Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4989
Dette er noe jeg aldri har skjønt. Alt fra foreldre og familie til kollegaer på jobb. Det brukes i alle slags typer meldinger og det virker ikke som at de forstår det lett kan tolkes passiv-aggressivt. Noen som kan forklare meg hvorfor de er så avhengige av å legge ved '...' i hver eneste melding?

Blir slitsomt når sjefen er fornøyd med arbeidet, men virker oppgitt i nesten alle meldinger som sendes. Jeg syns det er en uvane.
Ja andre sine uvaner er ikke like lett å forandre som sine egne....
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Har du et eksempel...?
Sist endret av robhol; 9. mai 2022 kl. 16:56.
Tydelig at vi bor i Norge. Hvorfor ikke bare ringe sjefen å ta samtalen muntlig?
Av og til er den eneste akseptable responsen å være passiv aggressiv. Det andre alternativet er å være faktisk aggressiv (mindre tolerert både i jobb og privatliv).

Antall ... du mottar over tid bør du ta inn over seg. Spesielt hvis sjefen kun svarer "..." på en egen linje med en helt tom linje under før han begynner på tilsvaret sitt så bør du tenke "oj, her skrev jeg noe så dumt at sjefen måtte telle til ti før han begynte å skrive svaret sitt"..
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av dozzz Vis innlegg
Dette er noe jeg aldri har skjønt. Alt fra foreldre og familie til kollegaer på jobb. Det brukes i alle slags typer meldinger og det virker ikke som at de forstår det lett kan tolkes passiv-aggressivt. Noen som kan forklare meg hvorfor de er så avhengige av å legge ved '...' i hver eneste melding?

Blir slitsomt når sjefen er fornøyd med arbeidet, men virker oppgitt i nesten alle meldinger som sendes. Jeg syns det er en uvane.
Vis hele sitatet...
Hvis det er et problem for deg, hvorfor gjør du det selv da ?!
Sitat av robhol Vis innlegg
Har du et eksempel...?
Vis hele sitatet...
"Vakthavende på avdeling x opprettet Incident 123456 som duplikat for vår (avdeling y) sin Incident 123459"

Tilsvar:
"Driftstøttesystemet oppretter ID automatisk og kronologisk. Incident 123456 ble altså opprettet før Incident 123459..."

Her brukes da ... som en "trenger jeg si mer? skal jeg liste Created By: timestamp på incidentene for å bevise at vår sak ble laget først og 5 timer før deres sak? Deres sak er duplikaten her, ikke vår."
Sist endret av bashfoo; 9. mai 2022 kl. 17:11. Grunn: siterte feil innlegg
Det er sikkert bare en uvane. Når jeg leser kommentarer på facebook spesielt av de eldre så er det ofte mangel på punktum, stor bokstav osv. Av og til skjønner jeg ikke hva de skriver men det virker som om de eldre forstår hverandre veldig godt.
"..." På slutten av en setning får meg med én gang til å tenke at personen som skriver har noe mer på hjertet eller prøver å formidle tristhet.
Eller at vedkommende prøver å insinuere noe mer enn det som skrives.

Det var sånn vi brukte det da vi chattet og skrev SMSer før.
Bruker det aldri nå lenger.
Bruker aldri … uten å henvise til noe ala det @bashfoo eksemplifiserte.

Forøvrig er det ikke verre enn å spørre hva sjefen mener med det.

Kan vi diskutere psykopatsmileyen i samme slengen? Den ordinære :-)
Sikkert ulike grunner, men mulig det hører sammen med den generelle (u)vanen mange har med å dempe språket sitt, for å ikke være påståelig og selvhevdende. Selv om tre prikker høres ut for meg som at det er noe underforstått og usagt, så høres det jo også mer lavmælt ut enn et bastant punktum. Mange skriver overdrevent mye "jeg tror, det kan kanskje tenkes at, jeg føler litt at" osv, og ikke minst putter man inn ordet "litt" overalt.

Det er absolutt en uvane mange burde bli bevisst på, for det uller til budskapet og kan som påpekt oppleves utydelig eller til og med passivt aggressivt. Så har man noen på andre siden av skalaen da, overdreven bruk av utropstegn! Det er forsåvidt ikke noen bedre uvane.

