Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 8568
Sitat av LadyLiberty Vis innlegg
Etse: Ja, vi har en bedre definisjon enn ordboka. Hva gjør du i de tilfeller hvor ordbøker har vidt forskjellige, eller til og med motstridende, definisjoner av ord? Det hender faktisk veldig ofte idag. Da må man diskriminere og velge den mest objektive. Ord er ment for å skille essensielt forskjellige ting fra hverandre. Å være alene på et marked pga evne og pågangsmot, og det å ha enerett via vold er to stikk motsatte ting, og å lempe dette sammen er manipulerende nytale.
Vis hele sitatet...
Om man skal diskutere ting er det greit man faktisk bruker samme språk og definisjoner av ord. Monopol er definert av alle de store norske ordnbøkene som at man har enerett i et marked - ingenting mer. Dette er også hva folk flest forbinner med ordet. Om dere da velger å bruke deres helt egen definisjon blir det jo helt umulig å diskutere med dere da man snakker om helt ulike ting.

Sitat av LadyLiberty Vis innlegg
Jeg kunne spurt deg om å grave frem eksempler på tilfeller hvor dette har fungert, men det er uansett ikke så veldig interessant. Hvis 95% liker Starbucks bedre enn en lokal konkurrent så er det fordi de liker Starbucks. Blir helt feil å blande inn vold. Har du forresten tenkt over at folk hermer? Bruker man vold for å "fikse noe" for seg selv på kort sikt vil dette gå utover andre, og de vil begynne å gjøre det samme. Dette er grunnen til at "demokratiet" vi har i dag bare fører til økt statlig makt og konflikt. Millioner av kokker lager ganske mye søl.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om at folk flest like starbucks i slike situasjoner, leste du i det hele tatt innlegget? Det er snakk om at starbucks har så gode avtaler grunnet kvantumsrabatter at de rett og slett utkonkurerer alle andre såpass mye på pris at selv om folk kanskje foretrekker et annet selskap så er prisforskjellene så stor at det ikke hjelper.

I tillegg vil store selskaper ha muligheter til å dirskte kjøre andre selskaper konkurs - som nevnt i 2 andre innlegg. Ved å rett og slett kutte prisene og selge varene sine med tap i lang nok periode til at konkurentene må velge å gå ut av markedet. På denne måten kan store selskaper hindre nye aktører fra å slå rot i markedet.

Det har ingenting med å tilby det beste produktet, men alt med å utnytte maktposisjonen man sitter i om man har mye kapital i en slikt markedsregulert marked for å tvinge ut alt av konkurranse.
Sist endret av etse; 5. mai 2015 kl. 20:22.
Sitat av LadyLiberty Vis innlegg
Etse: Ja, vi har en bedre definisjon enn ordboka.
Vis hele sitatet...
Og der mistet du all kredibilitet.
Enerett betyr jo nettopp at ingen andre har rett til å selge produktet eller tjenesten. Det er det monopol betyr ja. Skal dere snakk om stor markedsandel, så bruk det, eller finn på et nytt ord. Om dere kaller det monopol så skjønner vi hva dere mener, men ikke klag på at vi retter opp nytalen.

Det er lett å se for seg scenarier som du dikter opp her, og alle former for vold kan "legitimeres" på den måten. Burde vi ikke overvåke alle hus i tilfelle noen lager et biologisk våpen i kjelleren sin? Vi liberalister mener at terskelen for vold bør være veldig høy. At noen hypotetisk sett kan gjøre det så bra at det blir vanskelig å konkurrere en liten periode blir for dårlig.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av LadyLiberty Vis innlegg
Aeon: Essensen i rasjonalitet er nettopp at vår bedømmelse ikke er en automatisk prossess som gir samme output hver gang, vi kan enten identifisere uten selvmotsigelser, eller vi kan ta feil og f.eks. over/undergeneralisere. Hva skiller mennesket fra alle andre dyr? Rasjonaliteten. Derav definisjonen rasjonelt dyr.
Vis hele sitatet...
Ja mennesket er såklart et rasjonelt dyr, men mennesker tar ikke nødvendigvis konsekvent rasjonelle valg. Hvor rasjonelt var det å pumpe ut enkle lån til boligkjøpere i USA som ikke kunne tilbakebetale gjelda si?

(...) er en automatisk prossess som gir samme output hver gang, vi kan enten identifisere uten selvmotsigelser, eller vi kan ta feil og f.eks. over/undergeneralisere.
Vis hele sitatet...
Whaat? Noen som skjønte?
Så du godtar definisjonen samt det faktum at sentralbanken skapte krisen i USA. Du er på god vei.

