Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4201
Jeg har ca 17.000 i kredittkortgjeld som er ganske lite, men det er umulig for meg å betale det ned akkurat nå, kan max betale sånn 300 kr i mnd og da betaler jeg bare litt av rentene, så hva kan jeg gjøre? har hørt om gjeldsordning men vet ikke hvordan det fungerer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For 17k? Ta kontakt med kreditor.
Det som i vanlig dagligtale kalles gjeldsordning tror jeg ikke du vil kunne få. Altså en ordning der du slipper å betale mesteparten.
Jeg kjenner en del som har dette og noen få som ikke har fått det. Fordi de har for lite gjeld. Og jeg vil tro du er ganske langt under kravet.
(Det er sikkert andre krav enn kun hvor mye gjeld man har. Inntekt osv.)
Går ut ifra du er ganske ung. Og/eller du har sosialstønad. Eller mye andre utgifter.
Snakk med de du skylder penger og prøv å få deg en jobb eller en andre jobb hvis du har en allerede. Kreditorer er ofte villig til å høre på deg og få til en ordning hvis du er ærlig og snakker med dem
Sist endret av Arex_x; 9. desember 2021 kl. 11:38.
Gjeldsordning er for de med ordentlig gjeld. 17k er lommerusk.
Som samtlige i tråden her sier, ring kreditor og snakk med dem.
Sist endret av Bombasa; 9. desember 2021 kl. 12:25.
Sitat av ttt123 Vis innlegg
Jeg har ca 17.000 i kredittkortgjeld som er ganske lite, men det er umulig for meg å betale det ned akkurat nå, kan max betale sånn 300 kr i mnd og da betaler jeg bare litt av rentene, så hva kan jeg gjøre? har hørt om gjeldsordning men vet ikke hvordan det fungerer.
Vis hele sitatet...
Litt av rentene? 300 i måneden burde sånn ca være rentene. Å da holder du gjelda i sjakk. Ikke noe drømmesituasjon men sånn er det noen ganger. Så får du ta lærdom å vente på bedre tider så betaler du det fort ned når du får bedre økonomi. Det viktigste er at det ikke eskalerer, at du betaler det minste de tillater deg å betale. Så snakk med kreditor.
Gjeldsordning er ikke for amatører. Det er fordi som har for mye gjeld til å være med på luksusfellen. eneste jeg kan anbefale deg er å se på luksusfellen å få noen generelle tips.

Du burde også sperre deg selv frivillig for kredittopplsyninger. Da er det ikke så lett å bare ta opp mer gjeld. Det er fire selskaper du må gjøre dette hos og de er listet her.
Sitat av ttt123 Vis innlegg
Jeg har ca 17.000 i kredittkortgjeld som er ganske lite, men det er umulig for meg å betale det ned akkurat nå, kan max betale sånn 300 kr i mnd og da betaler jeg bare litt av rentene, så hva kan jeg gjøre? har hørt om gjeldsordning men vet ikke hvordan det fungerer.
Vis hele sitatet...
Ta kontakt med kreditorene og be de lage en betalingsplan til sakene. Så kan du betale så mye du klarer hver mnd så slipper du at det hoper seg opp. Tar lengre tid selvfølgelig med å betale småe beløp, men det er bedre enn enn ingenting.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av ttt123 Vis innlegg
Jeg har ca 17.000 i kredittkortgjeld som er ganske lite, men det er umulig for meg å betale det ned akkurat nå, kan max betale sånn 300 kr i mnd og da betaler jeg bare litt av rentene, så hva kan jeg gjøre? har hørt om gjeldsordning men vet ikke hvordan det fungerer.
Vis hele sitatet...
