Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4610
Hei!

Jeg trenger en ny tv til gaming og film, men synest det er vanskelig å lese utifra specs hva som er en god tv. Jeg skjønner ikke så mye av paneltype, hz, eller Oled vs Qled osv.

Noen som har ett godt forslag til en tv helst under 15 000kr som er 65tommer og god til gaming?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
LG C1 er vel den beste TVen du omtrent kan få for penger slik jeg forstår det. Så er nok verdt å kjøpe den om du skal ha tv i mange år framover.
Trådstarter
24 6
Takker for svar!

Er det reell fare for burn in med OLED skjermer? Har en kiip vane med å la tven stå på når ganske lenge om gangen.
Sitat av johannesr Vis innlegg
Takker for svar!

Er det reell fare for burn in med OLED skjermer? Har en kiip vane med å la tven stå på når ganske lenge om gangen.
Vis hele sitatet...
De fleste nymotens skjermer har innstillinger så du unngår dette, LG har en screensaver som går på etter 2 minutter med samme statiske bilde på skjermen. Selv hatt OLED i noen år nå, og jeg har ikke hatt noen problemer, hovedsakelig brukt chromecast.

De har også noe som kalles Screen Shift, hvor hele skjermen flyttes noen pixler under faste intervaller, som er med på å forhindre burn-in
Sist endret av Jorg; 11. januar 2022 kl. 16:21.
Trådstarter
24 6
Strøkent �� Da blir det å grave litt i sparekassa for å kjøpe LG C1 ��
B1/C1 er 2021-modeller. Årets modeller slippes, så vidt jeg har skjønt, snart. Disse kalles B2, C2 osv.
Har også LG c1 men i 77" anbefaler sterkt denne ! Hadde gjennomstrøm og bytting av 6-7 forskjellige TVer på rundt et år før jeg fant og landa på den, ikke tengt tanken på og bytte den ut heller.
Selv en OLED fra 2021 kan få burn in. Og LG sin pixel refresher med javne mellomrom kan hjelpe mot det så vil statiske elementer ha en mulighet til å brenne seg fast.

Har LG CX 65 og ikke opplevd det selv, men kjører også pixel refresher automatisk når tven skrur seg av.

Men hvis du setter et spill på pause eller sovner fra tven vil man kanskje se noe


Også… OLED tåler ikke sol, som i …. Man kan få solskjolder eller sun retention

https://www.reddit.com/r/OLED/commen...e/sun_on_oled/
Sitat av 420master Vis innlegg
Selv en OLED fra 2021 kan få burn in. Og LG sin pixel refresher med javne mellomrom kan hjelpe mot det så vil statiske elementer ha en mulighet til å brenne seg fast.

Har LG CX 65 og ikke opplevd det selv, men kjører også pixel refresher automatisk når tven skrur seg av.

Men hvis du setter et spill på pause eller sovner fra tven vil man kanskje se noe


Også… OLED tåler ikke sol, som i …. Man kan få solskjolder eller sun retention

https://www.reddit.com/r/OLED/commen...e/sun_on_oled/
Vis hele sitatet...
Burn in problemer på OLED er overdrevet og sjeldent en varig skade.

It is rare for an average TV consumer to create an environment that could result in burn-in. Most cases of burn-in in televisions is a result of static images or on-screen elements displaying on the screen uninterrupted for many hours or days at a time – with brightness typically at peak levels. So, it is possible to create image retention in almost any display if one really tries hard enough. And even if image retention does occur from extreme usage, it can usually be mitigated within a short period of time by turning the display off for a while, and watching a few hours of varying content (such as your standard TV watching and channel-surfing).
Vis hele sitatet...
https://www.lg.com/us/experience-tvs...tv/reliability
Sitat av 420master Vis innlegg
Selv en OLED fra 2021 kan få burn in.
Vis hele sitatet...
Klart den kan.
Men sjansen er forsvinnende liten.

C1, CX og C9 er alle nøyaktig samme panel.
Min C9 har ~15.000 timer som PC-monitor og fremdeles ingen burn-in.
En andel av den tiden er selvsagt på helsvart skjermsparer, men likevel.
Rekalibrert rett før jul. Overall brightness var da 14 nits lavere enn da den var ny. Holdbarheten på disse er sånn ca. en million ganger bedre enn den var på f.eks. B7 o.l. som er en gjenganger i rapporter om burn-out.