"Vi gjør det sånn!!!"
"Vi bør løse det på denne måten".
"Jeg vet ikke... Jeg føler litt at det kanskje kunne vært litt lurt å prøve å løse det litt mer på denne måten..."

Sjekk neste gang om prikkene kommer sammen med et sånt generelt dempende språk.
Nå er det jo også sånn at eposter ikke nødvendigvis behøver et veldig formelt språk. Alle har språklige uvaner.

Den som etter min mening er aller verst, er overdreven bruk av hermetegn.

Sånn at man fremstår som en "idiot".
"Anførselstegn er skrifttegn som brukes for å angi direkte tale, sitater, boktitler eller for å vise noe som blir omtalt på en spesiell måte."

Så når det brukes burde det være for å presisere at det er ikke den som sender som personlig mener det, men det er hva man må forholde seg til...
Sist endret av Kloakk; 9. mai 2022 kl. 19:49.
Jeg er også ung voksen i Norge og har ikke hørt om ei heller diskutert dette med noen andre noen sinne. Er det flere enn sjefen din? Isåfall vil jeg påstå det trolig gjelder din sirkel eller oppfatning fremfor en landsdekkende uvane.
Hvorfor bruker folk ,,,,,, som ....? Det skjønner ikke jeg vaffal
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hvorfor bruker folk ,,,,,, som ....? Det skjønner ikke jeg vaffal
Vis hele sitatet...
Om man skal nevne misforståtte tegn så er det ett eksempel jeg alltid blir litt smågal av når jeg ser det:

Folk som blander parentes og hermetegn.

"Det bilmerket kalles (Mercedes)"

Heldigvis ikke en veldig utbredt greie, men utpeker seg kraftig når noen gjør det.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av dozzz Vis innlegg
Dette er noe jeg aldri har skjønt. Alt fra foreldre og familie til kollegaer på jobb. Det brukes i alle slags typer meldinger og det virker ikke som at de forstår det lett kan tolkes passiv-aggressivt. Noen som kan forklare meg hvorfor de er så avhengige av å legge ved '...' i hver eneste melding?
Vis hele sitatet...
Ender en sjelden gang en setning med "..." for å indikere at noe ikke er ferdig, at det hører mer til eller at noe fortsatt ikke er sagt,
men jeg syns ikke det hører hjemme i en profesjonell sammenheng. På jobb, mellom kollegaer eller kunder syns jeg man bør være
tydelig. Enten så sier man det man mener eller så får man droppe det helt, for å avslutte med et tvetydig "..." er et dårlig alternativ.

Anførselstegn derimot bruker jeg over en lav sko. Antagelig alt for mye.
Eksemplene @Kloakk nevner er også slik jeg har forstått bruken, men at jeg også bruker det mye feil er overveiende sannsynlig.
Tegn generelt.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
"Anførselstegn er skrifttegn som brukes for å angi direkte tale, sitater, boktitler eller for å vise noe som blir omtalt på en spesiell måte."

Så når det brukes burde det være for å presisere at det er ikke den som sender som personlig mener det, men det er hva man må forholde seg til...
Vis hele sitatet...
Sist endret av vindaloo; 10. mai 2022 kl. 00:47.
Har en onkel som er fæl på dette. Men når jeg snakker med han utenfor telefon så legger jeg merke til at han tar gode pauser imellom setningene sine. Kanskje det er noe sånn? Mulig at de føler at kun mellomrom får dem til å høres veldig hyppige.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hvorfor bruker folk ,,,,,, som ....? Det skjønner ikke jeg vaffal
Vis hele sitatet...
Dette har jeg bare sett bli brukt ironisk innen noen sirkler. Da man later som man er litt dummere enn man egentlig er.

