Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7744
Hei.

Skrev kontrakt uten depositum.

Leien var fra 1.11 og 2 måneders oppsigelse. Jeg bodde der ett døgn 14-15.nov og flyttet ut.

Jeg kontaktet utleier og fortalte at jeg sleit litt og derfor velger å flytte.

Hun sier at hun skal prøve å skaffe inn noen andre men kan ikke love noe.

Jeg vurderer å blokkere henne overalt og bare stikke av fra eventuelle krav, hvis hun går rettslig til verks, bryr de seg virkelig om 14k??

Husleien er 7k per mnd inkl strøm osv..

Noen erfaringer?
Sist endret av Hippahoppa123; 20. november 2021 kl. 15:09.
Det sier seg selv at det blir feil å stikke fra ansvaret ditt, du har jo signert en kontrakt og vedkommende hadde heller ikke trengt å være så imøtekommende at hun skal prøve å skaffe inn noen andre. Teknisk sett er du pliktig i å betale ut oppsigelsestiden.
Sist endret av Jokke; 20. november 2021 kl. 15:12. Grunn: rettskriving
Hvis du har sagt opp i midten av november løper oppsigelsestiden ut januar, så hvis utleier ikke finner ny leieboer i mellomtiden må du betale 21k. Vil anbefale deg å gjøre opp betalingskrav fortløpende, hvis ikke må du bare betale enda mer senere. Du må gjerne blokkere henne overalt men kravene vil du aldri slippe unna.
Sist endret av bruisepristine; 20. november 2021 kl. 15:39.
Har allerede betalt 7k, så gjenstår vel bare 14k?? 2 måneders oppsigelse?
Får du betalingsanmerkning på manglende betaling av husleie, kan du slite med å leie et annet sted, ikke få mobilabo, og mange andre problemer. Så tenk nøye over hva du velger å gjøre. Og ha en samtale gående med utleier om saken, det kan hende det løser seg.
Bruistepinne ga godt råd. 14k går til inkasso og blir det dobbelte på svært kort tid. Og mer enn det. Det vet jeg av erfaring.
Det som er så bra er at de aller fleste reagerer godt på at du er ærlig med dem, bare du betaler jevnt. Noe.
Håper det går bra, da.
Edit: Se der, ja. Jeg trenger ikke poste her lengre. Bare komme og gi tommel opp til Ivars innlegg : )
Sist endret av Arex_x; 20. november 2021 kl. 16:24.
For å legge din åpenbare elendige moral til side, men er du av den oppfattelsen rettsvesenet ikke bryr seg om ting ikke er av en gitt søttelse ? At butikken ikke anmelder deg for nasking når det bare er 50kr? At du ikke får parkeringsbot når det bare er snakk om 300 kr?

Hvis utleier tar dette videre må du jo selvfølgelig gjøre opp for deg...
Sist endret av Dibsent; 20. november 2021 kl. 16:33.
Jeg gjorde eksakt det du vurderer å gjøre. Endte opp med brev fra namsmannen og måtte betale 2.5 ganger det opprinnelige beløpet. Anbefales ikke
Aight folkens, jeg skal paye.
Hvis jeg tar regningene Mine å kaster dem, er de borte for godt eller kommer det noe/noen å sparker meg i rævva etter en stund?
Jeg ville nå uansett prioritert å avslutte leieforholdet på en ryddig måte mtp overlevering av nøkler osv.
Å bare stikke av i et leieforhold (det holder ikke nødvendigvis å bare levere oppsigelse) kan fort straffe seg sånn at et par månbeders husleie blir småpenger.
Se for deg om du var utleieren. Det her er så barnslig oppførsel, må bare le. Voks opp for helvette.
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvis jeg tar regningene Mine å kaster dem, er de borte for godt eller kommer det noe/noen å sparker meg i rævva etter en stund?
Vis hele sitatet...
Først får du en purring. Med gebyr.
Så får du inkassokrav. Med stort gebyr.
Så kommer Namsmannen (eller hva det heter nå) og ber deg betale.
Deretter tar h*n tingene dine og selger det. Hvis det ikke er nok
Blir huset ditt solgt og du blir kastet på gata.
Hei NAV. Har dere en seng til meg?

