Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1632
Noen som har noe gode svar? Hvorfor er iq tester nesten alltid utelukkende oppgaver innenfor matematikk? Kan man ikke være intelligent men ikke være god i matematikk? I følge iq test både på nett og igjennom psykiater har jeg under gjennomsnittet ca 88, men jeg er ganske smart når det kommer til andre tema som ikke har noe med matematikk å gjøre. Er ganske god på biologi og er veldig interessert i kroppens funksjoner generelt sett og gjorde det bra på idrettslinja når vi hadde fag relaterende til biologi.
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Noen som har noe gode svar? Hvorfor er iq tester nesten alltid utelukkende oppgaver innenfor matematikk? Kan man ikke være intelligent men ikke være god i matematikk? I følge iq test både på nett og igjennom psykiater har jeg under gjennomsnittet ca 88, men jeg er ganske smart når det kommer til andre tema som ikke har noe med matematikk å gjøre. Er ganske god på biologi og er veldig interessert i kroppens funksjoner generelt sett og gjorde det bra på idrettslinja når vi hadde fag relaterende til biologi.
Vis hele sitatet...
Det finnes forskjellige typer intelligens. Logisk intelligens (matte) er bare en av mange.

iq eq sq aq cq..
https://www.stoodnt.com/blog/mind-yo...q-eq-sq-cq-aq/
Sist endret av Superspurv; 10. mai 2022 kl. 20:42.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvilke tester sikter du til? Mye som kalles "IQ-test" (for ikke å nevne en del andre *Q-er) er rent vas. Mange typer IQ-tester er designet for å kreve minst mulig bakgrunnskunnskap. Mensa bruker f.eks. "figure reasoning tests" der mattekunnskaper ikke trengs i noen særlig grad.
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvilke tester sikter du til? Mye som kalles "IQ-test" (for ikke å nevne en del andre *Q-er) er rent vas. Mange typer IQ-tester er designet for å kreve minst mulig bakgrunnskunnskap. Mensa bruker f.eks. "figure reasoning tests" der mattekunnskaper ikke trengs i noen særlig grad.
Vis hele sitatet...

Hmm ja det kan godt hende. Er helt elendig i matematikk og vet bare at nå tok en iq test hos psykiatrien var det ekstremt mange matte relaterte spørsmål noe som jeg er helt ubrukelig i.
En IQ test for å dømme egenskapene til deg som menneske blir som en oppgave i gym for å gjøre det samme. Det er for snevert, og gir kun en indikasjon på visse typer kognitive evner. Men nyttig kan det likevel være i visse situasjoner, eksempelvis for å avdekke potensiell kognitiv svikt. Ville ikke hengt meg for mye opp i det, enten man scorer svært høyt eller svært lavt på en sånn test så er det skadelig tror jeg å legge for mye i det.
Sist endret av Relevant; 10. mai 2022 kl. 21:16.
Har alltid vært opptatt av symbolikk og sammenhenger i mønster osv.

Har tatt mange iq tester på nett får alltid et godt resultat. Men jeg mener selv at det å kunne se sammenhenger i symboler ikke har noe med iq å gjøre.

Selvfølgelig er det en form for iq innenfor et område. Men hvor mye det sier om hvor oppegående enn er på andre måter er ikke godt å si.

Er det noen spesiell grunn til at dette er noe du er opptatt av?
Trådstarter
Sitat av Conan Vis innlegg
Har alltid vært opptatt av symbolikk og sammenhenger i mønster osv.

Har tatt mange iq tester på nett får alltid et godt resultat. Men jeg mener selv at det å kunne se sammenhenger i symboler ikke har noe med iq å gjøre.

Selvfølgelig er det en form for iq innenfor et område. Men hvor mye det sier om hvor oppegående enn er på andre måter er ikke godt å si.

Er det noen spesiell grunn til at dette er noe du er opptatt av?
Vis hele sitatet...
Nei egentlig ikke. Men søstra mi har alltid vært geniet i familien og arva intelligensen fra pappa, mens jeg og min mor er gode i idrett og trening men ekstremt dårlige i matematikk. Virker som at psykiater og lege mener det er fordi vi er dumme, mens jeg mener at man kan være gjennomsnittlig i intelligens men være helt elendig i matematikk.
Jeg er relativt god i matte men disse IQ testene og gir meg ingen indikasjon relatert til matte.
Matematikk er logikk i praksis og en god måte måle inteligens på.
Du sier jo selv at søstra og faren din er geniet i familien, mens du og din mor er best i idrett
Hva mer er det du lurer på?

Matematikk er logikk i praksis og en god måte måle inteligens på.
Du sier jo selv at søstra og faren din er geniet i familien, mens du og din mor er best i idrett
Hva mer er det du lurer på?
Sist endret av Gloss; 11. mai 2022 kl. 09:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.