Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1433
Hei! Spørs om dette spørsmålet passer inn her, men jeg prøver. Dersom jeg bruker mobilen min som hotspot for laptopen - hvilken MAC-adresse er det da ulike aktører på nettet vil kunne logge? Er det MAC-adressen til mobilen, eller er det adressen til laptopen? Eller er det begge to?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva meiner du med aktører på nettet? Mobiltelefoner har ikkje mac-adresse; dei har IMEI. Operatøren din vil sjølvsagt sjå IMEI-nummeret til telefonen, og SIM-nummeret. Det operatøren (og mobilnettet) i praksis bruker er IMSI-nummeret, som vert tilordna på bakgrunn av simkortet.

Mac-adresser er lokale. Dei vert utelukkande brukt på samme L2-segment, dvs. fram til første ruter. Etter det er det IP-adresser som utgjer adresseringa.

IPv6 bruker til ein viss grad mac-adresse i SLAAC - Stateless Address Autoconfiguration. I praksis har dei fleste OS i tillegg anonyme, tilfeldige adresser med kortare levetid som regelmessig endrer seg, for å unngå å lekke mac-adresse. Det er standard for >Windows Vista.
Trådstarter
4 0
Er MAC-adressen knyttet til internettet, da? Jeg får i alle fall opp en MAC-adresse knyttet til internett på mobilen min.

Med aktører sikter jeg egentlig til bookies på nettet. Jeg tipper på sport, og skal også tippe for (i alle fall) en annen person. Vi er i ulike husholdninger, men siden tippingen skjer fra samme enhet kan jeg bli "flagged" og risikerer at bookies stenger eller fryser kontoene mine (siden det ser ut som om de kommer fra samme husholdning). En av de tingene de overvåker er tydeligvis MAC-adresser.

Dersom jeg kobler laptopen min til internett via mobiltelefonen min vil IP-adressen være forskjellig fra gang til gang, slik at bookiene mine ikke vil kunne "ta meg" på det. Men siden enheten jeg tipper fra vil være den samme, er jeg redd for at de vil ta meg på MAC-adressen. Siden mobilen min er rooted, vil jeg kunne bruke apper som midlertidig endrer MAC-adressen ("spoofer") slik at jeg kan bytte mellom ulike adresser...

Jeg vet at jeg også kan spoofe MAC-adressen på laptopen min, men om jeg kan unngå å måtte gjøre begge deler hadde jo det vært best. Er derfor jeg lurer på om det vil være MAC-adressen knyttet til mobilen min eller laptopen min som eventuelt vil kunne logges/trackes av bookier i scenarioet mitt?
Sitat av Kaizas Vis innlegg
Er MAC-adressen knyttet til internettet, da? Jeg får i alle fall opp en MAC-adresse knyttet til internett på mobilen min.

Med aktører sikter jeg egentlig til bookies på nettet. Jeg tipper på sport, og skal også tippe for (i alle fall) en annen person. Vi er i ulike husholdninger, men siden tippingen skjer fra samme enhet kan jeg bli "flagged" og risikerer at bookies stenger eller fryser kontoene mine (siden det ser ut som om de kommer fra samme husholdning). En av de tingene de overvåker er tydeligvis MAC-adresser.

Dersom jeg kobler laptopen min til internett via mobiltelefonen min vil IP-adressen være forskjellig fra gang til gang, slik at bookiene mine ikke vil kunne "ta meg" på det. Men siden enheten jeg tipper fra vil være den samme, er jeg redd for at de vil ta meg på MAC-adressen. Siden mobilen min er rooted, vil jeg kunne bruke apper som midlertidig endrer MAC-adressen ("spoofer") slik at jeg kan bytte mellom ulike adresser...

Jeg vet at jeg også kan spoofe MAC-adressen på laptopen min, men om jeg kan unngå å måtte gjøre begge deler hadde jo det vært best. Er derfor jeg lurer på om det vil være MAC-adressen knyttet til mobilen min eller laptopen min som eventuelt vil kunne logges/trackes av bookier i scenarioet mitt?
Vis hele sitatet...
Du er nok veldig ute å sykler nå. MAC adresser opererer på layer 2 og vil ikke synes utfor subnettet ditt, mao, «bookiene» dine kan ikke se den i det store å hele. Det er nok veldig mange andre måter å identifisere din maskin på samt lage en unik signatur.
Trådstarter
4 0
Skjønner! Jeg baserte egentlig bare spørsmålet mitt fra andre forum på nettet hvor jeg har sett mange innlegg om at bookiene kan spore MAC-addressen (jeg har så lite peiling at det ante jo ikke jeg om var riktig eller ei). Er det noe de kan få tak i via iesnare, da?
Sitat av Kaizas Vis innlegg
Skjønner! Jeg baserte egentlig bare spørsmålet mitt fra andre forum på nettet hvor jeg har sett mange innlegg om at bookiene kan spore MAC-addressen (jeg har så lite peiling at det ante jo ikke jeg om var riktig eller ei). Er det noe de kan få tak i via iesnare, da?
Vis hele sitatet...
Selvsagt må du skille mellom å besøke websider i nettleseren din og det å installere programvare fra den aktuelle tippetjenesten. Websider vil aldri kunne få tak i MAC adressen din, men installerer du programvare lokalt på PCen, så er det mulig å hente ut MAC adresse via. f.eks WinAPI. Men uansett, MAC adresse er en bortkastet måte å identifisere maskinen på hvis du har tilgang til systemet, Windows genererer blant annet en unik maskin ID som vil være mye mer pålitelig måte å identifisere maskinen på.
Trådstarter
4 0
Kan iesnare kun ende opp på maskinen dersom en selv klikker "last ned" på noe? Bakgrunnen for at jeg spør er dette.
Sitat av Kaizas Vis innlegg
Kan iesnare kun ende opp på maskinen dersom en selv klikker "last ned" på noe? Bakgrunnen for at jeg spør er dette.
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om iesnare, og det var mye ville spekulasjoner og konspirasjonsteorier ute på internett på hva dette er og hvordan den fungerer. Men såvidt jeg fant ut, så er dette en flash cookie som kan trackes på kryss av forskjellige gambling nettsider. En cookie er bare en «key-pair» som holder på informasjon. Selvsagt så er flash nasty greier som kan følge med på mye i det skjulte, men at den får tilgang til informasjon som er utenfor nettleserens sandkasse har jeg problemer med å se for meg. Den kan samle inn informasjon som er tilgjengelig via nettleserens API samt aktiviteten din på kryss av betting sider. Men ikke MAC adresse.

Grunnen til at jeg har problemer med å se for meg at den skal få tilgang til informasjon utenfor nettleserens sandkasse, er fordi den ser ut til å fungere på en vidt spekter av nettlesere, og for å få tilgang til informasjon utenfor sandkassen så må den utnytte en sårbarhet. Sårbarhetene fungerer som oftest bare på en spesifikk nettleser og veldig ofte innenfor en kort tidsrom av versjoner, så mao. så må utviklerene av iesnare ha implementert en rekke angrepskoder i spionvaren for å få dette til.