Hvis man f.eks. er religiøs og møter argumenter som motbeviser noe man tror på, kan man enten identifisere og integrere denne inputen uten selvmotsigelser (f.eks. innse at Gud ikke kan være allmektig og alt-elskende), eller man kan forkaste rasjonaliteten.
Sitat av LadyLiberty Vis innlegg
Enerett betyr jo nettopp at ingen andre har rett til å selge produktet eller tjenesten. Det er det monopol betyr ja. Skal dere snakk om stor markedsandel, så bruk det, eller finn på et nytt ord. Om dere kaller det monopol så skjønner vi hva dere mener, men ikke klag på at vi retter opp nytalen.
Vis hele sitatet...
Dette er å graspe etter halmstrå. Om du slår opp i ordboka så ser du at ordet "enerett" ikke står som direkte synonym - men en enerett kan være en av flere mulige monopolformer. Skal du diskutere ting er det rett og rimelig at man forholder seg til samme definisjoner som de andre. Å lage sine egne definisjoner er bare ødeleggende for en hver debatt.

Sitat av LadyLiberty Vis innlegg
Det er lett å se for seg scenarier som du dikter opp her, og alle former for vold kan "legitimeres" på den måten. Burde vi ikke overvåke alle hus i tilfelle noen lager et biologisk våpen i kjelleren sin? Vi liberalister mener at terskelen for vold bør være veldig høy. At noen hypotetisk sett kan gjøre det så bra at det blir vanskelig å konkurrere en liten periode blir for dårlig.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke senarier jeg dikter opp selv. Man ser forsøk på slike situasjoner allerede i dagens marked. Enkleste måten å oppnå monopol på er å fusjonere flere selskaper sammen slik at man får et stort selskap med stor innkjøpskraft og mye kapital. Du blir da en aktør som kan styre markedet helt alene da det blir umulig for andre å kunne få like gode innkjøpsavtaler som du har. Heldigvis har vi reguleringer som gjør dette ulovelig - akkurat fordi det ikke er ønskelig at folk ikke missbruker maktposisjonen til å hindre alle andre fra å kunne drive virksomhet i et marked.

Og det er heller ikke snakk om "vanskelig i en liten periode", men situasjoner hvor du reelt sett har 1 aktør - og det er umulig for andre aktører å komme inn i markedet med mindre dette selskapet rett og slett lar dem.

I tillegg kan du spare deg for stråmenn og putte ord i munnen min. Jeg har på ingen måte hentydet at jeg ønsker med overvåking. Alt jeg har sagt er at jeg ikke har noe som helst troen på at et marked uten regulering vil være det beste for folk flest. Og at monopolsituasjoner lett kan oppstå.
Sitat av LadyLiberty Vis innlegg
Enerett betyr jo nettopp at ingen andre har rett til å selge produktet eller tjenesten. Det er det monopol betyr ja. Skal dere snakk om stor markedsandel, så bruk det, eller finn på et nytt ord. Om dere kaller det monopol så skjønner vi hva dere mener, men ikke klag på at vi retter opp nytalen.
Vis hele sitatet...
Men nå får man jo heller ikke bare monopol ved hjelp av rett, eller mener du det? Ja, enkelte monopoler oppstår pga. lovgivning. Men hovedsakelig er dette monopoler, hvor det sjeldent gir noen mening å ha flere utbydere. Dette gjelder for eksempel kloakksystem i en by.

"Et monopol (fra gresk monos = en, polein = å selge) er en markedsform hvor det kun er én tilbyder (selger) av et produkt eller en tjeneste. I dagligtale betyr monopol en bedrift som ikke har noen konkurrenter i sitt produkt- eller tjenestemarked. Monopoler er karakterisert av fraværet av økonomisk konkurranse om å tilby godet eller tjenesten, og eventuelt en mangel på levedyktige substitutter."
Vi bruker den mest objektive definisjonen. Vi er interessert i klarhet fremfor forvirring.

De fusjonene du snakker om er nettopp så sjeldne i uregulerte markeder at det du skriver blir ren diktning. Incentivene for å bryte avtalen blir rett og slett for store. Og jo, det ville isåfall bare vart en liten periode. Uten at statens hjelp blir det etterhvert veldig vanskelig å holde konkurrenter ute, særlig hvis arvingen overtar etter pappa i det store selskapet.

Hva er uansett poenget? Frykter du at en liten gruppe skal kunne "lure" millioner av mennesker kun via fredelige kontrakter til å plutselig kjøpe opp hele landet, og be folk pelle seg til helvete ut? Eller kjøpe all maten så folk sulter i hjel? Blir ikke disse skrekkscenariene litt enklere å gjennomføre hvis businessmennene bare kan gå til staten og kjøpe seg voldsmakt? Skal ikke folk regnes som uskyldige frem til det motsatte er bevist?

Jeg sa ikke at du støttet overvåkning av hjem, jeg bare demonstrerte en parallell. Vi mener at terskelen for vold skal være veldig høy.
Sitat av LadyLiberty Vis innlegg
Vi bruker den mest objektive definisjonen. Vi er interessert i klarhet fremfor forvirring.
Vis hele sitatet...
Kan du gjenta det du mener er den mest objektive definisjonen? Mener du da at monopol = enerett?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LadyLiberty Vis innlegg
Det stemmer.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er ein definisjon som er i utakt med alle andre. Alle bruker ordet monopol om ein situasjon der eit firma står att som einaste levrandør, uavhengig av årsaka til det.

