Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3969
Angst og depresjoner er nymotens "norm" om du vil. Kan forstå hvorfor folk er deprimert, vanskelig å være glad og fornøyd i disse dystre tider men angst? Forstår meg overhodet ikke på konseptet. Du lever bare en gang, hvorfor er folk redd? Hva er det de frykter? Dømmer ikke, er del av det samme hykleriet. Tørr ikke sjekke opp kvinner i frykt for å bli avslått og jeg er generelt sosialt tilbakestående men skjønner ikke hvor konseptet stammer fra.. Hva er det verste som kan skje om vi driter oss ut? Ingen vil huske det 100 år fra nå så hva hindrer oss i å slippe oss løs og drite oss ut? Er genuint nysgjerrig på vegne av meg selv og resten av menneskeheten...
Sist endret av Gnarve; 15. mars 2022 kl. 00:01.
Selve definisjonen på angst er irrasjonell frykt, noe du forsøker å rasjonalisere. Kanskje starte med utgangspunkt å anerkjenne det irrasjonelle?
Ja. Vær glad du ikke har en angstlidelsse
Enormt stor forskjell på "angst" og angst. Ekte angst er en psykisk lidelse som ikke har så mye med å drite seg ut å gjøre. Det er en genuin irrasjonell frykt som tar over all tankegang og hindrer deg i å fungere optimalt. Krever ofte medisinering og samtaleterapi for å holde i sjakk.
Hva jeg ikke forstår med angst er medisiner! Hvorfor medisinere vi alle med angst?

Jeg har hatt panikkanfall, og har eksremt flyangst, men har aldri tatt medisiner. Blitt tilbud det flere ganger, men har presset meg på flyet mens et hylskrik inntreffer.

Vet at om jeg tar medisiner, da forsterke jeg frykten at jeg er svak å behøver medisiner.

TS: Tror angst kommer av svake tider, nesten alle jeg kjenner må ha det komfortabelt hverdag, eller får dem angst.

Når vi slutter å utfordre oss selv, da kommer angsten.

Upopulær mening forresten
Det er få ting i verden jeg er redd for, men samtidig sliter jeg med angst. Det er ikke "meg" som er redd noe, det er kroppen min som reagerer av seg selv, jeg har ikke noe valg.

Blir litt som når man spiller Skyrim og stridsmusikken slår inn uten noen fiender man kan se; "Why am i hearing boss music?"
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Hva jeg ikke forstår med angst er medisiner! Hvorfor medisinere vi alle med angst?
Vis hele sitatet...
Hvilke medisiner fungerer mot angst? Ikke hørt om en dritt. Benzo fungerer om man tar det noen få ganger i året (ta fly), men vil virke mot sin hensikt om man er et angstvrak
"Angst" blir misbrukt av Gen Z. Men jeg har sett store data på at dette har en negativ utvikling.

Jeg vil anta at sosiale medier er den store synderen her. Sitter på mobil, så orker ikke forklare nå.
Jeg forstår meg ikke på allergi. Hvordan skal noen gidde ikke kunne spise meieri feks? Latterlig valg.

Fra spøk til alvor, angst og reddsel er to helt forskjellige ting.

Angst er bare følelsen av å være livredd for en situasjon som egentlig ikke eksisterer en gang, uten å være redd for noe spesifikr og begrunnet.

Tro meg, de som vet skulle gjerne vært foruten. Blir litt som å tenke bort et brukket bein, det funker ikke så enkelt.
Sist endret av Darkbull; 15. mars 2022 kl. 09:56.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Jeg forstår meg ikke på allergi. Hvordan skal noen gidde ikke kunne spise meieri feks? Latterlig valg.
Vis hele sitatet...
Folkeopplysningen har en episode der de debunker allergi-vitsen din.

Selvom det er flere med allergi i dag enn for et par generasjoner siden, så er det en mye større andel som tror de har allergier, feks cøliaki.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Jeg var lik. Jeg var han som trodde alle med depresjon og angst og slikt bare var svake mennesker. Helt til jeg måtte gjennom et helvete i livet og det var som at jeg traff veggen i 200km timen. Utbrent, deprimert, sykemeldt for første gang i livet som 28 åring. Det var akkurat som om verden mistet fargen og det ble gråere. Jeg hadde plutselig ingen energi til å gjøre det jeg pleide. Selvmordstanker kom snikende.

