Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6041
Er veldig interessert i å lage street art og har sett en del "how-to" filmer om det på youtube, men hvor får man tak i dette utstyret i Norge?
Papp, tapetkniv og sprayboks? Jernia.

Om du leter etter noe spesielt er du nødt til å si hva det er. Vi er ikke tankelesere.
papp og taperkniver etc kan kjøpes på diverse kunstbutikkder/hobbybutikker og spraybokser kan kjøpes på blackout i oslo bla. du kan også bestille slikt over nett hvis det ikke er noen slike butikker i nærheten. anbefaler at du kjøper sprayboks merker som montana, molotow osv, siden dette er "taggespray" anbefaler ikke jernia/biltema spraybokser.
Tenkte på dette "limet", altså wheatpaste. Stencils, hvis jeg vil lage en stor tegning, hvor får jeg tak i så store ark/papp?
Hørt at noen brukte overhead på mønsteret også, erfaringer her?
Sjekk ut Gatas Parlament - "Aktivistverksted":
http://www.gatasp.no/gatas-parlament-tv-pilot/
Du trenger papp, maskeringsteip, tapetkniv og sprayboks.

sjekk ut www.kunstmateriell.no
Sitat av Klatremus Vis innlegg
Tenkte på dette "limet", altså wheatpaste. Stencils, hvis jeg vil lage en stor tegning, hvor får jeg tak i så store ark/papp?
Hørt at noen brukte overhead på mønsteret også, erfaringer her?
Vis hele sitatet...
Bland cirka like mye vann og mel. Prøv deg frem og finn et blandingsforhold som funker.
Www.stencilrevolution.com
spraybokser; Blackout oslo, explosif stavanger, eller montanacans.net
Papir; bokhandelen.
Kniv; hjemme, jernia, eller rett å slett apoteket hvis du vil ha en skalpel.

Må bare legge til at hvis du ikke er kreativ nok til å finne ut hvordan du skal lage stencils, eller vet hvor man får tak i det man trenger, så tror jeg du skal legge hele prosjektet på hylla.
Sist endret av Aaatcho; 7. mars 2009 kl. 14:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Går vel kanskje an å dra innom en reklamebutikk og be de trykke opp stensilen til deg. Der har de svære maskiner til svære motiv og trykker mønster på hva som helst underlag(papir/papp osv.).
Blackout heter Oslo Kunstmateriell nå, bare så du ikke går deg vill :P
Mitt tips; skaff deg en skissebok og tegn deg fram til noe fett før du går løs på det som finnes av vegger der ute. Om det generelle kvalitetsnivået på graffiti hadde gått opp, er jeg sikker på at den generelle respekten for graffiti også hadde gjort det samme.
Enig med Daisuk..

Sånt som det her er fint. Det går under graffiti/street art. Hadde jeg hatt en butikk elns i sentrum av en hvilken som helst by hadde jeg latt noen som var flinke lage noe sånt på veggen min om de ville.


Også et eksempel på hvor stygt det kan være. Tagging = bare tragisk.
Sist endret av drittunge; 15. mars 2009 kl. 17:53.
drøyt bilde det siste der, drittunge.
tagging kan være like fett som graffiti, om ikke fetere, men det meste du ser er jo styggt.
Slik grafitti er evig nice: http://www.marcofolio.net/images/sto...terdam_big.jpg folk som kan gjøre slikt, er utvilsomt svært begavet
anbefaler å bruke skalpeller for å kutte ut stensilene.. de har engangsskalpeller på apoteket, og det finnes med runde og spisse tupper. du bør velge de spisse, og kjøp en del av dem, for de knekker etterhvert som du bruker dem
Jeg bruker følgende for min sjablonger:

-Skalpeller fra Clas Ohlson (3-pack)

-Spraybokser fra Oslo Kunstmateriell

-Papir/papp/mylar fra kontoret og rundt omkring

-Printer/kopimaskin lett tilgjengelig er også en fordel. Særlig hvis den kan skrive ut større papir enn A4.


http://www.flickr.com/photos/nuntius-oslo/
▼ ... mange måneder senere ... ▼
olfa silver cutter
Graffiti = tagging
Tagging = graffiti

Slutt å velge ut en del av kulturen og kalle det noe annet fordi du ikke liker det.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tagging = Graffiti
Graffiti = ikke tagging.

Graffiti er et generelt begrep, og sikkter ikke til noen spessiel kultur, sånn btw.
Men siden du nevner kultur, og jeg gjetter at du tenker på graffing som en del av hip hop kulturen. Ingen ekte hip-hopere lager slike stygge simple navn/ord tags. Hvis du nå tenker "hey, jeg kjenner jo noen angivelige hip hop'ere som gjør nettopp det!", så bør du spørre deg selv, eller helst spørre noen som kjenner til hip hop kulturen, "Er de egentlig det?".
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Tagging = Graffiti
Graffiti = ikke tagging.

Graffiti er et generelt begrep, og sikkter ikke til noen spessiel kultur, sånn btw.
Men siden du nevner kultur, og jeg gjetter at du tenker på graffing som en del av hip hop kulturen. Ingen ekte hip-hopere lager slike stygge simple navn/ord tags. Hvis du nå tenker "hey, jeg kjenner jo noen angivelige hip hop'ere som gjør nettopp det!", så bør du spørre deg selv, eller helst spørre noen som kjenner til hip hop kulturen, "Er de egentlig det?".
Vis hele sitatet...
Kremt, en piece, er en stor tagg med outline, 3D og design. De fleste som er noe i graffiti miljøet i dag startet ofte med tagging.
Fks: Hørt om Rime? En av de beste graffiti artistene vi har. Han startet med å tagge på avisruten i nabolaget tidlig på morran'. De første årene fokuserte han bare på å dra tags eller throwups. Ikke kom her og si at ingen "artister" tagger.
Ok, neste gang dere ser en piece eller whatever. Ta en titt nedi hjørnet på bokstavene. Er nesten 100 prosent sikker på at det er noen eller flere tags der.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Den beste måten å bli bedre på, er vel å tenge litt hver dag.
Ha litt inspirasjon og motivasjon i rundt deg hver dag.

Hent noen elemter her og der, og bland de til noe du liker.

Om du gjentatte ganger tegner etter en såkalt 'tutorial', blir du jo nesten avhenging av att andre forteller deg hva du skal gjøre. Og fantasien blir vel noe dårligere.
I følge det jeg har sett.
forget all you know, alle de store artistene har på ett eller annet tidspukt tagget, jeg drar av ot til tags, noen tags er pene andre ikke, deal with it!