Det er sikkert noen her som har vært igjennom dette og kan forklare det mer korrekt og utdypende.
Jobber du i stortinget? Kan være at det er andre regler som gjelder for deg
Bare si at leiligheten ikke sto til forventingene. De fleste utleiere vil være glad for å bli kvitt useriøse leietakere så fort. Spør om hun virkelig for fortsette leieforholdet, med noen som er så useriøs som deg selv. Tviler på at de ønsker at du flytter inn igjen, så da er problemet løst.
Sist endret av vestlandslefse; 22. november 2021 kl. 02:22.
Sitat av vestlandslefse Vis innlegg
Bare si at leiligheten ikke sto til forventingene. De fleste utleiere vil være glad for å bli kvitt useriøse leietakere så fort. Spør om hun virkelig for fortsette leieforholdet, med noen som er så useriøs som deg selv. Tviler på at de ønsker at du flytter inn igjen, så da er problemet løst.
Vis hele sitatet...
Det endrer ikke det faktum at OP må betale for seg, så fremt ikke utleier bestemmer seg for å droppe kravet.

Denne tråden virker mer som at OP har behov for en realitetsorientering, siden det ikke er forståelse for at man må gjøre opp for seg dersom man kjøper eller leier noe.
Sitat av Hippahoppa123 Vis innlegg
Aight folkens, jeg skal paye.
Vis hele sitatet...
Virker ikke helt som at siste halvdel av innleggene har fått med seg at TS har innfunnet seg med kravet for lengst.
Jeg har erfaring med slike som deg. Hadde nettopp en leieboer som ikke betalte husleie en eneste gang og som lot hundene sine gjøre fra seg inne i leiligheten. Da vi sa opp kontrakten forlot personen stedet uten å rydde eller vaske. Personen etterlot alle tingene sine og vi måtte leie inn profesjonell hjelp for å bli kvitt lukt. Totalt skylder personen oss 14.000 kroner.

Personen forsøkte å blokkere oss og gjøre seg utilgjengelig. Ga vi oss? Nei.

Vi anmeldte dette. Gir oss ikke før pengene er på konto.

Edit: ser du sier du skal paye. Klokt!
Sist endret av islandwind; 22. november 2021 kl. 20:16. Grunn: La til en setning
Sitat av islandwind Vis innlegg
Totalt skylder personen oss 14.000 kroner.
Vis hele sitatet...
Er det ikke nettopp for å sikre seg mot slike situasjoner at utleiere krever ett depositum?
Typisk i størrelsen 3xhusleien.
Du kan selvsagt være heldig og at utleier bare gir opp. Løpe og håpe at det går bra.

Du kan også være uheldig, og oppleve at utleier går rettens vei. Da får du antakelig et problem, og det hele kan fort bli svært mye dyrere.
Ikke minst så kan du oppleve at situasjonen blir svært ubehagelig for deg selv.

Hva tenker du om denne tilnærmingen: (?)

-Å stille ydmykt ovenfor utleier, be om unnskyldning for å ikke klare å innfri det som var lovet.
-Vask og gjør ting tipp topp i leiligheten. Lever nøkler og ordne opp alt praktisk.
-Tilby å hjelpe utleier med å spre utleieannonsen på FB eller andre kanaler.
-Vis at du er generelt interessert i å avhjelpe situasjonen som utleier står i.

Da kan det jo hende at du oppnår goodwill, og at du slipper unna med mer enn du ville gjort ellers.

Folk har gjerne mer sympati med noen som er ydmyk og viser at de prøver å være snill og grei.
Det er muligens din beste sjanse for å komme billigst mulig ut av det ?

Lykke til, og god bedring med det du sliter med
Sist endret av SnakkOmDet; 25. november 2021 kl. 16:21.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det ikke nettopp for å sikre seg mot slike situasjoner at utleiere krever ett depositum?
Typisk i størrelsen 3xhusleien.
Vis hele sitatet...
Siden vedkommende har bodd der uten å betale noe leie, samt latt hunden drite i leiligheten, og sørget for innleid vask osv, og skyldig beløp bare er på 14k, så tipper jeg det betyr at det har vært et depositum, og at det er tømt.