Så gjorde jeg alt feil og isolerte meg og begynte å ruse meg og ting ble først bedre før jeg hadde enda et problem. Men helt ærlig vil jeg påstå at rusen redda meg på en måte og til jeg fikk søkt hjelp. Snart 8 år senere så sliter jeg fortsatt med depressive episoder og rus men det går fremover.

Det er umulig å forstå for de som ikke har opplevd det
Sitat av NodSquad Vis innlegg

Det er umulig å forstå for de som ikke har opplevd det
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg på, og derfor føler jeg at det kan bli en større polarisering mellom de som aldri har opplevd det kontra de som må leve med det.

Noe form for angst er sunt, men man må lære seg å leve med angsten, istedet for å medisinere seg ihjel.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Ingen vil huske det 100 år fra nå så hva hindrer oss i å slippe oss løs og drite oss ut? Er genuint nysgjerrig på vegne av meg selv og resten av menneskeheten...
Vis hele sitatet...
Tenker det at folk husker i 100 år(!) er kraftig kost for de som sliter med dette .. kombinér det med sosiale medier og du har oppskriften på et h***vetes huekjør 24/7
Sist endret av random_120937; 15. mars 2022 kl. 13:21.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Noe form for angst er sunt, men man må lære seg å leve med angsten, istedet for å medisinere seg ihjel.
Vis hele sitatet...
Ja no shit. Skulle ønske noen hadde sagt det før så jeg ikke hadde blitt avhengig, hehe.
Angst er jævelskapen selv. Hadde sosial angst når jeg var liten, men jobba mot det uten noen form for medisin og ble frisk. Krever mye jobb og man tror man skal stryke med men til slutt er det verdt alt slitet.
Tenk deg at du får beskjeden om at din kjæreste, foreldre eller søsken har død. Den følelsen som du opplever da, en grusom følese i kroppen som består av sorg og skrekk..
Sånne følelser kan en med angst oppleve, leve med.. Det er som å leve i et mareritt, det er bare en grusom følese i kroppen som konstant er der uten noen grunn for det.

Ingen vil ha det sånn, så ja takk til medesiner som kan gjøre en frisk, bli normal igjen. Angst finnes i mange grader.
Men heller en pille for å fjerne det, enn å jobbe livet ut for å takle å leve med det...
Sitat av emenasalism Vis innlegg
Tenker det at folk husker i 100 år(!) er kraftig kost
Vis hele sitatet...
Det er jo det de ikke gjør? Skjønte ikke helt det du skrev
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Angst og depresjoner er nymotens "norm" om du vil. Kan forstå hvorfor folk er deprimert, vanskelig å være glad og fornøyd i disse dystre tider men angst? Forstår meg overhodet ikke på konseptet. Du lever bare en gang, hvorfor er folk redd? Hva er det de frykter? Dømmer ikke, er del av det samme hykleriet. Tørr ikke sjekke opp kvinner i frykt for å bli avslått og jeg er generelt sosialt tilbakestående men skjønner ikke hvor konseptet stammer fra.. Hva er det verste som kan skje om vi driter oss ut? Ingen vil huske det 100 år fra nå så hva hindrer oss i å slippe oss løs og drite oss ut? Er genuint nysgjerrig på vegne av meg selv og resten av menneskeheten...
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig spørsmålet her?Lurer du på hva, rent fysisk eller psykologisk, som gjør at man får angst? Eller lurer du på hvorfor folk gidder å ha det når det ikke har noen hensikt? Det er jo åpenbart teit å bruke sitt eneste jordiske liv på å være syk på den ene eller andre måten, men regner med du skjønner det ikke er et valg.
Sitat av emenasalism Vis innlegg
Tenker det at folk husker i 100 år(!)
Vis hele sitatet...

kan du huske en situasjon hvor noen andre ble skikkelig flau?
sikkert ikke...

du husker oftest bare når du selv ble det
Sitat av magnet Vis innlegg
kan du huske en situasjon hvor noen andre ble skikkelig flau?
sikkert ikke...

