Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1590
Fuck Mr. Plod!
Var nylig å gikk i en båthavn med noen venner, å der får vi øye på flere taskekrabber som var på en halv meters dyp.

Jeg bor i øst.

Hva er grunnen til at taskekrabbene vanka rundt i en båthavn på så lavt vann?

Var lyst ute også
Hvorfor skulle de ikke gjøre det?

Vil tro det er kaldt i vannet så tidlig på sesongen da er det varmere på grunna.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvorfor skulle de ikke gjøre det?

Vil tro det er kaldt i vannet så tidlig på sesongen da er det varmere på grunna.
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om taskekrabbe i båthavner

Men det er jo kult da



Er det mulig å grille taskekrabbe? Eller er det bare koking som gjelder?
Sitat av Dough Vis innlegg
da er det varmere på grunna.
Vis hele sitatet...
Min første antagelse er det motsatte. Krabber lever stort sett på dypt vann hvor det alltid er kaldt, så det er mer sannsynlig at de trekker opp til grunt vann pga lav temperatur.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Aldri hørt om taskekrabbe i båthavner

Men det er jo kult da



Er det mulig å grille taskekrabbe? Eller er det bare koking som gjelder?
Vis hele sitatet...
kan fint grilles men er vel ikke mye mat i de enda.
Vil tro de trekker opp for å pare seg.
Trådstarter, jeg tror bare at du ikke har fått det med deg før nå.

Jeg vet ikke hvordan bestanden er i lokalområdet ditt, men her er det jævlig med krabber alle faens veier bare man leter godt nok under brygger, under steiner, sprekker, mellom tang og tare og sjekker nygravde groper på sandbunn.
Har vasset rundt i grunne sund og plukket nok krabber til å fylle en hel 30 liters dunk på under en time ved å lete på denne måten på dagtid.
På kveldstid er det bare å plukke i overflaten langs svabergene.
Her kan man lett plukke et par hundre krabber på noen timer når alt klaffer.

Prøv å sleng ut et snøre med fisk eller blåskjell så skal du nok se at det begynner å kravle og krype ganske kjapt.


Sitat av Uflaks25 Vis innlegg
Vil tro de trekker opp for å pare seg.
Vis hele sitatet...
Taskekrabbenes forplantning er ganske komplisert. Paringen foregår om vinteren. Hannen klatrer opp på hunnen og sitter der til neste gang hun skifter skall. Da blir hennes kjønnsåpning tilgjengelig for hans kjønnslem, som er festet på bakkroppen. Spermiene lagres hos hunnen, og eggene befruktes først neste høst. I denne tiden modnes eggene i hunnens ovarier, som derfor ofte er fulle.
Vis hele sitatet...
https://snl.no/taskekrabbe
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Min første antagelse er det motsatte. Krabber lever stort sett på dypt vann hvor det alltid er kaldt, så det er mer sannsynlig at de trekker opp til grunt vann pga lav temperatur.
Vis hele sitatet...
Eller at dette med temperatuen på vannet ikke alltid er like intuitivt og lett å anta?

"Krabben foretrekker varmere temperaturer og vandrer til dypere og varmere vann (30–50 m) om vinteren. Det er observert krabbe ned til 400 meter."

https://www.hi.no/hi/temasider/arter/taskekrabbe
@Dough: Takk for lenken. Jeg tenkte bare på "kaldere" sammenliknet med overflatetemperatur i sommerhalvåret, som for mange er eneste tiden de er rundt vann. Man ser jo slikt i bla. fisk som ørret, i vinterhalvåret er de aktive på mye grunnere vann pga lav temperatur. Men de tåler jo helt klart varmt vann også, har tatt en del krabbe på fridykking på sommeren.
Kan anbefale å lyse etter taskekrabbe med en håndholdt gassbrenner - funker mye bedre enn lys!
Er vel snart 30 år siden, men i min barndom var det iallefall ganske vanlig for unger å "fiske" krabber langs flytebrygger og kaier. Fiskestenger med litt agn og ei lommelykt, selge fangsten til tyske turister som lå til kai på flytebryggene. Gode minner. Hvorfor skulle ikke taskekrabber være på grunt vann?