Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2547
Hei, er i start fasen med å bygge mitt første HB apparat.
Og jeg har satt min første stats.
Har aldrig gjordt noe sånt før men tenkt lenge på å starte med dette som ett prosjekt.
Satsen har nå stått i over 2 uker men gjærer fortsatt. Jeg lager det som en vin, jeg har brukt 15 liter eplejuice, 4.5 kilo epler og 8.6 kilo med sukker. Det 5 kilo er drue sukker (glukose) 0.5 kilo er brunfarin, den typen som brukes i Irish Coffe, 1 kilo rørsukker og resten vanlig hvitt strl sukker. Og 2 pakker med Cider gjær. Tottalt 30 liter veske og en pakke var nokk til 23 liter veske.

Oppskrift fra en Amerikaner, skal vist smake veldig eple av den.

Spørsmålet mitt er hbor lenge kan dette stå å gjære, denne gjærtypen skal kunne gjære opp til 17,5%.
Når jeg satte satsen/vinen så målte jeg mostvekten til over 120, nærmere 130. Nå etter 16 dager så målte jeg den til 15, fortsatt på det hvite feltet.
I følge vinometerer og hydrometeret så et det 0 % alkohol i vesken men når jeg regnet utifra most vekten sånn som det skal regnes i følge det jeg fant på nettet så sksl det være rett under 15% alkohol der. Er det sånn å forstå at jeg ikke får målt noe alkohol nivå før etter at jeg har stikki den om og hatt i klarnings middel? Har jeg gjordt noe feil her, det bobler som bare rakkeren i gjærlåsen enda.
Når det kommer til selve apparatet så har jeg sett på mange forskjellige varianter. Og jeg kommer til å gå for typen kolonne, der er to forskjellige typer kolenne apparat, hva er forskjellen kan noen på en enkel måte forklare meg dette?
Er det noen som har noen gode svar til det jeg spør om eller har meninger eller kommentarer så fyr løs.
Dette er kun ment som ett prosjekt men jeg vil jo at det skal bli veldig bra.
Topp kvalitet.
Sist endret av Eplesprit; 3. mai 2022 kl. 17:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå har jeg aldri lagd vin eller hjembrent, men hydrometer bruker jeg hele tiden i øl brygging og om OG(original gravity) var 1.300, så finner du enkelt ut hvor mye alkohol vinen har med å ta en ny hydrometerprøve. At det enda bobler i gjærlåsen trenger ikke bety at det enda gjærer, det kan være CO2 som kommer ut av løsning..

Det som er greit er å sjekke med hydrometer med 3 dagers mellomrom og er målingene den samme så er den utgjæret eller at gjæra har kapitulert av alkoholen.
Sist endret av Kloakk; 3. mai 2022 kl. 17:11.
Trådstarter
10 2
Hva vil si at gjæren har kapitulerte i alkoholen? At gjæren er død? Er det da ikke noe alkohol der?
Ok, så da har den mest sannsynlig stoppet å gjære, om det bare er CO2 som kommer ut? Det lukter ikke noe lengre, betyr det da at den er klar til å bli stikki om?
Sitat av Eplesprit Vis innlegg
Hva vil si at gjæren har kapitulerte i alkoholen? At gjæren er død? Er det da ikke noe alkohol der?
Ok, så da har den mest sannsynlig stoppet å gjære, om det bare er CO2 som kommer ut? Det lukter ikke noe lengre, betyr det da at den er klar til å bli stikki om?
Vis hele sitatet...
Ja det betyr at % ble for høy for gjæra og den døde, men det betyr selvfølgelig ikke at det ikke er alkohol der, det er alkoholen som dreper gjæra.

Som sagt, ta en hydrometerprøve i dag, og en ny om 3 dager, viser hydrometeret det samme så er den enten utgjæra eller gjæra er død
Sist endret av Kloakk; 3. mai 2022 kl. 18:56.
Trådstarter
10 2
Ok, takk for svar. Jeg kommer til å oppdatere underveis.