du husker oftest bare når du selv ble det
Vis hele sitatet...
men, jeg kan huske folk som dret seg ut
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Hva er egentlig spørsmålet her?Lurer du på hva, rent fysisk eller psykologisk, som gjør at man får angst? Eller lurer du på hvorfor folk gidder å ha det når det ikke har noen hensikt? Det er jo åpenbart teit å bruke sitt eneste jordiske liv på å være syk på den ene eller andre måten, men regner med du skjønner det ikke er et valg.
Vis hele sitatet...
Hadde vel 4.7 i promille da jeg skrev dette innlegget. Glemte faktisk at jeg hadde skrevet det før jeg tilfeldigvis fant det i loggen for to minutter siden. Og jeg tror jeg vet svaret på mitt eget spørsmål. Angst var mindre vanlig før internett og sosiale medier ble utbredt, dette var også tilfelle lenger før covid satt sitt preg så det ligger nok i tidene vi lever i / kulturen. Generation X vokste opp med dårlig veiledning, foreldre slår ikke lenger ungene sine for å få skikk på dem. Alt skal løses diplomatisk i disse tider og som resultat har vi blitt en gjeng med pyser totalt blotta for selvrespekt.
Jeg vet hva du mener, trådstarter. Jeg har tenkt det samme, men etter å ha brukt rusmidler og dermed fått angst (LSD på offentlig sted), forstod jeg det etterpå.

Selv har jeg ingen fobier eller noe, unntatt submekanofobi (bader ikke i nærheten av propellen til en båt!), så for meg har det vært ukjent hva angst er.

Lover at hvis du tar LSD, går på butikken og innser at du sjangler foran masse barn og foreldre, og heller ikke har forberedt deg i forkant på hvordan du skal håndtere det, så får du angst som faen for første gang. (Ikke gjør det)
Husk på at før var psykiske problemer ikke noe man snakket noe særlig om, de som sliter psykisk har alltid vært der men det er først nå i nyere tid man hører noe om/ifra den gruppen mennesker.

At sosiale medier i stor grad er med på å ødelegge folk er velkjent, men at foreldre i nyere tid har forbedret seg nok til at de ikke trenger å mishandle kidsa sine for å få de til å høre etter ser jeg ikke hvordan skal henge på greip.
Hvis argumentet er "ja men jeg hadde det sånn, og se hvor frisk jeg er!" så burde du ta en titt på survivorship bias.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Hadde vel 4.7 i promille da jeg skrev dette innlegget. Glemte faktisk at jeg hadde skrevet det før jeg tilfeldigvis fant det i loggen for to minutter siden. Og jeg tror jeg vet svaret på mitt eget spørsmål. Angst var mindre vanlig før internett og sosiale medier ble utbredt, dette var også tilfelle lenger før covid satt sitt preg så det ligger nok i tidene vi lever i / kulturen. Generation X vokste opp med dårlig veiledning, foreldre slår ikke lenger ungene sine for å få skikk på dem. Alt skal løses diplomatisk i disse tider og som resultat har vi blitt en gjeng med pyser totalt blotta for selvrespekt.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det med promillen nå da, for dette er rent sprøyt.
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvordan er det med promillen nå da, for dette er rent sprøyt.
Vis hele sitatet...
Sober as can be. Med mindre koffein gjelder. Og fornektelse er ikke sunt. Er seriøs mangel på disiplin i moderne tider. Spesielt i vestlig kultur.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Sober as can be. Med mindre koffein gjelder. Og fornektelse er ikke sunt. Er seriøs mangel på disiplin i moderne tider. Spesielt i vestlig kultur.
Vis hele sitatet...
Hvorfor en skal slå ungene sine for å måtte få dette skjønner jeg ikke. Da har en store problemer selv ville nå jeg ha sagt. Men uansett, hadde selv foreldre som fulgte nettopp den stien du nevner og ingen av ungene kom godt ut av det. En trenger ikke slå ungene sine for å få de til å høre etter.

Skulle dette forhindre angst på noen som helst måte?

Neste gang du kommuniserer med noen så forsøk å vis litt forståelse og kjærlighet, fremfor å plante knyttneven direkte i trynet på de.
Det er viktig å skille mellom frykt, fobi og angst. Noe det skjeldent blir skilt imellom. En angstlidelse er noe som er langvarig og har relativt stor innvirkning på livet til personen. Akkurat den medisinske og psykologiske forklaringen er ikke jeg utdannet nok til å svare på. Men kan med god tro si at å være redd for slanger , å svømme eller fly er ikke en angstlidelse.
Sist endret av Sondre; 16. mars 2022 kl. 17:33.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Hadde vel 4.7 i promille da jeg skrev dette innlegget. Glemte faktisk at jeg hadde skrevet det før jeg tilfeldigvis fant det i loggen for to minutter siden. Og jeg tror jeg vet svaret på mitt eget spørsmål. Angst var mindre vanlig før internett og sosiale medier ble utbredt, dette var også tilfelle lenger før covid satt sitt preg så det ligger nok i tidene vi lever i / kulturen. Generation X vokste opp med dårlig veiledning, foreldre slår ikke lenger ungene sine for å få skikk på dem. Alt skal løses diplomatisk i disse tider og som resultat har vi blitt en gjeng med pyser totalt blotta for selvrespekt.
Vis hele sitatet...
Øh, nei. Det du oppnår med å slå et barn, er at barnet blir redd for deg. Det er selvsagt en effektiv måte å oppnå lydighet, men ikke selvrespekt og trygghet. Å vokse opp i frykt gir et sentralnervesystem som er rigget for å konstant se etter fare, dvs et sentralnervesystem med angst.