"wow ur so smart,,, can u teahc me more grammer"
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
syntes alltid de tre prikkene på slutten av en setning ser temmelig bitchy og passiv aggressivt ut. Det heter ellipser, men jeg veit ikke om folk bruker eller om jeg forstår det riktig.
Det fremstår stort sett falskt, feigt og litt provoserende når jeg leser det.
Mulig det er meg som er problemet
Sist endret av Bothrops; 10. mai 2022 kl. 16:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av walrusman Vis innlegg
... Da man later som man er litt dummere enn man egentlig er.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig mulig å late som en er dummere enn en er? Og om en greier det, så skjønner jeg ikke poenget ... ,,,
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Bothrops Vis innlegg
syntes alltid de tre prikkene på slutten av en setning ser temmelig bitchy og passiv aggressivt ut. Det heter ellipser, men jeg veit ikke om folk bruker eller om jeg forstår det riktig.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo an på sammenhengen.
Jeg har faktisk aldri sett det brukt i en profesjonell sammenheng, jobb eller når man skal kommunisere noe saklig.

Det er mer snakk om en (klisjeaktig) bruk i dikt, små rablinger eller i privat sammenheng for skape en illusjon av noe
usikkert, usagt, svevende.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det kommer jo an på sammenhengen.
Jeg har faktisk aldri sett det brukt i en profesjonell sammenheng, jobb eller når man skal kommunisere noe saklig.

Det er mer snakk om en (klisjeaktig) bruk i dikt, små rablinger eller i privat sammenheng for skape en illusjon av noe
usikkert, usagt, svevende.
Vis hele sitatet...
Har sikkert mer med hvem jeg har opplevd som bruker det. Kanskje det er et veldig effektivt våpen i et passiv aggressivt arsenal.
Har heller aldri sett det i proffe eller semi proffe sammenhenger, ei blandt folk jeg ønsker å omgås. Kanskjenoen veldig uproffe pushy jobbsituasjoner
Sist endret av Bothrops; 10. mai 2022 kl. 17:23.
En annen ting som irriterer er mellomrom før tegnsetting.

"Hei ."
"Kult !"
Har jeg aldri sett i mail eller sms jeg har fått, ikke brukt selv..Å har faktisk ikke sett noen bruke det i noen slags settinger
Dette har jeg stadig lurt på selv - ser det overalt. Alt fra familie, jobbsammenheng og til grupper på Facebook. Virker jo som om de jeg f.eks konverserer med er utrolig oppgitte og at det jeg har skrevet i forveien er så tett og opplagt at de helst må legge til tre punktum for å få frem hvor ut på landet jeg er. Hjelper ikke akkurat på min lave selvtillit Ut fra min erfaring er det gjerne personer på alder 40+ som skriver på denne måten. Kan være noe internt for den aldersgruppen her i mine kretser (?). Godt å høre at det er flere som opplever det samme!
Sitat av Revbatim Vis innlegg
En annen ting som irriterer er mellomrom før tegnsetting.

"Hei ."
"Kult !"
Vis hele sitatet...
Hadde en kollega en gang som mente at alle bindestreker (og diverse andre spesialtegn) MÅTTE HA mellomrom etterpå, så han skrev alltid nodenavn/hostnames på formen "DC04- N0412- PROD" istedefor det faktiske navnet "DC04-N0412-PROD" før sjefen til slutt fikk nok og ba han gi faen med de mellomrommene (som gjorde det umulig å finne igjen sakene hans når han også glemte å velge utstyr fra inventar-registeret).
Når det kommer til irriterende feil man skulle ønske man ikke visste om, så er "i forhold til" veldig ofte feil brukt.
"Jeg har lite penger i forhold til deg" er riktig måte å bruke begrepet.
"Vi er litt forsinket i forhold til innkjøp av nye varer" er feil.
Da er det bedre å bruke "med tanke på"

Når du først begynner å legge merke til hvor ofte folk bruker "i forhold til" feil, så blir hverdagen faktisk bare verre, for du vil ikke være han som påpeker det hver jævla gang heller.
Det er noe som heter en ellipse, som betyr at noe av utsagnet er utelatt. Det blir også brukt i matematikk med samme grunn, som f.eks: 1 2 3 4 ... 10 11 12 sånn at du kan gå ut fra at siffrene 5 til 9 mangler.

Du kan lese mer om det her: https://no.wikipedia.org/wiki/Ellipse_(skrift)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Brukte det litt før, men har skjønt at det kan oppfattes passivt-aggressivt. Så nå bruker jeg det bare hvis jeg bevisst vil være p-a, for eksempel «Som sagt tidligere, så er det ikke slik det skal gjøres…»