Jeg er også mottagelig for tipps om hvordan en skal bygge ett apparat. Og hvor går en tak i kolonnefyll?
Sist endret av Eplesprit; 3. mai 2022 kl. 21:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare et random input. I forhold til kjøling, så anbefales en magnetventil som f.eks kutter strømmen ved tap av kjøling. Du vil ikke ende opp som naboen min. Han løftet huset sitt av grunnmuren !
Trådstarter
10 2
Ok, takk for tipset. Nei, du har helt rett i det at jeg ikke vil miste kjøling. Tenkte nå i førsteomgang å bruke kalt vann fra dusjen ned i kjelleren. Jeg har borevann og klarer ikke å tømme det borhullet. Det kommer så mye vann inn der at jeg måtte sette på drenering en meter under bakken. Det rant over. Pumpa vil jo bruke litt strøm men dette vannet holder jo en temperatur på omlag
6-8 °c. Burde vel være bra nokk.
Skal etterhvert ordne meg en pumpe og ett vannkarr og en kjøler til å ha oppe i der. Så bruker jeg vannet om igjen.
Flere tips mottas med glede��
Sitat av Eplesprit Vis innlegg
Ok, takk for tipset. Nei, du har helt rett i det at jeg ikke vil miste kjøling. Tenkte nå i førsteomgang å bruke kalt vann fra dusjen ned i kjelleren. Jeg har borevann og klarer ikke å tømme det borhullet. Det kommer så mye vann inn der at jeg måtte sette på drenering en meter under bakken. Det rant over. Pumpa vil jo bruke litt strøm men dette vannet holder jo en temperatur på omlag
6-8 °c. Burde vel være bra nokk.
Skal etterhvert ordne meg en pumpe og ett vannkarr og en kjøler til å ha oppe i der. Så bruker jeg vannet om igjen.
Flere tips mottas med glede��
Vis hele sitatet...
Hva skjer om sikringen ryker og pumpa stopper? Men ja, ser jo at de amerikanske moonshine folka med en tann som stadig dukker opp på tv ofte kun har et svært kar som kobberrøret går igjennom og kjøles i.

Skal sies at jeg aldri har brent sprit før, eller sett sprit brennes.
Sist endret av IW2022; 4. mai 2022 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
10 2
Da stopper brenningen også, den går også på strøm...
Sitat av Eplesprit Vis innlegg
Da stopper brenningen også, den går også på strøm...
Vis hele sitatet...
Fanden, der sa du jaggu noe.
Sitat av Eplesprit Vis innlegg
Da stopper brenningen også, den går også på strøm...
Vis hele sitatet...
Kanskje de er på 2 forskjellige sikringer?
Trådstarter
10 2
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kanskje de er på 2 forskjellige sikringer?
Vis hele sitatet...
Ær're mulig...😒
Jeg tror du bør komme deg over på Facebook.
Om strøm men går, så går den i hele bygget. Om sikringen skulle finne på å gå, så er det fortsatt kalt vann i kjølern og da er det jo bare til å stoppe brenningen.
Nå var jeg på jakt etter litt mere seriøse innlegg, dette er tydelig vis ikke stedet for å diskutere dette her.
Jeg fikk litt god info fra en her angående gjæring og er takknemlig for dette, de to andre er vel bare noen nett troll på 13-14 år... så da kan en vel ikke vente mere...
Da får jeg finne ett annet forum og spørre der. Ær're mulig eller😒😤
Du skriver at mostvekten er "Over 120, nærmere 130".

Hvis man for enkelhets skyld sier at den er 120. Cidergjær har potensiale til å gjære helt ned (spise alt sukkeret), skulle den ha gjort det i den satsen din ville alkoholinnholdet ha blitt nærmere 27%. Det vil jo selvfølgelig ikke skje pga at gjæren vil daue av alkoholforgiftning lenge før det. Kanskje opp til 17% hvis du har gjæret på ideell gjæringtempeatur for den gjæren du bruker. Du vil uansett sitte igjen med en masse restsukker.

Har ellers litt problemer med å skjønne meg helt på det prosjektet ditt. Du lager sats uten å ha noe apparat.

Hvis planen er at det ferdige produktet skal ha distinkt smak av eple er det liten vits i å bruke et kolonneapparat. Et velfungerende kolonneapparat er konstruert for å fjerne mest mulig av det som ikke er alkohol i satsen for å lage et renest mulig produkt (ren sprit). Det fører da til at det aller aller meste av eplesmaken vi forsvinne sammen med urenhetene.