Når du har så spesielle definisjoner av ting som liberalist-gjengen har, så vert diskusjon nær umogeleg. Så enten bør de følgje alminneleg aksepterte definisjoner av ord, eller gi opp diskusjoner.
Sitat av LadyLiberty Vis innlegg
Det stemmer.
Vis hele sitatet...
Så du bestrider konsensus blant økonomer at rene monopoler (se bort i fra naturlige monopoler) skapes (og ikke dempes/fjernes) av reguleringer. Videre bestrider du at de ikke skapes av stordriftsfordeler for å oppnå monopol. For deretter at monopolisten senker Q (mengde) for å heve P (pris) og deretter skape supernormal profitt (ja det er fagtermen) på bekostning av flertallet?
Sist endret av Parkett; 5. mai 2015 kl. 21:03. Grunn: skriveleif
Jeg har skrevet ganske tydelig i 4-5 innlegg nå hva jeg mener med monopol. Jeg har også skrevet at jeg skjønner utifra konteksten hva dere mener. Hva kommer denne falske ignoransen av? Vil dere unnvike poenget, at enerett (eller andre statlige reguleringer) er basert på vold?
Sitat av LadyLiberty Vis innlegg
Jeg har skrevet ganske tydelig i 4-5 innlegg nå hva jeg mener med monopol. Jeg har også skrevet at jeg skjønner utifra konteksten hva dere mener. Hva kommer denne falske ignoransen av? Vil dere unnvike poenget, at enerett (eller andre statlige reguleringer) er basert på vold?
Vis hele sitatet...
Jeg ser hva du har skrevet, men jeg skjønner ikke hvordan du kan bestride konsensus blant økonomer på bakgrunn av dine meninger, og forvente at vi skal følge dine definisjoner.

Kan du også gjerne også definere ordet vold for meg? Er det skatt?

Ordbok1:
vold violence (ʋɔl)
substantiv maskulin entall/singular
1. makt ha noen i sin vold
2. brutal bruk av fysisk makt ty til vold for å løse en konflikt øve vold mot noen
Ordbok2:
s (-en). brutal fysisk maktbruk
herredømme, makt (f.eks.: I 1939 falt Polen i Nazi-Tysklands vold

Men du bestrider vel også disse definisjonene. I form av din mer objektive sannhet
Sist endret av Parkett; 5. mai 2015 kl. 21:11.
Hvordan man skal velge rette definisjoner har jeg også skrevet om. Vold er en bevisst krenkelse av andres liv.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg vil bare skyte inn at jeg liker tanken. Jeg tror egentlig jeg ville vært fornøyd om vi hadde det som i dag, men at dersom man for eksempel eide en tomt kunne man bygge sin egen hytte på den. Og ikke kom her og si at "det kan man, men..." for det er nettopp det som er problemet. Det skal komme en kødd å undersøke om det vokser truede blomster der og hvis det ikke gjør det kan han etter eget forgodtbefinnende si at "her gikk det en same for 500 år siden" derfor er dette et fredet område. Det er ting som dette jeg mener Norge, og da spesielt Nord-Norge, kunne tjent mye på å kutte ut. Amøbene på rådhuset i min kommune lurer på hvorfor folk flytter ut mens helsevesenet er en massiv svulst mens de avviser hver eneste forespørsel om utvikling av infrastruktur og utbygging. Har noen av dere vært i Kragerø og Helgelandskysten? Å bygge hytte i strandsonen er en av de fineste plassene man kan ha hytte.
Sist endret av Duckie; 5. mai 2015 kl. 21:18.
Sitat av LadyLiberty Vis innlegg
Hvordan man skal velge rette definisjoner har jeg også skrevet om. Vold er en bevisst krenkelse av andres liv.
Vis hele sitatet...
BESTRIDER DU KONSENSUS?

Krenkelse er også et ekstremt bredt begrep. Om jeg hetser dine meninger, begår jeg da vold? Fordi jeg krenker deg? Poenget er at det blir så bredt og abstrakt at det blir umulig å diskutere og skjønne hva du mener. Kan du ikke f.eks. heller bruke hva krenkningen egentlig går ut på, for ellers er det umulig å følge med.

Igjen, bestrider du konsensus?
Hyggelig at dere er positivt innstilte Duckie og Morten, sjekk gjerne ut mer på websiden vår, og vurdèr å meld dere inn.

Parkett, ja, når konsensus er feil skal det selvsagt bestrides. Vi er tenkende individualister, ikke second-handers. Les mer om definisjonen av vold her: http://wiki.fredsbevegelsen.no/Vold
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1984 var i det minste verdt å lese.