Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2126
Hei! har bestilit komponenter til gaming pc, untatt skjermkort... noen proffe som kan si noe om jeg har valgt gode deler og ikke gått på noen smell, i følge pcpartpicker skal alt funke sammen untatt moderkort som biosen kanskje må oppdateres, men tror ikke det skal trengs med dette moderkortet.


CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 6-Core Processor

CPU Cooler: NZXT Kraken X53 73.11 CFM Liquid CPU Cooler

Motherboard: MSI MPG B550 GAMING PLUS ATX AM4

Memory: Corsair Vengeance RGB Pro 16 GB (4 x 8 GB) DDR4-3600 CL18 Memory

Storage: Corsair MP600 Pro 1 TB M.2-2280 NVME Solid State Drive

Case: NZXT H510 Flow ATX Mid Tower Case

Power Supply: Corsair TXM Gold 750 W 80+ Gold Certified Semi-modular ATX Power Supply


Wireless Network Adapter: Asus PCE-AX3000 PCIe x1
Sist endret av FlowerExploder; 16. januar 2022 kl. 20:27.
Det aller meste fungerer sammen, og ser ingen grunn til at dette ikke skulle det. Hva skal du med vannkjøling? Følger vel med standard kjøler til CPU'en.
Jeg synes det der ser bra ut, 5600x er en god gaming CPU. Kabinettet ditt hadde ikke jeg valgt da jeg personlig syns det er veldig trangt, spesielt med ett RTX 30 kort.


UncleSam, vannkjøling bruker man på disse CPUene for å få høyere boost clock. Spesielt nyere Ryzen fungerer nesten som et Nvidia skjermkort og vil booste høyere hvis det har thermal headroom
Sitat av Mozzie Vis innlegg
UncleSam, vannkjøling bruker man på disse CPUene for å få høyere boost clock. Spesielt nyere Ryzen fungerer nesten som et Nvidia skjermkort og vil booste høyere hvis det har thermal headroom
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er klar over det, bare lurte på om TS var det eller om hen bare trodde det var noe alle trenger...
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Ja, jeg er klar over det, bare lurte på om TS var det eller om hen bare trodde det var noe alle trenger...
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om stillheten du får av vannkjøling
Og fuktskader hvis det lekker....
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Og fuktskader hvis det lekker....
Vis hele sitatet...

Vannkjøling og varmekabler i gulv kan faktisk sammenlignes her.

Enten om man bygger vannkjøling eller setter inn en AIO så tester man loppen skikkelig først med tørkepapir på det mest kritiske av utstyr. Bruker man sterilt vann skal det en god del til før man ødelegger noe og i motsetning til hva mange tror så er det faktisk ikke vannet i seg selv som leder strøm men bakterier og mikroorganismer som leder strøm.

Sterilt vann vil også trekke til seg dette utenfor en lukket loop relativt raskt men nok av tid til å ta ut strømmen å tørke ut.

Det skal mye til før en fungerende loop plutselig begynner å lekke.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Såvidt meg bekjent har ikke vannkjøling kommet med noe særlig nytt og det er slik at vannkjøling fremdeles dårligere enn luftkjøling
Sist endret av Dodecha; 17. januar 2022 kl. 07:47.
Dodecha vi legger ballen død ved at heatsinken i Radiatoren er større enn heatsinken på AMD's Wraith kjøler, derfor vil den AIO'en kjøle bedre enn stock kjøler.


Jeg har en 360mm AIO med Noctua vifter og syns det er fantastisk da jeg kun har en jevn lyd av luft som flytter seg istedet for en luftkjøler som må jobbe kontinuerlig og lineært med lasten på CPUen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Dodecha vi legger ballen død ved at heatsinken i Radiatoren er større enn heatsinken på AMD's Wraith kjøler, derfor vil den AIO'en kjøle bedre enn stock kjøler.


Jeg har en 360mm AIO med Noctua vifter og syns det er fantastisk da jeg kun har en jevn lyd av luft som flytter seg istedet for en luftkjøler som må jobbe kontinuerlig og lineært med lasten på CPUen.
Vis hele sitatet...
Satt opp mot stock-kjøler vil omtrent alt være bedre.