Det er en grunn til at ved produksjon av Cognac, Whisky, Calvados o.l så brukes pot stills som er mer "primitive" apparater. Der slipper smaksstoffer fra den opprinnelige satsen gjennom, men også mye urenheter. Smaker man på produktet rett fra en slik pot still så smaker det høgg. Elendig hjemmebrent. Dette løses med lagring på tønner. Et minimum regnes gjerne som 5 år men en klar forbedring opp gjennom 10-15-20 års lagring.
Sist endret av Beron; 4. mai 2022 kl. 08:01.
Trådstarter
10 2
Sitat av Beron Vis innlegg
Du skriver at mostvekten er "Over 120, nærmere 130".

Hvis man for enkelhets skyld sier at den er 120. Cidergjær har potensiale til å gjære helt ned (spise alt sukkeret), skulle den ha gjort det i den satsen din ville alkoholinnholdet ha blitt nærmere 27%. Det vil jo selvfølgelig ikke skje pga at gjæren vil daue av alkoholforgiftning lenge før det. Kanskje opp til 17% hvis du har gjæret på ideell gjæringtempeatur for den gjæren du bruker. Du vil uansett sitte igjen med en masse restsukker.

Har ellers litt problemer med å skjønne meg helt på det prosjektet ditt. Du lager sats uten å ha noe apparat.

Hvis planen er at det ferdige produktet skal ha distinkt smak av eple er det liten vits i å bruke et kolonneapparat. Et velfungerende kolonneapparat er konstruert for å fjerne mest mulig av det som ikke er alkohol i satsen for å lage et renest mulig produkt (ren sprit). Det fører da til at det aller aller meste av eplesmaken vi forsvinne sammen med urenhetene.

Det er en grunn til at ved produksjon av Cognac, Whisky, Calvados o.l så brukes pot stills som er mer "primitive" apparater. Der slipper smaksstoffer fra den opprinnelige satsen gjennom, men også mye urenheter. Smaker man på produktet rett fra en slik pot still så smaker det høgg. Elendig hjemmebrent. Dette løses med lagring på tønner. Et minimum regnes gjerne som 5 år men en klar forbedring opp gjennom 10-15-20 års lagring.
Vis hele sitatet...
Denne gjæren jeg bruker, kan gjære helt opp til 17,5% om den hadde gått til 0. Nå gikk den til 15 og ett lite regnestykke så kommer jeg fram til 14,67% alkohol. Denne gjær typen klarer ikke mere 17,5%.
Det er godt mulig der er noe sukker igjen, men det er ikke stort i så fall.
Etter omstikking, pasturesering og klarning så vil den bli lagret på kanne.
Det er jo i utgangspunktet en vin og den kan stå i mange år uten at den blir dårlig, det kan vanlig sats også det ikke at det er noe særlig god vin.
Jeg har ett lite pott still apparat kjøpt fra Kina. Kommer jo til å prøve meg litt frem der også.
Ja, hvis du destilere vesken til over 90% så er all karakter borte, men om du klarer å holde deg til rundt 80% så vil du ha mye av karakteren i smaken igjen. Er det sånn og forstå at sprit som holder 96% ikke kan brukes til å lage whiskey? Hmm, er det fordi den er for ren eller for høyt alkohol nivå?
Da burde det be gå ann å vanne den ned eller? Takk for godt innspill, skal ta det med meg videre.🙂

Sitat av Beron Vis innlegg
Du skriver at mostvekten er "Over 120, nærmere 130".

Hvis man for enkelhets skyld sier at den er 120. Cidergjær har potensiale til å gjære helt ned (spise alt sukkeret), skulle den ha gjort det i den satsen din ville alkoholinnholdet ha blitt nærmere 27%. Det vil jo selvfølgelig ikke skje pga at gjæren vil daue av alkoholforgiftning lenge før det. Kanskje opp til 17% hvis du har gjæret på ideell gjæringtempeatur for den gjæren du bruker. Du vil uansett sitte igjen med en masse restsukker.

Har ellers litt problemer med å skjønne meg helt på det prosjektet ditt. Du lager sats uten å ha noe apparat.

Hvis planen er at det ferdige produktet skal ha distinkt smak av eple er det liten vits i å bruke et kolonneapparat. Et velfungerende kolonneapparat er konstruert for å fjerne mest mulig av det som ikke er alkohol i satsen for å lage et renest mulig produkt (ren sprit). Det fører da til at det aller aller meste av eplesmaken vi forsvinne sammen med urenhetene.

