Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2124
Bruker bare android og skjønner ikke n dritt av menyoppsett og bruk av iphone. Blir man vant til det eller er iphone komplisert?
Har hørt at noen samsung og huawei skal ha samme kryptert sperring som iphone så ingen kan komme seg inn uten kode eller via hacking, er det noen som vet hvilke modeller det er?
Byttet fra samsung til iphone etter jeg tjenestegjorde i nord norge. Vurderer å reise opp å hente den samsungen jeg glemte for å si det sånt.
Ja, er ikke noe problem. Iphone er som duplo imens android er som lego. Det er bare å legge inn litt innsats for å lære seg forskjellen mellom hvordan ting fungerer.

Mennesker er vanedyr, så når ting ikke er som de er vant til så blir de irriterte. Det er bare å legge bort følelsene.
Gikk fra android til ios etter å å ha brukt android siden galaxy var nytt. 2 dager etter på så jeg meg aldri tilbake!
På omtrent hver android telefon av ulike merker må man lære seg nye, kjapt utvikla, stygge og tilfeldige menyer, mens iphones grensesnitt oppdateres gradvis og er kjent for brukervennlighet. Skjønner ikke at maskinvare fra et reklame-/datainnsamlingsselskap er fristende for så mange når de i tillegg får oppdateringer langt senere og kortere. Hvilke spesielle behov er det man får oppfylt ved å tweake en android? Mindre sikkerhet? Og så er jo googles appstore en vits når det kommer til utvalg innen semi-proffe, kreative apps. Apples personvernimplementasjoner er der FOR forbrukeren, mens google henter inn alt de kan og deler forholdsvis villig. Det er én av grunnene til at de har dobbelt så stor batterikapasitet med samme brukstid som iphones. Som også snuten stadig krangler med apple om tilgang til... Enkelt valg, får kjøpt omtrent ubrukte iphoner på finn til halv pris som sannsynligvis varer lengre pga. mer solid hardware. Hvor mange modeller pusher samsung ut i året, og hvor stor er utviklingsavdelinga dems sammenligna med apple? Det går nok noen hundre (tusen?) timer mer med finpuss på en ny iphone-modell ila. de to årene mellom generasjonsskiftene sammenlignet med de femten halvveistelefonene andre produsenter kverner ut. Gi det en dag eller to til, så klarer du dette.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Har holdt meg til Galaxy serien til Samsung siden s3 modellen kom, helt til s7 edge. Så ble det Galaxy s9 og Note9 omtrent samtidig, og har nå hatt Note20 Ultra 5G i snart to år. Har en iPhone 8 liggende jeg bruker til GarageBand, en app for å bruke telefonen som en "gitarforsterker" og for å komponere musikk stort sett(?).

Hvem som samler mest brukerinformasjon og selger den er vel forsåvidt det samme, om innsamling av informasjon om bruker og bruk er et problem, bør en jo ligge langt unna en mobiltelefon, spesielt "smarttelefoner"!

Kunne helt sikkert blitt såpass vandt til iPhone at jeg kunne brukt det daglig, men foretrekker Android rett å slett av gammel vane.

