Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3455
Har en sur feil på bilen.

Batteriet blir tappet periodisk. Første gang for et år siden. 4 ganger siste halvannen mnd.

Batteriet er relativt nytt. Ca 2 år. Vedlikeholdslader normalt hver 3mnd. Oftere de siste månedene av åpenbare grunner.

Må få bilen til en mekaniker, men er stygt redd for at dette blir å kaste penger i dass.
Er dette som kan feilsøkes på en effektiv måte? Ikke noe greie på bil så er litt lost
Må få bilen til en mekaniker, men er stygt redd for at dette blir å kaste penger i dass.
Er dette som kan feilsøkes på en effektiv måte? Ikke noe greie på bil så er litt lost
Vis hele sitatet...
Er det greit for deg å lade fra veggen kan du sikkert leve slik en stund.

Kan sikkert feilsøkes, dog virker det som periodisk feil og det er et helvete. Kan hende det er noe enkelt. Eller ikke.
Kjenner du en elektriker? I såfall så kan du få han til og måle hvor mye dynamoen din leverer. Og evt måle om det er noe i bilen som trekker strøm når den ikke sviver. Den burde lade rundt 13.5 til 14.5 volt.
Lyser noen varsel lamper da? ingenting annet som er feil enn at den er tom for strøm i blant? Er det en relativt gammel bil uten så alt for mye data/elektronikk og dilldall?
Hvis du forstår deg på å måle strømtrekk med et amperemeter, så kan du koble av ene polen på bateriet, og koble amperemeteret i mellom. Og så sjekke om det er strømtrekk når bilen er av. Om det er strømtrekk, så får du noen til å hjelpe deg å ta ut en og en sikring og sette inn igjen i sikringsboksen, slik at du finner ut hvilken som trekker strøm. Om det er en uviktig sikring til f.eks radio så kan du bare la vær å ha den i om du ikke vil bruke tid og penger på å fikse. Om det er ei sikring som bilen ikke kan være foruten, så må du jo seff fikse. Har ingen som helst formening om hva gjøre videre uten å vite mer da.
Men det er kanskje ikke så godt å finne ut noe, hvis det bare er periodisk som du skriver..

Evt. kan du bare skaffe en hovedstrømsbryter som du kobler på i mellom bateriet og resten av ledningsnettet. Slik at du kutter av alt av elektronikk når du vrir om denne. Da fikser du jo egentlig ikke feilen da, du skrur den bare av når du parkerer bilen.
En enda billigere (men mer tungvint) måte, er å rett og slett bare koble fra minus polen på bateriet hver gang du parkerer, og koble på når du skal kjøre.

Ja, eller sjekke om dynamo lader som 5FDP skriver. Kan jo være at bateriet går tomt fordi det aldrig får lading mens du kjører. Men har du noen gang opplevd å plutselig gå tom for strøm mens du er ute på en lang kjøretur? Hvis du ikke har det, så bør vel dynamo og lading vere ok...
Sist endret av Sarv_2; 14. mai 2022 kl. 21:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ble bilen programmert med nytt batteri (alder) når du byttet batteri? Hvis det ikke gjøres på nyere biler så vil bilen tro batteriet er eldgammelt og sette ladeprofil deretter (som da overlader et nytt batteri som ikke trenger å lades så hardt), noe som da gjør at helt nye batterier varer 1-2 år (istedefor å vare 8-10 år).
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Ble bilen programmert med nytt batteri (alder) når du byttet batteri? Hvis det ikke gjøres på nyere biler så vil bilen tro batteriet er eldgammelt og sette ladeprofil deretter (som da overlader et nytt batteri som ikke trenger å lades så hardt), noe som da gjør at helt nye batterier varer 1-2 år (istedefor å vare 8-10 år).
Vis hele sitatet...
Om det er en bil av "eldre" modell, høres dette ut som klassisk jordingsfeil. Noe er i kontakt med jord i bilen, og tapper batteriet over tid. Kan være alt fra ledningsslitasje til feil på enhet, så en feilsøking må somregel til, men det betyr ikke at det er en alt for omfattende jobb å finne ut av.