Det er en grunn til at ved produksjon av Cognac, Whisky, Calvados o.l så brukes pot stills som er mer "primitive" apparater. Der slipper smaksstoffer fra den opprinnelige satsen gjennom, men også mye urenheter. Smaker man på produktet rett fra en slik pot still så smaker det høgg. Elendig hjemmebrent. Dette løses med lagring på tønner. Et minimum regnes gjerne som 5 år men en klar forbedring opp gjennom 10-15-20 års lagring.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg oppga feil prosent til deg. Den skal være på 14,43%
Det finnes kalkulatorer på nettet. NTNU har lagt ut en.
Sist endret av Eplesprit; 4. mai 2022 kl. 10:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nevnte egentlig bare det med sikkerhet ettersom de jeg kjenner brenner større mengder og lar brenningen fortsette utover natten.
En annen ting jeg vil nevne er at jo mer du filtrerer i et kullfilter, jo bedre og renere smak får du.

Men i forhold til spm dine: Du kan la den gjære så lenge du vil etter min erfaring. Enten går sukker tomt og gjæren går i dvale, eller så dør den. Måling av alkohol prosent vil jeg tro er det samme som innen ølbrygging.

Alkoholprosent%= (og – fg) * 131.25 ////ELLER//// ABV =(76.08 * (og-fg) / (1.775-og)) * (fg / 0.794)
7.4 kg sukker er nok til å få den prosenten du oppgir. Da er 1.2 kg igjen av det sukker. I tillegg inneholder epler/eplejuice ca 10% sukker og rundt regna blir det 2kg sukker igjen der.

Til sammen er det da 3.2kg sukkerstoffer igjen.

Sikker på at du ikke har rota med pound/kg fra den oppskriften du brukte? Hvis ikke så er den karen som har laga den oppskriften dårlig til å regne. Rimelig bortkasta med en masse ugjærbart sukker igjen i satsen.

Planen din er altså å lage eplebasert sprit på potstill og lagre den i årevis sia du skal ha topp kvalitet sprit med eplepreg?

Lager du 80% sprit på et kolonneapparat så kan man fint gjøre det ved å kjøre på for høy temperatur slik at effektiviteten blir dårligere, men det som kommer ut er ikke mye til å drikke uten rensing gjennom aktivt kull = da forsvinner også eplepreget sammen med det meste av uhumskhetene og du kunne like gjerne ha laga sats på vann, sukker og gjær.
Alternativt kan produktet lagres på tønne i årevis, minimum 5.

96% sprit inneholder fint lite annet enn alkohol og 4% vann. Grunnen til det er at man pga rent kjemiske prinsipper ikke klarer å få vekk de siste 4% med vann fordi de er så bundet i etanolen. Ihvertfall lite plass igjen til annet enn sporstoffer av de aromaene som var fra tilsetninger i satsen.

Hadde det vært snarveier til å lage god Calvados, Whisky og Cognac kan du være sikker på at industrien hadde brukt dem forlengst.
Sitat av Eplesprit Vis innlegg
Ær're mulig...😒
Jeg tror du bør komme deg over på Facebook.
Om strøm men går, så går den i hele bygget. Om sikringen skulle finne på å gå, så er det fortsatt kalt vann i kjølern og da er det jo bare til å stoppe brenningen.
Nå var jeg på jakt etter litt mere seriøse innlegg, dette er tydelig vis ikke stedet for å diskutere dette her.
Jeg fikk litt god info fra en her angående gjæring og er takknemlig for dette, de to andre er vel bare noen nett troll på 13-14 år... så da kan en vel ikke vente mere...
Da får jeg finne ett annet forum og spørre der. Ær're mulig eller😒😤
Vis hele sitatet...
Var jo et helt fint svar fra han som kommenterte det ang 2 forskjellige kurser? Regner ikke med at du sitter å venter ved tavla for å se om kursen hopper ned. Det er ikke sikker du merker hva som har skjedd før værre skjer. Det har skjedd andre, og det vil skje andre igjen.

Ellers så ser jeg ikke helt poenget med å komme inn å skrive en stor post der du ønsker at folk kommer med diverse erfaringer osv. Så ender du opp med å be dem reise fra forumet, og kalle dem 13-14 åringer.
Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Nevnte egentlig bare det med sikkerhet ettersom de jeg kjenner brenner større mengder og lar brenningen fortsette utover natten.
En annen ting jeg vil nevne er at jo mer du filtrerer i et kullfilter, jo bedre og renere smak får du.

