Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1130
Hei jeg driver å skal lodde meg en batteripakke til elsykkel bestående av 18650 celler (li-ion) men et problem som har oppstått er at cellene har ulik ah, noen av cellene har 2,8ah mens andre har 1,4ah

Går det da å paralellkoble 2 stk 1,4ah celler får at de skal matche 2,8ah cellene når det kommer til oppladning ?
Er fult mulig, ja.

Et batteri består av flere celler for å oppnå ønsket effekt og spenning.
Sist endret av Blackkoz; 4. januar 2014 kl. 17:07.
Mulig, men ikke lurt hvis en av cellene ryker eller oppfører seg forskjellig fra den du kobler i paralell med.
Du har jo erfaring med brann i sånne batterier så du vet jo konsekvensen hvis det går dårlig..
hvordan går det hvis jeg kombinerer disse med feks en pakke på 3,0ah vil laderen stoppe når de minste pakkene er fulle eller vil de tvinge strøm i de til den store er full ?
Jeg fraråder blanding på den måten.

Celler har sjelden identisk kapasitet og sjansen er god for at de begynner "å jobbe mot hverandre" - selvutlading -de lader hverandre ut.
Jo større avvik i kapasitet jo større problem med opplading og at de cellene med minst kapasitet vil bli overladet.
Jo mere identiske celler jo bedre.
Du bør i det minste ta hensyn til dette ved lading.
Hvordan holder du kontroll på celler som etter hvert "sklir ut" slik at ladenivå er ulikt på forskjellige celler?
Lithium-pakker pleier å være avansert oppbygget og ha sensemulighet for hver celle.

Husk å lade et stykke unna husveggen :-)
Disse batteriene brenner godt om noe skjer.

Hvor mange skal du bruke?
Og hva slags lader?


Noe sånt?
http://www.instructables.com/id/Make...-Battery-Pack/
Sist endret av Mechie; 10. januar 2014 kl. 20:38.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du er helt nøtt å bruke BMS. BMS en hindrer overlading som er meget kritisk, også tapping av batteriene. Liten vits å bruke tid og penger på å lage noe farlig. Jeg lurer selv på å lage noen batteripakker med billige celler fra nettet, lodde dem sammen etc. Fint om du poster bilder av resultatet her. Hvis du ikke bruker BMS kan du bruke blybatterier, men de holder bare et par hundre oppladninger så må du nok fylle vann på dem etterhvert når du kjører dem hardt.