Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2997
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Hei
Etter min oppfatning og litt «pseudovitenskap» har jeg funnet ut at psilocybin, eller magic mushrooms, er en antagonist til 5-HT reseptorene, med høy binding til 5-HT2a , inkludert 5-HT1a og 5-HT1D.

Den antipsykotiske medisinen seroquel med virkestoffet kvetiapin, binder seg til 5HT1A og 5HT2, og enkelte andre som Dopamin 1 og 2(D1&d2).

Begge går tilsynelatende på (nesten samme reseptorer), bare at psilocybin går på noe andre reseptorer innenfor serotonin gjengen.

Ironisk nok så skal antipsykotiske som seroquel virke mot schizofreni, mani, og brukes i dagligdags som et beroliggende i lave doser.

Hvorfor frembringer psilocybin hallusinasjoner (i prinsippet hva psykoser er, og symptomer på feks schizofreni), men den deler flere felles reseptorer med antipsykotiske som feks da kvetiapin?

Er det fordi sopp går på flere serotonin reseptorer, mens seroquel går på dopamin reseptorer?

Jeg bruker selv seroquel for uro og tankekjør på kvelden. Mange jeg møter og har møtt tidligere som er rekreasjonelle, er helt i mot antipsykotiske, fordi de mener hjernen blir helt grøt osv. Jeg har skjønt at de eldre førstegenerasjons antipsykotika var verre med flere bivirkninger.

Så spørsmålet til slutt er, er ikke da andregenerasjons antipsykotika, like bra til behandling av lidelser som sopp er?

Vedlagt er fullstendig info om seroquel og psilocin:



Sist endret av Kusetjuv; 3. mars 2022 kl. 13:36. Grunn: Feil med bilde
Psykedelisk bakverk
Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men er jo en vesentlig forskjell at psilocin er en agonist, mens seroquel er en antagonist. Den ene stimulerer reseptorene, den andre virker dempende. Det er altså helt naturlig at effektene er å regne som motsetninger av hverandre
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke har jeg et godt svar på det du lurer på, men ved ekstreme høye doser seroquel som 2g, så har jeg vært i en tilstand hvor jeg kan høre stemmer, "glemme" hvordan jeg puster, så tørr ikke å sove som er helt jævlig å måtte holde seg våken på seroquel. Det er for meg psykose symptomer, som er den motsatte effekt av hva seroquel skal gi. Og jeg vet det; retard høye doser.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det kan jo ikke skilles fra grunntilstanden at du har symptomer samtidig ned medisinering, kan det vrlb
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men er jo en vesentlig forskjell at psilocin er en agonist, mens seroquel er en antagonist. Den ene stimulerer reseptorene, den andre virker dempende. Det er altså helt naturlig at effektene er å regne som motsetninger av hverandre
Vis hele sitatet...
Presis. Og ruseffekten på psykedelika kan man på mange måter kalle en psykose, det går på de samme mekanismene som en psykose. Derfor er psykedelika psykosefremkallende og skal særlig unngås av de som fra før har underliggende psykoseproblematikk.
Seroquel som et antipsykotium demper både psykose og tripp.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I tillegg til flyvende_vaffel sitt gode poeng så er ikke agonist eller antagonist mot en spesifikk reseptor gitt at man får samme resultat. Det er mye mer komplekst enn som så. Og dette er deler vi enda ikke helt forstår i vitenskapen.

Jeg er bare over gjennomsnittet interessert i slikt, og om noen vet bedre så gjerne korrigér meg.

Det er altså ikke slik at selv om vi vet hvilke reseptorer et stoff binder seg til og om det er en agnost eller antagonist, at vi kan vite hvilken effekt stoffet har på mennesker. Et stoff er ikke bare en agonist eller antagonist heller, det er varierende grader eller "affinitet" av agonisme eller antagonisme. Det vil gi en indikasjon ja, da vi vet f.eks serotonin reseptorer vil styre visse funksjoner, men vi vil aldri vite helt sikkert før man eksperimenterer og kartlegger resultatene godt nok.


Kort og godt: Farmakologi og neurologi er mye mer komplekst enn du virker til å tro.
Tror det kan være stor forskjell på hvordan binding til 5ht-2 og 5ht-2a arter seg selv om de er veldig like i navnet. 5ht-2a ser ut til å være en nøkkelreseptor for tripping for å si det sånn
Som en som har prøvd begge vil jeg si at dem har nesten motsatt effekt, om det er en slags forklaring. Absolutt ikke det samme, i det hele tatt.
SSRI og seroquel, også benzo, vil egentlig bare bremse en trip. Om det var samme effekt hadde man vel heller sett at det kunne forsterke dem.
Sist endret av elz; 4. mars 2022 kl. 15:23.