Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3840
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, vil bare fortelle hvor bra livet mitt har blitt etter jeg fikk utredning for ADD og startet på Ritalin!

Gikk fra 3.1 i snitt til 4,6 på et ÅR!!!

Er roligere hele tiden!

Har det generelt bedre, og føler jeg får til ting bedre

Fått en helt annen tankegang, mer voksen i hodet.

Bedre venn med lærerne, og mer motivasjon til å lære i timene.

Gjort husoppgaver og hjelpe mamma med det hun trenger mye oftere og bedre.

Og mest av alt mamma har får første gang sagt at hun er stolt av meg.

Går på 60mg om dagen, ingen plan om å slutte!
Godt å høre at du opplever bedring av livssituasjonen din. Ritalin kan være brutalt for hode og kropp. Lykke til videre
Opptur! Glad på dine vegne
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Glad for å høre det! Sønnen min utredes i disse dager. Jeg håper så intenst at han skal oppleve det samme!
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Varer ikke så lenge, lurt å finne andre ting som kan hjelpe så man har noe å falle tilbake på
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Varer ikke så lenge, lurt å finne andre ting som kan hjelpe så man har noe å falle tilbake på
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det? Unner du ikke noen å mestre hverdagen sin bedre? Selv bruker jeg det selv i perioder pga jobb, men aldri vært avhengig og kommer ikke til å bli det heller
Sitat av Druepådue Vis innlegg
Hva mener du med det? Unner du ikke noen å mestre hverdagen sin bedre? Selv bruker jeg det selv i perioder pga jobb, men aldri vært avhengig og kommer ikke til å bli det heller
Vis hele sitatet...
Man bygger vel opp toleranse. Er nok dette som refereres til.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Druepådue Vis innlegg
Hva mener du med det? Unner du ikke noen å mestre hverdagen sin bedre? Selv bruker jeg det selv i perioder pga jobb, men aldri vært avhengig og kommer ikke til å bli det heller
Vis hele sitatet...
Jovisst, men både leger/psykiatere tenkte ikke slik i mitt tilfelle. Ingen snakk om toleransepause, og ihvertfall ikke snakk om andre faktorer som livstil og kosthold. Hørt at dette flere ganger er tilfellet hos andre som har vært pasient og får utskrevet stimulanter.
Ikke slik for alle, men er vel ikke uvanlig heller.

Alt for mange som får dette utskrevet, og ikke blir oppfulgt nøye.

Selvfølgelig går det mye bedre når man har lavere dopaminproduksjon enn de uten ADD/ADHD, og du får piller som justerer opp dette slik at man kan føle seg "normal".

Tar du ikke tak i, eller tar hensyn til at det kreves mer av deg for å ha en tilfredsstillende livskvalitet, gjør du det på lånt tid med disse stimulantene du får hos legen.

Jeg hadde 3 år hvor jeg gikk ifra til å såvidt henge med, til å helt med og gjøre det kjempebra.

Gradvis denne tiden, fikk jeg økt toleranse, og seff økte doser. 14-17års alderen dette her så pls spar meg for noe etterpåklokskap. Stolte på psykiater, for blindt vet jeg nå.

Mitt buskap til trådstarter er at du burde skjønne tidlig at stimulanter fra leger eller whoever er ikke noe vidunderkur som varer ut livet, eller et ti år for den saks skyld.

Leste noe forskning her om dagen som sier stimulanter regulerer ned din egen evne til å produsere dopamin ytterligere. Så du brenner bare lysestaken i begge ender, hvor fort kommer jo ann på hvor mye du bruker over tid. Kan sikkert prøve finne kilde om det ønskes.

Flott at stims gjør hverdagen lettere nå for deg trådstarter, men vil du at det skal vare er det jævli viktig og oppfylle nok fysisk aktivitet, få i seg rett næring, sove nok mange timer osv. Disse "kjedelige" og noen ganger litt oversette rutinene kan være make or break for din psykiske prestasjon og helse generelt.