Dette er logisk. Hjernen former seg omgivelsene. Frontallappen er det siste som er ferdig utviklet, nettopp for at vi skal ha mulighet til å tilpasse oss de svært ulike miljøene vi mennesker lever i. Vil du oppdra et barn som fungerer godt i en verden der det er forventet at man kan opptre diplomatisk, med tro på sine egen evner og omsorg for andre? Vel, da er det et sånt miljø du må oppdra det i. Det sier igrunn seg selv.
Sist endret av *pi; 16. mars 2022 kl. 20:22.
Ikke helt uvant å se Gnarve komme med usympatiske synspunkter som dette. At samme person som ikke skjønner hvorfor folk gidder å bli avhengig av heroin synes at man burde bruke mer vold for å oppdra barn er jo noe interessant. Det er kanskje ikke så rart at man da også kan ha synspunkter som at folk med angst ikke burde gidde å ha det, siden man "bare lever en gang", eller at vold som disiplin kan være en løsning.

Legger ved en lenke som blant annet oppsumerer følgene barn kan få av å oppleve vold under oppveksten:
https://www.who.int/news-room/fact-s...ainst-children

Spesielt relevant for Gnarves synspunkter om både rus og mental helse er kanskje dette punktet:
Result in negative coping and health risk behaviours. Children exposed to violence and other adversities are substantially more likely to smoke, misuse alcohol and drugs, and engage in high-risk sexual behaviour. They also have higher rates of anxiety, depression, other mental health problems and suicide.
Vis hele sitatet...
Altså er både rusmisbruk og angst vanlige følger av å oppleve vold som barn. Tenker du, som ikke skjønner at folk gidder å bruke heroin eller å ha angst, at man fortsatt burde slå barn mer?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
"Angst" blir misbrukt av Gen Z. Men jeg har sett store data på at dette har en negativ utvikling.

Jeg vil anta at sosiale medier er den store synderen her. Sitter på mobil, så orker ikke forklare nå.
Vis hele sitatet...
"Studies Show Normal Children Today Report More Anxiety than Child Psychiatric Patients in the 1950's"



Media sin skyld!
Som sagt, du skal være jævlig glad for at du ikke vet hva angst er, det er som å være levende død!
Jeg har slitt med angst siden tidlig 2000-tallet da jeg gikk på ungdomskolen, begynte på medisin for 15 år siden, og etter det har livet mitt blitt utrolig bra.

I de siste årene på medisiner, har jeg glemt hvordan det var å ha angst og depresjoner - noe som gjorde at jeg stilte de samme spørsmålene som du gjør - til meg selv. Hvorfor kunne jeg ikke bare nyte livet og ikke være redd?

Så, for kort tid tilbake hadde jeg noen komplikasjoner med annen medisin som påvirket medisinen jeg tar for angst/dep. Jeg våknet med ekte angst og depresjon, og det er det jævligste jeg har opplevd siden ungdomskolen.

Mitt svar på ditt spørsmål:

Når man er "normal" så tenker man at angsten ikke er ekte, det er noe som oppstår i hjernen bare, og man bør kunne "snakke seg selv opp"

Når man derimot HAR angst så er man overbevist om at det er NÅ ting er ekte. Frykten for alt og den dype depresjonen har bare vært skjult pga medisiner.


Om du, trådstarter hadde opplevd ekte angst og depresjon så hadde du aldri stilt dette spørsmålet. Det er en høyst reell følelse av frykt som sitter fysisk og psykisk i deg og oppsluker deg totalt.
Sist endret av Direktøren; 17. mars 2022 kl. 14:57.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Hvis argumentet er "ja men jeg hadde det sånn, og se hvor frisk jeg er!" så burde du ta en titt på survivorship bias.
Vis hele sitatet...
Mhm. Og hvis du insisterer på å videreføre volden du ble utsatt for til dine egne barn, så er det vel ting som tyder på at du kanskje ikke kom så uskadet fra det som du tror.