Blir litt det samme med data, jeg har så og si ikke tatt i en pc etter Windows 7, og har nå en laptop med Windows 11 tilgjengelig. Gikk fra å være rimelig habil innen data til å bli datamessig funksjonshemmet. Jeg kommer meg fram dit jeg skal etter hvert, men det er totalt ukjent, og til tider uforståelig terreng for meg nå, men det er jo for jeg ikke har brukt pc i det hele tatt
Sist endret av Mr.Septik; 15. mai 2022 kl. 04:06.
iPhone er ikke komplisert, og man bruker ikke lang tid på å lære det. Jeg gikk fra android til iPhone for 3 år siden, og er veldig glad for det nå i dag.
Ekstremt deilig hvor sømløst alt er på iPhone. Hele operativsystemet og telefon i seg selv er så mye mer fintunet enn android.
Gi det et realt forsøk, så skal du se at det ikke blir aktuelt med android igjen.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Stone1 Vis innlegg
iPhone er ikke komplisert, og man bruker ikke lang tid på å lære det. Jeg gikk fra android til iPhone for 3 år siden, og er veldig glad for det nå i dag.
Ekstremt deilig hvor sømløst alt er på iPhone. Hele operativsystemet og telefon i seg selv er så mye mer fintunet enn android.
Gi det et realt forsøk, så skal du se at det ikke blir aktuelt med android igjen.
Vis hele sitatet...
Gi "fintuning" av Android et realt forsøk, så skal du se at det er ett rimeligt kapabelt OS til det meste
Sitat av funksjon Vis innlegg
Apples personvernimplementasjoner er der FOR forbrukeren
Vis hele sitatet...
Hvis du tror Apple er din venn har du ikke mye til gangsyn. For all del, velg den mobilen du liker, men ikke tro at noen av disse megaselskapene bryr seg om deg. De bryr seg om pengene du gir de.
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
Gi "fintuning" av Android et realt forsøk, så skal du se at det er ett rimeligt kapabelt OS til det meste
Vis hele sitatet...
Heh, hadde android lenge. 2006-2007 og helt fram til 2015. Android har alltid vært og vil for alltid være et møkka OS. Kapabelt, helt sikkert. Stygt og tregt? Ja det også

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvis du tror Apple er din venn har du ikke mye til gangsyn. For all del, velg den mobilen du liker, men ikke tro at noen av disse megaselskapene bryr seg om deg. De bryr seg om pengene du gir de.
Vis hele sitatet...
Personvern er jo en ting. Men det er heller ikke så lett å lure seg inn om man aktiverer Find my phone
Er sikkerheten til iPhone bedre enn Android? Mtp å komme seg inn uten pinkode?

Hvis politiet har veldig lyst å gå inn på min mob og se nudsene mine, er det da vanskeligere/umulig om jeg har iPhone kontra Android?
Sitat av dinegenfiselukt Vis innlegg
Er sikkerheten til iPhone bedre enn Android? Mtp å komme seg inn uten pinkode?

Hvis politiet har veldig lyst å gå inn på min mob og se nudsene mine, er det da vanskeligere/umulig om jeg har iPhone kontra Android?
Vis hele sitatet...
Skal man tro på hva tech miljøet sier så har NSA lenge klaget på at Apple ikke vil opprette en bakdør til deres enheter.

Men største punktet for iPhone sin del er vel heller det at om tlf er låst til find my phone så er det ikke bare å kjøre fabrikkinnstilling også kan man sette opp tlf på nytt. En annen ting er jo hvor kresne Apple er på hva slags apper som kan ligge på app store og ikke kan innstallere egne apk’er som kan inneholde masse virus og diverse dritt
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvis du tror Apple er din venn har du ikke mye til gangsyn. For all del, velg den mobilen du liker, men ikke tro at noen av disse megaselskapene bryr seg om deg. De bryr seg om pengene du gir de.
Vis hele sitatet...
Tja, Google er et reklamebyrå som lever av å selge dataene dine, da blir Apple ganske automatisk et bedre alternativ sett i forhold til Google.

Det finnes ingen gode alternativer som ikke krever masse innsats eller dårligere brukeropplevelse.
Sitat av dinegenfiselukt Vis innlegg
Er sikkerheten til iPhone bedre enn Android? Mtp å komme seg inn uten pinkode?

Hvis politiet har veldig lyst å gå inn på min mob og se nudsene mine, er det da vanskeligere/umulig om jeg har iPhone kontra Android?
Vis hele sitatet...
Både ja og nei, feks:

Bruker du faceid/fingertrykk å driver med shady business, fortjener du å bli tatt. Juridisk kan ikke myndigheten tvinge frem passord, men de kan tvinge deg foran telefonen. (etter lovverket selvsagt).

Så lenge du har oppdatert telefon med et godt passord, er du i grunn safe.