Men i forhold til spm dine: Du kan la den gjære så lenge du vil etter min erfaring. Enten går sukker tomt og gjæren går i dvale, eller så dør den. Måling av alkohol prosent vil jeg tro er det samme som innen ølbrygging.

Alkoholprosent%= (og – fg) * 131.25 ////ELLER//// ABV =(76.08 * (og-fg) / (1.775-og)) * (fg / 0.794)
Vis hele sitatet...
Kan bruke samme kalkis som til ølbrygging ja.
Kullfilter gjør underverker for å lage ren sprit, men planen til TS er tydeligvis at det ferdige produktet skal ha eplepreg fra satsen. Det forsvinner sammen med uhumskhetene i kullfilteret, så da kunne han like gjerne laga sats av gjær, hvitsukker og vann.
Trådstarter
10 2
Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Nevnte egentlig bare det med sikkerhet ettersom de jeg kjenner brenner større mengder og lar brenningen fortsette utover natten.
En annen ting jeg vil nevne er at jo mer du filtrerer i et kullfilter, jo bedre og renere smak får du.

Men i forhold til spm dine: Du kan la den gjære så lenge du vil etter min erfaring. Enten går sukker tomt og gjæren går i dvale, eller så dør den. Måling av alkohol prosent vil jeg tro er det samme som innen ølbrygging.

Alkoholprosent%= (og – fg) * 131.25 ////ELLER//// ABV =(76.08 * (og-fg) / (1.775-og)) * (fg / 0.794)
Vis hele sitatet...
Ja, jeg takker tips når det kommer til sikkerhet og jeg har lest mye om dette med etanoldamp og hvor lett atennelig den er. Sånn jeg har tenkt til å bygge kjøleren så vil den holde på vannet en god stund etter at strømmen er skrudd av.
Ja akkuratt, så den kan stå en stund altså.
Det med måling er vel det samme jeg kom fram til, jeg tenker den satsen/vinen min holder rett under 14,5%
Jeg målte sukker innholdet før og etter gjæring, den startet på 125 og hente nå på 15.
Det vil si: 125 -15=110.
110/7,621= 14,433.
Altså en alkohol prosent på 14.43%

Dette er regnet utifra en kalkulator jeg fant på nettet som NTNU hadde lagt ut.
Det er ikke sikkert at verdiene mine stemmer helt men det er ikke så langt unna sannheten vil jeg tro.
Jeg er helt ny på dette, og har mye og lære fra dere som er erfaren inne dette feltet.
Det jeg legger ut er hva andre har skrevet på nettet som hobby vin og øl produsenter. Bare korriger meg om jeg tar feil på ting, jeg tar med meg tips og info videre 🙂

Sitat av Beron Vis innlegg
Kan bruke samme kalkis som til ølbrygging ja.
Kullfilter gjør underverker for å lage ren sprit, men planen til TS er tydeligvis at det ferdige produktet skal ha eplepreg fra satsen. Det forsvinner sammen med uhumskhetene i kullfilteret, så da kunne han like gjerne laga sats av gjær, hvitsukker og vann.
Vis hele sitatet...
Hei, ja det har du nokk helt rett i hvis jeg filtrerer det igjennom ett kull filter da. Jeg kommer til å prøve med fram her med litt forskjellig ting.
Jeg pratet med en som hadde drevet stort en stund og han hadde prøvd både poteter, korn og glukose sukker (drue sukker) og fikk best resultat av poteter. Når jeg såg bilder av anlegget hans så såg jeg at han hadde nok produsert veldig mye mere en jeg noen gang kommer til å produsere.
Og han viste nok hva han holdt på med. Det gjør jo sikkert dere også det, jeg tar imot lærdom fra alle som ønsker og lære meg noe nytt eller fylle på med mere kunskap. Er nok noen ting jeg ikke har tenkt på.
Åja, den første brenningen kommer helt sikkert ikke til å bli noe særlig bra, men da får'n begynne på nytt å lære av feila en har gjordt.
Kom fjærne med mere gode forslag og innspill. På forhånd takk🙂
Sist endret av Eplesprit; 4. mai 2022 kl. 12:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså, spritbrenning er ikke vanskelig. Prøv og feil. Men for å gjøre ting litt billigere/lettere i starten hadde jeg heller laget sats på kun vann, sukker og gjær. Da blir det mye lettere å sile ut hva du har gjort feil da det kun skal smake ren sprit. Beklager om det er noe i tråden jeg ikke har klart å svare på akkuratt nå. Jobbet siden 14:00 igår så da går lesinga litt feil vei av og til.