Er det en bil av "nyere" årgang er det mulig at en OBD-2 avlesing muligens kan peke deg i "rett retning" på hva/hvor feilen kan være, og om du er heldig, til og med spesifikt fortelle deg feilen.
Sist endret av Mr.Septik; 15. mai 2022 kl. 00:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lukk opp panseret på bilen din, lukk dører, sørg for at radioen og kupélys er av og nøkkelen ute. Ta løs minuspolen på batteriet, ta den helt av. Om du nå tucher den borti polen igjen, får du endel gnist? Da har du noe som trekker strøm.
Uvaksinert 👍
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Lukk opp panseret på bilen din, lukk dører, sørg for at radioen og kupélys er av og nøkkelen ute. Ta løs minuspolen på batteriet, ta den helt av. Om du nå tucher den borti polen igjen, får du endel gnist? Da har du noe som trekker strøm.
Vis hele sitatet...
Gnist vil man få uansett.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av daffe Vis innlegg
Gnist vil man få uansett.
Vis hele sitatet...
https://www.motorhills.com/should-a-...connecting-it/
Skaff deg et multimeter så du kan måle volt og miliampere. Mål fra koblingen bak på dynamoen til karosseriet mens bilen går, så ser du hva den lader. Hvis det er som han oppi her skrev, rundt 14 volt er det bra. Da kan du sjekke strømtrekket fra batteriet når bilen er slått av. Da trenger du et multimeter som måler miliampere, tror ikke det billigste fra biltema takler så lav strøm faktisk. Jeg husker ikke hvor mye som er vanlig men lurer på om rundt 200 miliampere er akseptabelt. Hvis det er mye over er det noe i bilen som bruker opp strømmen selv om tenninga er av. Men mest sannsynlig er børstene i dynamoen din slitt og den lader dårlig, hvis bilen er gammel.
200mA er 5Ah per døgn, det vil tømme batteriet på en uke. 10-20mA bør ikke være et problem på en bil som brukes regelmessig.

Børstene er det neppe, er lenge siden dynamo hadde det :-)
Sitat av Fulmen Vis innlegg
200mA er 5Ah per døgn, det vil tømme batteriet på en uke. 10-20mA bør ikke være et problem på en bil som brukes regelmessig.

Børstene er det neppe, er lenge siden dynamo hadde det :-)
Vis hele sitatet...
Da tok jeg feil, det var biltema multimeteret som ikke tok under 200mA, og en tidel av det som var vanlig strømtrekket på en bil.


Det er fortsatt mange biler som har dynamo med børster, selv om børsteløs er bedre. Min 2010 audi har børster.
Lattergal's Avatar
Trådstarter
Ikke dynamo og batteri. Testet ok.

Tror jeg bare får bite i støvet å levere den på verksted.
Krysser fingrene på at de finner ut av det kjapt
Testet hvordan?
Lattergal's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Testet hvordan?
Vis hele sitatet...
Hatt veihjelp noen ganger før. De testet etter å ha fått liv i bilen igjen.
Hvis det var dette du tenkte på
Du kan prøve å ta ut sikring til bilstereo, som ofte er et problem ved strømtrekk.
Dette er vel det letteste du kan prøve om du ikke har greie på bil og kan feilsøke selv med multimeter.
Søk på «parasitic drain» på YouTube så finner du fremgangsmåte for å finne strømtrekk. Du må ha mulitmeter da
Lattergal's Avatar
Trådstarter
Sitat av Verneombudet Vis innlegg
Søk på «parasitic drain» på YouTube så finner du fremgangsmåte for å finne strømtrekk. Du må ha mulitmeter da
Vis hele sitatet...
Gjort det. Sett noen videoer nå.

