Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1253
Tenkte å starte et AS og samtidig dra ulike fordeler av det som gjerne ligger i gråsone. Er det noen fordel med AS ? Tenker da som trekk av mva og diett på reise etc. Skjønner ENK er enklere, men her er det snakk om å utnytte seg av ulike ordninger. Har mulighet til god inntjening også.
Tenkte å gjøre fortløpende regnskapsoppgaver selv.

Noen inputs?
Mulig at fortjenesten din blir borte i ASet med tanke på mere arbeid for regnskapsfører og utgifter tilknytet bilag, moms og skattemelding men kommer helt ann på omsetninga di.
Hei jeg trur du er litt på feil spor her med «ordninger».
Det er i utgangspunktet ikke noe annerledes med mva, diett osv her.
Den største forskjellen er at med ENK så er du personlig økonomisk ansvarlig. AS er du fortsatt ansvarlig for drift og kan holdes juridisk ansvarlig for mislighold av dine «gråsoner».
Den største forskjellen er at du ikke kan ansette deg selv i ENK og betaler forskuddskatt.. I AS blir du ansatt, betaler AGA, lønnstrekk og blir en del etablissementet med alle rettigheter det medfører.

Det sagt, diett kan utbetales til ansatt (AS) skattefritt mot reiseregning etter gjeldene satser. Ikke så veldig spennende å spekulere i. Jeg har aldri hørt om at det skal være noe argument.

Dette tar det deg uansett ikke mer enn fem minutter med Google og altinn å lese deg opp på.

https://www.altinn.no/starte-og-driv...eise-og-diett/
Sist endret av Dough; 9. mai 2022 kl. 17:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måten du spør på får meg jo til å lure på hva slags inntekter du tenker å ha her i det hele tatt?

Du må jo ha penger inn i firmaet også fra kunder for å kunne dra nytte av fordelene du skriver.

Men ja, et AS er jo best forsåvidt. Du kan få mye penger inn, og velge hvor mye du bruker som lønn på deg selv. Det vil være en kostnad for firmaet, ergo mindre skatt på firmaet. Dog skatt på deg privat, og arbeidergiveravgift mm.

Når du trekker fra diett, reise, osv. som du nevner er jo dette en kostnad firma betaler for deg som ansatt, ergo en kostnad for firmaet som igjen fører til mindre skatt (mindre fortjeneste) for firmaet. Men som du skriver har det sannsynligvis lite til ingen betydning for deg.
Hvorfor ikke bare drive god butikk med sunt næringsvett?

Generelt tenker jeg at om du bare selger deg selv som tjeneste for mindre enn eller tilsvarende en årslønn så er det greit med ENK. Mer så er det greit å begynne tenke på AS. Risiko er jo også noe du bør ta i betraktning. Om du ønsker å stå økonomisk ansvarlig

Skatteetaten er ikke idioter, just saying.
For meg selv tenker jeg at det er lite å vinne og færre og færre smutthull i skattereglementet. Tenker at et AS bør drives med mål om mest mulig omsetning og lavest mulig kostnad. Som daglig leder er du ansatt med rettighetene det medfører og du kan ta ut en passe lønn ifht. opptjening av pensjon, og satser på at styret (deg selv som styreleder og feks moren din som vara) eller generalforsamlingen(aksjonærene) vedtar at dele ut utbytte. På utbytte kommer du sannsynligvis bedre ut av det skattemessig enn om du tar det ut som lønn.
Er da også omstendigheter med utbytte.

https://www.altinn.no/starte-og-driv...-aksjeselskap/

Ville nok satset på en grei grunnlønn og heller ta ut utbytte som en bonus når det går bra.