Har selv brygget flere hundre liter øl. Så det er visse ting jeg kan. Har og tidvis satt meg inn i hvordan brenning og funker, samt hørt med noen av de som kan det. Men har aldri brent i praksis. Skal ta en titt over tråden din fremover og se hvordan ting utvikler seg. Hvis du har noen konkrete spørsmål så kan du gjerne skrive dem, så skal jeg pønske litt på det.

Sitat av Beron Vis innlegg
Kan bruke samme kalkis som til ølbrygging ja.
Kullfilter gjør underverker for å lage ren sprit, men planen til TS er tydeligvis at det ferdige produktet skal ha eplepreg fra satsen. Det forsvinner sammen med uhumskhetene i kullfilteret, så da kunne han like gjerne laga sats av gjær, hvitsukker og vann.
Vis hele sitatet...
Kan se for meg at hovedparten av smaken forsvinner ja. Hvordan å brenne god sprit uten å filtrere vekk avfallsstoffer i etterkant, har jeg ikke minste anelse om hvordan gjøres.

Ja etanoldamp antennes fort. Det smeller ganske godt og skal jeg si deg.

Hvis du søker opp ØLTID på youtube. Så finner du EKSTREMT mye hendige videoer som er relevant til værtfall brygging av øl. Men mye av kunnskapene derifra kan nok teleporteres over til brenning vil jeg tro.
Sist endret av IW2022; 4. mai 2022 kl. 13:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den eneste hjemmebrenten jeg kan blande en respektabel drink med må jeg lage selv, tidkrevende. Men bruker plastbrenner, dobbeltdestillerer med kullfilter etter hver destillering.
Trådstarter
10 2
Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Altså, spritbrenning er ikke vanskelig. Prøv og feil. Men for å gjøre ting litt billigere/lettere i starten hadde jeg heller laget sats på kun vann, sukker og gjær. Da blir det mye lettere å sile ut hva du har gjort feil da det kun skal smake ren sprit. Beklager om det er noe i tråden jeg ikke har klart å svare på akkuratt nå. Jobbet siden 14:00 igår så da går lesinga litt feil vei av og til.

Har selv brygget flere hundre liter øl. Så det er visse ting jeg kan. Har og tidvis satt meg inn i hvordan brenning og funker, samt hørt med noen av de som kan det. Men har aldri brent i praksis. Skal ta en titt over tråden din fremover og se hvordan ting utvikler seg. Hvis du har noen konkrete spørsmål så kan du gjerne skrive dem, så skal jeg pønske litt på det.



Kan se for meg at hovedparten av smaken forsvinner ja. Hvordan å brenne god sprit uten å filtrere vekk avfallsstoffer i etterkant, har jeg ikke minste anelse om hvordan gjøres.

Ja etanoldamp antennes fort. Det smeller ganske godt og skal jeg si deg.

Hvis du søker opp ØLTID på youtube. Så finner du EKSTREMT mye hendige videoer som er relevant til værtfall brygging av øl. Men mye av kunnskapene derifra kan nok teleporteres over til brenning vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Jo, du har nok rett i det. Var kanskje litt dumt p begynne med denne. Kan jo alltids lage en på vann, sukker og gjær og prøve meg fram med dette først.
Skal fundere litt på ting og skrive ned etterhvert ting jeg lurer på. Har fått noen gode svar nå da.
Vurderer å starte med brenningen utendørs i første omgang.
Takk for tips, skal skjekke ut den YouTube kanalen du nevner her.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Den eneste hjemmebrenten jeg kan blande en respektabel drink med må jeg lage selv, tidkrevende. Men bruker plastbrenner, dobbeltdestillerer med kullfilter etter hver destillering.
Vis hele sitatet...
Plast brenner, hvordan ser den ut og hvor får en tak i dette?
Sist endret av Eplesprit; 4. mai 2022 kl. 13:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Plastbrenneren lager du av et gjæringkar for småpenger.
https://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf
Trådstarter
10 2
Den ser jo ikke dum ut den der.
Det blir til vurdering hvertfall.

Jeg har lest ett sted at det finnes to forskjellige kolonne apparat, husker ikke betegnelsene akkurat nå, men kan det ha noe med høyden å gjøre eller hvordan den kjøler?