Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3308
Har en MacBook Air 2020 modell (ikke m1 prosessor) som jeg skal selge. Jeg må dermed resete maccen til fabrikkinstillinger og slette alt av innhold. Fulgte en guide på nett og da fikk jeg beskjed om å slå macen av og på, og holde inn command + R, da kommer jeg kun til en grå lås, hvor Jeg må taste inn firmware passord. Det har ikke jeg og har heller ikke satt opp noe firmware passord så vidt jeg vet. Kommer ikke videre etter det, hva kan jeg gjøre?
Hvilken guide er dette? Beklager ikke noe hjelp bare nysgjerrig, da dette ikke er måten å gjøre det på. Mulig en forhandler-reset?
Bruk heller den innloggede brukeren og kjør nullstillingen fra OS. Har du hverken passordet til brukeren eller firmwaren, så er macen bare å kaste.
Sist endret av Tysteren; 21. mars 2022 kl. 20:02.
Trådstarter
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Bruk heller den innloggede brukeren og kjør nullstillingen fra OS. Har du hverken passordet til brukeren eller firmwaren, så er macen bare å kaste.
Vis hele sitatet...
Har passord til brukeren men ikke firmware. innebygde funksjonen har jeg prøvd, må fremdeles ha firmware passord.
Da må du på Eplehuset for å fikse. Du må i tillegg vise kjøpsbevis / bevis på at dette er din Mac før de hjelper deg.
Trådstarter
Sitat av atom Vis innlegg
Da må du på Eplehuset for å fikse. Du må i tillegg vise kjøpsbevis / bevis på at dette er din Mac før de hjelper deg.
Vis hele sitatet...
Damn, har ikke Eplehuset der jeg bor, nærmeste er 2 timer unna. Har Elkjøp da, kjøpte den der. Kan de hjelpe?
If you forgot your firmware password
If you can't remember your firmware password, schedule an in-person service appointment with an Apple Store or Apple Authorized Service Provider. Bring your Mac to the appointment, and bring your original receipt or invoice as proof of purchase.
Published Date: February 16, 2022
Vis hele sitatet...
https://support.apple.com/en-us/HT204455
Trådstarter
Sitat av atom Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Faen for noe styr, usikker på om jeg i det hele tatt kommer meg til Eplehuset .
Kan du sende screenshot av hvordan det ser ut? Du må ikke til Eplehuset.
Trådstarter
Heisann snakka med Apple og fikk beskjed at den eneste måten å fikse dette på var å dra til Eplehuset, bor to timer unna, så må blakke meg fullstendig bare fordi Apple skal gjøre det vanskeligere enn det må være.
Har du prøvd å følge disse guidene: https://support.apple.com/no-no/HT201065 ? Ser ingen av de nevner noe firmware-passord.
Trådstarter
Sitat av Yochi Vis innlegg
Har du prøvd å følge disse guidene: https://support.apple.com/no-no/HT201065 ? Ser ingen av de nevner noe firmware-passord.
Vis hele sitatet...
Er akkurat den guiden jeg fulgte, men når jeg aktiverer den innebygde funksjonen som skal slette alt av innhold, så får jeg opp feilmelding om at jeg må taste inn firmware passord.
Hvis du har fått maskinen fra skolen etter at du sluttet så burde du høre med dem først, for de setter gjerne fw passord
Trådstarter
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Hvis du har fått maskinen fra skolen etter at du sluttet så burde du høre med dem først, for de setter gjerne fw passord
Vis hele sitatet...
Nei kjøpte den selv.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis maskinen er kjøpt ny fra enten Apple eller f.eks. Elkjøp så er dette et passord du selv har satt. Det er heller ikke helt rett frem å sette dette passordet, så hvis du har gjort det så må du nesten ha vært klar over hva du gjorde. Det er altså ikke Apple som forsøker å gjøre det tungvint for deg, men en sikkerhetsmekanisme som finnes på de fleste moderne datamaskiner, selv om det primært er brukt i skole og jobbsammenheng.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis maskinen er kjøpt ny fra enten Apple eller f.eks. Elkjøp så er dette et passord du selv har satt. Det er heller ikke helt rett frem å sette dette passordet, så hvis du har gjort det så må du nesten ha vært klar over hva du gjorde. Det er altså ikke Apple som forsøker å gjøre det tungvint for deg, men en sikkerhetsmekanisme som finnes på de fleste moderne datamaskiner, selv om det primært er brukt i skole og jobbsammenheng.
Vis hele sitatet...
Apple sine sikkerhetsmekanismer kan oppleves ganske strenge, men man sitter vel like fint i det om man setter BIOS-passord på hvilken som helst maskin og glemmer det? Det blir kanskje enda verre da man gjerne ikke kan dra til nærmeste Lenovo-hus for hjelp.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Apple sine sikkerhetsmekanismer kan oppleves ganske strenge, men man sitter vel like fint i det om man setter BIOS-passord på hvilken som helst maskin og glemmer det? Det blir kanskje enda verre da man gjerne ikke kan dra til nærmeste Lenovo-hus for hjelp.
Vis hele sitatet...
Ja, i mange tilfeller er eneste løsningen å bytte hovedkort. Apple har heldigvis en løsning for å fjerne det, men de krever selvsagt bevis på at produktet er ditt.
Trådstarter
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Apple sine sikkerhetsmekanismer kan oppleves ganske strenge, men man sitter vel like fint i det om man setter BIOS-passord på hvilken som helst maskin og glemmer det? Det blir kanskje enda verre da man gjerne ikke kan dra til nærmeste Lenovo-hus for hjelp.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at jeg er 99% sikker på at jeg aldri har satt opp et firmware passord..

Oppdatering: gikk Tim Elkjøp, de var ekstremt fortvilte over at jeg hadde fått til dette og ledde av Apple fordi de krevde at de skulle betale enorme summer for kurs til å få lisens, bare for å hjelpe med Apple produkter. Jeg må dra helt til nærmeste storby som er to timer unna, og så blir det enda mer utgifter bare for å få fjerna et passord. Går på aap, så dette blakker meg fullstendig.
Sist endret av mordi123; 22. mars 2022 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøpte du den fra butikk, eller fra en annen privatperson? Hvis du kjøpte den fra butikk så kan de iallfall være behjelpelig med kvittering vil jeg tro, og du burde klare å gjette deg fram til passordet med noen forsøk.

Hvis du har kjøpt den av en annen privatperson så er det kanskje h*n som har laget passordet.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Oppdatering: gikk Tim Elkjøp, de var ekstremt fortvilte over at jeg hadde fått til dette og ledde av Apple fordi de krevde at de skulle betale enorme summer for kurs til å få lisens, bare for å hjelpe med Apple produkter. Jeg må dra helt til nærmeste storby som er to timer unna, og så blir det enda mer utgifter bare for å få fjerna et passord. Går på aap, så dette blakker meg fullstendig.
Vis hele sitatet...
Teknikerene på Elkjøp har stort sett ikke tilgang på noe mer enn hva du kan gjøre hjemme. De googler og bruker samme fremgangsmåter som du har funnet, og står fast om det ikke fungerer. Er du heldig så finner du kanskje noen med litt kompetanse, men de har ikke tilgang på Apple sine interne verktøy eller noe sånt.

Hvis du kjøpte denne ny fra butikken kan du kanskje klage på at du har fått en maskin med firmware-lås, men det høres svært lite sannsynlig ut. Kjøpte du den brukt burde du kontakte den du kjøpte den av og se om de kanskje kan huske passordet. Er nok ikke så mange flere alternativer...