Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3892
Fuck Mr. Plod!
Jeg har nylig kommet opp med en ide til å tjene en grei mnd.lønn som lett kan skaleres til hele norge.

Men problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne.

Er veldig likt brusautomater, bare med søppelkasser istedet.

Trenger jeg ett firma? Eller kan jeg bare ringe rundt å plassere opp søppeldunker.

Min største frykt er jo at jeg plutselig sitter igjen med 100+ søppeldunker som ingen vil ha på plassen sin.
Hvordan tenker du at dette blir en suksess? Hva formål skal det tjene og hvilket behov skal det fylle?
Jeg vil tro grunneiere ville være et sted å begynne.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Hvordan tenker du at dette blir en suksess? Hva formål skal det tjene og hvilket behov skal det fylle?
Vis hele sitatet...
Er rett å alett ett håp om å kunne sette opp 100+ dunker som er ment for flasker. Med sånn "O" på seg.

En gang i uka så kjører man rundt å plukker opp alle flaskene.

20 flasker i hver dunk x 100 dunker = 2000 flasker = 4000kr i uka.
Du har en ferdig utviklet dunk som hindrer andre i å ta flaskene dine?
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Du har en ferdig utviklet dunk som hindrer andre i å ta flaskene dine?
Vis hele sitatet...
Nei men har kontakt med fabrikker i kina som lager dunker etter mine behov
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Er rett å alett ett håp om å kunne sette opp 100+ dunker som er ment for flasker. Med sånn "O" på seg.

En gang i uka så kjører man rundt å plukker opp alle flaskene.

20 flasker i hver dunk x 100 dunker = 2000 flasker = 4000kr i uka.
Vis hele sitatet...
Men har du virkelig regnet på dette?

Bruker du 6min på å kjøre mellom dunkene for tømming så ender du på 400kr i timen før skatter, avgifter og utgifter.

Også skal jo disse dunkene kjøpes inn også.

I tillegg finnes det allerede flere typer dunker som samler inn flasker.

Jeg vil tippe ulike vending maskiner gir større sjanse for profitt.
Nav har jeg hørt kan være hjelpsomme når det gjelder oppstart av egen bedrift, finnes sikkert andre instanser man kan hendvende seg også.

Gjør litt research på hvorvidt forskjellige plasser kunne vært interresert i slike dunker osv først så du har tenkt på alle ting før du investerer penger i dette.

Eksempelvis vil det være dumt å sette en slik dunk utenfor en butikk da folk heller panter.
Men feks et idrettsanlegg kunne vært en god ide.

Burde vel ordne et AS så du slipper å gå personlig konkurs, (såvidt jeg har fått med meg er det slik det funker men det kan sikkert noen andre bekrefte eller avkrefte)

Ikke undervurder hvor nøye man bør være med planlegging og research før man begir det ut på slikt.


Lykke til
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Er rett å alett ett håp om å kunne sette opp 100+ dunker som er ment for flasker. Med sånn "O" på seg.

En gang i uka så kjører man rundt å plukker opp alle flaskene.

20 flasker i hver dunk x 100 dunker = 2000 flasker = 4000kr i uka.
Vis hele sitatet...
Husk at det koster å kjøre rundt å samle flaskene og div skatt å greier. Tipper du sitter igjen med maks 2000 uka.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Husk at det koster å kjøre rundt å samle flaskene og div skatt å greier. Tipper du sitter igjen med maks 2000 uka.
Vis hele sitatet...
Dette vil jo variere. Etterhvert finner man ut hvilke bokser som trengs å tømmes ofte og hvem som kan stå en uke ekstra.
Sikkerhet blir viktig, eller så vil du ikke få pantet noe i byene da disse vil være tømt av tiggere (som allerede går og samler flasker i alle søppelkasser).

I tillegg må du nok få avtaler med kommunene for å få lov til plassere ut disse (tror jeg).

Men positivt med noe som bidrar til mer resirkulering ��
Tror nok byens løse fugler tømmer boksene fortere enn du klarer. Vist ikke må di jo sikres skikkelig...

Her i nord har vi nå lignende, med egne bokser/rør for flasker ved siden av noen offentlige søppelkasser slik at man slipper å grave igjennom søppelet for å finne tomgodset.
Grunneierne skal vel ha sitt også?
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg hadde digga om noen satt opp stasjoner som var ubemannet med panteflasker! det skulle jeg stjælt med god samvittighet ;D

Og bare for å ikke være buzzkill her, så synes jeg faktisk du er inne på noe. men ikke helt.
Feks. pant av stort volum av flasker går ikke i norge om man skal kreve pant, du må dra det gjennom automater for å få panten, om du ikke smelter om å selger materialet.

Så kanskje du kan satse på å ta ansvaret fra feks. gjennvinnings stasjoner eller lignende, og ta på deg ansvarset for å lage en løsning der du er den som profiterer for å pante stort
Sist endret av Absurd; 21. januar 2022 kl. 19:50.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Bare for å nevne det så er det ett hull på boksen. Du kan jo selvfølgelig stikke armen inn om du er en tynn jævel

Boksene vil være låst.