Skal se hva jeg får til.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det er fortsatt mange biler som har dynamo med børster
Vis hele sitatet...
Kan du gi noen eksempler?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Kan du gi noen eksempler?
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde jo det? Min bil, en 2010 Audi har børster. Alle biler fra vag konsernet bruker fortsatt dynamoer med børster så vidt jeg vet. Kan du gi noen eksempler på biler med dynamo uten børster?
Uvaksinert 👍
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Kan du gi noen eksempler?
Vis hele sitatet...
De fleste har børster. Det er på lastebiler og der man trenger mye strøm det kan være børsteløse.

https://dynamo-bg.com/en/news/279858/
Sist endret av daffe; 15. mai 2022 kl. 22:02.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg gjorde jo det?
Vis hele sitatet...
Joda, jeg tror bare ikke på deg
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Joda, jeg tror bare ikke på deg
Vis hele sitatet...
Du må nesten komme med noe mer enn det, det er du som påstår de er uten, hva får deg til å tro det? Jeg ble nysgjerrig, for jeg vet at det finnes børsteløse og lurte på om det faktisk var vanlig i nyere biler, men de to jeg har spurt med god greie på bil sier begge nei. Googling gir heller ikke noe svar ene eller andre veien. Så, hvilke biler er det du mener bruker børsteløse dynamoer?
Vi snakker nok litt forbi hverandre, jeg tenkte på de gammeldagse DC-generatorene med kommutator. Og de gikk ut av bruk for mange tiår siden.
Lattergal's Avatar
Trådstarter
Tar et sjansespill her.

Kjøpt en original stereo på finndel så får vi se når den kommer.
Enkel å bytte sel og hvis den viser seg å være synderen så er det en billig fiks.
Hvis ikke så løser det kanskje da den gamle spilleren tuller allikevel.

(Spilleren slår seg av/på under kjøring så den er en mulig synder)
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Vi snakker nok litt forbi hverandre, jeg tenkte på de gammeldagse DC-generatorene med kommutator. Og de gikk ut av bruk for mange tiår siden.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ingen som mener det når de snakker om børster i dynamoer, og børsteløse dynamoer. Sitter langt inne å si at man tok feil skjønner jeg.


TS husk å si i fra om det funker å bytte spiller da! Men som en annen her sa, så ville det vært billigere og like effektivt å bare ta sikringen på spilleren.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Tar et sjansespill her.

Kjøpt en original stereo på finndel så får vi se når den kommer.
Enkel å bytte sel og hvis den viser seg å være synderen så er det en billig fiks.
Hvis ikke så løser det kanskje da den gamle spilleren tuller allikevel.

(Spilleren slår seg av/på under kjøring så den er en mulig synder)
Vis hele sitatet...
Da er det jo like gjerne ledningsopplegget som er dårlig.
Lattergal's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Da er det jo like gjerne ledningsopplegget som er dårlig.
Vis hele sitatet...
Kan godt være. Men begynner med det enkleste. Alt over å bytte spilleren må en mekaniker se på.

Tar det enkleste først så ser vi

Som foreslått. Ja det burde vært enklest å ta sikringen. Men spilleren ser ut til å synkronisere med dash og rattkontroll. Visse funksjoner jeg ikke vil miste.

Hvis en ny spiller ikke virker så går bilen på verksted

Oppdaterer når jeg vet mer
Sist endret av Lattergal; 17. mai 2022 kl. 14:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lattergal's Avatar
Trådstarter
Oppdatering

Tror jeg er litt for godtroende. Stoler på det fagfolk sier til meg :-)


Kommet frem til at må være batteriet. Enkelt forklart så tar det ikke strøm lenger.
Snakket med verksted på telefonen og de opplyser blant annet at batteri kun har 1 års garanti... Synes dette høres helt tullete ut så det jeg sjekke med produsenten.
Tross alt et billig batteri fra biltema har 3-5 års garanti.

Oppdaterer igjen imorgen.

Oppdatering 2

Batteri vertfall dødt. Puttet nytt i bilen.

Krysser fingrene at det ikke er noe som trekker strømmen da og batteriet var feilen.
Verksted hadde ingen forklaring på hvorfor Falken godkjente batteriet 3 ganger. Var vist åpenbart dødt
Sist endret av Lattergal; 20. mai 2022 kl. 11:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.