Er det bare ett kredittkort? Hvorfor kan du ikke betale noe? Hvis det er flere kort, er gjelden foreldet etter 3 år, hvis du ikke har "godtatt" den. Gjelder for eksempel ved lisensen, om statens innkreving ikke har kunnet ta utlegg i eiendom for å innkreve 2800 (som den er på maks, etter 3 år) Eller andre småbeløp, fartsbøter ol. Kommer an på kreditor. Noen passer på at du har foretatt en innbetaling, selger gjelden videre osv. Hvis gjelden har endret kreditor, da er det mulig de har kjøpt den for et lite beløp og kan gå med på å redusere forutsatt at du betaler litt. Grunnen til at jeg spør er at hvis du vet at du sannsynligvis ikke kommer til å betale den ila 3 år, at offentlige myndigheter ikke kan ta utlegg i lønn eller eiendeler, har jeg sett at det av og til kan lønne seg å gjøre ingenting. Selvfølgelig et risikofylt råd, siden utfallet er uvisst. Men noe av min gjeld har "forsvunnet" på denne måten da. Var 480 000 i inkassogjeld og lav inntekt/ ustabil inntekt. Nå er den på 320 og da jeg lærte dette forrige måned, skjønte jeg at den kunne vært mindre. Uansett vanskelig å vite på forhånd. Har betalt mye også da...men gjort noen ukloke valg i fortiden som jeg kanskje har lært av. Kredittstoppet meg selv feks...
Sitat av Jooda Vis innlegg
Er det bare ett kredittkort? Hvorfor kan du ikke betale noe? Hvis det er flere kort, er gjelden foreldet etter 3 år, hvis du ikke har "godtatt" den. Gjelder for eksempel ved lisensen, om statens innkreving ikke har kunnet ta utlegg i eiendom for å innkreve 2800 (som den er på maks, etter 3 år) Eller andre småbeløp, fartsbøter ol. Kommer an på kreditor. Noen passer på at du har foretatt en innbetaling, selger gjelden videre osv. Hvis gjelden har endret kreditor, da er det mulig de har kjøpt den for et lite beløp og kan gå med på å redusere forutsatt at du betaler litt. Grunnen til at jeg spør er at hvis du vet at du sannsynligvis ikke kommer til å betale den ila 3 år, at offentlige myndigheter ikke kan ta utlegg i lønn eller eiendeler, har jeg sett at det av og til kan lønne seg å gjøre ingenting. Selvfølgelig et risikofylt råd, siden utfallet er uvisst. Men noe av min gjeld har "forsvunnet" på denne måten da. Var 480 000 i inkassogjeld og lav inntekt/ ustabil inntekt. Nå er den på 320 og da jeg lærte dette forrige måned, skjønte jeg at den kunne vært mindre. Uansett vanskelig å vite på forhånd. Har betalt mye også da...men gjort noen ukloke valg i fortiden som jeg kanskje har lært av. Kredittstoppet meg selv feks...
Vis hele sitatet...
Sitter du seriøst her og skriver at TS burde la være å betale, for så å gamble på at kravet blir foreldet...
Sitat av ttt123 Vis innlegg
Jeg har ca 17.000 i kredittkortgjeld som er ganske lite, men det er umulig for meg å betale det ned akkurat nå, kan max betale sånn 300 kr i mnd og da betaler jeg bare litt av rentene, så hva kan jeg gjøre? har hørt om gjeldsordning men vet ikke hvordan det fungerer.
Vis hele sitatet...

Du ringer kredittkortselskapet og sier at du ikke kan betale og om dem kan fryse kortet og rentene og lage en avtale med deg. Om dem nekter så ber du dem sende kravet til inkasso. Når saken havner hos inkasso selskapet så ringer du dem og lager en avtale, jeg er nærmest 100% sikker på at dem vil inngå en avtale med deg uten renter så lenge du forklarer situasjoner og holder avdragene dere blir enige om. Gjeldsordning er for mennesker som er varig ute av stand til å betale og beløpet skal være betydelig mer.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du ikke gir faen i kravet for da vokser det bare. Det vil ikke bli foreldet da disse kredittkort jævlene går til retten og får ny foreldelse frist hele tiden når kravet holder på og løpe ut.
Sist endret av Moneyking; 27. desember 2021 kl. 21:39.