Evt. Hvis tyveri blir ett stort problem, ett kort rør fra hullet, noe som gjør at du ikke før bøyd armen å komme ned til bunn
Kan ikke de stakkars menneskene som allerede samler og panter flasker få lov til det isteden for at du skal tjene penger på alt?

Så og så mange flasker samlet inn er lik en sykkel mindre stjålet.
Business ideen din er en slags panteautomat uten pant?
Bra du leker med idéer for å bli din egen sjef men realistisk sett hvorfor skulle folk velge å bruke den istedet for de på butikken hvor man får penger for å levere flaskene?
I parker og sånt er det kanskje bruk for det men de 12 flaskene som settes utenfor søplekassene til uteliggere på en sommerdag unner jeg de å få. Du bruker mer penger i bensin på å kjøre å samle inn enn hva du tjener på flaskene og hvordan skal du unngå at noen forsyner seg av flaskene i samledunken din? Har du tenkt til å kjøpe enda mer avanserte dunker enn Fretex dunken som det fins metoder å fiske fra må du inn med elektronisk luke og teknologi og da blir det hvertfall mye utgifter!
Ser ikke noe business idé i dette men sånn for miljøets skyld så hadde det vært fint med flere tilgjengelige søplekasser for plastsortering/resirkulering rundt om kring da
Vil du tjene penger på tomflasker tjener du mer uten å kjøpe avanserte søplekasser på å plukke fra ordinære søplekasser og gå rundt å spørre grupper som sitter å drikker i parken om du kan få flaskene dems sånn som flaskesamlere allerede gjør eller dra på arrangementer som Norway cup osv. Da kan du sikkert tjene nærmere 1000spenn skattefritt på en effektiv dag i høysesong men det er uansett ikke en helårsjobb.
Firmaer som har utplassert brusautomater rundt om hos andre bedrifter har som regel enerett på å ta med seg returpant når de er innom for å fylle på automatene igjen.

Tomflasker som blir samlet inn på kiosker eller andre mindre utsalg (F.eks 7-11, Deli De Luca) er det grossisten som tar med seg som returgods når de leverer varer der.

Så du får noe å konkurrere mot der.
Alle steder jeg har jobba beholder panten og bruker pengene på noe godt til de ansatte (obv), så om du skal få til noe brukbart må du nok sjekke med kommuner. I større byer er det allerede folk som går rundt og plukker flasker, spesielt etter at pantebeløpet økte.
Sist endret av Conflicted; 23. januar 2022 kl. 00:41.
Hadde kjørt en softest uten å investere 100-tusenvis.

Kan du starte med 3-10 dunker, pitche det inn før du går all in?

Generelt bør en ha firma for å bli tatt seriøst, samt at dette forbigår ‘hobby’.

Derfor er enk definitivt noe du vil starte.

For 4-5 år siden hadde jeg firma som genererte omsetning på 80-150k / mnd + mva.

Jeg betalte for kite skatt og hadde heller ikke registrert meg som mva-pliktig selv om jeg fakturerte med mva.

Noe jeg fikk angre sterkt på, og er nå straks ferdig med å nedbetale det jeg skylder.

Sørg for å ha nok penger til å kunne betale regnskapsfører, husk at alt du tjener på firma så og si er 50% bort i skatt og avgifter før du kan bruke pengene privat.

Driver forøvrig firma igjen nå, og omsetter 200-500k /mnd.

Overhead har også økt betraktelig etterhvert som jeg har fått på plass ansatte og gjør ting mer seriøst.

Bare å spørre meg om hva som helstZ
Sitat av Eplejus Vis innlegg
Firmaer som har utplassert brusautomater rundt om hos andre bedrifter har som regel enerett på å ta med seg returpant når de er innom for å fylle på automatene igjen.

Tomflasker som blir samlet inn på kiosker eller andre mindre utsalg (F.eks 7-11, Deli De Luca) er det grossisten som tar med seg som returgods når de leverer varer der.

Så du får noe å konkurrere mot der.
Vis hele sitatet...
Coca-Cola Norge leverte månedlig levering av brus og mineralvann til gamle kontoret til jobben min. De kom aldri å hentet, og vi tok selv gledelig å pantet en gang i året for å finansiere sommerfesten vår.

Angående tråden; Jeg må dessverre si meg enig i enkelte andre her at jeg ikke tror dette blir den mest lønnsomme forretningsideen i form av gryn. Men det betyr ikke at den er dårlig, flere pant-spann på offentlig sted hadde absolutt vært av interesse.
Om noen hadde funnet en måte å gå i null, på samme tid som man fikk ryddet gatene noe mer enn i dag, så tror jeg ingen hadde blitt mer fornøyd.

Håper uansett du finner utav det du trenger for prosjektet ditt, god kveld!