opp "e-sigaretter"
Ville det vert mye mindre farlig?
Vis hele sitatet...
Du er klar over at du får i deg nikotin i e-sigaretter også ikke sant? Selvsagt kan du da få nikosjokk med e-sigaretter også, men du slipper å innhalere brente planter, og dermed mange dritt-gasser du ikke vil ha i deg.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
WHAT? Jeg veier i underkant av 50kg, så 3 snus er ca dødelig dose? Pleier alltid å bruke 2 stk general extra sterk/06 :S
Vis hele sitatet...
Litt kalkulering (kan hende mye av dette blir feil, men tror det blir sånn ca rett) :

Hvis du inntar 3 "sterke" snus som inneholder 10mg nikotin hver, intar du da omtrent 30mg nikotin -og bare 30% av dette tas opp i blodet: da står du igjen med 9mg nikotin i blodet.

Disse 9 milligrammene med nikotin absorberes da over, tja la oss si 30min (dette vet jeg ikke helt)?
9mg/30min = 0,3 mg absorberes i blodet per minutt, hvor den dødelige dosen nikotin er 30 mg per minutt.

For å oppnå den samme dødelige dosen i form av snus, må du da innta:

30/0,3= 100 snus +-

Du skal ha en stor kjeft for å få plass til denne mengden snus
Sist endret av Azarat; 9. september 2011 kl. 18:51.
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Du er klar over at du får i deg nikotin i e-sigaretter også ikke sant? Selvsagt kan du da få nikosjokk med e-sigaretter også, men du slipper å innhalere brente planter, og dermed mange dritt-gasser du ikke vil ha i deg.
Vis hele sitatet...
ja vet det, derfor jeg har lyst på en