Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1998
Hei. Jeg er svaksynt, og jeg elsker forum. Jeg har ikke alltid vært svaksynt, men en skade i hodet har ødelagt synsnervene mine så jeg ble til slutt veldig svaksynt. For å forklare så ser jeg farger, lys og konturer. Men jeg skal få hvit stokk nå, for bedre orientering og synliggjøre dette ovenfor andre mennesker..

Nok om meg! Spørsmålet mitt er av det litt mer tekniske laget. For med svaksynthet dukker man på endel underveis. Som dette fantastiske forumet. Det eneste jeg sliter med her inne er at jeg må zoome for å lese. Det funker jo, men er fryktelig slitsomt når jeg velger å zoome så må jeg flytte skjermen i 4 retninger for å lese alt, og innrømmer at jeg tidvis gir opp fordi jeg blir for sliten.

Så det store spørsmålet: finnes det en innstilling jeg ikke har funnet enda, som "blåser opp" ordene på Freak.no av seg selv? Et sted jeg kan be om større font str, selvom det betyr lengre avsnitt for min del, så spiller det ingen rolle. Per i dag leser jeg med ett øye åpent og tlf 10cm fra nesa for å tyde setningene.

Håper noen kan hjelpe meg med bedre innstillinger, hvis de finnes. Jeg ser så dårlig nå at jeg er redd jeg ikke skal klare å lese når tekstene blir lengre enn Eiffeltårnet
Hvem OS og browser bruker du?

Jeg begynner å se dårlig med alderen å prøvde her nå med å zoome til det ekstreme. Med W10 og Chrome er jeg nå på 250% uten å måtte scrolle sideveis. Og jeg kan bare fortsette å zoome.
Jeg bruker Firefox. Øverst i høyre hjørne under X-en er det et ikon med 3 linjer. Klikk på den. Da får du opp en skal meny med diverse valg. Litt langt nede finner du punktet "Skalering". Der kan du øke skriftstørrelsen. Jeg prøvde den nettopp, og teksten gikk IKKE utenfor skjermen, det ble bare flere linjer. Jeg tror det er det du leter etter.
Bruk TV’en som dataskjerm
De fleste browsere skalerer når du zoomer inn så det blir bare lengre å bla i tekst ikke bruk Windows sin zoom funksjon da blir det krøll
Prøvd Ctrl + Scroll Up? (Hvis du bruker Windows).
Freak77
Trådstarter
Takk for svar! Jeg fant en foreløpig zoom i nettleseren som gav meg omtrent hva jeg er ute etter. Eneste er at tekstruta for å skrive svar og innlegg nå er halveis utenfor skjermen. Men jeg leste av et svar her at Firefox kanskje er hva jeg ser etter så skal bytte nettleser og se om det funker. Takk!
De fleste browsere tilbyr egne innstillinger for syns- og hørselshemmede hemmede. Se i browseren under Innstillinger og Tilgjengelighet Samme i innstillingene på selve telefonen.
sjekk ut

ctrl + Windows-tasten + M