Poenget er at vannkjøling er en gimmick, det ser kanskje kult ut men skal du ha best kjøling går du for luft. Personlig har jeg god erfaring med Noctua, de kjøler bra og er stillegående, men du må sørge for at du faktisk har plass til den i kabinettet og på hovedkortet.
idkdude
FlowerExploder's Avatar
Trådstarter
Fikk anbefalt kraken av en kompis som hadde god erfaring med den så blir nok gi den en sjangse, det jeg er mest usikker på nå er nettverkskort, som jeg skjønner er wifi 6 det beste nå, men alle nettbutikker har ikke gode nettverkskort på lager å får ikke inn før i mars og april. vill jo helst ha med bluetooth 5.0 og wifi 6
Sitat av 420master Vis innlegg
For ikke å snakke om stillheten du får av vannkjøling
Vis hele sitatet...
Jeg har vannkjøling og den vifta bråker mer enn ei bil på tomgang. Tror kanskje vifta i radiatoren begynner å bli gåen. Men den kjører på noe voldomst av å til og så roer den seg.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg har vannkjøling og den vifta bråker mer enn ei bil på tomgang. Tror kanskje vifta i radiatoren begynner å bli gåen. Men den kjører på noe voldomst av å til og så roer den seg.
Vis hele sitatet...
Prøvd å endre fan curve? Den kan være litt rart satt opp, muligens den synger på siste verset, kan jo olje noen vifter for litt ekstra liv
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg har vannkjøling og den vifta bråker mer enn ei bil på tomgang. Tror kanskje vifta i radiatoren begynner å bli gåen. Men den kjører på noe voldomst av å til og så roer den seg.
Vis hele sitatet...
Jeg kjører 3 stk 120mm Noctua vifter på 1200rpm på mitt setup og jeg hører kun luft i bevegelse. Det eneste som jeg kan høre som enda ikke er sjenerende er mitt Suprim X 3080 kort. Maskinen min drar ca 600w full load og den lyder mye mindre enn feks en PS4 pro.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg har vannkjøling og den vifta bråker mer enn ei bil på tomgang. Tror kanskje vifta i radiatoren begynner å bli gåen. Men den kjører på noe voldomst av å til og så roer den seg.
Vis hele sitatet...
Da er det jo noe annet feil et sted, mine vifter går på 700-900 rpm og er veldig stillegående. Og da ligger tempen på 35 grader ved gaming
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Prøvd å endre fan curve? Den kan være litt rart satt opp, muligens den synger på siste verset, kan jo olje noen vifter for litt ekstra liv
Vis hele sitatet...
Usikker på hvordan jeg gjør det? brukte et program fra corsair for å endre vifta, men funka ikke lengre. Av og til kjører den i quiet og da er den helt stille, men når den går på max så bråker den mer enn ei 125mm kanalvifte på full guffe.

Sitat av 420master Vis innlegg
Da er det jo noe annet feil et sted, mine vifter går på 700-900 rpm og er veldig stillegående. Og da ligger tempen på 35 grader ved gaming
Vis hele sitatet...
Hvor kan feilen være om det ikke er vifta? Den bråka ikke sånn da den var ny (ca 5 år gammel kjølern nå)
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Usikker på hvordan jeg gjør det? brukte et program fra corsair for å endre vifta, men funka ikke lengre. Av og til kjører den i quiet og da er den helt stille, men når den går på max så bråker den mer enn ei 125mm kanalvifte på full guffe.


Hvor kan feilen være om det ikke er vifta? Den bråka ikke sånn da den var ny (ca 5 år gammel kjølern nå)
Vis hele sitatet...

Har du kjørt vedlikehold? Hvis svaret er nei hadde jeg tømt ut vannet og sett om det er mye drit i vannet. Det hørtes temmelig ekstremt ut faktisk
Sitat av 420master Vis innlegg
Har du kjørt vedlikehold? Hvis svaret er nei hadde jeg tømt ut vannet og sett om det er mye drit i vannet. Det hørtes temmelig ekstremt ut faktisk
Vis hele sitatet...
Nei, ikke kjørt vedlikehold. Er det vanskelig? Visste ikke jeg trengte det heller :P
Er en slik jeg har
https://www.komplett.no/product/1151...Set&position=1
Sist endret av NokErNok; 17. januar 2022 kl. 23:02.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Nei, ikke kjørt vedlikehold. Er det vanskelig? Visste ikke jeg trengte det heller :P
Er en slik jeg har
https://www.komplett.no/product/1151...Set&position=1
Vis hele sitatet...
Skal være mulig å tømme den for vann å vaske med noe mild såpe. Kan være grobunn for mye rart som kan tette rør og kjøleblokk. Ikke vanskelig i det hele tatt, tørk gjerne vekk gammel kjølepasta og ta en liten dæsj med ny pasta
Puh. Absolutt alt trenger vedlikehold.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Usikker på hvordan jeg gjør det? brukte et program fra corsair for å endre vifta, men funka ikke lengre. Av og til kjører den i quiet og da er den helt stille, men når den går på max så bråker den mer enn ei 125mm kanalvifte på full guffe.
Vis hele sitatet...
letteste å endre i bios, syntes det er mere feilsikkert enn andre programm, men skal funke det å. muligens mp installere på nytt
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
letteste å endre i bios, syntes det er mere feilsikkert enn andre programm, men skal funke det å. muligens mp installere på nytt
Vis hele sitatet...
Nyere software fra icue er temmelig brannhemmende faktisk, bruker k temp og termometer og chassis temp er 0.5 c i differanse