Burn-in problemer med OLED er så "store" at Nintendo akkurat slapp en Switch-modell med det.
Som kan brukes som håndholdt konsoll. I sola.
Akkurat som PSVita.

Dette blir litt som å stadig advare folk om at "Elbil-batterier kan selvantenne. Da eksploderer bilen. Hørt om mange tilfeller der det har skjedd!"
Muligheten er der, og kjipt for den det gjelder, men langt i fra et stort nok problem til å tenke over når man skal kjøpe.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Burn in problemer på OLED er overdrevet og sjeldent en varig skade.



https://www.lg.com/us/experience-tvs...tv/reliability
Vis hele sitatet...

Som TV så er jeg helt 100% enig, men som Pc skjerm hadde jeg fremdeles hatt en sunn mengde skepsis til OLED. TS skal jo ha tv

Men dette med sol er det en del som har slitt med. Ved for eks at sola har kommet igjennom persienner etc og laget noen evigvarende skjolder. Det jeg er litt mer usikker på er hvordan norsk reklamasjonsrett spiller inn her, står ihvertfall i min manual at solskader ikke dekkes av garanti
Forskjell på LG B1 og C1 kom ikke helt frem her eller?
Sitat av Dough Vis innlegg
Forskjell på LG B1 og C1 kom ikke helt frem her eller?
Vis hele sitatet...
Utifra det jeg har forstått så er de relativt like, C1 har en litt raskere chip og flere 2.1 hdmi porter og er et fint valg hvis du planlegger å game en del. Skjermene er så og si like, så hvis du ikke skal game så ville jeg gått for B1 om ikke prisene er tilnærmet lik.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Utifra det jeg har forstått så er de relativt like, C1 har en litt raskere chip og flere 2.1 hdmi porter og er et fint valg hvis du planlegger å game en del. Skjermene er så og si like, så hvis du ikke skal game så ville jeg gått for B1 om ikke prisene er tilnærmet lik.
Vis hele sitatet...
Takk, da blir det å følge med på salg når 22 kommer. Vært fornøyd med billigere LG men ikke helt sett noe som fristet å legge litt mer i.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Dough Vis innlegg
Takk, da blir det å følge med på salg når 22 kommer. Vært fornøyd med billigere LG men ikke helt sett noe som fristet å legge litt mer i.
Vis hele sitatet...
Anbefaler at du tar spillversjonen.120hz pluss g-sync og freesync støtte er ganske vilt for en TV.
Sitat av Dough Vis innlegg
Forskjell på LG B1 og C1 kom ikke helt frem her eller?
Vis hele sitatet...

OLED – TV series;
65 – TV screen size;
C – TV model. B, C, E, and W are TVs with 4K resolution. In 2019, two TV modifications have been added: R – for rollable TVs and Z – for 8K resolution TVs;
8 – the year the TV model was developed (it corresponds to the last digit of the year):
6 – 2016
7 — 2017
8 — 2018
9 — 2019
Х — 2020
1 — 2021
P – was used in 2016 to indicate the type of tuner, but starting since 2017 is used to indicate the TV modification and sales regions;
U – digital tuner type;
U – ATSC, Clear QAM (USA, Canada, Mexico)
L – DVB T / T2 / T2HD / C / S / S2 (Europe, Turkey, Russia)
N – ATSC 3.0-ATSC 1.0. (South Korea)
S – SBTVD (Brazil, Argentina, Chile)
J – BS 110 (Japan)
V – DVB-T2 / C / S2 (Saudi Arabia, OAE, Kuwait, South Africa)
T – MPEG-2/4 DVB-T2 (Australia, Singapore, Australia, India)
No – DVB-T2 / C / S2 (New Zealand)
C – DTMB (China, Hong Kong)
A – design features.

Fra 2016-xxxx
Kupper denne tråden.
Har selv bestilt meg denne her: https://www.netonnet.no/art/tv/70-st...1016731.16255/

Er det et godt kjøp? Noen andre i prisklassen som gjør noe bedre? Smertegrensen er egentlig nådd, men får jeg noe som er myye bedre til noen ekstra kroner så er det aktuelt.
Skal brukes til film, serie, og hobbygaming. Lydplanke kjøpes separat, så lyden har ikke noe å si.